Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau07
Moderator

Berichten: 1592
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:08

Tja ik vind het lastig. Inderdaad de DA om advies vragen, ontlasten is nooit goed. Maar als ze wel goed blijft lopen en ze geen tekenen vertoont van ongemak zou ik in overleg met de dierenarts misschien toch een schema opstellen om te kijken of je op een gecontroleerde manier wat meer met haar kunt doen. Als het niet gaat, zou dat snel genoeg moeten blijken toch?
Uiteindelijk ken jij je paard het beste en moet je vooral doen waar jijzelf en de dierenarts achter staan.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:52

Ik vind het bijzonder dat ze wel zuiver loopt, maar vervolgens de hoef wel ontlast. Loopt ze ook op het harde gewoon goed?

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:00

Sanet schreef:
Ik vind het bijzonder dat ze wel zuiver loopt, maar vervolgens de hoef wel ontlast. Loopt ze ook op het harde gewoon goed?

Dat is wat mij ook erg doet twijfelen.
Stappen op het harde is geen probleem. Voorheen draven ook niet. Ik heb vorige week niet op het harde geprobeerd te draven omdat we dat op de weg moeten doen en het best druk is met fietsers vanwege corona.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:05

Ik zou dat wel even proberen als dat lukt. Hoeft ook maar een paar passen. Dan kun je het wel zien/horen.
Krijgt ze nog iets extra voor de artrose? Misschien iets ophogen om te zien of dat iets doet?

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:04

Sanet schreef:
Ik zou dat wel even proberen als dat lukt. Hoeft ook maar een paar passen. Dan kun je het wel zien/horen.
Krijgt ze nog iets extra voor de artrose? Misschien iets ophogen om te zien of dat iets doet?

Ik ga zometeen naar stal, een stalgenoot zal dan even helpen. Het is handiger als iemand anders met haar loopt. Dan kan ik op een afstandje kijken.
Qua supplementen krijgt ze duivelsklauw en glucosamine + MSM.

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:33

Emily, bij het lezen van jouw verhaal, zonder het onderste gelezen te hebben dacht ik aan artrose. Dat blijft zich natuurlijk wat ontwikkelen dus zou zomaar kunnen dat dat het is. Denk dat indd het beste met je DA kan overleggen of het nu indd ook nog scenario rust roest is als ze dit vertoont. Ik denk eerlijk gezegd wel. :)

Lees al dat je goede supplementen voert om het proces te remmen. Heb je ook siliconen beslag? Dat kan ook heel goed helpen bij artrose. De mijne heeft het ook.

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:42

Queelens schreef:
Emily, bij het lezen van jouw verhaal, zonder het onderste gelezen te hebben dacht ik aan artrose. Dat blijft zich natuurlijk wat ontwikkelen dus zou zomaar kunnen dat dat het is. Denk dat indd het beste met je DA kan overleggen of het nu indd ook nog scenario rust roest is als ze dit vertoont. Ik denk eerlijk gezegd wel. :)

Lees al dat je goede supplementen voert om het proces te remmen. Heb je ook siliconen beslag? Dat kan ook heel goed helpen bij artrose. De mijne heeft het ook.

Beslag heeft ze niet. Ze doet het eigenlijk heel goed op kale voetjes. :j

Vandaag heb ik haar zowel op het zachte als het harde gelongeerd. Ze loopt helemaal zuiver.
In de wei zag ik ook niet dat ze het been ontlastte. Ook eigenlijk niet tijdens het poetsen zoals vorige week.
Ik denk dat het dus allemaal meevalt en dat ik misschien iets te overbezorgd was.
Neemt niet weg dat ik toch benieuwd ben of het beter zou zijn om meer te doen. Op zich staat ze de hele dag buiten en gaan we regelmatig wandelen, wat voldoende is. Maar als er meer dingen zouden kunnen dan is dat wel mooi meegenomen.
Ik wacht het telefoontje van mijn DA af :D

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:30

Ik heb mijn DA gesproken. We hebben goed overlegd en het advies is om gewoon te proberen meer te doen en dan te kijken hoe het gaat. Lot zal vanzelf aangeven als het toch te veel is.
Ik mag gewoon proberen onder het zadel naar buiten te gaan. Ik heb de geruststelling dat het tussen mijn oren zit dat ik te groot ben (wat ik ook echt niet ben maar toch gebruikte ik dat als reden).
Wat betreft de artrose, beweging is goed. Dus we gaan gewoon op pad. En als ik merk dat het toch te veel is dan weten we het zeker en kunnen we het goed afsluiten.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:01

    Nou ons eerste ritje zit erop! En het ging ongelofelijk goed. En Lotje liep de hele tijd enthusiast met haar oren naar voren. Ik denk dat ze er ook van genoten heeft <3
    Afbeelding
    Afbeelding

    Es_ther

    Berichten: 18724
    Geregistreerd: 28-06-08
    Woonplaats: Arnhem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:58

    Heerlijke foto’s dames :D !

