Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard verhaard moeilijker/vreemd

 
Profiel   

Even op zoek naar wat wijsheden.

Paard is 20 jaar oud, staat overdag de hele dag buiten, als het donker is binnen. Heeft geen deken op momenteel.

In eind februari/ begin maart is hij ontzettend hard beginnen ruiven, winterharen weg en kwam er een soort tussenvacht in de plaats van veel minder lang haar. Nog helemaal geen zomervacht. Met de gehele coronacrisis ben ik even een maand niet meer kunnen gaan (heel april) maar nu het weer kan en mag, ga ik weer. Ondertussen merk ik bij het poetsen dat hij nog steeds verhaart, maar veel minder fel en dat die soort tussenvacht (zal ik het noemen veel korter dan winter maar net iets langer dan zomer) er nog wat op staat.

Nu is dit al het geval de laatste 3j. De vorige 2 jaren heb ik er ontzettend veel geld tegenaan gegooid met dierenartsen. Het eerste jaar vond ik het heel zorgwekkend en heb ik alle testen laten doen die mijn dierenarts kon bedenken. Cushing en Insuline test waren toen heel goed voor zijn leeftijd. Niets op aan te merken, vitamine E stond wat lager. Vorig jaar hetzelfde. Cushing heel goed, ook nog lage vitamine E. Nu dit jaar besloot ik dan maar al de winter te starten met vitamines te geven, en toen hij in maart begon te ruiven was ik heel blij. Maar nu heeft paardlief dus weer nog geen zomerharen.

Moet ik hem weer binnenstebuiten laten draaien door de dierenarts, of kan dit gewoon door zijn leeftijd komen? Langs de ene kant maak ik me nu al wat minder zorgen dan 3j geleden, maar nu krijg ik weer telkens de opmerking als ik langskom op stal dat mijn paard dus geen zomervacht heeft zoals de andere paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:21 



 
Profiel   

Mijne is 27 en heeft ook nog ietsjes langer haar dan normaal. Verhaart wel en staat nu weer onder een regendeken met die koude nachten en wind. Staat in de nacht sowieso altijd op stal. Denk dat het gewoon door het rare weer komt, die van mij is verder gewoon fit. De haren zitten vooral bovenop de rug, kont en flanken en ik zie hier bij de semi wilde IJslanders dat die daar nog heel veel haar hebben zitten. Dus geen probleem lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:29 



 
Profiel   

Ik zou toch nog eens laten testen op cushing als ik jouw verhaal zo lees..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:45 



 
Profiel   

Mijn oudje zit ook nog niet in zomervacht dus zou mij er niet druk om maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:49 



 
Profiel   

Mijn Cushing loze shet is elk jaar hetzelfde liedje. Lelijk, alles gaat dood maar laat amper los. In juli is ze er eindelijk een keer doorheen... Vorig jaar nog getest op Cushing. Ik geef lijnzaadolie maar lijkt weinig anders dan voorgaande jare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:53 



 
Profiel   

Ik zou het nog even een maandje aankijken. Let vooral op of hij het niet te warm krijgt. Cushing heb je al twee keer getest en twee keer negatief, terwijl het 'gedrag' nu weer hetzelfde is als voorgaande jaren. Dan lijkt mij dat er een oorzaak is voor dat 'gedrag' en dat die oorzaak al drie jaar lang hetzelfde is. zeker omdat je vorige keren niks hebt kunnen vinden zou ik zegge wacht nog even en let goed op de rest van de conditie van jouw paard.

Sowieso merk ik bij onze paarden veel verschil in uitharen. Sommige van onze paarden zijn al meer dan een maand helemaal door hun haar heen en anderen beginnen nu pas.

Die tussenvacht merk ik ook bij onze minipaardjes. Ze haarden in maart heel erg uit en nu hebben ze een soort vacht dat tussen een zomer en wintervacht inzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 11:54 



 
Profiel   

Zolang er verder geen klachten zijn en je paard fit is zou ik me niet zoveel zorgen maken. Komen er klachten bij zoals verminderde weerstand (vaak verkouden) vermageren etc. dan zou ik ingrijpen, al kan een jaarlijkse check door de DA met bloedcontroles (incl cushing) erg nuttig zijn om tijdig problemen te signaleren en te behandelen.

Tav de vacht houd in de gaten of die nog waterdicht is. Zo’n lange cushingvacht lijkt lekker warm maar in de praktijk isoleert die niet zo goed en is die lek.

Onze oude pony stond onderkoeld in de wei met een lekke vacht. Heeft de laatste winter lekker met een deken gelopen, wel 24/7 buiten. Toen hij bevangen werd hebben wij hem ingeslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 12:00 



 
Profiel   

Mijn paard (15 jaar, IJslander) is ook altijd pas eind juni ofzo in der zomervacht. Vergeet niet dat de nachten nog koud zijn, de afgelopen nachten heeft het gevroren. Mijn paard staat overigens 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 12:02 



 
Profiel   

Ik laat elk jaar al het bloed testen, deze kwamen er in dat geval bij bovenop.

Hij ziet er voor de rest goed uit. Als ik hem binnenhaal en ik borstel het stof eruit, dan glanst de vacht ook, Ik heb even minder gereden (omdat ik dus een maand niet kon gaan) maar hij heeft met het rijden (voor zo zwaar ik het ook maak voor zijn leeftijd) geen probleem, hij is nog steeds vrolijk met het andere paard en is voor de rest goed op gewicht. Het zijn echt gewoon altijd de haren die een qua lengte gewoon langer zijn dan de andere paarden bij ons op stal.

Maar ik ga het misschien inderdaad nog even aankijken tot het weer hier idd ook weer wat stabieler is, en zolang de haren loslaten lijkt het me dan goed. Bedankt al voor de reacties in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 12:04 



 
Profiel   

Mijn paardjes verharen ook raar dit jaar.
Door het daglicht gaan paarden verharen, maar door de koude dagen/nachten denkt het lichaam... brrrr toch te koud ik stop maar weer even.
Dan weer enkele dag warm en ja hoor 3 dagen later paarden weer volop aan het verharen en dan weer koud en stopt het weer.
De ene dag komen er hele plukken vanaf en de volgende dag weer helemaal niets.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-20 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen