Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:06

Hier ook eindelijk weer eens in het zadel gezeten. Lig al bijna 4 weken ziek in bed...
Afbeelding


Verder is ze nog steeeeds aan het verharen.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:21

Leuk al die foto’s weer :)
Helaas geen rijden meer hier maar ben al blij zolang ze pijnvrij van haar pensioen mag genieten.
Vandaag de foto’s van de (eigenlijk afscheids)shoot gekregen, echt heel mooi <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vooral heel bijzonder aangezien ze echt geen knuffelkont is dat de fotografe toch hele mooie momenten wist vast te leggen, was nogal een uitdaging om haar zo op de foto te krijgen _O-

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:12

Hele mooie foto's!

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:16

Mooie foto's! Zeker nu dat het nieuws achteraf positief is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 00:36

emilyslaluna schreef:
Mooie foto's! Zeker nu dat het nieuws achteraf positief is :j

Dat zeker, al ben ik elke dag op mijn hoede...
Probeer met alles rekening te houden maar ze kan altijd weer een acute hoefbevangen aanval krijgen met alle gevolgen van dien.

Heb nu de EPWA app waar ik een dagboek kan bijhouden qua pijnmeting en bijzonderheden, gisteren had ze echt een moeilijke dag (wellicht door de warmte ook?), maar merkte ik de rest van de dagen niks van, ze is haarzelf, zie geen pijn bij haar en hoor van staleigenaar dat ze vaak niet te houden is met binnen en buiten zetten _O-
Ook wel hilarisch want soms helpen stalgenoten met binnen/buiten zetten, ze staat met een jong paard samen en dan zeggen ze, als je een beetje bang bent of niet mans genoeg kan je beter die jonge pakken _O-

Vind het wel spannend, krijg morgen nieuwe hoefsmid die schijnt goed te zijn met aangepast beslag maar ik weet zelf niet eens wat het beste voor haar is, kliniek adviseerde langzaam aan haar hielen wat lager te zetten maar hoor van andere verhalen dat ze vaak hoefbevangen paarden hoger op de hielen zetten?
Iemand van jullie ervaring met hoefbevangenheid?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 01:22

Mooie foto's Romy. En nog meer mooie foto's gezien, allemaal heerlijk genieten van de oudjes.


Romy1234 schreef:
Iemand van jullie ervaring met hoefbevangenheid?


Meervoudig. Champie is zelfs ook een HB pony. Alleen kan ik je niet verder helpen wat ijzers aangaat. Al mijn HB-ers stonden blootvoets, en gingen daar het beste mee. En mijn baas en de hoefsmid op de kliniek behandelen HB-ers heel anders dan welke hoefsmid die ik ken.

Hier een beetje een stressweek. Clips kreeg vorige week woensdagavond nieuwe Hennep met Eucalyptus in dr stal, ze staan de hele zomer zonder bodembedekking omdat ze op rubbermatten staan. Maar met de nieuwe hennep erin ging het helemaal mis. Ze zat de dag erop onder de bultjes -O- Koorts en voelde zich echt niet goed. Hennep eruit en vlas erin, maar bultjes gingen niet weg. Dus stal maar leeg, en nu na een aantal dagen nog steeds bultjes maar ze lijken nu iets weg te trekken. Ze heeft afgelopen winter de hele tijd op die hennep gestaan, dus waar nu die allergische reactie ineens wegkomt??? Maar nu dus straks zoeken waar ze dan wel tegen kan, want stro is geen optie ze is dampig. Vlas vorige winter ook nog geprobeerd maar vond ik toch nog wat stoffig, ze hoeste er wat op.
Ze geeft me dus weer een zoekpartijtje as usual :z

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:05

Hier ook ervaring met HB, maatje van mijn senior (ook een senior overigens) heeft EMS en een half uur wei is dus al voldoende voor een nieuwe aanval. Pony was te slecht in orde voor aangepast beslag (kon niet lang genoeg blijven staan), die heeft daarom op het hoogtepunt 24/7 op hoefschoenen gestaan met aparte zooltjes wat duidelijk verlichting gaf.
Nu is ze weer aan het genezen (voor zover dat kan met chronische HB), en op de Röntgen is te zien dat de hoefwand steeds meer parrallel aan het hoefbeen aan het groeien is. Zeer goed nieuws dus. De hoefsmid (ook veel ervaring met HB) heeft adhv röntgen de teen ingekort en is al een tijd heel geleidelijk die hoef weer naar de goede positie aan het corrigeren, maar hier doet hij bewust heel lang over zodat het voor de pezen een niet te grote belasting is.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:24

Dank je wel nessinator, kliniek raadt mij ook aan elke keer maar kleine aanpassingen te doen ivm de pezen inderdaad.
Waar ik nu vooral over twijfel is haar wel of niet op de ijzers te laten?
Ze heeft dr hele leven al op ijzers met zooltje gestaan, toen anderhalf jaar zonder ijzers gestaan en sinds een paar maanden weer met, maar weet niet waar ik nu goed aan doe.

Ze heeft zonder ijzers nooit echt goed gelopen, maar of dat nou door de manier van bekappen kwam of doordat ze zo gewend is op ijzers weet ik niet. Achter wil wel prima zonder ijzers trouwens, maar daar liep ze ook nooit met zooltje.

