Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:17

Ik ben slecht in reageren maar lees wel trouw al jullie berichten.

Hier gaat het helaas niet meer goed met Tennessee. Hij heeft even een opleving gehad op de nieuwe plek, leek wel weer een paard van 12 jaar, rennen bokken en gek doen hij was helemaal blij. En wij natuurlijk ook, voor hem dus echt een goede keuze dat wij in december zijn verhuist.

En nu opeens is hij sloom, langzaam, in zichzelf gekeerd en schrikt als je naast hem staat, hij heeft gewoon niet door dat je de wei in komt ook is hij alleen maar aan het eten terwijl hij normaal bij je komt staan om te knuffelen, als hij rolt is hij buiten adem en heeft even tijd nodig om dan weer te gaan staan. Mijn merrie heeft een veulen van 1 week oud en is ook over Tennessee aan het moederen hinniken als hij te ver weg staat en als ik Tennes pak loopt ze mee, heeft ze nog niet eerder gedaan.

Ik heb net nu een reeks diensten dus volgende week donderdag als ik vrij ben komt de veearts langs. ik wil naar zijn hart en longen laten luisteren en bloed onderzoek laten doen maar heb er zelf een slecht gevoel bij. Ik kan er geen vinger opleggen maar zelfs stalgenoten hebben er een slecht gevoel bij en ook die kunnen er geen vinger op leggen wat wij dan zien.

Lichamelijk lijkt hij geen pijn te hebben mocht dit gaan veranderen heb ik al iemand als back-up die voor nood de veearts zal kunnen begeleiden als het nodig is. maar ik wil er liever zelf bij zijn.

Wat is aan te raden om te laten onderzoeken in zijn bloed?
Zelf wil ik ontstekingswaardes laten testen, hormoon waardes, lever en nieren als het lukt wil ik urine die dag opvangen om ook te laten controleren.

Wat ik lichamelijk zie aan hem, dikke achterbenen, oedeem in buik en koker en zijn urine is sterk van geur en troebel. Zijn ontlasting is nog heel mooi dus ik ga het niet zoeken in zijn spijsvertering.
Gisteren had ik het idee dat hij wat aan het afvallen is, terwijl wij hem juist goed en stabiel op gewicht hadden.

Hij krijgt brandnetel en kleefkruid om het oedeem onder controle te houden, dit was ook altijd genoeg.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:20

Hennos wat lastig zeg. Ik krijg gelijk het gevoel dat dit bij het hart zit, mss pompt het niet meer goed?
Heb verder er geen verstand van hoor, maar denk dat je lijstje goed is

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:24

Siers83 schreef:
Hennos wat lastig zeg. Ik krijg gelijk het gevoel dat dit bij het hart zit, mss pompt het niet meer goed?
Heb verder er geen verstand van hoor, maar denk dat je lijstje goed is


Ja ik denk dus ook aan het hart, als dit gelijk goed te horen is donderdag 4 april ga ik geen bloed laten onderzoeken maar dan gaan wij afscheid nemen. Ik heb besloten dat ik dan niet ga wachten tot hij zelf om valt.
Nu gaan wij nog een week veel knuffelen met hem en wachten wat 4 april op ons afkomt.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:51

Jeetje heftig hoor.. PPID testen is misschien nog relevant? En een panel op de organen misschien.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:55

Moeilijk lijstje. Zou inderdaad het hart kunnen zijn, maar misschien ook iets anders dat scheef zit? Misschien ook de luchtwegen & de vele pollen die nu in de lucht zitten?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:09

ach wat sneu Hennos, de zorgen om je oude paard overschaduwen misschien het plezier in je nieuwe veulentje.

Als zijn urine niet goed lijkt zou je nieren en evt lever kunnen laten checken, maar als het hart inderdaad niet goed meer pompt zou ik ook niet al te lang meer gaan dokteren.
Veel sterkte!

fiqueJarig

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:12

Lees veel lastige situaties.. soms weet je gewoon niet wat het beste is. Het is wel zo dat je je eigen paard het beste kent, maar soms is een blik van iemand anders juist beter.

