Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:28

Ik ben echt fan van de Equifyt Zupa. Ik geef het ook aan mijn oudje, en die doet het er super op. En qua waardes valt dat heel goed mee denk ik om hierbij te geven.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:04

Ik zou je schema zo laten en dan fibrebeet of speedybeet bij voeren als extra. Blijf je weinig suikers voeren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:25

Mijn dierenarts is niet zo’n fan van speedibeet, volgens hem is dat te laag in calorieën om een nuttige toevoeging te zijn voor paarden die mager staan.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:44

Nap krijgt het ook extra naast de pavo 18 plus.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:47

dat is bietenpulp toch?
hier geeft teveel bietenpulp wat dunne mest.
kun je niet gewoon meer geven van wat je nu doet, die active plus verdubbelen?
meer fibermix?
ik heb de fibermix ook gehad maar laatst een zak grasmix van Hartog gehaald,dat is net zoiets.
in seniores zit trouwens ook niet veel suiker hoor,dus kun je ook proberen,maar begin met een kleine hoeveelheid want ze moeten vaak wel even er aan wennen.

kelly valt nu ook iets in, denk ook wat door het verharen, het ruwvoer is wat schraler.
en nu ook de hoeveelheid seniores en fibrenuggets aan het verdubbelen om er wat meer in te krijgen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:21

Dank voor jullie ideeën.

Net de tandarts gehad, hij is vorig jaar nog behandeld geweest maar het was echt hard achteruit gegaan het afgelopen jaar. Hij heeft jaren in de handel gezeten en toen is er nooit iets met het gebitje gedaan. Gevolg; heel erg golvend gebit.

Hij miste al 3 kiezen maar aan beide kanten zijn de achterste 3 kiezen (op de plekken waar hij nog kiezen heeft natuurlijk) gewoon helemaal op. De voorste 3 zijn nog een heel klein beetje maar ook compleet glad. Eigenlijk een heel slecht gebit. De tandarts vond ook dat het gebit erg slecht was voor een shetlander van deze leeftijd. Dus ja, wat nu.

Tandarts raadde inderdaad ook SP aan of iets soortgelijks, in ieder geval een ruwvoer vervanger want waarschijnlijk krijgt hij van dat hooi heel weinig binnen. Grasmix/Fibremix/etc. zijn leuk voor de kauwbeweging en mag hij er ook zeker bij hebben maar niet als eerste bron. Omdat hij nu zo weinig hooi eet (wat ik niet heb gemerkt omdat ze altijd samen eten), krijgt hij gewoon te weinig binnen.

Dus ik zal zo nog even in de auto om bij de fouragehandel alles op te halen wat mijn grote kleine vriend nog nodig heeft. Maar ik ben wel geschrokken van zijn gebit. Ik heb natuurlijk vorig jaar ook gezien en het was echt heel hard achteruit gegaan. Het is niet anders.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:57

dat had appie ook, het hele gebit was helemaal afgesleten en die kon geen hooi meer kauwen.
maar dankzij de combi seniores met fibrenuggets en bodybuilder had ik hem toch mooi rond :j

de shet van een stalgenootje krijgt trouwens de combi van pure meadow mash met coolstance copra.
al weet ik nou niet meer of ze de copra er nog bij geeft.
daar kun je ook nog naar kijken.


het verharen is hier nu goed begonnen!

Afbeelding
haal er flink wat af.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:35

Hier weer even berichtje van een stille meelezer. Ging eigenlijk wel allemaal op rolletjes de laatste tijd dus weinig te melden.

Nu een paar flinke "tegenvallers" voor de kiezen...
Woensdag naar de dierenarts geweest omdat ik vond dat hij met lange tanden at. Veel mensen dachten dat ik spoken zag maar toch gegaan. Eotrh geconstateerd -O- als je zelf een rotte kies vermoed komt dat nog wel rauw op je dak...

Gelijk maar apk gedaan en cushing test laten doen. Hij wordt in april 24 maar toont echt totaal geen enkel symptoom. Vandaag uitslag maar toch positief.

Allemaal geen dodelijke dingen oid. Over twee weken wordt hij behandeld voor de eotrh en hij gaat dus aan de medicijnen. Maar pff, ben ff beetje moedeloos geworden. Weet niet zo goed waar ik nou goed aan doe.

