Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:34

Sterkte met de vage klachten en de zorgen Celebi..

Heerlijke paardenknuffelfoto :+:

Over kruiden bijvoeren.. ja ik voer her en der van alles bij maar gewoon op gevoel eigenlijk. En niet continu.. soms een paar dagen wel en weer een paar weken niet :Y)

Hier heeft de oude man vrijwel heel de week overdag apart in de tuin gestaan. En dan heeft hij onbeperkt "rijk" hooi en rust. Nou daar nam hij het goed van :+:
Het kon nu zo omdat mijn man vakantie had.

We zijn vandaag nog even een stukje wezen stappen (halve kilometer ofzo :') ) toen was ik te bang voor meer.

Afbeelding

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:37

ellepel schreef:
heerlijk zo, lekker kort in het haar ook!

kelly is nu net een mottenbal :')
dat lange haar en dan nat van de regen en dan leeft ze zich ook nog dagelijks uit op de schuurpaal.
ding zit helemaal onder de haren van haar _O-

Voor Magnifique haar doen zit ze best dik in haar vacht. Charlie is geschoren, maar die is 14.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:47

Celebi, als ze zo last heeft van dat haar anders een kort stukje op de borst/hals wegscheren zodat ze de warmte goed kwijt kan? Weet niet of haren knippen echt zoden aan de dijk zet.

Schim krijgt tegenwoordig in de winter een paar keer in de week varkensgras als kruiden. Hij at dat in de zomer altijd vaak en dat was net in de periode (wat ik toen nog niet wist) dat hij eotrh ontwikkelde. Laat varkensgras nou net goed zijn voor slijmvliezen en ontstekingen in de mond.
ik heb (heel goedgelovig :+ ) dus het idee dat het varkensgras zijn tandvlees zo mooi rustig houdt. Dus dat krijgt die bij.

Verder qua supplementen probiotica voor ondersteuning maag/darmen en dus mest. Heeft hij sinds dit jaar echt nodig nu het gebit slechter wordt. En gelatinaat voor de gewrichten, dat krijgt hij al jaren.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:32

@nadia, voor hoesten en snot xou ik wel echt het goed in de gaten houden door te temperaturen en kleur van t snot te monitoren. Een longontsteking voor zo'n oudje wil je absoluut niet. Als het af en toe een kuch is kan je wat kruiden geven, als het een natte hoest is een slijmoplosser erbij en bij gele snot toch echt even een dierenarts.
En z'n weerstand boosten. Ik geef ze hier af en toe een kuurtje Farmovit van de welkoop.

Hier is af en toe een kuchje en ben in begonnen met een luchwegsupllelment van puur.

Mijn kleine krijgt wat voor de maag en de artrose. En m'n grote voor de weerstand, artrose, en hengstigheid. Maar nu even alleen voor d'r maag en de rest niet.

@Fique wat een lieve foto <3

@celebi, misschien last van z'n lichaam? Mijn merrie liep buiten met genoeg looplust maar in de bak niet meer. Die bleek dus ernstige artrose te hebben. Buiten liep ze er doorheen door de adrenaline/maat ze dat wel leuk vond. In de bak ging ze stilstaan steeds.

@akshay, wat fijn zo'n klein stukje stappen <3 Doe ik ook nog af en toe, idd maar kort maar dat is ook al zooooo fijn <3

Mijn dame had een wat lastige periode. Daarom laten inspuiten. Maar ze bleef wat traag, knikkende knietjes, en ze werd tussendoor ook ziek. Inmiddels voelt ze zich weer goed (beetje boos nog), en loopt ook weer vlotter mee. Gisteren kwam er van alles uit, bizar dat ik vorige week nog zo over d'r twijfelde. Maar als ze dit nog doet zit het wel goed.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 00:21

Wauw Tancreda wat een krachtsuitspattingen!
Dan sta je toch ook even ademloos en glunderend toe te kijken of niet? :+:

Wij zijn vandaag nog met de wagen weg geweest. Half uurtje verharde weg. 3 kilometer gedaan.
Hij was fantastisch <3
Afbeelding
(Ik weet graag zeker dat ik opval, vandaar mijn kanariejas :+ )

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 01:27

@Tancreda4 Hmmm hij was vandaag zo blij en vrolijk en fit buiten dat ik het nog niet aan dusdanig ongemak wil gooien eigenlijk. Hij voelde té goed. Gave foto's van je paard trouwens! Heel indrukwekkend zijn ze dan hè. :wow:

@Akshay Wat een heerlijk uitzicht. <3

Ik kreeg trouwens vandaag te horen dat er nog een ander paard veel gas had, dus ik vermoed toch gewoon wat onrustige darmen en dan snap ik wel dat lopen minder prettig is. Al helpt lopen daar wel bij en vandaar dat hij soms opeens weer aan schiet en dus ook na een ritje buiten fitter is. Maar goed het is wel alarmerend dat er iets is dus ik hou het wel in de gaten. Voor nu kijk ik het nog maar een paar daagjes aan denk ik. Ik heb er in ieder geval een zandkuurtje ingegooid voor de tweede dag op rij, dat zet de darmen altijd wel fijn aan het werk dus misschien helpt dat.

Het haar wegknippen leek ook wel wat te helpen trouwens. Nog steeds was hij flink aan het nazweten, maar niet meer zo enorm op de borst. Hij heeft niet echt een ondervacht, vooral gewoon veel lange dekharen, en die inkorten doet dus al aardig veel. Misschien dat ik er morgen de mini tondeuse met opzetkam van de hond overheen haal die ik hier thuis heb liggen, maar ik wil het ook weer niet te kort maken zodat ik die nieuwe zomervacht in tact hou. Die heeft hij wel erg nodig namelijk als het weer zo'n koude natte zomer wordt. Laten we duimen voor een mooi voorjaar en een mooie zomer. Na al die regen hebben wij en onze oudjes dat wel verdiend toch?

