Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:08

Zusje en layka en een onderonsje....
Helaas moesten we haar storen omdat we eindelijk tijd hadden om poep te scheppen.....

Afbeelding


Dus ging layka ons daarna even dwarsbomen....

Afbeelding

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:52

Oh ja, heel gezellig altijd. Precies daar staan waar je bezig bent

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:28

Jup... En uiteraard kwam ze vlak daarna even een vers gedraaide droppen _O-

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:37

Haha, ze zijn zo behulpzaam :')

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:18

Haha. Als het dan maar goede drollen zijn. _O- Dan ben ik ook wel trots op ze hoor. :D

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:53

Ik post hier niet heel vaak maar lees wel altijd alles mee :D
Maar ben toch wel aardig trots hoe hij de winter door is gekomen :o laat het weideseizoen maar beginnen. Ik laat hem af en toe al ff beetje grazen om alvast wat te wennen.
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:32

Bagheera_206 schreef:
Haha. Als het dan maar goede drollen zijn. _O- Dan ben ik ook wel trots op ze hoor. :D



Layka heeft echt altijd al perfekte drollen gehad.
Nooit maar dan ook echt nooit diaree(Naja minimaal aan de dunne vlak voor 't veulen kwam)
Maar verder, wij herkennen haar drollen _O- netjes redelijk stevig met uitelkaar vallend als ze de grond raken


Ik heb vandaag trouwens Bonnie haar benen weer gedaan. Zal mij benieuwen hoe ze vd week loopt

@sil, prima op gewicht toch?

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:37

@hagelslag ja gelukkig wel maar dat is wel anders geweest na het weideseizoen. Mag dan ook wat kosten maar dat heb ik er voor over <3

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:39

Als onze beide op gras komen, hebben we binnen een week 2x problemen rondlopen

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:58

hagelslag schreef:
Jup... En uiteraard kwam ze vlak daarna even een vers gedraaide droppen _O-


Ja absoluut, maar echt precies als je net de kruiwagen leeggooit op de mesthoop. Zo jammer :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:09

Branco zijn drollen blijven nooit lang heel. Die worden door de vogels uit elkaar getrokken. Niet te doen in de wei.

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:23

Eapy schreef:
hagelslag schreef:
Jup... En uiteraard kwam ze vlak daarna even een vers gedraaide droppen _O-


Ja absoluut, maar echt precies als je net de kruiwagen leeggooit op de mesthoop. Zo jammer :')



Omdat er veel lag, zijn we met z'n 3en bezig geweest.
1 aan de kruiwagen
1 aan de mestvork
1 aan de mestboy

En de 2 die de vork en de boy vast hadden mochten ook nog alles op hoopjes harken(ja er lag echt veel door geen tijd en schijt weer)
Maar nu is 't weer een kruiwagen per dag ongeveer

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:56

SusanH schreef:
Branco zijn drollen blijven nooit lang heel. Die worden door de vogels uit elkaar getrokken. Niet te doen in de wei.

Om die reden geef ik de merrie geen muesli (of iets met hele granen) meer. Dat kan ze niet meer goed vermalen en dan ben ik alleen maar vogeltjes een lauwwarme maaltijd :+ aan het voeren. Sinds ik dat dus niet meer doe, heb ik ook geen kapotte mest meer.

En inderdaad, altijd net weer een bergje mest als je net klaar bent met alles opscheppen :')

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:00

Ik vind dat in de zomer wel fijn.Ik laat het goed drogen en verspreid het dan.Nu is het wel een grote wei.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:02

ellepel schreef:
ik heb even mijn berichten terug gezocht en bij ons gingen ze rond 10 mei de wei op.
ik gun het kelly zo, dit word haar laatste zomer.
ik ben er echt helemaal uit, ik ga niet nog een winter in met gesleep met slobber.


ik lees half mee hoor, dus vroeg me alleen af waarop je de beslissing gemaakt hebt dat dit haar laatste zomer wordt. Heeft ze veel kwalen verder of is het echt het gesleep met de slobber?
Is niet rot bedoeld, ik weet hoe zwaar dat gedoe met die pap is...mijne wordt 30 in juni en leeft ook op de SP....Maar hij gaat verder echt behoorlijk goed, moet ik weer niet te hard roepen, maar zolang hij nog galopperend de wei in gaat, doe ik het er voor, al wordt het wel moeilijker hem rond te houden.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:13

ik snap je vraag hoor, het is gewoon alles bij elkaar.

