Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Slobber slowfeeden?

 
Profiel   

ja ik heb zo veel mensen gezien die het alleen maar goed bedoelden en toen op een nachtmerrie uitkwamen.
sorry dat ik misschien een beetje fel reageerde Y;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 18:31 



 
Profiel   

Ik gaf mijn oudje altijd Hartog grasmix los erbij, dus niet door de SP. Later mengde ik de grasmix met wiesen fasern van Marstal. De grasmix is mooi kort gesneden en redelijk zacht om te eten. Hij kreeg nagenoeg geen hooi meer weg maar dit ging er altijd goed in naast de SP of Seniorenbrok van Masters (vergelijkbaar met SP)
Op deze manier kreeg hij toch meestal nog wel een kilo of 6 ruwvoer naar binnen (zonder de SP)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 18:37 



 
Profiel   

ogidni schreef
Ik gaf mijn oudje altijd Hartog grasmix los erbij, dus niet door de SP. Later mengde ik de grasmix met wiesen fasern van Marstal. De grasmix is mooi kort gesneden en redelijk zacht om te eten. Hij kreeg nagenoeg geen hooi meer weg maar dit ging er altijd goed in naast de SP of Seniorenbrok van Masters (vergelijkbaar met SP)
Op deze manier kreeg hij toch meestal nog wel een kilo of 6 ruwvoer naar binnen (zonder de SP)


En hoe groot was jouw pony?

Ik zit op 5 kg nu pony is 1,47, weet niet of dat een juiste hoevelheid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 18:44 



 
Profiel   

Was een KWPNner van 170. Hij kreeg 2 x 1 kilo SP(droog) maar hij kreeg bij de normale voerbeurten ook nog 2,5 kilo muesli (over de hele dag) en dan rond de 6 kilo grasmix (met later wiesenfasern erdoor).

Ik zou op het oog voeren, wordt ie te dik dan minder, vind je hem wat minder worden dan wat meer. Maar hierbij moet ik wel zeggen dat Indi nooit gevoelig is geweest voor HB, dus het was ook niet erg als hij een beetje dikker werd.
Je kan deze hoeveelheid SP aanhouden en dan (ik weet niet of je pony in de nacht binnen staat) in de nacht wat grasmix in een speciekuip in zijn box. Eet hij alles op kan je wat meer grasmix geven en wat minder slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 18:56 



 
Profiel   

Mijn pony was ongeveer 1,38m en at dus al 12.5 kg droog voer per dag soms wat meer, soms wat minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 20:50 



 
Profiel   

lailapri schreef
Mijn pony was ongeveer 1,38m en at dus al 12.5 kg droog voer per dag soms wat meer, soms wat minder.

Wat een hoeveelheid! :oo Maar ze zag er echt fantastisch op uit op haar 42e!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 21:11 



 
Profiel   

koste genoeg, maar de vreselijke kolieken van dagen die ze eerder had waren veel duurder en veel stressvoller voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 22:30 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
En hoe groot was jouw pony?

Ik zit op 5 kg nu pony is 1,47, weet niet of dat een juiste hoevelheid is.



Geef je 5 kg of 5 scheppen?
Heb je het een aantal keren gewogen?

Mijn c pony eet meer als die van jou maar al die van jou er goed uit ziet zou het genoeg kunnen zijn. Het is een beetje op het oog voeren. De ene keer eet hij ook meer als de andere. En soms laat hij ook nog een restje staan.


Ik voer ook senior met bietenpulp en fibrenuggets en nutrimash en zemelen. Doe alles bij elkaar en dan water er over. Is vrij dik zodat hij er goed op moet kauwen en ook even bezig is. Hij is meestal 1,5 uur bezig met een emmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 00:18 



 
Profiel   

Hoe is de huisvesting van het paard?

