Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:12


Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:14

Ik gebruik zo’n borstel om borstels mee schoon te maken :') . Beetje zweetmes achtig ding.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:29


BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 11:47

Poetsstenen krijg ik echt zo de kriebels van, het schoolbord en nagels effect zeg maar.

Ik gebruik nu een oud broodmes wahahaha, maar zag deze voorbij komen en ook op insta voorbij zien komen.

Is het wat Bagheera?

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:10

dat zweetmes met die kartels gebruik ik ook.
kelly vind dat ding echt zo lekker haha.
lekker rossen!
of wat ook goed wil is een plastic rosborstel,en die op zijn kant zetten.
dan schraap je zo de oude haren er af.

foto vanmorgen.
Afbeelding
zit niet zoveel winterhaar meer op.

ze had een schaafplek op haar been van het schuren.
maar was verder schoon en droog dus heb het zo gelaten

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:34

pluisbeer schreef:
Je zou iets moeten ontwerpen van een voerzak, die je om kan hangen en dat na een tijd een timer de zak op de grond laat vallen.
Ik voer ook 2 keer per dag slobber en vind het voor de verzorgers wel lastig dat ze moeten wachten totdat hij het op heeft.
Ik ga toch eens nadenken, of een stukje afzetten met een timer erop die de draad open laat gaan.
Iemand tips of een topic waar het over timers gaat?


Hiervoor kruip ik even voor onder m’n meeleessteen vandaan :o . Je hebt de echte gate timers, maar er was laatst een bokker die dat zeer betaalbaar had nagemaakt: [VSW] Low budget Gate Timer

Ik zit ook te tobben met zo’n bijvoer oudje, en zat te puzzelen naar de mogelijkheden met zo’n ding.
Ik denk nu idd ook aan een voerpaddockje, wat na 1u opengaat zodat ze zelf na de slobber weer bij de kudde kan. Maar misschien kan andersom ook wel, voor de nacht een extra portie slobber achter de gate timer, die dan midden in de nacht opengaat. Zijn er nog meer opties?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:58

Mijn porties pap zijn echt veel te groot en zwaar voor een voerzak, 1 portie bestaat uit ong 6 volle voerscheppen pap, wat niet in een normale emmer past...

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:45

BarbaraNova schreef:
Poetsstenen krijg ik echt zo de kriebels van, het schoolbord en nagels effect zeg maar.

Ik gebruik nu een oud broodmes wahahaha, maar zag deze voorbij komen en ook op insta voorbij zien komen.

Is het wat Bagheera?


Werkt prima hoor, maar ik wissel af met harkjes, borstels, kammen en de de Striphair.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:54

Afanaisa91 schreef:
pluisbeer schreef:
Je zou iets moeten ontwerpen van een voerzak, die je om kan hangen en dat na een tijd een timer de zak op de grond laat vallen.
Ik voer ook 2 keer per dag slobber en vind het voor de verzorgers wel lastig dat ze moeten wachten totdat hij het op heeft.
Ik ga toch eens nadenken, of een stukje afzetten met een timer erop die de draad open laat gaan.
Iemand tips of een topic waar het over timers gaat?


Hiervoor kruip ik even voor onder m’n meeleessteen vandaan :o . Je hebt de echte gate timers, maar er was laatst een bokker die dat zeer betaalbaar had nagemaakt: [VSW] Low budget Gate Timer

Ik zit ook te tobben met zo’n bijvoer oudje, en zat te puzzelen naar de mogelijkheden met zo’n ding.
Ik denk nu idd ook aan een voerpaddockje, wat na 1u opengaat zodat ze zelf na de slobber weer bij de kudde kan. Maar misschien kan andersom ook wel, voor de nacht een extra portie slobber achter de gate timer, die dan midden in de nacht opengaat. Zijn er nog meer opties?



Geloof dat deze ook al beter betaalbaar is dan die van Gallagher.

https://www.atorka.nl/winkel/feed-x-gate-timer/

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:53

Nap word volgende maand 28 en de hoefsmid vond dat hij eruit zag als een oud paard.Ik had het ook gezien.Sinds deze winter,maar hij is wel goed op gewicht.Beetje uitstekende schouders en heupen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:24

Oh die vermalen poepjes door vogels is zoooo irritant! Ik voer om die reden idd bepaalde soorten voer niet (meer). Ik doe bv ook niet meer lijnzaad zo of gekookt geven, maar vermaal het in een koffiemolentje. Want die stink kauwen hebben het bij de eerste keutel met lijnzaad al door...

