Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:06

Als ik zonder scheren zou kunnen...maar hij was bekaf gisteren. Hij kan de warmte niet kwijt.

Jammer want hij heeft een mooie wintervacht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:24

ziet er mooi uit :)

man die van mij lijkt straks weer 20 jaar ouder met de wintervacht := al kan 20 jaar ouder niet echt want dan zou ze 50 zijn :')

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:23

Ik moet ook wel zeggen dat ik geschoren mooier vind bij die van mij, ze gaat van vos naar palomino/valk achtig.
En vind het altijd net even sportiever staan, net als dat ik nog steeds haar manen in sportcoupe doe en haar sokken etc bijwerk.

Afbeelding
Zo dus geschoren

Afbeelding
En deze is van afgelopen zondag, zit nu nog prima in haar vacht

Sanet

Berichten: 8007
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:19

Hier gelukkig ook nog geen sprake van wintervacht. Wel flink aan het verharen.

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:33

Afbeelding
Ja... is toch wel nodig

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:49

die van mij is gestopt met verharen <<)

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:09

Zondebokje schreef:
die van mij is gestopt met verharen <<)

Hier ook... Maar t groeit nog wel.


Oh wauw.... Hij was niet te houden. Losser en veel voorwaartser

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:59

Ff ergernis;

Mijn “oudje” is mentaal nog niet zo oudje. Net gereden met neckrope wat suuupergoed ging, stap af en meneer crosst weg naar de grote wei (+-5Ha) neckrope onderweg afgevallen. Voer in emmer lukt niet, ernaar toe gaan lukt niet. Grrrr. Stomme knol is t soms |o

Ik ga nu mn jonge paard opzadelen, die is snel en soepel en kan ik met mn leven vertrouwen. Dan maar a la cutting Moon gaan vangen. Zucht.

Fotos volgen :')

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:13

Stiekem raak ik ook gefrustreerd wanneer die van mij op de terugweg van een wandeling super snel gaat. Ik wil gewoon rustig erlangs kunnen lopen zonder dat mijn arm kapot gaat :'). Maar aan de andere kant ben ik blij dat ze nog zo fit is :o

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:10

De fotos :+

Aangekomen op plaats delict
Afbeelding
Moon rende weg, dus erachter dan maar :Y)
Afbeelding

Afbeelding

En dan, zeer zielig, gevangen
Afbeelding
(Touw zat heel los hoor)

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:19

Gaaf Jumpy-horse!


Hier een ergernis en een zielig paard.

Ik kopieer mijn verhaal even van een ander forum.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:20

De halfjaarlijkse vrachtauto-gehandicaptenrit.


Ik gun ze dat van harte. Echt. En ik weet dat veel mensen er erg fan van zijn, en dat is prima.


_

Maar ze komen redelijk dicht langs de stal waar mijn paard staat.
Vanaf de grote weg is er 1 akker(tje, meter of 60 breed) en dan stal.
Mijn paard staat in de eerste stal/eerste weiland na die akker, hij heeft daar een stal met betonuitloop, zandpaddock en dan de wei.

Die stoet maakt herrie.
Niet een beetje maar extreem, tientallen/honderd vrachtauto's en allemaal continu op de toeter.
En dat duurt in totaal ongeveer een half uur.

De afgelopen jaren was mijn paard al steeds van slag.

Staleigenaresse en ik wisten beide niet dat dat feest vandaag weer was.

Toen ik op stal kwam zat mijn paard van top tot teen onder het opgedroogd zweet, inclusief hele drupsporen langs zijn benen. 1 dik achterbeen.
Lelijke schaafwond op zijn andere achterbeen.
Verdikking op zijn rug.

Staleigenaresse gaf aan dat hij inderdaad over de flos geweest was. Maar als hij dat eenmaal is kun je niet veel meer met hem.
Laten staan in zijn eigen weiland/stal en er het beste van hopen.
(En dat klopt wel, als hij eenmaal echt over de flos is móet dat er met rust en tijd uit bij hem)

Waarschijnlijk is hij in zijn stress en gevlieg ofwel heel lomp de betonplaat opgerend, ofwel uitgegleden.
Zeker weten doen we het niet.


Toen ik kwam was hij al wat rustiger, de rit was voorbij.

Hij lijkt niet kreupel, dus maar even aankijken.

Paard heeft maar even een lauwe douche gehad om al het opgedroogde zweet van zijn lijf te wassen.


Volgend jaar probeer ik er te zijn tijdens die rit.
Kans is dat hij (in ieder geval in zijn hoofd) wat rustiger blijft als ik licht denkwerk met hem aan het doen ben.

En anders de keer daarop maar kalmeermiddel erin voor de rit begint.


Ergernis dus.
En zielig paard.

EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:17

Oh wat sneu! Toch iets dat je wilt voorkomen

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:24

Ja, was echt balen.

Niet dat iemand hier echt wat aan kan doen, maar het is zo sneu voor hemzelf.

Proberen om te achterhalen wanneer de volgende rit is.


Van de ongeveer 20 paarden die er staan zijn de mijne en 1 van de haffen van de staleigenaresse altijd het meest over de flos.

Maar Tweet deze keer dus wel heel erg.

Oud en nieuw geen problemen, niets. Paard volkomen verkeersmak geweest altijd toen ik nog actief met hem reed (echt voor stadsbussen in het verkeer etc, geen punt, aangespannen ook van álles gezien)
Trekkers in de wei naast hem, even snuiven en dan zijn stal in draven en niets meer aan de hand.
Meegeweest naar shows, demo's alles.


Maar deze rit is al jaren echt gewoon niet grappig met hem.

En dit jaar dus echt overstuur.

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 00:45

Jeetje zeg!

BarbaraNova

Berichten: 4211
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:09

Heftig joh, kan je hem nergens even op stal zetten ofzo als dit weer komt? Of een stuk gaan wandelen met hem zodat hij er net even een paar 100 meter verder vandaan staat?

Hier ook die rit jaarlijks, paarden hebben er geen last van maar als ik toevallig ga buitenrijden komt die hele stoet ineens voorbij, dan kan ik er dus ook af hoor. Ze gaan hier alleen niet over de rooie gelukkig, wel iets opgewonden...tja t blijven arabieren he...


Vraagje, wanneer besluiten jullie om geen hooi meer te geven als het gebit zodanig versleten is dat het niet makkelijk weg te krijgen is? Mijn oude ruin heeft slechte kiezen, heel erg afgevlakt en hij eet zijn hooi graag maar merk dat hij zich sneller verslikt. Hij staat ook op de paddock met zijn vriendje die wel gewoon hooi eet, toch wel een moeilijk iets....

Britta31

Berichten: 13184
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:19

Mijn dame van toen ruim 30 maakte veel proppen en ze kreeg daardoor te weinig hooi binnen.Ik ben toen Senior Priores met hooi vervanger gaan voeren en nog een beetje hooi om te knabbelen.

BarbaraNova

Berichten: 4211
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:22

Heeft jouw merrie niet dat ze soms in een hooitje blijft hangen? Wat gebruik jij als hooi vervanger? Hij krijgt al 2 x per dag 2 a 3 scheppen SP.

Britta31

Berichten: 13184
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:51

Ze kreeg in de winter 2 keer per dag 2 kilo droog gewogen.Daar maakte ik dan slobber van natuurlijk.Afbeelding
In de zomer 1 kilo.Ze deed er wel een half uur over voordat ze het op had en at ook apart van onze ruin.
In het hooi verslikken gebeurde nooit.Wel veel proppen.

Sanet

Berichten: 8007
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:58


Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:05

barbaras schreef:
Heftig joh, kan je hem nergens even op stal zetten ofzo als dit weer komt? Of een stuk gaan wandelen met hem zodat hij er net even een paar 100 meter verder vandaan staat?

Hier ook die rit jaarlijks, paarden hebben er geen last van maar als ik toevallig ga buitenrijden komt die hele stoet ineens voorbij, dan kan ik er dus ook af hoor. Ze gaan hier alleen niet over de rooie gelukkig, wel iets opgewonden...tja t blijven arabieren he...


Vraagje, wanneer besluiten jullie om geen hooi meer te geven als het gebit zodanig versleten is dat het niet makkelijk weg te krijgen is? Mijn oude ruin heeft slechte kiezen, heel erg afgevlakt en hij eet zijn hooi graag maar merk dat hij zich sneller verslikt. Hij staat ook op de paddock met zijn vriendje die wel gewoon hooi eet, toch wel een moeilijk iets....


Hij kan altijd zijn stal in.

Heeft uitloopstal.

Alleen als hij echt in de paniek schiet heeft dat geen nut meer.
We zouden hem theoretische kunnen opsluiten in zijn stal (gebeurt ongeveer 1x per jaar, met extreme storm ofzo, uurtje)
Maar op stal kan hij sowieso al erg stressen.


Staleigenaresse heeft hem nu gewoon laten lopen, en ik vind dat hie idioot het ook klinkt, in dit specifieke geval de minst onverstandige keus.

De paniek was er al toen ze doorkreeg wat er speelde, en hij was dus al echt aan het vliegen in de wei.

Kwestie van duimen en hopen dat hij zichzelf heel houdt.

Deze keer dus pech.

Heel misschien dat ik zelf geprobeerd zou hebben om hem te pakken en te overbluffen, maar dat weet in niet eens zeker.
En kan ik écht niet van iemand anders verwachten, die bovendien handen vol had aan een ander paard met stress waar net iemand mee wou gaan rijden.


Het is gewoon zo'n ontzettend rottige samenloop van omstandigheden.

Niet weten dat de rit was
Paard deze keer écht paniek
En blijkbaar een uitglijder.

18 van de 20 paarden zijn alleen wat onrustig, niet meer.
2 echte stresskippen waarvan de mijne er 1 is.

Lijkt tot nu toe gelukkig mee te vallen.
Lichte blessure op een achterbeen is voor een pensionado geen drama natuurlijk, hoewel ik het 30x liever niet gehad had.


