Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:26

Oew jumpyhorse, dat is een mooi zadel <3

Emily, die van mij rolt ook gelukkig nog heerlijk dagelijks.
Afbeelding

Voor de rest doet ze het eigenlijk wel prima, van de week dat ze op stal stond voor de hoefsmid was ze heel erg geschrokken en gevallen in stal, daarna complete paniek wat bijna 3 dagen heeft aangehouden, heb haar nog nooit zo bizar gezien.
Steigeren, bokken, haar box proberen uit te komen, als ik de deur open deed kreeg ik amper dr halster om omdat ze er uit wou, normaal gesproken heeft ze altijd alle respect.
En zo op de een op andere dag was het over en de rust zelf weer gelukkig, was echt even bang vanwege haar been maar lijkt niks aan de hand gelukkig


En dan viel het hier nog mee...

Dekentje doet haar ook goed, ze viel zo ontzettend in op haar rug en billen ondanks onbeperkt hooi en nu met deken op weer helemaal bijgetrokken

Afbeelding
Afbeelding

En ben bezig met diamont painting en nu met eigen foto van mij en mijn oudje <3

Afbeelding

Deze foto wordt het:
Afbeelding

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:50

Ze ziet er goed uit zo Romy! Hoeveel energie er dan toch verloren gaat aan zichzelf warm houden he?
En leuk, diamond painting, mooie foto ook! Heerlijk om zo tijdens de winteravonden aan te gaan zitten prielen...

Ik ga zo nog eens bij mijn verzorg-oudje kijken! Afgelopen weekend heb ik met hem en zijn jonge maatje gewandeld. Manlief en hond waren ook mee.
Afbeelding

Denisejazz

Berichten: 297
Geregistreerd: 01-02-15

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:03

Ik ben sinds 2 weken begonnen met grondwerk samen met Jazz. Zijn er nog meer mensen die grondwerk doen samen met zijn oudje ?Afbeelding

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:22

Leuk Denise, ik heb het wel een tijdje gedaan, en laatste tijd heel lichtelijk ook weer opgepakt maar aangezien die van mij al niet eens in de stapmolen/gelongeerd mag kan ik er niet verder mee komen.

Al doet ze in de paddock wel alles wat ik niet mag met dr <<) ~~}>

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:08

Wat een knapperd die Nobel <3

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:34

Denisejazz schreef:
Ik ben sinds 2 weken begonnen met grondwerk samen met Jazz. Zijn er nog meer mensen die grondwerk doen samen met zijn oudje ?[ [url=m/xtq4UD.png]Afbeelding[/url] ]


Ik zit er wel over te denken om wat grondwerk te gaan doen met m’n bijrijdpaardje van 28 :j ik doe haar 3 dagen in de week en meestal rij ik 2 dagen in de week maar ik doe nu eigenlijk alleen nog maar kleine stapritjes met haar met af en toe een drafje. Ze kan nog wel erg snel en pittig zijn met rijden :)

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:09

Grondwerken op die manier doe ik niet met de mijne. Iets met zijn voetjes :)

Hopelijk krijg je de mok snel onder controle nobel!

De mijne gaat goed. Merk wel dat de winter nu echt saai is.. in de zomer ga ik altijd wandelen als ik bij hem ben. In de winter gaat dat lastig.. ik kan er pas savonds zijn als het al pikkie donker is. Het lukt me soms om in het weekend te gaan, dan neem ik het er van, als het niet regent..

Hij is gisteren wel verwend met een nieuw deken die beter past en ik ben aan de hooinet gegaan in stal. Nu hij in de winter ‘snachts op stal staat wil ik toch dat hij wat langer met zijn hooi doet.
Hij was er zelf in het begin niet zo gelukkig mee haha. Hij was echt even boos op me :+
Maar hij kent het hooinet wel van vroeger dus hij had zich er al snel weer bij neergelegd gelukkig.Afbeelding
Met zijn nieuwe deken en hooinet :D

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:24

Hahaha hij voelde zich niet zo verwend met zijn net dus :+

Ik ben gisterenmiddag een lekker bosritje gaan maken met de grote, zwarte.
Afbeelding
Hij stond me al op te wachten. Het was saai in de wei, denk ik (lees: hooi op)

Afbeelding
Vrolijke oortjes... met een klein beetje beginnend grijs aan zijn linker oor <3

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 12:31

hier even 2 weken rijpauze.

zadelmaker is geweest en moet een pro lite pad hebben, ding kost geld dus ik wacht even. daarbij zit hem iets dwars dus de osteopaat komt de 11e. tot die tijd lekker aan de longe aan het werk.

hij schijnt wel echt stierlijk vervelend en ondeugend te zijn

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:12

Och ja die prolite pads zijn niet de goedkoopste inderdaad, heb toen ook een gloedje nieuwe aangeschaft, vervolgens 2x gebruikt en toen hoefbevangen paard en niet meer gereden, ligt hier dus nog in de kast.
Verkopen doe ik niet, krijg er toch niet meer voor wat ik zou willen, dus wie weet ooit voor mijn nieuwe paard als des er niet meer zou zijn.