Magnifique heeft deze winter het wel moeilijk gehad om op gewicht te blijven dus krijgt nu veel extra's. Hooi kwaliteit op stal liet de laatste tijd ook wel ff te wensen over.. helaas. Nu is dat deze lading wel weer goed gelukkig.
Hoop dat ze nu weer wat voller gaat worden. In haar koppie gaat alles in ieder geval wel goed. Elke dag loopt ze wel te rennen en vaak ook wel te bokken in de paddock.
Van de week hield ik haar niet eens met buiten zetten en moest ik haar loslaten.. echt hoe ouder hoe gekker. D'r opvoeding is ver te zoeken.. zo goed als dat ze altijd geluisterd heeft doet ze dat nu niet meer

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:36

hennos dat klinkt niet goed, oedeem is toch wel iets van vermindere bloedsomloop.
zwaar zulke dingen :(:)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:49

Wat lastig Hennos. Ook lastig om te zien als je paardje in zichzelf keert. Hopelijk kunnen jullie de oorzaak vinden. Bloed testen op ontstekingswaarden en zijn hart checken lijkt me een heel goed plan. Wat je verder in het bloed allemaal kan testen weet ik niet meer exact. Wat voor paard heb je ook alweer, geen schimmel toch of een paard met een roze huid? Anders zo je nog kunnen testen als dat kan op melanomen of tumoren.

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:54

Hij is een bruine kwpn ruin , dus geen Roze huid.
Hij lijkt ook wat wankelder op zijn benen te staan vandaag. Alsof hij moeite heeft met evenwicht.
Lijkt alsof er een combinatie van dingen spelen, ik zag ook een foto van 1 jaar geleden met nu en dan zie je ook veel spierverlies op zijn rug en heupbotten beginnen ook wat meer uit te steken.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:57

Het klinkt toch wel een beetje als bij mijn Zoëy op het laatst, Moe, apathisch, wankel, slecht eten, slechte (bloederig) urine. Dit alles bij elkaar was voor mij genoeg om de beslissing te nemen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:54

Ik vind het wel heftig klinken... en zou zelf niet tot 4 april willen wachten, dat is nog een hele week... hoe is z'n temperatuur?

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:16

ja vind ik eigenlijk ook wel wat,zeker met urine die sterk ruikt .
misschien drinkt hij te weinig of is er iets anders wat toch medische zorg nodig heeft?
bellen en overleggen wat te doen kan altijd wel met de arts .

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:20

Zijn temp is normaal, veearts weet van de urine af.
Hij drinkt voldoende heb het idee dat hij wel meer drinkt dan normaal.
Persoonlijk denk ik dat 4 april inslapen wordt. Daar wil ik zelf dan toch echt bij zijn.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:30

ah zo,ik wist niet dat de veearts al op de hoogte was.
dan de aankomende week heel veel sterkte :(:)

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:56

ellepel schreef:
ah zo,ik wist niet dat de veearts al op de hoogte was.
dan de aankomende week heel veel sterkte :(:)


Dank je, wij gaan hem nog lekker veel snoepjes geven en dingen kopen die hij lekker vind

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:49

Sterk ruikend urine kan ook wijzen op Ppid toch?
Het meer drinken sowieso wel

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:54

Ja daarom zei ik het inderdaad. Veel drinken en plassen hoort daarbij, net als ontstekingsgevoeligheid. Een hangbuik en spierverlies ook. Zou misschien dan denken aan dat PPID niet perse de oorzaak is van het snelle achteruitgaan maar misschien wel een ontsteking die daardoor is ontstaan.

Hoe dan ook hoop ik dat je goed nieuws krijgt en inslapen niet aan de orde gaat zijn. Heel veel sterkte. Zoveel zorgen om je lieve beestje. Y;(

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:20

Celebi schreef:
Ja daarom zei ik het inderdaad. Veel drinken en plassen hoort daarbij, net als ontstekingsgevoeligheid. Een hangbuik en spierverlies ook. Zou misschien dan denken aan dat PPID niet perse de oorzaak is van het snelle achteruitgaan maar misschien wel een ontsteking die daardoor is ontstaan.

