Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:03

Chantal staat nu 4 uur per dag op het gras en die ziet er ook alweer uit alsof ze een skippybal heeft ingeslikt. Ze staat nu ook op rantsoen, maar een graasmasker is hier geen succes. Ze sloopt ze allemaal. :')

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:07

lies_sparkle schreef:
masyo schreef:
Hoi allemaal,

ik weet dat ik 1x eerder (volgens mij) een berichtje in dit topic heb gezet maar kon het niet meer terugvinden, weet iemand hoe dat werkt? _/-\o_

Mijn merrie wordt dit jaar 20 en is helaas al 2,5 jaar met pensioen ivm peesblessure... Als ze teveel werkt/loopt krijgt ze een dik been dus kan helaas niet veel met d'r doen. Ga nu proberen om het wandelen weer iets op te pakken, want ondanks dat ze ouder wordt houdt ze wel een stevig buikje :')


Als je op geplaatst klikt, rechtsbovenaan, krijg je al je berichten te zien :)
Je hebt inderaad eerder wat gepost!



Wat fijn, een hele opheldering! Voor alle topics op Bokt haha. Thanks!

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:08

Voor mijn gevoel is Amy echt een bejaarde tante, in de zin van haar gedrag en ook fysiek. Zoals ik zei wordt ze dit jaar dus 20, maar hebben jullie ook deze ervaring?

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:14

Tja Britta, soms blijven ze gewoon dik, maat zo weinig eten kan toch ook niet goed zijn in mijn opinie? Of werkt ie met grasmasker toch wellicht een hoop naar binnen ? Ben altijd bang voor maagproblemen...
En kan zijn maatje niet snachts op paddock met hooi oid? lastig 2 zulke uitersten, pff

Mayso, het ene dier is met 18 bejaard, de ander met 33 nog steeds niet ( :D ) daar is geen standaard voor. Maar lekker wandelen moet toch wel kunnen ? Mits de peesblessure dat toelaat...

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:16

Neuh, hilde is met haar 28 de grootste terrorist die hier rondloopt :')
De pony van 31 is ook nog super, niemand schat haar zo oud. Ze is actiever als mijn eigen paard van 17, alleen grijzer.
De enige die ik hier eigelijk echt ‘oud’ vind mentaal en fysiek is de 26-jarige pony die alleen nog maar slobbers kan eten. Maar daar spelen imo nog wel wat andere dingen mee dan alleen leeftijd.

20 is eigelijk niet zo oud om al hard achteruit te gaan, zeker mentaal niet. Wat voor gedragsveranderingen merk je?
Zou er eventueel cushing (ppid) kunnen meespelen?

@ elcamino: met graasmasker hebben ze nog altijd een constante toestroom aan eten. Aangezien hij te dik is, dus zelfs nog te veel :D voor maagproblemen zou ik in de beschreven situatie geen angst hebben.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:22

Max heeft nu een jaar een masker,zelfs van de winter omdat hij het hooi van zijn vriend ook voor een deel op at.Hij was goed op gewicht.Maar nu inderdaad ook formaat skippybal.En we gaan geen duur hooi voeren s'nachts als we ruim genoeg gras hebben.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 29-04-21 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:22

ah oke, ik heb geen verstand van graasmaskers....
en daar heb je een punt Britta,

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:25

Poekkie schreef:
Neuh, hilde is met haar 28 de grootste terrorist die hier rondloopt :')
De pony van 31 is ook nog super, niemand schat haar zo oud. Ze is actiever als mijn eigen paard van 17, alleen grijzer.
De enige die ik hier eigelijk echt ‘oud’ vind mentaal en fysiek is de 26-jarige pony die alleen nog maar slobbers kan eten. Maar daar spelen imo nog wel wat andere dingen mee dan alleen leeftijd.

20 is eigelijk niet zo oud om al hard achteruit te gaan, zeker mentaal niet. Wat voor gedragsveranderingen merk je?
Zou er eventueel cushing (ppid) kunnen meespelen?

@ elcamino: met graasmasker hebben ze nog altijd een constante toestroom aan eten. Aangezien hij te dik is, dus zelfs nog te veel :D voor maagproblemen zou ik in de beschreven situatie geen angst hebben.


Nee precies dat vond ik ook. Misschien zie ik het ook wel verkeerd hoor, maar ze heeft wel minder energie. Wellicht dat ik het wandelen weer meer oppak, ze dan ook meer energie krijgt. Daarnaast heeft ze 3 weken geleden koliek gehad wat ook wel veel energie geëist heeft. Het kan natuurlijk ook komen omdat ze een winter op de paddock heeft gestaan en ze altijd vrolijker wordt van grasjes.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:34

Mijn pony Britta had ook Cushing.Ze werd sloom,stond een beetje in een hoekje te kijken en werd mager en een slechte vacht.Ook leek het net of ze dement aan het worden was.Net alsof ze niet wist waar ze was.Toen de medicijnen begonnen te werken zag je haar ook weer helder worden.Britta was wel 33 toen ze het kreeg.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 29-04-21 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:41

Britta31 schreef:
Mijn pony Britta had ook Cushing.Ze werd sloom,stond een beetje in een hoekje te kijken en werd mager en een slechte vacht.Ook leek het net of ze dement aan het worden was.Net alsof ze niet wist waar ze was.Toen de medicijnen begonnen te werken zag je haar ook weer helder worden.