Ze staat nu alweer 4 maanden stil, heb haar vandaag heel voorzichtig gelongeerd, gewoon simpel stap en iets draf, maar loopt echt geen pas kreupel *\%/*
En toch wel weer heel leuk, zag gelijk weer een kleine twinkeling in dr oogjes verschijnen, wat het ook weer erg moeilijk maakt aangezien ik haar niet aan het werk wil zetten voordat ze weer gecheckt is door de kliniek, veel te bang wat te verpesten.

Afbeelding
Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8940
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:43

Vandaag stalmatten in de stal gekregen. Mocht hij een terugval krijgen dan staat hij in elk geval niet op het beton wanneer hij weer een krater in zijn box maakt. Superlief van de stal eigenaar!!!! Er kwam een box mét matten vrij, ik heb die stal leeggeschept en zij hebben vandaag mijn stal leeggeschept, de matten in Chico zijn stal gedaan en het vlas er weer overheen gedaan. Superblij mee!!

Afbeelding
Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:19

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:31

Nobel01 schreef:
EmptyWords schreef:
hier even 2 weken rijpauze.

zadelmaker is geweest en moet een pro lite pad hebben, ding kost geld dus ik wacht even. daarbij zit hem iets dwars dus de osteopaat komt de 11e. tot die tijd lekker aan de longe aan het werk.

hij schijnt wel echt stierlijk vervelend en ondeugend te zijn[/quoten


Ik heb een prolite pad te koop, met 6 vakken.
Pb maar bij interesse

Heb er net 1 voor 60 euro over gekocht op marktplaats

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:40

Wat een stilte hier... :wave:
(Hoort het echoën)

Hoe is het met jullie oudjes?
Zit hier beetje met een dilemma, de mijne begint vlas te eten, dus ze heeft denk ik wel een tekort aan iets maar wat, via Google lees ik vezels te kort, jullie ervaring hiermee?

Ze krijgt onbeperkt hooi uit slowfeeder, het minimale aan fibre force van cavalor, soms wat suikervrije snoepjes van metazoa en heeft een Himalaya liksteen.
Maar vanwege de hoefbevangenheid weet ik niet wat nou de beste optie is, vind haar ook wat matter in haar reacties worden, ze speelt bijna niet meer etc.
Mist ze het om wat te doen? Wordt ze gewoon oud? Heeft ze pijn? Gisteren in stal struikelde ze half over haar linkervoorbeen, toen ik haar hoeven/benen checkte viel mij ook op dat haar hoef linksvoor iets warmer is, de rest niet...
Zucht, een oudje hebben is niet makkelijk :(

Femke_Tweety

Berichten: 12006
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:50

Heeft ze inderdaad niet gewoon wat pijn?
Hoefbevangenheid is qua pijn toch wel echt een heel vieze.

Ik zou in zo'n geval eens een dag of 6 a 10 metacam proberen.

Kijken of dat verschil maakt.



Hoe het met mijn oudje gaat: naar horen zeggen goed.
Ik ben al een week of 4 niet bij hem geweest helaas. Heb zelf een vrij pittige operatie moeten ondergaan, en ben nog niet mobiel genoeg om naar hem toe te gaan.

Maar gelukkig staat hij op een bijzonder goede plek, waar ik echt alle vertrouwen in de verzorging heb.

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:34

Dat is nog wel een goeie, heb hier nog een pot metacam staan voor gevallen, thanks voor de tip :)

Toch ben ik ook wel benieuwd waarom ze in ene vlas eet, heb ik haar niet eerder zien doen.


Ai niet leuk zo een operatie, inmiddels wel aan de beterende hand?
Gelukkig een fijne plek voor je paard, geeft toch een gerust gevoel he.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:58

Je zou toch wel zeggen dat ze daar genoeg aan moet hebben hoor. De mijne krijgt alleen ruwvoer (in de winter wel een beetje brokjes erbij) en 2x per week metazoa (hoewel ik dat laatste het liefst elke dag zou geven maar dat doen ze alleen tegen een meerprijs op stal. Dus voor nu voer ik het bij en hij geeft gelukkig ook nog niet aan het nodig te hebben)
Maar ik heb 2 jaar terug die metazoa gekozen omdat die echt super compleet is aan allerlei vitamines en mineralen en weet ik het allemaal wat (en ook nog redelijk gezond is, want ik veel voer zitten allemaal suikers en melasse..) daar heb ik toen nog redelijk uitgebreid research naar gedaan.
Je zou naar iets kunnen kijken waar meer vezels in zitten? Of ze op stro zetten als ze niet koliek gevoelig is. Heb nml liever dat ze stro eten dan vlas..

