Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:29

Wij voeren normaal echt altijd buiten.. Maar nu even niet

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:02

Welkom Monique!

Hopelijk vallen de oogjes mee hagelslag. Gekke tijd voor geïrriteerde ogen. Meestal iets van 't vliegen seizoen. Misschien door de wind?

Tweet staat ideaal zo met eigen keuze en met buren!

Hier 24/7 buiten en het valt me nog mee dat m'n grote nog zo blij is. Scheelt denk ik wel dat ze veel onder de afdak eten nu, en dan toch even uit de wind en regen staan. Rusten doen ze wel buiten en niet onder afdak. Sukkels. Afgelopen woensdag even een nachtje stal en misschien morgen weer als het echt zo nat wordt...

Ben wel blij met m'n afdak. Scheelt ook veel hooi, want ze vreten nat geregend hooi erg slecht en nu blijft het mooi droog.

Vrijdag de osteo weer langsgeweest en het was niet onaardig! Het was een onderhouds beurt, paar plekjes was strakker maar niet super vast of onaardig. Dus dat is super positief! Vorig jaar is ze ook 3/4x behandeld en zat ze steeds super vast, maar ze gaat nu goed, heel blij mee <3 MN pony was een ander verhaal, die had veel behandeling nodig....

Verder hoesten ze beiden dus aan de medicijnen. Baal ik wel van.

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:15

Mijn paard is vreemd.. Anders had t niet mijn paard kunnen zijn _O-

Maar ik denk idd de wind en dan haar manen die erin vliegen ofzo

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:45

Hey dank voor jullie welkom. Vanaf hoe oud mogen de oudjes hier besproken worden eigenlijk?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:52

Welkom Monique!
Volgens mij hebben we geen ‘eis’ oid. Veelal zijn de oudjes rond de 18/20 :). Maar het is niet zo dat als iemand een pony er bij heeft van 16 dat ie niet in het zonnetje mag staan hier.
Ik had zelfs een veulentje, die stond doodleuk te shinen op de foto’s van m’n oudje _O- .

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:03

Welkom Monique, leuk je hier te zien. leuk filmpje!

Hagelslag, vieze ogen hier ook in de winter. Ik wijt het aan de PPID

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:05

Hier ook vieze ogen maar geen ppid.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:16

Es_ther schreef:
Welkom Monique!
Volgens mij hebben we geen ‘eis’ oid. Veelal zijn de oudjes rond de 18/20 :). Maar het is niet zo dat als iemand een pony er bij heeft van 16 dat ie niet in het zonnetje mag staan hier.
Ik had zelfs een veulentje, die stond doodleuk te shinen op de foto’s van m’n oudje _O- .


Aha, ok ik heb er nog twee van 19 en 20. Die zal ik tzt dan ook nog wel eens voorstellen.

Over prutjesogen, mijn paard van 19 had dat ook vorig jaar herfst. Ik heb toen wat immuunversterkende supplementen gegeven en het was weg. Deze merrie (Prisca) had dat na slecht weer en een natte vacht te hebben gehad. Ik doe haar nu met slecht weer alleen met een deken naar buiten.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:47

ik zie dat bij ons wel eens bij een aantal pony’s door wat stoffig hooi of een bepaalde windrichting :j


monique wat leuk je hier te zien.
ik lees af en toe nog wel eens in je volgtopic mee over je avonturen met je paarden!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:55

Mijn oudje is 25 en mijn iets minder oudje is 19. De laatste is nog niet met pensioen, die wordt nog 3 x per week door de bijrijdster gereden.

Geen ervaring met vieze ogen in de winter, bij geen van mijn paarden.

Even een vraag: worden paarden doof als ze ouder worden?

Ik heb de laatste 2 dagen het idee dat mijn appaloosa van 25 mij niet meer goed hoort. Altijd als hij mij hoort binnenkomen in de stal dan is ie er direct en gaat ff tegen de deur schoppen. Want Seniores! (denk hij)
Sinds 2 dagen doet hij dat niet meer en maak ik me een beetje zorgen.
Hij is verder superfit en mooi doorvoed, eet goed, drinkt goed en doet alles wat hij anders ook doet.

Iemand die het herkent?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:02

ja sommige wel.
mijn ruin hoorde me het laatste jaar echt niet meer zo goed.
mijn merrie daarentegen absoluut wel…1x roepen en ze komt, ook al staat ze ergens helemaal achter op de wei.

ja dat schoppen, misschien is het niet meer zo belangrijk, geen honger?

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:52

Mijne is wel selectief oost-Indisch doof :D

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 05:04

Sanet schreef:
Mijne is wel selectief oost-Indisch doof :D


Wilde net zeggen, de mijne is al vanaf d’r 4e doof volgens mij. Behalve als ik 3 deuren verder haar slobber klaar maak.

Heel gek.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:10

Sanet schreef:
Mijne is wel selectief oost-Indisch doof :D

+1 :')

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:12

Ik zou bijna willen dat mijne wat dover gaat worden... Die is veelte gevoelig voor sommige geluiden :o

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:41

De mijne is gewoon te lui om te bewegen Oost Indisch doof

En layka staat altijd en eeuwig vooraan.