Zijn dat ook de voornaamste symptomen van cushing? Ik heb daar geen eerdere ervaringen mee gehad.
Amy wordt werd wat slomer, slaapt of staat te dromen maar wordt gelukkig niet mager (ze is eerder aan de dikke kant..).

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:46

Ze hoeven niet per se mager te worden. Ik ken 5 cushingpatienten en 2 daarvan zijn zelfs te dik, eentje normaal met bijvoer, twee mager

Hoefbevangenheid, lusteloosheid, wegvallen van rugspieren leken hier als eerste fase te komen. Bij slechte vacht erbij en mager worden is het natuurlijk overduidelijk maar dat is vaak al een verdere fase. Eens laten testen kan natuurlijk nooit kwaad.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:59

masyo schreef:
Voor mijn gevoel is Amy echt een bejaarde tante, in de zin van haar gedrag en ook fysiek. Zoals ik zei wordt ze dit jaar dus 20, maar hebben jullie ook deze ervaring?



Sommige zijn met 20 gewoon echt al oud, andere pas met 30 of nog ouder.

Daar kunnen ziektes zoals cushing onder zitten, maar er speelt meer.

Ras, genetica, geschiedenis.
Heeft het dier ooit een periode van zware verwaarlozing gehad of niet, ernstige wormbesmetting of niet, zware operatie of niet.
Vaak zie dat grotere paarden minder oud worden dan kleinere. En dat héél zware koudbloeden minder oud worden dan gemiddeld zware koudbloeden of warmbloeden.
Maar het blijft natuurlijk altijd een individueel iets.

Dus als de jouwe met 20 al echt oud lijkt te zijn, dan kan dat gewoon echt kloppen.

Gewoon per paard blijven kijken wat ze nodig hebben, en wat ze wel of niet meer aankunnen. En als je echt denkt dat er een ziekte onder kan liggen, dat even testen.

De mijne is 27. Fysiek langzaamaan echt wel ouder aan het worden, stijver. Af en toe eens net niet zuiver, vanuit stijvigheid. Dat soort dingen. Mentaal zit hij echter super in zijn vel.
Dus die combinatie kan ook nog.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:22

Britta31 schreef:
Max is weer te dik.Hij heeft een graasmasker,dag en nacht.Geen hooi en om de dag 2 handjes pavo 18 plus.Hij kan ook niet de pavo van zijn vriend opeten.Ze staan 24/7 op het gras.Hij kan ook niet s'nachts in de paddock omdat zijn vriend wel het gras nodig heeft.Max apart zetten kan niet om dat zijn vriend niet alleen kan staan,dikke paniek.Toch even met zijn eigenaar overleggen wat te doen.En hij krijgt 2 keer per week bejaarden gym.


Kun je niet een stuk afzetten voor max en hem daar strookbegrazing geven. Kan de andere gewoon eten en staan ze toch bij elkaar.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:30

De eigenaar van Max heeft een masker gekocht met een kleiner gat.Als dat niet helpt krijgt hij er voor de nacht 1 die helemaal dicht is.Hij kan dus niet grazen,maar mijn ruin wel.Als hij op de paddock staat voor de nacht krijgt hij ook niets.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:40

Maar dan kan hij ook niet drinken?
En dus langer dan 6 uur niet kauwen?

Ik zou daar niet blij van worden, maar het is aan jullie natuurlijk.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:50

Het is lastig als ze niet zonder elkaar willen. Anders is de oplossing vrij simpel.

Hier vandaag de zadelmaker geweest. Wat opgevuld en mau liep alweer wat fijner.

Vanavond of morgen maar even goed rijden.