@ Ellepel, dapper besluit hoor en wel overwogen. Het zijn allemaal plusjes die op een gegeven moment tot die moeilijke keuze komen :(:) Dat de zomer maar heel lang en mooi mag zijn <3
Prachtig oud bessie <3

@ BarbaraNova, pittig hoor om er voor 4 te zorgen helemaal alleen! Respect hoor! Snap dat je in zit over als er één van die twee wegvalt... Ik denk daar ook al eens over na bij mijn twee. Ik hoop van harte dat mijn shet de grote overleefd. En dan krijgt mijn pony wel een pony denk ik, want alleen vind ik ook weer zo sneu... Maar hopelijk duurt die keuze nog even. Mocht mijn pony eerder weg vallen dan mijn paard, zou ik misschien nog overwegen om mijn grote te laten inslapen. Daar ga ik geen nieuw paardje meer bij zetten, en alleen weet ik niet of ze dat trekt. In de zomer staan ze apart van elkaar, maar winters niet.

Wat betreft die borstel. Ik heb een voegenveger (of hoe je het ook noemt) en dat komt een beetje op hetzelfde neer. Edit; zoiets; https://www.spaansen.nl/product/varisto ... gentrekker

Maar een ijzeren zweetmes met kartels werkt nog het beste, al vinden ze die niet zo prettig; https://www.agradi.nl/agradi-zweetmes-l ... KUQAvD_BwE

@ Britta; met 28 mag dat ook wel :(:) Hopelijk trekt dat weer wat bij van de zomer. Op stal hebben wij ook eentje van 28 en voor het eerst dat je echt goed kan zien dat ze echt oud aan het worden is.

Mijn dames gaat redelijk met hun luchtwegen en ik ben voorzichtig positief *klopt af* De grote verzon gisteren wel iets nieuws, een dik poot -O- Zal ook eens niet zo zijn... baasje gaat op vakantie en paar dagen ervoor verzint ze weer iets lastigs *zucht* Warm, dik, maar verder niets te zien. Dus wassen met badedas en klei erop en hopelijk is het voor mijn vakantie weer dun :7

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:59

Ik ga geen ander voer geven. Hij doet het hier super op. Dan maar wat meer moeite voor mij met mest ruimen.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:09

kelly krijgt geen graan dus die poep laten ze met rust.
maar heb een stalgenootje die haver voert en de poep van dat paard is echt helemaal uitgeplozen haha. :')

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:31

Hoeveel SP mag een arabier hebben? Die ouwe blijft eten...

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:26

Met 28 jaar mag dat ook onderhand wel een beetje Britta :P als die het verder maar goed doet

Tancreda, zal je altijd zien he vlak voor je vakantie..

Ellepel, moeilijk besluit zeg. Ik zie ook wel heel erg op tegen de periode van sp enzo bij gaan voeren. Ik ben bang dat wij ook daar naartoe gaan maar geen idee hoe ik dat ooit ga managen als ik 90km verderop woon.. maar wie weet doet ze het tegen de winter zo goed.. en anders nu lekker genieten!

Voor het verharen gebruik ik ook zon ouderwetse poetsblok. Is super fijn vind ik!

Schim is van de week op de weegschaal geweest. Helaas toch 4 kilo afgevallen. Dan is 4 kilo op een heel paard niets maar alle andere paarden van stal aangekomen dus dan wordt het toch weer extra bevestigd helaas dat de mijne echt ouder wordt. Ik was er echt even een paar uurtjes chaggie van. In de zomer van 2021 toen hij echt veel te dik was woog hij 575. Maar dat was wel echt dik haha. Nu 519.. zijn ideale gewicht zou 535 ofzo zijn. Hopelijk deze zomer goed aankomen op het gras dat hij de volgende winter hopelijk net een tikje beter door kan komen. De foto upload doet het helaas niet. Zal later even een foto van hem uploaden. Je ziet dat hij iets te dun is maar verder is ie nog zo knap <3

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:38

Queelens, hoe oud is Schim en wat voor ras / stokmaat? Ik vindt vier kilo niet veel hoor, denk dat je met twee keer mesten het al kwijt bent...