Stom gedoe.

Ik ga in ieder geval achter de datum van de volgende rit aan, dan kan ik zorgen dat ik er in ieder geval bén.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:55

jumpyhorse schreef:
Ff ergernis;

Mijn “oudje” is mentaal nog niet zo oudje. Net gereden met neckrope wat suuupergoed ging, stap af en meneer crosst weg naar de grote wei (+-5Ha) neckrope onderweg afgevallen. Voer in emmer lukt niet, ernaar toe gaan lukt niet. Grrrr. Stomme knol is t soms |o

Ik ga nu mn jonge paard opzadelen, die is snel en soepel en kan ik met mn leven vertrouwen. Dan maar a la cutting Moon gaan vangen. Zucht.

Fotos volgen :')

Haha sorry moest toch wel lachen om je verhaal en de foto’s.
Ik geniet er juist altijd zo van als die van mij zo doet, ze stond vanochtend nog op stal als enige omdat ik haar regendeken op wou doen, dus ze mocht daarna naar buiten, sjeesde de stal uit en bleef de hele weg naast met piafferen hihi.

Femke-tweety, jeetje wat balen zeg!
Inmiddels weer helemaal rustig? Niks aan overgehouden?

Barbaras, lastig! Heb er zelf nog niks mee te maken, die van mij heeft voor haar leeftijd gelukkig nog een heel goed gebit.
Maar kan hij met de kiezen niet meer goed kauwen nu?
Een stalgenootje van mij haar paard zijn alle tanden behalve de kiezen eruit gehaald maar die kan nog wel prima hooi eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:51

Gisteren trouwens op horse event geweest, waar ze een clinic hadden over pijnherkenning bij paarden, heeeeel interessant, alleen jammer dat we de eerste helft gemist hadden omdat we niet konden vinden waar het was 8)7
Was vanuit de universiteit van Utrecht, ze hebben nu ook een app om te meten hoe het qua pijn zit met je pAard dus die ga ik morgen eens uitproberen, ben benieuwd.

Ook daarna een hoefsmid van hun gesproken en de situatie van de mijne uitgelegd, fijn en duidelijk gesprek gehad met goede tips en ook tip voor een goede smid, zojuist een afspraak met deze man gemaakt, hij komt volgende week dus ben benieuwd.
Waarschijnlijk krijgt ze dan een soort break over beslag.... ach ja beestje kost toch al genoeg geld _O-
Als haar dat helpt een fijn pensioen te geven heb ik er veel voor over.

Ook trouwens een supplement voor haar gekocht van een voor mij nieuw merk, ewalia, zegt jullie dat iets?
Een natuurlijk iets, met oa duivelsklauw erin. Ondersteunt bij acute en chronische pees en gewrichtsproblemen, dus heel benieuwd.

En weet niet of ik deze er al had neergezet, maar van de week een sneak preview gekregen van onze eigenlijke afscheidsshoot:

Afbeelding

Ben heel benieuwd naar de rest vd foto’s :D

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:05

barbaras schreef:
Vraagje, wanneer besluiten jullie om geen hooi meer te geven als het gebit zodanig versleten is dat het niet makkelijk weg te krijgen is? Mijn oude ruin heeft slechte kiezen, heel erg afgevlakt en hij eet zijn hooi graag maar merk dat hij zich sneller verslikt. Hij staat ook op de paddock met zijn vriendje die wel gewoon hooi eet, toch wel een moeilijk iets....


Champie heeft ook een mega slecht gebit en al 2x een slokdarmverstopping gehad. Hij krijgt 1 kg Wiesencobs en Kraftpaket per dag. En hooi ja ligt er op de wei, en hij knabbelt er wel aan, maar 80% krijgt hij niet weggeslikt en valt als proppen op de grond. En op stal krijgt hij alleen maar een heel klein plukje als tijdverdrijf voor de nacht.

Clips is nog niet eens zo oud, maar ze mist al tenminste 2 kiezen en ook zij maakt proppen. Ook zij krijgt 1 kg wiesencobs en kraftpaket (zijn wiesencobs, maiscobs en lucernecobs) Maar zij krijgt nog wel een redelijk normale hoeveelheid hooi/voordroog voor de nacht. Soms eet ze het wel soms ook niet, dan heeft ze genoeg aan dr cobs.

Champie is overigens een shet van 90 cm, en Clips is een Quarter van 1,55 m. Voor Champie is die kg de volledige vervanging, bij Clips zou ik als het compleet een vervanger moet zijn meer moeten geven.

Femke_Tweety balen dat het gebeurd is. En ja je kan op zulke momenten zo weinig doen.

Grinnik Jumpy peerd ontsnapt :D

Mooie foto Romy.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:13

Ah de EPWA app die ze samen met stichting paardenkamp hebben?
Die hebben ze sinds een jaar ofzo inderdaad. Heb ik toen nog voor gedoneerd om die app te ontwikkelen hah :)
Maar fijn dat die smid je kan helpen ben benieuwd!