Topic voor onze oudjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:23

True, maar heel eerlijk: er valt een soort opluchting over me heen, spanning valt weg.
Ben al dagen doodmoe.... denk dat er 3 jaar zorgen en spanning wegvalt en dat geeft best een enorme ontlading. Het klinkt best naar om te zeggen maar ik ben me er nu pas van bewust dat ik 3 jaar enorm elke dagme zorgen heb gemaakt : "hoe tref ik hem vandaag weer aan...."en het voelt een vreemd soort "fijn" dat dat er niet meer is.Afbeelding

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:26

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:29

Ik snap wat je bedoeld.
Ik hen regelmatig de gedachte dat het me een hoop zou schelen als mau nu zou neervallen. De zorgen, doe ik het wel goed, moet ik dit wel doen, is het niet genoeg. En dan de kosten erbij....

Maar ja, dan sta ik voor zn stal en kijkt hij me zo lekker wakker en blij aan en vergeet ik het allemaal weer

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:51

Ik denk dat dat voor veel eigenaren van oudere (zorgen)paardjes herkenbaar is.


Voor mij wel iig.
Komt nog bij dat ik doordat ik 2,5 jaar geleden arbeidsongeschikt raakte het financieel gewoon ook echt krap heb, en dan is naast dat je de eigenlijke zorgen om je paard (kreupel, pijn, maagzweer, etc) ook nog zorgen hebt om hoe je het financieel nu weer rond moet krijgen, al die extra's die je een ouder paard eigenlijk niet kunt onthouden, maar die effectief betekenen dat je het zelf nóg moeilijker krijgt.

Ik heb het daar ook met de staleigenaresse bij mij op stal wel eens over gehad.
Dat het super dubbel is
Dat ik oprecht blij ben als hij heerlijk fit en vrolijk is in het zonnetje in de wei
Dat de zorgen wel groot zijn over alles wat hij nodig heeft, de kosten.
Dat ik financieel en qua zorgen
er zelf eigenlijk beter van wordt als hij er niet meer is.
Maar tegelijkertijd wil ik wel dat hij het gewoon goed heeft, en ben ik oprecht blij als hij dus vrolijk is in de wei.
Is héél dubbel, en niet iedereen begrijpt dat
Mensen met oudere paarden begrijpen het vaak iets beter dan mensen met jonge paarden.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:13

precies!!! blij dat het herkenbaar is!
Ik had echt met liefde nog vele jaren voor hem gezorgd met alle kosten.
Maar ook financieel gaat het straks een stuk beter met me idd zonder stalling, medicatie, speciaal beslag, osteo , supplementen en zo.....
thnx voor jullie support, geeft me goed gevoel

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:28

Oh ik snap dat wel heel goed hoor. Mijn merrie kocht ik al met zomereczeem toen ze 10 was. Dus alle dure dekens, shampoos en smeersels begonnen toen al. Uiteraard heeft ze in de loop der jaren niet minder kwaaltjes gekregen, maar juist een hele hoop meer. Dus tsja…
Mijn jonge merrie levert een hele hoop minder zorgen (nog). Ik hoop uiteraard dat ik nog 10 jaar zorgen mag hebben, maar soms…
Ik zeg de laatste tijd wel regelmatig, ik wil graag dat ze oud wordt, maar ik wil haar niet ouder zien worden… Dat vind ik echt wel heel lastig.

Naath86
Berichten: 3877
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:41

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje, ElCamino!