Loop een beetje met m'n ziel onder de armen :') en als ik dan die pony ogenschijnlijk tevreden in de wei zie staan vallen de vraagtekens nog net niet op een grote hoop :')

Ik weet het ff allemaal niet meer :?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:43

Mijn oude dame was 32 toen ze Cushing kreeg en heeft nog 4 jaar er heel goed mee geleefd toen de medicijnen begonnen te werken.Ze is er 36 mee geworden.Cushing is niet het einde hoor.Wel een aanslag op je portemonnee .Er is ook een Cushing topic.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 04-02-22 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:44

Ik heb mijn merrie ook op PPID laten testen dit najaar. Ze is normaal echt een felle donder en ze werd ff een tikje matter. Ik hing nu maar 2x met rijden er half naast ipv de normale 5x zeg maar.
Toch laten testen en verhoogd. We zijn nu sinds half oktober dus aan de medicatie. En sinds januari is ze echt weer helemaal zichzelf (met alle risico’s van dien voor mij :D).
Volgens de dierenarts heel goed om gelijk te checken (al vond hij het zelf op dat moment niet heel aannemelijk dat ze positief zou testen, omdat ze er nog vrij fris voor stond en bijna mij knock out sloeg met haar hoofd met bloed afnemen).
Door voordat er grote symptomen zijn, al te beginnen met de medicatie verloopt de ziekte veel langzamer en blijf je de echt nare dingen nog even uit de weg (met name hoefbevangenheid is 1 waar ik echt bij uit de buurt wil blijven).

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:57

Mijn merrie van 27 staat al meer dan 7 jaar op prascend, was flink positief ook. Achteraf vermoed ik dat ze al langer ppid had,er vallen wat dingen op zn plek zeg maar. Ze word nu wel echt oud maar doet het nog lekker. We rijden zelfs soms nog en genieten daar beide nog van. Ppid is zeker niet het einde van de wereld en de meeste doen het ook gewoon prima op prascend. Vooral geen paniek

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:11

Oh maak me vooralsnog ook geen zorgen om die cushing. Daar kan hij idd nog jaren mee vooruit.
Maar kweenie, krijg denk ff teveel op m'n bordje nu. En kom er achter dat er maar bar weinig mensen zijn die ervaring hebben met oudjes enzo.

Miss eerst even allemaal laten bezinken. Wachten totdat hij is opgeknapt van die eotrh en dan maar eens verder kijken.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:25

die eotrh valt ook echt mee hoor.
we hebben er een op stal gehad waar de tanden smorgens getrokken waren en smiddags at hij weer hooi.
wel voor de zekerheid een aantal dagen wat slobber er in,maar het ging harstikke goed.
voor hooi hebben ze de kiezen nodig ,het hooi of gras pakken kan met de lippen.
kelly heeft geen boventanden en dat gaat ook prima, alleen eten uit een slowfeeder net gaat niet.

ppidtest laat ik bij kelly niet doen, mocht ze het wel hebben zou ik ook geen medicatie geven.
maar dat is heel persoonlijk.

het is ook best veel hoor,snap dat je het even wil laten bezinken :(:)

het was hier echt vreselijk rotweer -O-
hele middag heeft het geregend, heb kelly ook eerder binnen gezet.
vond ze wel fijn, kon ze in elk geval lekker droog staan eten.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:28

Koekeroekus schreef:
Oh maak me vooralsnog ook geen zorgen om die cushing. Daar kan hij idd nog jaren mee vooruit.
Maar kweenie, krijg denk ff teveel op m'n bordje nu. En kom er achter dat er maar bar weinig mensen zijn die ervaring hebben met oudjes enzo.

Miss eerst even allemaal laten bezinken. Wachten totdat hij is opgeknapt van die eotrh en dan maar eens verder kijken.


Ah, knuffel voor jou :knuffel:

Mag Shetlander Veerle zich ook aanmelden als oudje?
Vanmiddag was de dierenarts er. Pony had koliek, dus dierenarts geweest en gelijk gevraagd naar haar leeftijd. Op haar paspoort stond 2010, maar blijkbaar is ze al rond de 18 := . Dus iets klopt er niet…
Afbeelding

Dus bij deze, Veerle!

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:58

Hey Veerle, mooie meid is het ook!

Willen jullie nog een keer meedenken. Ik zit net als @Koekeroekus er even doorheen...
Ook dikke knuffel voor jou!

Woensdag heb ik de tandarts er bij gehad en het verslag staat hierboven wel. Larix maakt eerder wel kleine propjes maar dat waren er dan 10-15 per dag ongeveer. Altijd. Alleen na woensdag is dit heel heel heel veel erger geworden.

Ten eerste zijn het geen kleine propjes meer maar echt gigantisch lange dikke proppen. Ipv de 5 cm ongeveer dat ze waren, zijn ze nu wel minstens 15 cm. Daarnaast had hij over een nacht 20 van die dingen achter gelaten ipv de paar die hij maakte. Ik baal ontzettend want die hele behandeling heeft het dus alleen maar veel erger gemaakt. Wat zouden jullie doen? Tips, ervaringen, alles is welkom. Ik ben ontzettend bang dat ik nu ineens in de papfase ben aangekomen, bel maandag sowieso de tandarts maar ik zit er echt even helemaal doorheen. Wil zo graag dat het goed gaat met mijn beste maatje.


Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:13

Meestal wordt het eerst erger. Ze moeten wennen aan het nieuwe gebit. Geef het even 1.of 2 weken de tijd

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:35

Wat sneu zeg… de verhalen die ik lees… sterkte ermee…

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:14

ja wacht even af,misschien verbeterd het nog?
kelly had hele lange proppen,maar toen hadden ze ook heel grof hooi.
nu het fijner is vind ik geen proppen meer.
vervelend al die gebitsproblemen hoor, oudere paarden geven echt wel de meeste zorgen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:21

Branco maakt sinds hij op de nieuwe stal staat minder proppen. Geen kuil meer, maar hooi wat veel stengeliger is. Dat krijgt hij beter weg zo lijkt het nu.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:46

Het is heel lastig. Ik weet dat het iets erger kan worden maar ik vind dit wel echt een extreme omslag. Als ik zie hoeveel er ligt in de bak aan proppen en hoe vermoeid hij overkomt, krijgt hij niet veel binnen.

Hij krijgt zowel hooi, zeker niet fijn, ook niet super grof. En daarnaast een specikuip vol fibremix van VitalBix. Maar ook daar maakt hij proppen van. Of hij hapt er wat in om tot het overal ligt.

Ik ga er nu 4 x heen om hem SP te geven zodat hij in ieder geval wat te eten heeft, morgen maar bellen.

Mest is ook heel hard en weinig, waarschijnlijk door weinig eten en speekseltekort…

Ik hoop echt dat het verbetert maar zo extreem heb ik t nog niet gezien..

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:58

Mijn oude dame kreeg 2 keer per dag Senior Priores.Wel 2 keer een halve kuip vol.Ze bleef goed op gewicht en knabbelde nog een beetje hooi.Ze was een d pony.
Afbeelding
Afbeelding
Ze deed er wel ongeveer een half uur over voordat ze het op had.Ik sloot haar altijd even op in de stal en zag haar hoofd over de rand hangen als ze klaar was.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 06-02-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:03

maak de sp even iets dunner, en zou wel gaan lopen om de vertering wat op gang te houden?
ik heb dat toen met appie gehad,na de tandarts kon die dus niet meer goed kauwen,alles was glad gevijld.
maar dankzij de sp en fibrenuggets bleef hij mooi op gewicht.
ik snap echt zo goed je frustratie!

het is hier echt rotweer. -O-
straks wel naar stal toe, moet ook nog op de fiets heen(wel electrisch)
ik haal kelly eerder naar binnen toe,die zal wel flauw zijn van al die regen.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:20

Wat vervelend lies_sparkle, ik snap dat je je zorgen maakt. Meestal moeten ze inderdaad even wennen aan een bijgevijld gebit, dus het zou best daardoor kunnen komen. Maar als hij nu al lusteloos wordt en geen goede mest heeft, zou ik de SP opvoeren. Kan hij wel iets van luzerne eten? Dat helpt vaak ook met het aanmaken van speeksel.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:55

De jongens hebben pech,geen meusli vandaag.Ga ze zo voeren ,maar Nap eet altijd buiten en Max binnen.Samen in de stal gaat niet.Max eet veel sneller en gaat dan Nap lastig vallen.Nap buiten zetten met zijn meusli is ook een beetje sneu vind ik.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:38

Dank voor alle ideetjes, had Britta genoeg aan 2 x per dag? Larix heeft namelijk vorig jaar ook 3 keer koliek gehad (wat gassig, alle 3 keren) en ik ben heel bang voor gaskoliek. Hoeveel voer (droog gewogen) zit er in de badkuip? Denk dat Lair ongeveer 170 kg weegt momenteel, dan kan ik even een inschatting maken wat hij nodig zal hebben.

Thanks voor het delen van de ervaring met Appie, Fibrenuggets is de graspap zegmaar? Hij heeft eerder wel Fibrebeet gehad.

Lau, hij heeft nu dus twee keer per dag een specikuip vol met fibremix, wat luzerne achtig is, zonder luzerne want van luzerne kreeg hij kriebeltjes. Dat is dus wel van dat fijne grasmix spul zegmaar. Hij hapt daar wel wat in om maar ook daarvan komen propjes, wel minder groot dan van het hooi. Hij zit wel wat in die bak te hangen.

Hij staat samen met een andere pony, ik kan hem rustig daar neerzetten met zijn emmer slobbertjes want Larix is duidelijk de chef van het weiland haha. Coco (de jongste) mag wel kijken hoe hij eet maar wel op 1.5 meter afstand.