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:57

Ja klopt 4 kilo is ook niks hoor! Maar hij weegt voor het mooie net ietsje te weinig. Je ziet ze ribben ook een beetje. Hij is 1.56 officieel kwpn maar is een mengelmoesje van duitse warmbloeden en anglo arabier voornamelijk haha

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:01

oke maar dus wel ook een slanker type als je het zo ziet toch? Dan vindt ik zijn gewicht niet heel slecht hoor, mijn zusje haar haflinger woog vorige week ook 543 kilo in utrecht op de kliniek...heb zelf een arabier die zwaarder is van type, van 156 maar denk niet dat die dit gewicht ook haalt...

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:06

ik heb geen flauw idee wat kelly weegt, heb wel eens op stal geopperd om zo’n paarden weegschaal te laten komen maar is totaal geen animo voor.
maar zij kan heel erg schommelen kwa gewicht, ze wil ook niet altijd even goed de slobber eten.
en dan valt ze zomaar weer wat in.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:27

ik weet ook niet wat mijn eigen paardjes wegen hoor, ben hier in mijn up dus het heeft ook niet zo heel veel zin om ze eenmalig te wegen denk?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 13:51

4 kilo kan ook een simpele afwijking van de weegschaal zijn denk ik. Ik zou me er niet te druk over maken :)

Wij laten 1x per jaar de weegschaal komen op stal. Wel interessant om wat bij te houden. Er is een tijd geweest dat mijn grote 680 woon (en was ze al afgevallen), vorig jaar woog ze 580 en toen was ze te schraal. Afgelopen januari was ze 620 geloof ik en prima op gewicht :)

Bij mijn shet wisselt het logischerwijs wat minder heftig. Maar die is toch ook van 180 naar 160 kilo gegaan over de jaren :) Nu zijn ze goed.

Voor mij heeft wegen wel wat ogen geopend. Ze wordt altijd 550 geschat. Maar dat zat er toch al snel 100 kilo naast toen ze welvaren was. Achteraf snap ik waarom antibiotica later langer en meer gegeven moest, want daar zaten we bv vaak net wat onder te doseren. Daarom vind ik het wel belangrijk weegmomenten in te lassen 1 of 2x in het jaar :j De DA gaf laatst ook weer aan dat ik voor 550 a 600 kilo medicatie moest geven, terwijl ze toch echt 630 woog toen.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:07

Ja je kan je er flink op verkijken he haha. Ik dacht voor de weegschaal altijd dat de mijne 600+ woog haha! Bij ons op stal komt eens in de drie maanden de weegschaal. Eerder deed ik het niet zo vaak. Eerste keer was juni 2021 op 575 kilo. Keer erna was 7 januari dit jaar op 523 kilo en afgelopen week dan. Nu ga ik het wel wat vaker doen om hem goed in de gaten te houden :)

Sanet

Berichten: 7951
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 14:10

4 kilo is 1x goed poepen :) Wat? Nog niet eens denk ik.. voor een volwassen paard.

Ik zag ergens de vraag over hoeveel SP: Ze raden 1 kg per 100kg lichaamsgewicht aan toch? Als je volledig het ruwvoer vervangt. Ik zou dat wel met maximaal 1kg per keer gaan voeren. dus niet 6kg in 1x op 1 dag voeren.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:15

ik wilde dat ik vier kilo kwijt was na poepen :') :P

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:39

Sanet schreef:
4 kilo is 1x goed poepen :) Wat? Nog niet eens denk ik.. voor een volwassen paard.

Ik zag ergens de vraag over hoeveel SP: Ze raden 1 kg per 100kg lichaamsgewicht aan toch? Als je volledig het ruwvoer vervangt. Ik zou dat wel met maximaal 1kg per keer gaan voeren. dus niet 6kg in 1x op 1 dag voeren.


ja was ik ja, had het toevallig idd vanmorgen nog eens opgezocht, hij krijg nu 2 x daags 3 scheppen dus 6 scheppen per dag, maar hij heeft nog steeds trek dus moet eens kijken of ik er iets meer vullends in kan doen ofzo