Maar als het water op is of het hooi en ze zien beweging in huis.
Dan komt er wel een opmerking vanaf buiten

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:17

Eapy schreef:
Sanet schreef:
Mijne is wel selectief oost-Indisch doof :D


Wilde net zeggen, de mijne is al vanaf d’r 4e doof volgens mij. Behalve als ik 3 deuren verder haar slobber klaar maak.

Heel gek.


Hahahaha humor dit.

ellepel schreef:
ik zie dat bij ons wel eens bij een aantal pony’s door wat stoffig hooi of een bepaalde windrichting :j


monique wat leuk je hier te zien.
ik lees af en toe nog wel eens in je volgtopic mee over je avonturen met je paarden!


Hi Ellepel, dank, leuk jou ook hier te zien. En in mijn topic had ik dan afgelopen zondag een special over oudje Poupette.

Over oudjes mijn andere twee oudjes kunnen ook bereden worden. Zeker het pony'tje van 20 dat ik van de SPA (Franse dierenbescherming) heb opgevangen, alleen volgens contract van hun mag dat niet meer. Zou ook niet te doen zijn, het is een draak. En ik weet geen kinderen die hem aan zouden kunnen.

De merrie die vorig jaar juli bij ons is gekomen is Prisca en is nu 19 en daar rijd ik op. Ik heb haar gekocht om een paar keer per week rustige buitenritjes te kunnen maken en haar een fijn pensioen te geven. Ze heeft helaas maagzweren, dus het is nu wel heel erg rustig die ritjes, alleen stappen, maar ze heeft nog pep genoeg om keihard te willen galopperen. Het is een trekpaard, een comtois. Ik hoop de maagzweren de baas te worden. Zodat we weer wat actiever kunnen gaan rijden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:39

Ach, maagzweren zijn zo pijnlijk. Beterschap voor Prisca.

Geen dove paarden hier verder? En dan bedoel ik niet de selectieve doofheid :+

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:29

Soms twijfel ik over schim haha.
Als ik hem in de wei ga ophalen en hem roep is hij altijd de laatste die zijn kop opsteekt uit het gras (of hooi) en het opmerkt. Dan denk ik ook wel eens: goh is die nou dover dan de rest of oost indisch doof… maar als hij me dan eenmaal ziet komt hij wel altijd direct naar me toe en loopt los in zijn eentje naar de stal.

Gebeurt hem ook wel eens dat de kudde bijv al naar voren is en spuit 11 er dan even later achterkomt en dan een galopje naar de groep maakt.. of hij leeft gewoon in zijn eigen wereld, kan ook. Heb ik soms ook last van haha.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:52

ik heb weer een blij paard *\o/*
kelly wilde niet op stal ze werd helemaal kierewiet van het geschop tegen de staldeur van haar buurvrouw.
en ze was echt bang, ook heel druk en zenuwachtig steeds.niet leuk.
dus dan maar er uit. en ze staat er echt stukken beter bij.
ze staat snachts op een stuk verharding naast de groep en overdag er bij in en ze is gewoon weer heerlijk relax <3
eten gaat ook ineens een stuk beter!

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:05

Och nou! Daar vind ik toch ook wel weer wat van, dat je paard bijna uit stal verjaagd wordt…

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 07:53

ja ik ook!
dat paard schopt tegen de deur, als het regent staat die altijd binnen en die schopt dan voor aandacht.
en kelly vind het als ze voor de stal staat nog te doen,maar in de stal schrikt ze er steeds van en wil ze er uit , ze snapt niet wat het is.
ze wil niet binnen staan.
ik heb nog gevraagd of er iets op de deur gemaakt kon,een stuk vloerbedekking om het geluid te dempen.
maar nee dat zal vast niet helpen…. nou ja dan maar er uit, dikke deken om en er uit.

Sanet

Berichten: 7955
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:15

Pffff… gister toen ik in de sneeuw en kou mijn paddock aan het slepen was, dacht ik weemoedig terug aan toen ik nog op pensionstallen stond met binnenbakken, maar laat maar weer :/. Dan toch wel fijn dat je het thuis zelf voor het zeggen hebt.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 15:10

sneeuw? wat gaaf!
ja ik krijg van iedereen filmpjes en foto’s van sneeuw,maar hier is niks gevallen.
nou ja deze stal is op zich wel fijn dat er heel veel kan hoor.
wil het niet binnen,nou dan naar buiten, valt altijd wel ergens een plekje te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34648
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:00

Gelukkig dat je nu de oorzaak weet :j

Branco is donderdag behandeld door een osteopaat. Hij had veel minder klachten dan ons grote en veel jongere rijpaard. Alleen bij de kaak spieratrofie, maar dat is gezien zijn klachten rondom gebit niet vreemd. Hij zat verder lekker los. Zadel past ook perfect. Dat is fijn om te horen.