Femke beterschap voor jou hopelijk ben je weer snel op de been.

Die van mij zit heel goed in zijn vel. Klop natuurlijk weer even af want je weet maar nooit :+
Maar ben vooral heel erg blij dat hij sinds eind van de zomer in de andere kudde staat dat zoveel beter gaat. Geen wondjes meer elke week.. heb ook het idee dat het hem beter doet om niet meer het sukkeltje van de groep te zijn

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:29

Romy: zouden ze vgm toch genoeg aan moeten hebben

Femke beterschap

Over 2 weken weer speedevent met moon :D barrelen zoals altijd, wil nu ook eens polebending en keyhole race proberen... we zullen zien
Verder gaat alles zn gangetje, hij is blij :j wil ook proberen voor de barrelrace buckle volgend jaar. Niet dat we dat gaan halen :')

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:48

De laatste keer dat ik even ben wezen kijken bij m’n bijrijdpaardje ging het goed met haar. Een vriendin was zo lief om even met mij mee te gaan om even bij haar te kijken, ik zit nl helaas zelf al 2 maanden ziek thuis en ben op dit moment ook afhankelijk van iemand die even met mij mee naar stal wilt

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:30

Queelens, helaas kan hier alleen op vlas.
Metazoa heb ik wel eens eerder gevoerd maar eet ze niet, heb wel de beloningsbrokjes ervan en die vind ze helemaal prima trouwens, dus daar krijgt ze elke dag ook wel van aangezien daar enkel vitamines in zitten.
Ik heb vandaag wel de natuurliksteen met magnesium van paard natuurlijk besteld, krijg ik morgen binnen als het goed is, misschien haalt ze daar wat meer uit.

In een ander topic kwam iemand ook met een artikel over hb paarden waaruit blijkt dat juist veel bewegen heel erg goed is dus ook wel interessant.

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:32

Wat vervelend met dat vlas eten! Weet je zeker dat het haar goed lukt om het hooi uit de slowfeeder te krijgen? Niets mis met tanden of lippen waardoor dat niet goed lukt en dat ze dus maar aan iets makkelijkers gaat knagen en dus aan het vlas begint?

Met mijn revaliderende dame gaat het goed, beetje te goed vindt ze zelf. Dus ik lag er vorige week alweer bijna naast. Laatst ook 10 minuten bezig geweest om haar weer te pakken, liet zich niet vangen: springen, racen, bokken. Oei oei oei, mag allemaal helemaal nog niet!
We zitten inmiddels op 10x 1,5 minuut draven. Daarna nog 2 weken 10x 2 minuten draven en dan denk ik terug voor controle om dan ook naar galop te mogen. Het is erg lastig rijden nu met haar, want ik mag dus geen voltes, geen zijgangen, geen tempo wisselingen. Rechtuit zo die gaat en diagonalen van hand veranderen. Zij is veel te fit en ik zie dus met regelmaat een woest voorbeen voorbij komen, of ze gaat briesen, trekt de teugels uit mijn handen en gaat gewoon galopperen (mag niet!). Ik ben blij dat ze zich goed voelt, maar leuk rijden is er niet bij, alleen maar houden en keren.
Ik zal blij zijn als we deze fase weer voorbij zijn en we weer echt aan het werk kunnen. Hoefsmid is gister weer geweest, rondom op ijzer weer, dat moet totdat de blessure helemaal voorbij is. De vorigen waren flink gesleten, want ik ga zeker 2x per week de weg op, dan is ze iets beter te doen dan die oneindige rondjes hoefslag (of een spannende 2e hoefslag) door de bak. Maar de hoefsmid moest het ook ontzien, ze maakt echt rare geluiden dan.

Verder is ze best lief enzo :d

Afbeelding

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:41

Sanet, daar twijfel ik dus een beetje over, ze had eerst een net met mazen van 4 cm en is sinds kort overgegaan op een hooibak met ijzeren rek erop, die zijn natuurlijk wel wat groter maar misschien lukt het haar nu minder goed ofzo.
En tandarts moet ook nog weer komen, is wel weer tijd.

Maar jeetje hoe groot is jullie bak wel niet? Hij lijkt echt huge op je foto :wow:

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 16:32

Je weegt je hooi zeker niet om te bepalen of ze nu meer of minder dan eerst eet.

Mijn bak is 20x60. Ik sta hier wel dichtbij de eerste hoek, dus je ziet idd 60m bak :)

Anoniem

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:22

Nee weeg het niet, stalhouder vult namelijk de bakken, die zijn ook nooit leeg omdat ze onbeperkt krijgt.
Overdag op de paddock heeft ze ook zo een bak maar die heeft grotere mazen.
Vond haar ook iets wat afgevallen nu je dit zo zegt, zal met de stalhouder eens overleggen of er iets in kan met grotere mazen.
Thanks voor de tip :)