Ik heb een toestelletje ( Batt Latch) waarmee ik een poortje (van draad) automatisch mee kan openen. In de winter gebruik ik dit om de paddock open te laten gaan. En kan zo het aantal voeder beurten verdubbelen zonder extra langs te moeten gaan. (1 portie hooi in de loopstal met ruime uitloop, 1 portie hooi in de paddock)

Als je wat rondkijkt op hun website, zie je ook mensen die er creatief mee zijn geweest. Misschien dat er iets mee te bedenken is met een emmer.

Het kost wel iets, maar ik vind het super handig. En is ook super betrouwbaar.

https://www.novel.co.nz/product/356247

Er heb ook al mensen de chicken guard ( of iets vergelijkbaar) weten te gebruiken voor iets vergelijkbaar. (Maar was voor mij minder handig omdat ik iets zocht wat je gemakkelijk van de ene weide naar de andere kan verhuizen)

https://www.chickenguard.com/

Misschien eens in die richting kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 11:04 



 
Profiel   

lailapri schreef
Mijn pony was ongeveer 1,38m en at dus al 12.5 kg droog voer per dag soms wat meer, soms wat minder.

12,5 kg subli x 3 delen water is 50 scheppen nat voer, lijkt me onwaarschijnlijk veel of bedoel je het anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 16:48 



 
Profiel   

monsera schreef
mystery1980 schreef
En hoe groot was jouw pony?

Ik zit op 5 kg nu pony is 1,47, weet niet of dat een juiste hoevelheid is.



Geef je 5 kg of 5 scheppen?
Heb je het een aantal keren gewogen?

Mijn c pony eet meer als die van jou maar al die van jou er goed uit ziet zou het genoeg kunnen zijn. Het is een beetje op het oog voeren. De ene keer eet hij ook meer als de andere. En soms laat hij ook nog een restje staan.


Ik voer ook senior met bietenpulp en fibrenuggets en nutrimash en zemelen. Doe alles bij elkaar en dan water er over. Is vrij dik zodat hij er goed op moet kauwen en ook even bezig is. Hij is meestal 1,5 uur bezig met een emmer.


Het is 5 kg heb het gewogen heb geen voerschep maar een maatbeker.
Ik ben er pas net mee begonnen dus op het oog voeren kan nog niet.
Hij eet nog een kg hooi per dag ongeveer erbij. Maar ik denk dan dat ik moet gaan ophogen als ik het zo hoor?
Kwam aan deze hoeveelheid omdat er op de zak van subli staat 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 16:55 



 
Profiel   

b485 schreef
Hoe is de huisvesting van het paard?

Ik heb een toestelletje ( Batt Latch) waarmee ik een poortje (van draad) automatisch mee kan openen. In de winter gebruik ik dit om de paddock open te laten gaan. En kan zo het aantal voeder beurten verdubbelen zonder extra langs te moeten gaan. (1 portie hooi in de loopstal met ruime uitloop, 1 portie hooi in de paddock)

Als je wat rondkijkt op hun website, zie je ook mensen die er creatief mee zijn geweest. Misschien dat er iets mee te bedenken is met een emmer.

Het kost wel iets, maar ik vind het super handig. En is ook super betrouwbaar.

https://www.novel.co.nz/product/356247

Er heb ook al mensen de chicken guard ( of iets vergelijkbaar) weten te gebruiken voor iets vergelijkbaar. (Maar was voor mij minder handig omdat ik iets zocht wat je gemakkelijk van de ene weide naar de andere kan verhuizen)

https://www.chickenguard.com/

Misschien eens in die richting kijken?


Hij staat in een kleine kudde overdag in een paddock, s nachts staat hij even op een stukje apart om rustig te eten.
Dit is een tijdelijke situatie omdat hij overdag nu te veel uit de kudde gehaald moet worden vanwege het voer en dat is op lange termijn niet haalbaar.
Dank voor de linkjes, ik ga even puzzelen of het haalbaar is, wil ook niet teveel investeren omdat het een tijdelijke situatie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 16:59 



 
Profiel   

monsera schreef
mystery1980 schreef
En hoe groot was jouw pony?

Ik zit op 5 kg nu pony is 1,47, weet niet of dat een juiste hoevelheid is.