Ijzers beperken toch de bloedsdoorloop en wil graag dat haar hoefwand weer netjes gelijk loopt met de witte lijn.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:59

Voor je paard is correctiebeslag in het eerste stadium echt fijner lijkt me, zeker als ze al ijzers gewend is, zodat die ijzers dat hoefbeen en evt kanteling ervan een beetje kunnen ontlasten. In Utrecht hebben ze speciaal beslag dat bij de straal hard en stevig is en aan de toon juist zacht en dempend, zodat de hoef zo optimaal mogelijk het gewicht kan blijven dragen.
In een later stadium kan je dan inderdaad naar opties kijken die het hoefmechanisme en dus de bloedsomloop minder fixeren, maar dat zou ik persoonlijk pas na de acute (= meeste pijn) fase doen.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:23

Nogmaals, mijn dank is groot +:)+
De acute fase is ze wel voorbij een aantal weken, hoefbeen is wel gekanteld.
Maar soms zie je ook dat ze de hielen dan hoger zetten toch? Die logica snap ik niet echt namelijk.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:36

Als je de hiel te snel weer 'recht' zet, zeker na een kanteling, dan blijven die pezen aan de achterkant van het hoefbeen trekken waarmee je het risico loopt dat het hoefbeen verder kantelt. Dus moeten die pezen héél geleidelijk weer opgerekt worden, en dat kan dus in eerste instantie betekenen dat de hielen hoger blijven/worden.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:06

Nou smid is geweest, was er toch best zenuwachtig voor of hij er nog wel wat mee kon en het de moeite waard is maar hij denkt van wel.
Dus weer een rib uit mijn lijf, maar goed we gaan er gewoon voor.
Hij heeft de voor en zijkant afgerond voor het break over punt, de verzenen wat lager gezet en de teen afgerond, leren zooltje ertussen en pakking ook nog.
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:59

Ben benieuwd hoe ze over een paar dagen loopt.

Hier de stal in orde gemaakt. Vanaf nu weer lekker in de nacht op stal.
Net gereden en Mau heeft nu zn eten op. Staat meteen een tukkie te doen en uitgebreid te gapen. Lekker weer een warm en droog bedje.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:28

Hoorde net van stalgenoot dat ze wel wat last heeft dus morgenochtend gelijk pijnstillers geven maar, hopelijk trekt het snel bij.

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:19

Ben heel benieuwd of het aanslaat!!!! En ze hebben wel even tijd nodig hoor om te wennen. Pezen, en ook de spieren hoger in het been moeten eraan wennen.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:01

Afbeelding
meteen lopen klieren natuurlijk


Afbeelding
klieren? wij? noooooooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:11

ElCamino schreef:
Ben heel benieuwd of het aanslaat!!!! En ze hebben wel even tijd nodig hoor om te wennen. Pezen, en ook de spieren hoger in het been moeten eraan wennen.

Ja hopelijk niet teveel balast voor haar pezen en spieren, ze heeft iig pijnstillers vandaag gekregen en wil vandaag even gaan koelen voor de zekerheid.
Volgens stalhouder liep ze vanochtend wel vlot mee naar de paddock en niet kreupel ofzo dus dat is al positief.
Zo even telefonisch consult met de dierenarts over voedingsadvies en wil deze week bloedonderzoek voor eventuele tekorten enzo.

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:36

Dat klinkt inderdaad voorzichtig positief Romy, ik duim voor je mee dat het de goede kant op blijft gaan!

@EmptyWords echte (b)engeltjes O:)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:41

klinkt goed romy!

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:48

Er even bij haar geweest maar heb niet het idee dat ze pijn heeft en liep vanochtend gewoon zoals normaal, komende dagen voor de zekerheid pijnstillers, ze zal wel spierpijn hebben denk ik.
Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:18

ik zou geen pijnstillers geven om alleen maar te wennen aan nieuw beslag, ben je niet bang dat ze de boel forceert? Of stod ze nog steeds op pijnstilling?.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:56

Nee ze was al even van de pijnstillers af, hebbook even zitten twijfelen maar na ik haar gisteren heb zien lopen denk ik dat ik er wel goed aan doe. Vanaf morgen haal ik haar er weer vanaf, de pijnstillers dan.
Ze loopt net als normaal, wel voorzichtig dus vandaar.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:47

Inmiddels van de pijnstillers af al een aantal dagen, en ze lijkt hiermee heel erg goed weg te lopen.
Zelfs op krappe bochten op het garde loopt ze niet meer kreupel *\o/*

Ik moest wel lachen van de week, stond met haar te kijken/kletsen bij een vriendin die aan het longeren was, besloot ze zichzelf ook maar te longeren, en niet willen stoppen ook _O-
Merk wel echt dat ze graag wat wil doen en een super blij ei is als ik haar uit de paddock haal dus we zijn nu maar voorzichtig aan stukjes aan het wandelen, durf niet te veel met haar te doen ook vanwege haar pezen, ook al lijkt ze nergens meer last van te hebben.

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:58

Dat is goed nieuws Romy! Hoop dat ze zo blij blijft!

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:59

Super Romy!