Snap inderdaad ook heel goed wat je bedoelt, dus voel je daar vooral niet schuldig over.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:47

ook herkenbaar hoor.
appie was ook best intensief, die moest extra slobber.
was daar ook wel twee keer per dag heen,zomers de eczeemproblemen er bij.
toen die vorig jaar wegviel merkte ik al dat ik die zorgen niet meer zo had.
en kelly heeft ook wel eens wat kwaaltjes, dan weer eens buikpijn,dan weer ergens een zeer been.
gister was ze weer hartstikke kreupel,dus afgelopen nacht zowat niet geslapen van de zorgen.
het is een ontzettend gemis als ze er niet meer zijn,maar geeft ook een heleboel rust.
heb ook nu wel zoiets dat als zij er niet meer is ik ook even een periode zonder paard wil zijn.



jouw foto zo samen met hem <3

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:01

Ik begrijp het ook echt allemaal heel goed hoor. Laatst was ze een paar dagen futloos en je gaat je direct weer zorgen maken. :=

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:47

Ik herken het ook heel erg. En ik voel me er nog steeds schuldig onder. Ik weet dat het niet erg is om zo te denken hoor, maar het blijft zo lekker knagen.

Vooral in die laatste fase met Lair, constant koliek, midden in de nacht er uit om maar weer een slobbertje te geven en alle kosten van de dierenarts, de medicatie en al het voer. Het was heel erg veel.

Ik mis hem elke dag ontzettend en ik houd echt van 'zorgen voor' alleen was dit wel heel intens.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:19

Heel begrijpelijk. Afgelopen december mijn 34 pony in laten slapen. Ik kende hem al 31 jaar.
De laatste 2 jaar aan huis gestaan en 4/5 emmers voer per dag gegeven. Ik heb het met liefde gedaan maar je hele leven staat in het teken van die emmers. Alles daar omheen plannen. Er viel toen ook wel wat van me af. Ondanks dat ik hem nog steeds mis.
Nu heb ik er nog 1 van 30 die begint ook met proppen maken. We zien wel hoe het gaat lopen.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:50

Elcamino wat een mooie foto :+:

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:18

Hele mooie foto zeg! Ik hield het niet droog bij je foto.
En ik snap je helemaal! Het zijn toch zorgen, elk appje wat ik van de eigenaar krijg vind ik een beetje eng, of als ze een keer belt…

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:33

ja precies!
als mijn stalhoudster belt heb ik het hart al in mijn keel zitten.
neem ik op en zegt ze, je paard is oke hoor,maar heb een andere vraag!

pffffff

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:36

Ik begrijp die zorgen ook heel erg goed. Ik weet zeker dat ik een paar rimpels te danken heb aan mijn oudje. :D
Gelukkig neemt mijn moeder de laatste tijd een deel van de zorgtaken een beetje over, dat scheelt echt al enorm.
Dat financiële aspect speelt ook zeker mee, ik heb vorig jaar zoveel aan Chantal uitgegeven, daar had ik gewoon een auto van kunnen kopen. :o
ElCamino, was jij het niet die had uitgerekend dat Chico je in totaal zoveel ton had gekost? Ik heb even snel zitten rekenen en ik kom zeker op anderhalve ton aan kosten die ik al die jaren heb gemaakt sinds ik Chantal heb. Ik denk er maar niet teveel aan want dan word ik depressief :D

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:01


Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:25

Oh geweldig! 31!! Gefeliciteerd.

Ik heb mijn 25 jarige afgelopen winter wat minder gereden, ik had 2 paarden in het Z1 lopen en werk en veel slecht weer en daarnaast had ze ook nog even een stomme kies die voor een sinus vol met pus zorgde en toen die kies eruit was wilde ze niet goed meer eten.
Maaaaar we zijn inmiddels mei, dus we beginnen weer rustig wat te doen. Afgelopen weekend voor het eerst weer in de bak gereden (want als ik haar reed, reed ik lekker buiten, met die andere twee zag ik al genoeg bak). Maar alle knoppen zitten er nog op, ze is wat stijf in de buiging en ze mist wat kracht en conditie. Maar de zijgangen, wissels, wat dribbels richting meer verzamelde draf, alles zit er nog op. Ik ga toch kijken of het lukt om haar weer mee op les (andere paard staat nu met veulen aan de voet) en misschien meer…?