ze kan geen hooi meer eten, alles komt er in proppen uit.
ze word daar heel gefrustreerd van en gaat dan tegen de baal hooi duwen en sluit ze zich af en gaat wat staan suffen.
ze leeft dus van slobber, als ze de emmer ziet komt ze er zo snel mogelijk aan en je ziet gewoon dat ze eigenlijk de hele dag wel honger heeft.
ze moet doordat ze slobber eet dus deels apart staan van de groep, nu van ongeveer 7 uur savonds tot de volgende dag 12 uur. ik moet haar zelf savonds apart zetten en er weer uit halen en in de groep zetten.
ze staat ongeveer 6 uurtjes in de groep
kelly wil helemaal niet apart staan,dat zie je aan haar.
verder is ze prima te pas,maar het is een paard en in mijn ervaring gaan die gewoon door,dat zit in ze.

ze heeft wel iets met 1 voorbeen,die staat in de knie naar voren toe en zal ongetwijfeld ongemak geven.
ik ga met alle plezier nu twee keer per dag heen.
slobber voeren, wachten tot ze het op heeft en dan in de groep zetten en weer naar huis en werken.
ik heb zelfs mijn werkuren aangepast op haar.
smorgens krijgt ze vanuit stal 1x slobber.
savonds weer heen, slobber geven wachten tot ze het op heeft, dan nog even wachten en set ik haar in haar paddock met nog een dikke bak geweekte fibernuggets en zacht hooi
maar ik ga het niet nog een winter doen.
ze heeft nu mazzel,dat ze even een stukje voor zichzelf heeft met schuilstal maar dat is straks ook weg.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 11-04-23 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:17

Dat lijkt me dan ook alleen maar een heldere en eerlijke keuze, ellepel. Ik hoop op nog een mooie zomer voor jullie :j

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:23

@ellepel, dank je voor je duidelijke antwoord. T is ook echt wel heel veel extra zorg voor een ouder paard. Mijne knabbelt nog wel iets aan hooi mee maar vaak het idee dat het voor de sier is. Hij krijgt nu ook twee keer per dag pap en als het gaat, mag hij de dijkwei op met veel gras. Ik ben heel slecht in afscheid nemen maar als ik zie dat hij ongemak krijgt, dan is het voor mij ook klaar hoor. Hij heeft slechte achterbenen door een ongeluk van toen hij 8 jaar was dus zit al ruim in zijn extra tijd, maar zolang hij blij is, dan zorg ik voor hem.

Lekker van haar genieten dan, zolang ze er nu nog is...zo te lezen heeft ze het super goed bij je...

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:26

nou ik vind het hartstikke moeilijk, en het kan best zijn dat ik na de zomer toch zeg van okee we gaan het nog een winter doen.
maar ook voor mezelf vind ik het wel zwaar worden.
steeds er heen, kan eigenlijk nooit echt weg want moet op tijd terug om te voeren.
dat telt wel mee.
maar ik denk toch ook dat ze wel pijn heeft hoor, vorig jaar kreeg ze een week novacam omdat ze kreupel liep toen had ik echt een heel ander paard wat in galop de wei uit kwam.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:36

ja t is ook heel moeilijk, je weet nooit waar je goed aan doet.

Zo heb ik bij mijn oude ruin een shetje staan, die twee zijn beste maatjes, dus ik maak me zorgen wat ik moet doen als er 1 van de twee ingeslapen moet worden. Ik heb naast deze twee nog wel twee andere paardjes maar die zijn hengst en ex dekhengst en willen echt geen shet er bij, die vreten hem op...maar wil er eigenlijk ook geen vier meer. Ik doe dus ook alles in mijn up, huur een stalletje met weitje, dus ben ook vaak drie keer per dag nu op stal. T is gewoon heel veel werk, je kan ook niet iemand vragen het even een weekje over te nemen van je...dus ik snap je punt...

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:42

Britta31 schreef:
Ik vind dat in de zomer wel fijn.Ik laat het goed drogen en verspreid het dan.Nu is het wel een grote wei.


Hier komen beide niet meer op het land.
Ja soms even een kwartiertje gewoon omdat het kan.
Maar eigenlijk hebben ze een grote grote paddock waar ze zo goed als nonstop hooi krijgen.


@ellepel
Ik snap je keuze absoluut.
Sws als je paard niet aan huis staat, kost het qua heen en weer al meer moeite. En dan nog. Als je merkt dat ze echt gefrustreerd worden.
Das echt niet fijn

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:53


pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:56

Je zou iets moeten ontwerpen van een voerzak, die je om kan hangen en dat na een tijd een timer de zak op de grond laat vallen.
Ik voer ook 2 keer per dag slobber en vind het voor de verzorgers wel lastig dat ze moeten wachten totdat hij het op heeft.
Ik ga toch eens nadenken, of een stukje afzetten met een timer erop die de draad open laat gaan.
Iemand tips of een topic waar het over timers gaat?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:09

Brutus, ons veulen poepte dus op de mesthoop :') . Dat kreng kon daar onderdoor kruipen toen ie heeel klein was.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:10