    Afbeelding

    Afbeelding
    <3

    Queelens

    Berichten: 8029
    Geregistreerd: 07-10-07
    Woonplaats: 't Gooi

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:35

    Nobel: hij ziet er happy en gezond uit zo, leuke foto’s!
    Heerlijk Emily, goed dat jullie beide zo genoten hebben.
    Esther ook lekker aan de wandel. Heb ik gisteren ook lekker gedaan. Was alleen rond zonsondergang en hij werd op sommige plekken aardig leip van de muggen/knutten onder zijn buik. Zijn ook rotbeesten. Jonkie die ik rijd had er van de week (ook met zonsondergang) ook al last van met rijden.

    Hier gaat alles even lekker zeg. Mijn schimmel staat nu een paar weken zonder deken en vind dat zo lekker. Hopelijk kan dat even zo blijven nog! Merk ook dat hij echt goed in zijn vel zit. Het gaat goed in de kudde, staat voor de verandering redelijk hoog in rangorde. Zijn allemaal ruinen en een merrie en die merrie is echt zijn chickie haha. Daar kriebelt die lekker mee en zorgt hij erg goed voor. En hij heeft ook een ruin van zijn leeftijd waar hij af en toe mee speelt zoals ruinen dat doen :)
    Daar word ik echt gelukkig van als baasje.

    En ook ander leuks. Ik rijd nu bijna 1,5 jaar een paard bij. Noem hem hier net jonkie, maar hij is al bijna 7 haha. Maar hij heeft nog niet veel gezien en gedaan in zijn leven. Ik denk dat het alweer 5 jaar geleden is dat ik met mijn schimmel mijn laatste deessuurproefje reed, maar heb zojuist met bijrijpaard een startpas besteld! In eerste instantie om online proeven te rijden en zodra het weer fysiek kan ook fysiek. Fijne is dat ik me dan 1000% kan focussen op hem laten wennen aan het fenomeen op wedstrijd gaan. Hoef ik me niet druk te maken of ik mijn punten wel kan rijden haha want dat weet ik dan al hoop ik :D

    Jennifer_S

    Berichten: 2689
    Geregistreerd: 17-07-04
    Woonplaats: Limburg

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:34

    7 jaar is absoluut een jonkie Queelens ;-) Heerlijk vooruitzicht lijkt me dat!

    Een (misschien gekke) vraag. Bink is zo een beetje aan zijn tweede jeugd begonnen. Dus moest hij op seniorenfitness. Hij blijkt alleen nog erg enthousiast en met vrijspringen niet altijd te houden. Dus nu wil ik kijken of ik onder begeleiding zijn voortijdig gestopte mencarrière weer kan oppakken.

    Aangezien de risico's net iets groter zijn dan bij een jonkie, ben ik dus op zoek naar een huur/2e hands sulky en tuig voor de eerste periode. Maat Shet. Iemand tips toevallig?

    Queelens

    Berichten: 8029
    Geregistreerd: 07-10-07
    Woonplaats: 't Gooi

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:10

    Haha ja tegenover onze oudjes is het zeker een jonkie. Tegenover de echte jonkies van 3, 4 en 5 die ik heb getraind/opgeleid dan weer niet :D

    Ik zit niet zo in de menwereld dus ik weet helaas niks. Maar wel alleen maar goed dat hij in zijn tweede jeugd zit haha ;)

    Anoniem

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:28

    Ik had laatst mijn hond meegenomen naar stal....
    Moet hem alleen nog even in elkaar zetten _O-
    Afbeelding

    Haha grapje natuurlijk, iets met een oudje dat heel erg graag van dr wintervacht af wil
    Afbeelding

    Ze begint nu langzamerhand gelukkig iets bij te komen, krijgt nu naast vitaminebrok met grasmix en lijnzaad ook elke dag speedibeet met seniores priores...

    Es_ther

    Berichten: 18724
    Geregistreerd: 28-06-08
    Woonplaats: Arnhem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:48

    Verschrikkelijk he, al die haren :+!

    emilyslaluna

    Berichten: 3812
    Geregistreerd: 11-08-11

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:53

    Fijn om te horen Romy!
    Lot is ook opeens erg aan het verharen. Het begon een paar weken geleden al erg rustig maar nu is de grote golf aangekomen. Terwijl ze naar mijn mening niet een erg uitgesproken wintervacht had :=

    Britta31

    Berichten: 13175
    Geregistreerd: 26-11-13
    Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:30

    Je kan er een trui van breien.Onze paardentandarts heeft een keer een zak met wol van Britta meegenomen als nest materiaal voor zijn hobby vogels.