Geef je 5 kg of 5 scheppen?
Heb je het een aantal keren gewogen?

Mijn c pony eet meer als die van jou maar al die van jou er goed uit ziet zou het genoeg kunnen zijn. Het is een beetje op het oog voeren. De ene keer eet hij ook meer als de andere. En soms laat hij ook nog een restje staan.


Ik voer ook senior met bietenpulp en fibrenuggets en nutrimash en zemelen. Doe alles bij elkaar en dan water er over. Is vrij dik zodat hij er goed op moet kauwen en ook even bezig is. Hij is meestal 1,5 uur bezig met een emmer.


Kun je de hoeveelheden geven van de emmer waar hij anderhalf uur over doet, fibernuggets lust hij ook en nutrimash kent hij ook dus kan misschien een goed voorbeeld eraan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 17:01 



 
Profiel   

5 kilo moet eens eind genoeg zijn lijkt me. Dat vervangt ongeveer 7,5 kilo ruwvoer. Hoeveel kilo hooi at je pony vroeger ? Sp bevat alleen weinig eiwitten en ook niet mega veel vit en min. Dus dat moet je over een tijdje wel in de gaten houden. Maar eerst maar eens zoveel over geven dat hij op een normaal gewicht komt.

Ik wist bij mijn paard van 1,70 dat hij normaal ongeveer 12 kilo hooi at. Toen hij minder goed zijn hooi kon eten wist ik zo precies hoeveel ruwvoer ik moest vervangen. Hij at b.v. nog 6 kilo hooi, daarbij moest ik dan nog 6 kilo hooi vervangen. Dit deed ik door 3 kilo sp en 1,5 kilo grasmix.


Laatst bijgewerkt door Maris op 06-12-20 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 18:16 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
lailapri schreef
Mijn pony was ongeveer 1,38m en at dus al 12.5 kg droog voer per dag soms wat meer, soms wat minder.

12,5 kg subli x 3 delen water is 50 scheppen nat voer, lijkt me onwaarschijnlijk veel of bedoel je het anders?

ja zie eerder bericht, wiesen fasern van marstell. Er ging ongeveer een zak per dag door (15 kg) en denk dat ze er 12,5 kg van op at en je hebt altijd wel wat verlies, zeker als gebit minder wordt en ze alles naast de voerbak gooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 18:20 



 
Profiel   

Jouw pony at echt mega veel zeg !

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 11:59 



 
Profiel   

TS, je zou de Paardenkamp in Soest eens kunnen bellen voor tips. Mijn zus en ik zijn er destijds lang gereden toen we problemen kregen met het voeren van onze oude merrie. Ze namen uitgebreid de tijd en gaven ons zelfs voer mee om te proberen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-20 12:18 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
monsera schreef


Mijn c pony eet meer als die van jou maar al die van jou er goed uit ziet zou het genoeg kunnen zijn. Het is een beetje op het oog voeren. De ene keer eet hij ook meer als de andere. En soms laat hij ook nog een restje staan.


Ik voer ook senior met bietenpulp en fibrenuggets en nutrimash en zemelen. Doe alles bij elkaar en dan water er over. Is vrij dik zodat hij er goed op moet kauwen en ook even bezig is. Hij is meestal 1,5 uur bezig met een emmer.


Kun je de hoeveelheden geven van de emmer waar hij anderhalf uur over doet, fibernuggets lust hij ook en nutrimash kent hij ook dus kan misschien een goed voorbeeld eraan hebben.



Ik geef hem per voerbeurt

1/2 schep fibrenuggets
1/2 schep bietenpulp
1/2 schep senior
1 maatschepje nutrimash
1/4 schep zemelen
100 gram subli Omnia

Geweekt is dit bijna een emmer vol. Zit net onder de rand dan.
Ik geef geen natte slobber maar vrij droog zodat hij goed moet kauwen. Vanuit de emmer kiep ik het in een grote flexibele emmer van de action.
Daar eet hij uit en knoeit dan niet zo veel meer.