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:05

Kleine update: zandkuur lijkt (nog) niet veel te doen want het stilstaan onder het zadel is er nog steeds. De dierenarts is kort langs geweest om bloed af te nemen voor PPID dus dat is even afwachten. Borst uitscheren deed dus uiteindelijk ook niet zoveel volgens mij.

We gaan even puzzelen!

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:41

hopelijk kom je er achter wat het is :j

kelly is flink aan het verharen.
kun je leuke dingen mee doen _O-


Afbeelding

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:49

Geweldig. _O-

Ik had denk ik ook al 5 kussens kunnen vullen inmiddels. :')

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:37

Hopelijk snel de uitslag celibi
Ook al zo lekker aan het verharen, Peri ook al even.

Helaas heeft hij van de week besloten dat hij het niet meer leuk vindt in zijn weitje. Het ene moment staat hij ‘rustig’ hooi te eten. Het andere moment staat hij als een bezetene voor het hek te weven. Het is altijd een wever geweest maar ik heb het al zon 8 jaar niet meer gezien.

De peesecho zou over 2 weken zijn maar heb ik naar morgen kunnen schuiven. Duimen voor een oke uitslag en dan een plan de campagne maken wat met hem te doen want dit is niet helemaal oke.

Ik wilde ook een buisje bloed af laten nemen voor PPID check (die doe ik ‘preventief’) ter controle. Maar ik kan nu al op een briefje meegeven dat door stress de uitslag positief wordt dus die schuiven we maar op :+

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:08

Hoeveel stress kan een verhoogde waarde geven? Er is gisteren een nieuwe pony in de kudde gekomen bij ons (achter een draadje welliswaar) en de kudde was flink over de zeik. Die ouwe van me ging daarna ook flink aan de kletter aan zijn longeerlijntje. Zou die stress vanmiddag nog in zijn systeem hebben kunnen zitten of is dat niet relevant? Had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat stress deze test foutief kon beïnvloeden.. %)

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:40

ja het kan wel,anders wacht je even af wat de uitslag is?

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:54

Ja dat sowieso. Die komt maandag binnen. Ben erg benieuwd omdat ik zelf denk dat het niet perse PPID is, maar meer iets met de darmen. Maar ik zou het wel zuur vinden als ruim 160 euro betaald heb vandaag voor een test die mogelijk foutief positief kan zijn. 8)7

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:24

Als er op dat moment nog stress in zijn lijf zat kan het zeker verhoogde acth waardes afgeven. Indd even de uitslag afwachten en overleggen met je dierenarts. Bij twijfel nog een test afnemen voordat je begint met medicatie als de uitslag positief is.

Ik heb helaas een keer een foutieve positieve test gehad. Daarom test ik nu toch met enige regelmaat (tot nu toe meerdere malen negatief). Kan door stress zijn geweest (want toen is eerst zijn gebit behandeld, daarna pas bloed getrokken) of door de SR periode. Of iets anders waar we geen weet van hebben..

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:33

Hmm wat lastig, maar dank voor die informatie. Dan kan ik dat wel nog even voorleggen aan de DA als de test nu positief terug komt. Nou was hij vandaag weer best relaxt dus ik hoop dat er niet al teveel stress nog in het lichaam zat. Ga er maar vanuit dat de test gewoon kloppend gaat zijn zoals die terug komt!

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:41

Toen layka bevangen stond werd het afgeraden om direct bloed af te nemen ivm de stress.
Dus het kan zijn dat hij positief zal zijn

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:48

Het moment dat uk en nuk weer samen mogen staan komt steeds dichterbij <3

Afbeelding
Iris heeft er weer 3 meter bij.
Layka heeft een stuk van de officiële paddock erbij....

Iris mag morgen waarschijnlijk even in de achtertuin.
Daar waar ze heel in het begin ook stond toen ze net bij ons was ivm besmetting qua wormen etc

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:46

het gaat echt hartstikke goed he <3
geweldig!

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:35

Naja ik heb te vroeg gejuigt.
Ik heb ze net nog een plukje hooi gegeven ....

Zakt de k+tknol weer iets meer door in de kogel....
Vraag mij niet wat the fiets ze nu weer gedaan heeft

Maar voor nu staat ze op stal. En ben ik er even goed klaar mee.
De hoefsmid heb ik geappt voor een schoentje eronder te kleven. Ookal zegt hij dat het wel goed komt ook zonder. Maar ik ben het zat

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:45

oh jee,dat komt door dat het been dan niet sterk is ofzo?

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:16

Het beentje is idd niet echt sterk. Dus ik ben bang dat ze ergens ze gek heeft gedaan en daardoor weer wat zwakker is met dat beentje

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:42

dan zou er wat langer nog iets van versteviging om moeten?

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:47

Ik denk het. Ik zou het even echt niet weten

juval

Berichten: 13277
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:29

tancreda gefeliciteerd! mooie foto's.

Fijn dat Irisje het goed doet, alhoewel ik net in je andere topic de bloeddorstige foto's zag. Het been is zo lang ontlast geweest dat het weer sterker zal moeten worden. Beweging is denk ik dan heel goed. Maar fijn dat je hoefsmid ook meedenkt over de behandeling verder.

Hier gaat het oké de pensioenpony is braaf genoeg verder en al prima gewend, makkelijk diertje. Mijn eigen merrie is lastiger haha. Ze eten inmiddels al samen uit een bak.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:40

wie weet heeft het nog goede invloed op je merrie :P

ja lastig allemaal hagelslag, hopelijk komt er een goede oplossing voor.