    Femke_Tweety

    Berichten: 12016
    Geregistreerd: 02-04-10
    Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 02:36

    Ik zit te waken bij Tweet.

    Vanmiddag wat koliekachtig, maar niet helemaal normaal beeld.
    In ieder geval fíkse ondertemperatuur erbij.
    (Onder de 35 graden, met twee verschillende thermometers meermaals gemeten want ik geloofde het nauwelijks. Dierenarts ook niet toen ik hem belde. Uiteraard direct een extra warme deken erop, en toen liep de temperatuur langzaamaan omhoog.
    Toen de dierenarts er was (duurde even) mat hij 36 graden.
    Wat raar bewegen, wat vertraagd. Ook wat wankel.

    Buscopan leek hij wel erg goed op te reageren.
    Dus toch wat koliekachtig.

    Mogelijk vanwege de koliek eerder al wat gezweet (was klam toen ik kwam, en je kon zien dat hij nat geweest was. Daarom dacht ik in eerste instantie aan koorts) mogelijk door dat opdrogende zweet onder zijn dunne deken, plus de wind, heel hard afgekoeld.
    Zeker weten doen we het niet.


    Enige tijd na de buscopan begon hij wat helderder te worden, paar sprietjes hooi te eten (mag van de dierenarts, hij is niet verstopt, en heeft lelijk maagverleden)

    Iets later begon hij ook te rillen.
    Klinkt gek,maar dat vond ik positief.
    Zó koud, en niet rillen en het haar niet overeind is echt gek.
    Blijkbaar al zo koud dat dat niet goed funtioneerde of zo.
    Hij is toch al erg gevoelig op kou altijd.

    Nog wat later hield het rillen op.
    Ik heb nu niet recent getempt, maar hoe voelt weer lekker warm onder zijn dikke winterdeken, die er voor nu even op ligt.


    Inmiddels is het bijna 02.30 en de buscopan moet ongeveer uitgewerkt zijn. (Hij is rond 22.00 gespoten)


    Voor nu ziet het er redelijk oké uit.
    Misschien dat ik straks nog even naar huis durf, paar uur slaap pakken. (Is nog drie kwartier rijden)

    Morgenochtend is de staleigenaresse er, die hem uiteraard checkt.
    (Zij belde me vanavond ook dat hij niet in orde was)

    Vanmiddag ga ik in ieder geval zelf nog checken.




    Rond 21.00 vanavond. Voor de dierenarts er was.
    Hoeft geen uitleg bij denk ik. Écht beroerd.


    Afbeelding




    Rond 00.30.
    Al een eind beter, nog niet 100% maar de goede kant op.


    Afbeelding




    En zo zit ik op stal.
    Stalkat op schoot, paardendekens om mij heen, stalkat is happy en ligt op schoot, mijn hond aan mijn voeten op een kussen en half onder de deken.


    Afbeelding




    Een paar duimen zijn nog wel welkom.

    Ivana78

    Berichten: 167
    Geregistreerd: 27-03-18
    Woonplaats: Heerlen

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:25

    Dat is schrikken zeg! Hopelijk gaat het nu al stukken beter met Tweet, hou je ons op de hoogte.

    EmptyWords

    Berichten: 10577
    Geregistreerd: 27-02-08
    Woonplaats: Wehl

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:00

    Och jeetje. Die zag er goed beroerd uit.

    Hoe gaat het nu met hem?

    Es_ther

    Berichten: 18724
    Geregistreerd: 28-06-08
    Woonplaats: Arnhem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:36

    Ach jeetje zeg! Hoe is het nu?

    Femke_Tweety

    Berichten: 12016
    Geregistreerd: 02-04-10
    Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:19

    Dank allemaal. Berichten van vanochtend zijn goed.

    Ik ben net wakker zelf, het was na 5 uur voor ik in bed lag.

    Ik ga uiteraard zo weer die kant op.
    Even goed kijken hoe het is en wat er nodig is voor hem.

    Ik post straks weer een update uiteraard.

    EmptyWords

    Berichten: 10577
    Geregistreerd: 27-02-08
    Woonplaats: Wehl

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:21

    Afbeelding
    Een nieuw halster gekocht voor mau. Aan beide kanten staat zn naam. Vond het goud wel erg aanwezig in de winkel, maar bij mau valt het mooi op zn plaats.

    Ook even staart en manen gewassen, even het wintervuil er af

    Britta31

    Berichten: 13175
    Geregistreerd: 26-11-13
    Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

    Re: Topic voor onze oudjes!

    Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:08

    Wil iemand nog een gratis ruin van 25?Anders moet ik hem achter het behang plakken.