Misschien heb je er iets aan.
Ik merk dat hij nu iets laat staan.
De tijd dat ze hun vetreserves voor de winter opslaan is voorbij denk ik. Dus mss ga ik iets minderen. Ik weet zo niet hoeveel alles weegt die briefjes gebruik ik niet meer omdat hij het al een tijdje krijgt.

Het lijkt enorm veel doordat het geweekt is. Maar het water moet je niet mee rekenen. Ze kunnen ook liters weg drinken na de maaltijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 00:08 



 
Profiel   

Wat bedoel je met tijdelijke situatie?

Weet wel dat er automatische voerbakken bestaan voor paarden, zou je dan ook s nachts in moeten kunnen stellen. Ding is wel dat ie dan alleen moet staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 01:00 



 
Profiel   

Wat doet je pony met brok? Dan zou je misschien een voerbal kunnen aanbieden met gewone brok of muesli?

En is een second opinion bij een andere tandarts nog een idee?

Onze shet van ong 25 mist alle snijtanden en nu 5 kiezen, maar eet nog best goed. Mn ruin van 21 heeft een minder mooi gebit en mist nu een kies, maar die had daar veel meer last van, dan de shet. En mn oudje van 27 mist nu 2 kiezen, maar kan alles nog eten. Toch heeft zij veel rust momenten op de dag. Ze staat nu voor het eerst in 5jr weer met dekens.
Ze krijgen 2x daags bijgevoerd, ( vitamine, lucerne en 18+(de oudjes) ) maar de merrie en ene ruin zet ik overdag een uurtje apart met fibrebeet en merriebrok.

Ik heb jaren voer verkocht en analyseerde alles, maar de laatste fase moet ook goed zijn, dus dan maar zo.

Ik gaf voorheen va sept speedibeet en wiesencobs of nuggets, maar 3 konden de eiwitten goed gebruiken en ze reageren daarvoor beter op de lucerne. En-En worden ze te dik naast onbeperkt hooi.

SP aten ze hier niet en vind ik persoonlijk geen mooi voer. Dan liever zelf combineren met bietenpulp, wiesencobs en vitamine bijv.

Als wij op dat punt komen waar jij nu bent, denk ik dat we ook eerst teveel aanbieden en misschien op verschillende plekken gaan aanbieden, zodat ze van bak naar bak wandelen. Naast het apart bijvoeren.

Grasmix is trouwens ook de moeite om te proberen. Ken meerdere 30+ paarden met gebitsproblemen die het daar redelijk op bleven doen.
Maar ook dus veel oudjes die het redelijk doen op een merriebrok. En brok wil ook wel goed wegkauwen als het nat wordt in de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 01:07 



 
Profiel   

Oh ja ik voer ook nog hartog complete care senior. Heel mooi zacht spul. Kun je een handvol of meer door je geweekte eten doen voor langere eet tijd. Als ik te veel er doet die eet hij het niet meer dus dat zou je kunnen uit testen.
Je kan het ook gewoon los in een emmer aanbieden baadt je geweekte eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 11:15 



 
Profiel   

Die Complete Care geef ik ook aan mijn merrie. Ze laat haar andere bakje slobber (Marstall BergwiesenMash met luzernebrok) ervoor staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 11:59 



 
Profiel   

Ik heb het geprobeerd, maar de 2 oudste aten dat juist slecht. Gingen daar juist van proppen en lieten ook liggen.........Waar ze dus gewone lucerne wel geheel opeten.

Ik had voor de shet zonder snijtanden en min 5 kiezen de lucerne en grasbrok. At ie goed, maar hij pikte de lucerne alsnog, dus krijgt weer normale lucerne tot het echt niet meer gaat.

In principe kan je natuurlijk alles wel weken of zacht maken. Vroeger maakten we slobber van biks, haver, zemelen, stukjes wortel en appel. Ik weet mensen die wortel door de keukenmachine halen om een oudje wat smaak te geven aan eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-20 12:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen