Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:30

ja ze staat sowieso met deken ook met der dikke vacht al.. ze kan helaas niet zonder deken met dit weer...is de zomer wel uiteraard. Maar denk als ik er nu scheer kan ze weer klein beetje vacht aanmaken voor het straks lekker weer is dan kan ze gewoon zonder deken. Heb alleen halve hals en geen hele..

Femke_Tweety

Berichten: 12003
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:41

Waarom zou je willen scheren?

Heeft ze het te warm?
Komt ze niet door haar vacht heen?

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:51

ze heeft het met dit weer nog niet te snel warm.. wel met die ineens warmere dagen uiteraard maar dat is wel logisch dan gaat deken ook gewoon af.

Maar ze verhaard heel langzaam... pas in september is de wintervacht eraf..en dan 2 weken later komt ie al weer. Heb het afgelopen jaren aangekeken...afgelopen zomer wel stuk bij der borst weg geschoren maar wilde dit jaar is proberen eerder te scheren zodat ze van de zomer gewoon een normale vacht heeft

Femke_Tweety

Berichten: 12003
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:57

Dan zou ik proberen het moment te pakken dat er ineens veel warmer weer is.

Ook niet tè vroeg.
En inderdaad blijven bijstellen met dekens waar nodig.

Als je rond half april/begin mei scheert, denk ik dat je in de zomer waarschijnlijk best oké vacht hebt?

En de hoeveelheid lekkere warme dagen is tegen die tijd hoger dan nu natuurlijk.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:07

ja daar heb ik ook over nagedacht... maar zet er liefst gelijk zonder deken als die lekkere dagen eraan komen... helemaal kaal en zonder deken in mei is vaak nog te fris voor haar. Ze heeft totaal geen weerstand en dan is bv een briesje al funest en staat ze gelijk benauwd en te hoesten...beetje zorgen kindje wat dat betreft.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:10

Moon heeft gisteren 2 haren los gelaten

Hem scheer ik als t warm genoeg is om zonder deken te gaan, dan is ie nog lang niet door zn vacht

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:45

nou, als je nu scheert scheer je de zomervacht die eronder zit al af vrees ik..... blijft lastig met de oudjes... ik zou ook nog even wachten.
Chico begon erg vroeg dit jaar en is er nu bijna doorheen, alleen op zijn buik zit nog erg veel haar, maar er komt overal nog zat vanaf hoor...pffff

Hij heeft mede daarom wél even met een 0-gram regendekentje gestaan in de paddock afgelopen week. Die combinatie van gure wind, harde regen en daardoor heel koude gevoelstemp. maakt dat hij het even koud had. Heeft ie nog nooit last van gehad de afgelopen 12 jaar zónder deken...

Als het even opknapt dan hoeft de deken niet meer op.

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:19

Ik scheer Jazz vaak pas rond mei, wanneer het niet meer te koud is maar wel een te dikke vacht heeft nog wat dan vaak ook niet meer los laat. Ze krijgt van mij dan wel altijd nog een deken op :)

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:11

Ik scheer de mijne helemaal niet, die ontwikkelt nauwelijks vacht (en dit jaar eigenlijk pas voor het eerst iets dat de term "wintervacht" mag dragen), en ze is het meestal ook vanzelf weer kwijt. Lang leve (gezonde) arabieren!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:30

Gelukkig komt die van mij ook wel goed door haar haar heen maar heb haar in januari al geschoren.

Gisteren weer het rechtrichten opgepakt, lesje gehad.
Ze knapt echt met de dag op sinds de nieuwe stal, hoest niet meer en zelfs haar chronische traanogen heeft ze bijna niet meer.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:53

Fijn dat ze opknapt!
De mijne komt ook goed los qua haar, man oh man, heb al 4 winter collecties kunnen breien :')

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:25

Zoveel haar ja? _O-
Kan je voor mij niet wat breien dan :P

Ik heb alleen haar hoofd en zadelplek wat verhaart _O-

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:48

Wordt wel een kriebeltrui :D !

Ze staat 24/7 buiten, wel met deken maar die is meer om te voorkomen dat ze stijf en koud wordt. Maar het is altijd al een ijsbeer geweest, maar ze zweet niet snel en zeker nu doen we niet meer zoveel :+. Dan vind ik scheren niet nodig.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:42

Nee dan is het ook niet nodig inderdaad, wel fijn dat ze zo goed in haar vacht zit dan.

Laat maar zitten, wil geen kriebeltrui, ben al kapster dus haar genoeg op mijn kleding wat kriebelt _O-

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:50

Als je paard naar binnen kan is het te doen, paar goede dekens er op en klaar.
Ik heb een paar weken geleden toen het rond de 16 graden was overdag, noodgedwongen geschoren ivm medisch moeten wassen. Ze stonden bij mij allebei te zweten door de temperaturen destijds maar daar ontkom je in het voorjaar toch niet altijd aan, ik zou er niet voor scheren als het niet nodig was geweest in ieder geval.