Uitstappen wel even lekker buiten
Afbeelding

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:35

Lau27, jaahh! dat was ik, vorig jaar €209.000.
Daar komt nog aanzienlijk wat bij, denk dat het totaal op 2.5 ton komt uiteindelijk... hahahaha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:31

Herkenbaar. Branco heeft ons in die 2 jaar dat we hem nu bijna hebben dik meer gekost aan tandarts behandelingen als aan aanschaf kosten. Maar het is iedere cent waard :j . Die zorgen herken ik niet zo, althans ik heb ze niet op dat vlak. Scheelt misschien dat ik een dochter heb en in de zorg werk en dus standaard al "zorgen" heb.

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:56

ElCamino schreef:
True, maar heel eerlijk: er valt een soort opluchting over me heen, spanning valt weg.
Ben al dagen doodmoe.... denk dat er 3 jaar zorgen en spanning wegvalt en dat geeft best een enorme ontlading. Het klinkt best naar om te zeggen maar ik ben me er nu pas van bewust dat ik 3 jaar enorm elke dagme zorgen heb gemaakt : "hoe tref ik hem vandaag weer aan...."en het voelt een vreemd soort "fijn" dat dat er niet meer is.[ [url=m/jw4BNi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Elcamino; Allereerst heel veel sterkte gewenst, hij heeft een geweldige tijd bij jou gehad en je kunt trots zijn op de leeftijd die hij bereikt heeft.
De foto.... :knuffel:

Maar ik moet ook zeggen dat ik blij ben dat ik nu lees dat meerdere eigenaren van oudjes die voortdurende stress en zorgen herkennen.
Je planned je hele leven rondom de zorg voor je oudje. De kosten......ik wil het nog niet eens uitrekenen :D
Jaco krijgt sinds een jaar gastrogard, 800,00 per maand, naast alle andere kosten. Je doet wat je kan en ik geniet elk moment met en van hem, maar dat ene telefoontje, wat je elk moment van de dag verwacht, maakt het niet makkelijker. Je weet dat ze al in geleende tijd leven en dat het ooit voorbij gaat zijn.
Nog een paar weken, dan wordt hij 31 ... 29 jaar samen, dat kun je niet zomaar loslaten.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:09

wauw,wat veel geld
fijn dat je dat kunt doen!

kaatje gefeliciteerd met vossie!

hier gaat de groep vanmiddag een paar uur het gras in.
hoop dat ze er ook allemaal weer uit willen :')

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:17


Westerntrail

Berichten: 1745
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:59

Mijn oudje wordt straks 27
Een foto van ons 2


Afbeelding

Het fluitenkruid smaakt wel

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:17

Gelderfan dank je wel. De jouwe mag hem ook binnenkort aantikken.

Westerntrail, fantastische foto zo tussen het fluitenkruid. Mijn paard hapt daar ook wel eens van. Zal wel lekker smaken.

Vanochtend weer een angstig moment gehad als moeder :+

Stacey was lekker aan het rijden en ze wou een buitenrit maken, maar met een wielerronde langs ons huis leek me dat niet verstandig, dus haar maar in de weide uit laten stappen.

Vanuit het niets schiet Vossie in galop, ze.kon hem nog een keer op de volte zetten, maar toen was het in 1 rechte lijn naar Joris voor in de weide, 200 m verderop :ook

Het enige wat ik kon schreeuwen was blijven zitten :')

Toen ze aan de andere kant waren stopte ze gelukkig, maar Stacey was lichtelijk bij paniek, heb haar direct laten stappen door de weide en ik liep er natuurlijk wel naast.

Achteraf kon ze er wel om lachen, het enige wat ze hoorde was blijven zitten en dan deed ze dat maar :op

Zo megatrots op haar.

Zei ook dat Vossie zoiets nog nooit bij mij heeft gedaan, maar nu was ik ook een hele zelfverzekerde ruiter met zitvlees. We konden er beiden om lachen en woensdagavond gaat ze er gewoon weer op zei ze...
Nieuwe poging :Y)

Wie had dat gedacht dat ze op die leeftijd nog zo vlug is. :=

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:02

Afbeelding
Nog een goedemorgen allemaal.