Hoe dan ook hoop ik dat je goed nieuws krijgt en inslapen niet aan de orde gaat zijn. Heel veel sterkte. Zoveel zorgen om je lieve beestje. Y;(


De veearts opperde ook PPID idd. het zal kunnen dat hij PPID heeft en een ontsteking erbij maar dan ga ik hem wel laten inslapen. Uit ervaring weet ik namelijk dat ik hem geen plezier doe als ik hem dagelijks medicijnen zal moeten geven.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder oplossingen ik zie hem voor hem en de uitkomst is steeds hem laten gaan.
Wat rete ingewikkeld en moeilijk als je daadwerkelijk op dit punt beland zeg.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:26

Daarin kun je uiteindelijk alleen maar je eigen gevoel volgen natuurlijk. Lijkt me heel lastig.. :(

Qua medicatie hoef je trouwens niet heel bang te zijn voor de dagelijkse ppid medicatie, want het zijn hele kleine pilletjes die je in iets lekkers kan stoppen zoals een stukje appel, brood of wortel. De mijne heeft tot op heden nog niet doorgehad dat zijn dagelijkse stukje appel medicijnen bevatten. Al is dat voor ieder paard weer anders uiteraard.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:34

Hier moet het pilletje (half) echt wel in brood. Zodra het in wortel of appel gaat dan lukt dat voor 1 max 2 dagen. Omdat het natter is proeft hij het dan wel gelijk.

Hennos wel pittig hoor. Klinkt misschien raar wat ik nu zeg maar ik zou het prettig vinden om zoiets aan te zien komen dat het misschien tijd is. Maar denk dat het bij mij ook meer de angst is dat hij een keer moet worden ingeslapen bij een koliekaanval en dat ik dan met haast een (tijdelijk) maatje moet vinden voor de ander.

Oudje is hier paar weekjes terug geschoren, nou hij is lekker fit ineens, vreet flink door moet zelfs zijn hooinet van de nacht iets voller doen. Mest wordt ook eindelijk weer wat vaster. Laatst nog met hem moeten lachen. Hij lag te slapen maar mijn man wilde de dekens af gaan doen. Normaal staat hij bij mijn man gelijk op maar hij bleef nu liggen en rolde zelfs even op zijn zij zodat hij wat makkelijker bij de buiksingel kon komen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:24

Hennos schreef:
Zijn temp is normaal, veearts weet van de urine af.
Hij drinkt voldoende heb het idee dat hij wel meer drinkt dan normaal.
Persoonlijk denk ik dat 4 april inslapen wordt. Daar wil ik zelf dan toch echt bij zijn.

:knuffel: Voor jou

Ik merk ook dat mona echt wordt. Atrose, wat dunner de winter uit.. maar de eigenaren zeggen dat ze soms ook de dolle 5 minuten heeft en dat zie ik ook aan de remsporen in de wei :')

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:33

Hennos schreef:
Zijn temp is normaal, veearts weet van de urine af.
Hij drinkt voldoende heb het idee dat hij wel meer drinkt dan normaal.
Persoonlijk denk ik dat 4 april inslapen wordt. Daar wil ik zelf dan toch echt bij zijn.


Wat ontzettend moeilijk dit allemaal.... hopelijk hebben jullie deze week iig nog een hoop mooie dagen samen. Fjngets crossed voor donderdag. Heel veel sterkte :(:)

Lieve foto Esther!

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:01

Sterkte voor iedereen met zorgen over hun paard.

Toch ook even leuk nieuws tussendoor.
Mijn knapperd/dwarsedeur/eigenwijze monster/meest bijzondere paard ooit viert vandaag haar 27e verjaardag.

Zondag nog een mooi ritje samen gemaakt (en hier maar even afgestapt, want er was een meneer met een shovel hele enge dingen aan het doen met bomen en daar konden we eeeeeeeecht niet langs).
Afbeelding

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:20

:(:) hennos moeilijk dit :(:)

@Sanet, gefeliciteerd!

Mijn oudje was gisteren jarig. 26 geworden :+:
Afbeelding
Eerst in de ochtend zelf even een foto met hem gemaakt in de tuin.
En in de middag gingen we naar een Working Equitation clinic hier in de buurt. Kindje van een vriendin heeft gigantische lol met hem gehad. Ze zweepte hem helemaal op met haar enthousiasme. Hij ging zelfs in galop die bak door daar :+:
Afbeelding