Ze staan hier 24/7 buiten met boxen waar ze in kunnen en ook hun ruwvoer hangt dus ze staan daar regelmatig. Ik heb geen halsdeken maar ligt wel 350 gram op m'n oude dame, 200 op de mini. Alleen het haar groeit nog niet echt snel aan zoals in het najaar wel gebeurt.

Als je wil scheren vanwege moeilijk door de vacht heen komen zou ik kiezen voor april of mei. Dan is het net wat warmer (en hopelijk minder nat), die (zomer-) vacht groeit dan echt wel weer terug hoor. :j
Ik was ook bang voor consequenties omdat haar weerstand slecht was, maar als je wat meer bij voert beperk je dat wel volgens mij. Hier wordt de weerstand nu in ieder geval weer beter gelukkig.

Het is hier inmiddels droog en de wind lijkt weg _/-\o_ van de week weer begonnen met longeren van m'n mini tussen de buien door, en denk dat ik van de week weer begin met wandelen met m'n oude dame als het zo droog blijft :) Voorjaarskriebels!

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:16

Jaaa, het weer wordt echt beter *\o/* .
Straks kunnen ze weer lekker in hun blootje in de zon, lekker die losse haren er af rollen. Gaan ze vast heerlijk vinden!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:48

Jaaa!!! Ik word daar altijd zo blij van hè om die deken bij haar af te doen zodat ze heerlijk kan rollen en kriebelen enzo *\%/*
Al moet ik zeggen dat ze dat eind februari ook wel heeft gehad, overdag lekker zonder deken, snachts nog wel maar toen was het ook zulk mooi weer.

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:03

Romy1234 schreef:
Jaaa!!! Ik word daar altijd zo blij van hè om die deken bij haar af te doen zodat ze heerlijk kan rollen en kriebelen enzo *\%/*
Al moet ik zeggen dat ze dat eind februari ook wel heeft gehad, overdag lekker zonder deken, snachts nog wel maar toen was het ook zulk mooi weer.

Jaaa echt!
Ik denk dat die van mij vrijdag bloot gaat. Nachten zijn nog wel een beetje fris, maar ik woon te ver om er elke ochtend heen te gaan. (Zeg maar, 35 kilometer :') ).

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:18

Ik kijk het nog even aan, snachts vind ik ook nog te fris inderdaad en nu overdag ook nog wel.
Voor mij inderdaad ook niet echt een optie om sochtends en savonds te gaan en z is geschoren..

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:22

Tijd dat ijsheiligen is geweest :D .
Dit vind ik samen met de herfst een lastige periode, zeker als je van die mooie dagen hebt.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:43

Vind het toch altijd wel een beetje zoeken hoor met de dekens.
Heb nu haar halsstuk afgelaten en haar onderdeken eronder weg (100 grams), staat nu dus onder 200 (ondertussen 150 gok ik) grams.

Mijn oudje die ik echt nooit heb zien liggen vind het heerlijk liggen in het gele zand op dr nieuwe stal <3
Kijk nou:
Afbeelding

Stalgenootje had de foto gemaakt, ik had het echt net gemist jammer genoeg.
En ze komt nu ook al echt wat aan van dat onbeperkte hooi :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:14

Romy: fijn is dat toch he als ze hun draai vinden!


Ik heb straks voor t eerst in 2 jaar terug les met moonlight. De rijclub waar ik bij zit (alleen paarden) heeft lentestop maar de instructeur gaat wel door met de lessen. Maar aangezien ik en mijn jonkie allebij even een pauze nodig hebben van t werken met elkaar, ga ik met moon aangezien het geen officiële clubles is :D varken maar gewassen, was zwart ipv wit en water dat ervan af kwam was ook niet zcht helder te noemen, maar goed hij staat te grogen onder het solairum :=

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:13

Lekker zonnen!

Hier ook lekker gaan zonnen
Afbeelding

Eerste keer met een sneller stalgenootje mee, dus lekker gas gegeven. Ik wist niet dat ie zo snel kon _O-

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:43

Jumpyhorse, hoe is je les gegaan? :)

Maddox, ziet er uit alsof jullie veel plezier hadden!

Ik vandaag niet zo veel gedaan op stal, ze loopt helaas iets kreupel, waarschijnlijk omdat hoefsmid vorige week al had moeten komen, ze heeft een beetje een Franse slag in dr voorbenen en 1 steil hoefje wat normaal prima is als de hoefsmid om de 8 weken komt maar nu dus een ruime week te laat.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 07:53

Les ging goed! Hij was voorwaarts :=