Het oud tonen ligt echt aan het paard. Hier loopt er 1 van 26, die houd je niet bij in de stap. Je ziet wel dat hij geen 10 meer is, maar die blijft gaan.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:10

Aan de zijkant zitten gaten.Hij steekt nu ook het halve masker in de kuip om te drinken.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:00

Dat oud worden wisselt inderdaad zo erg.. ken ook wel paarden die met 18-20 al echt oud waren. Ik merk bij Peri ook wel in bepaalde dingen dat hij ouder wordt. Zijn buik gaat meer hangen en hij is in zijn karakter echt wel wat veranderd. Maar dat is eerder in de positieve zin :+ oud en wijs zullen we maar zeggen. Maar hij kan nog steeds net zo gek doen. Met wandelen is hij nog steeds niet te houden, met longeren springt hij nog steeds een gat in de lucht en hij stoeit in de wei met het jongste paard van stal :))
Wat dat betreft is het nu ‘geluk’ dat er 40+% arabisch bloed inzit. Arabieren schijnen ook wat makkelijker oud te worden dan een kwpner. Dus ik heb een mooie mix :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:01

Hier merk ik aan Mona dat ze wat stijver is, zeker met het weer van gisteren met die regen.
Maar ze is wel een echte dame nog, dat verandert niet _O- .
Je ziet wel dat ze ouder wordt. Rug zakt meer in, buik gaat meer hangen en ze heeft een ‘wijze’ blik ofzo. Maar dat maakt haar echt zo mooi <3

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:04

Zou dat inzakken van de rug en hangen van de buik ook niet vooral te maken hebben met het weggaan van de spieren wanneer ze op pensioen gezet worden? Ik bedoel dat de paarden die nog in training staan op hoge leeftijd dat misschien niet zullen hebben? Of is het eigelijk niet te vermijden?

Ik ken er hier eentje die al zo’n postuur heeft van zijn 11de, maar die mist gewoon elke vorm van training of spier.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:08

Ik weet het niet. We longeren nog wel, maar minder intensief, zelfde als voor rijden. Dat is vooral in het bos :') . Merkte dat ze bak werk minder leuk vond, maar stapte laatst op en ze liep zo heerlijk, dat ik begin te twijfelen of ik haar niet rustig op kan pakken...
ze zit nog wel een beetje in de spieren, maar gewoon minder dan 10 jaar geleden :') .

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:09

Poekkie schreef:
Zou dat inzakken van de rug en hangen van de buik ook niet vooral te maken hebben met het weggaan van de spieren wanneer ze op pensioen gezet worden? Ik bedoel dat de paarden die nog in training staan op hoge leeftijd dat misschien niet zullen hebben? Of is het eigelijk niet te vermijden?

Ik ken er hier eentje die al zo’n postuur heeft van zijn 11de, maar die mist gewoon elke vorm van training of spier.


Heeft daar zeker mee te maken. Toen Peri met pensioen ging is alles met een jaar al gaan hangen. Het is wel zo dat met het paard zelf ook de spieren ouder worden en oude spieren moeilijker goed te houden zijn. Dus ook als ze oud en nog in training staan kan het wel wat moeilijker worden maar zodra ze met pensioen gaan ben je de sjaak :+

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:24

Chico ook.
Toen hij 2 jaar geleden ESS kreeg werd hij direct vanuit volle bak aan werk op zijn 30e in stilstand gezet.
Dit kost met name de spieren in de bovenlijn,
Hij krijgt zo'n "deukje" voor zijn schoft, achter de schoft ook en boven de schouders valt bespiering weg.
Veel is op te lossen met eiwitten extra voeren!

Dit is zo'n foto waarop dat heel goed te zien is : Dit is na exact 2 jaar helemaal niks doen, behalve wanhopig jezelf in balans houden door de ESS ( wat veel energie kost)


Afbeelding

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:22

Marissa is deze winter echt oud geworden, ze word eind mei 27. Maar ze is mager, want vaak diaree door slecht kuil. Ook is dr vacht totaal ontploft, superlange haren en dikke ondervacht. Ze heeft al 7 jaar ppid en diet het verder prima op de prascend. Qua karakter is ze niet veranderd. Ze is blij en wil nog steeds crossen door het bos. Wel heeft ze langer nodig om op te warmen, maar als ze eenmaal warm is dan gaan we als de brandweer. Ik hoop dat zodra ze weer op het gras kan dat ze weer bijkomt, meestal wel gelukkig

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:06

Bij Moon merk je niet echt dat hij oud(er) wordt, maar die staat dan ook nog volop in het werk :)

Vandaag hem nog eens meegenomen naar een clinic. Hij was enorm braaf, en als hij iets tóch niet durfde (de hangbrug in het begin vooral) is het echt zo’n sukkel dat ie er recht achteruit terug afging :+

Afbeelding

Afbeelding

MAAR... Moon zou moon niet zijn als hij niet minstens 1 vuile rotstreek uithaalt. Vorige keer met het poortje kon iedereen lachen, nu ik iets minder. Kurt trouwens wel :')

Dan denk je dat pony zn groundtie goed kent, duurt het te lang in zijn ogen en doet ie de freeride maar in zn eentje...
https://youtu.be/vKMq0mp0orc
(Geluid wat harder zetten voor het commentaar)
En de 2e run. Die ging wel goed, hij blijft zo’n fijne pony om rond te rijden als hij zin heeft!
https://youtu.be/zAgNj6dJqKc