Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slobber slowfeeden?

 
Profiel   

Bestaat er een manier om slobber te slowfeeden? Paard eet geen hooi meer en alles wat ik voor zet wordt in 1x opgegeten als hij het weg krijgt. Hoe kom ik de nachten door zonder maagzweren?
Gaat om een oudere pony waarvan het gebit zo slecht is dat de tandarts niks meer voor hem kan doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 13:44 



 
Profiel   

Hoeveel krijgt hij? Een keer moet hij vol zijn lijkt me. Pulp at mijn paard ook altijd te snel weg naar mijn idee. Tot ik hem een keer een mega cementkuip vol heb gegeven en toen stopte hij dus echt wel tussendoor. Was echt 5 scheppen droge brok ofzo dus geweekt was dat echt heel erg veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:12 



 
Profiel   

En wát krijgt hij? Kun je bijv iets geven als Hartog 5* complete care? Daar zit iig nog een beetje kauwwerk aan, dat rekt de eettijd nog wat.

Mijn pony vindt bietenpulp niet zo lekker, eet dat met lange tanden. Maar ze eet het dus wel én doet er lang over. Wellicht geldt zoiets voor deze pony ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:16 



 
Profiel   

Een dikke steen of baksteen in de bak moet hij er omheen eten dan is hij langer mee bezig om het op te eten .

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:24 



 
Profiel   

Ik deed er altijd iets van grasmix of lucerne door, zodat mijn paard toch wat moest kauwen. En zo vaak mogelijk wat geven aan porties. Dat ging, dankzij mijn stalgenootjes, best goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:25 



 
Profiel   

Wiesencobs. Is gras en kruiden gedroogd, gemalen en tot een losse brok geperst. Je geeft het net als slobber, natgemaakt. Maar een stuk minder suiker. Kan je rustig een gigabak van voor de neus zetten, is nl een echte hooivervanger. Ik heb een shet die ik het hooi daarmee compleet vervang omdat hij hooi ook niet meer kan kauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 14:54 



 
Profiel   

Het is een pony van 1,47 hoog, hij krijgt nu 5 kg subli seniores priores in 5 porties van 1 kg. Heb ook wel speedibeet gegeven maar gestopt vanwege de scheve calcium fosfor verhouding. Ook daar at hij gewoon een kilo achter elkaar van weg, meer dan 1 kg tegelijk durf ik niet te geven want als je het met water aanmaakt is het toch een flinke emmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 15:40 



 
Profiel   

Ff weggehaald ben nog even aan het googlen.


Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 05-12-20 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 15:41 



 
Profiel   

Heb inmiddels fibre nuggets van pavo gehaald om erdoor te mengen eens kijken hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 15:41 



 
Profiel   

Zodra er gekauwd moet worden wordt er niet gegeten.
Een steen oid in de bak kan het iets vertragen maar geen hele nacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 15:43 



 
Profiel   

Misschien droog nog iets van een ruwvoer aanbieden zoals lucerne of een grasmix?
Ik gaf mijn bejaarde paard ook gewoon wat hooi zodat hij wat te doen had. Hij maakte er meer proppen van dat dat hij er wat van binnen kreeg, maar het gaf hem wel wat te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 15:45 



 
Profiel   

Jessix schreef
Misschien droog nog iets van een ruwvoer aanbieden zoals lucerne of een grasmix?
Ik gaf mijn bejaarde paard ook gewoon wat hooi zodat hij wat te doen had. Hij maakte er meer proppen van dat dat hij er wat van binnen kreeg, maar het gaf hem wel wat te doen.


Idd dat zou mijn keuze ook zijn. De mijne kreeg ook hooi erbij voor het idee. Vezel achtige zooi erdoorheen mengen werkte niet, dan liet hij alles staan. Ik zou de slobber niet soep dun aanbieden maar dik en dan hooi erbij voor het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:09 



 
Profiel   

de slobber dikker maken hoor,dat kauwen is juist wel erg nodig voor de speekselaanmaak.
hier ook een met slecht gebit maar die doet met een emmer slobber zo een uur :j
ik maak het vrij dik zodat hij ook echt aan het “grazen” is.
ik geef het in een speciekuip.
ik geef seniores priores met fibrebeet en wat muesli omdat dat lekkerder is

hier ook hooi als tijdverdrijf wel fijn met veel blad, en van de propjes die hij uit spuugt eet hij toch ook nog weer een en ander op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:40 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]
42 jaar, week voor overleiden. At onbeperkt wiesen fasern van marstall. ongeveer een zak per dag. was beter als ooit.

[ img ]
[ img ]
Hier was ze 26...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:47 



 
Profiel   

Hooi doet hij weinig mee, snuffelt eraan en laat het voor wat het is. Slobber dikker maken durf ik niet echt, doe al minder dan aangegeven op de zak, krijg je dan geen verstopping of koliek als je het te droog maakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:48 



 
Profiel   

lailapri schreef
[ [url=m/kG0ayu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/u2CxAu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JI1Qj6.jpg]Afbeelding[/url] ]
42 jaar, week voor overleiden. At onbeperkt wiesen fasern van marstall. ongeveer een zak per dag. was beter als ooit.

[ [url=m/aqrt82.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lmD2Mi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier was ze 26...


Wow 42 wat een mooie leeftijd! Ziet er goed uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:49 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
Hooi doet hij weinig mee, snuffelt eraan en laat het voor wat het is. Slobber dikker maken durf ik niet echt, doe al minder dan aangegeven op de zak, krijg je dan geen verstopping of koliek als je het te droog maakt?

Moeilijk te zeggen maar speeksel is belangrijk. Speeksel in het eerste stukje van de vertering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:51 



 
Profiel   

waarom zou je koliek krijgen dan?
koliek is hier meer als ze echt teveel eten, of als er te weinig bewogen word.
te dun is ook niet goed he met de slobber, dat ze het naar binnen slurpen als een soep.
is een beetje uitproberen denk ik wat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:53 



 
Profiel   

ik heb helaas geen oplossing maar weet wel dat je slobber absoluut niet te droog moet laten.
een vriendin van mij heeft dat ooit gedaan en toen kreeg haar paard zulke ernstige koliek dat hij naar de kliniek moest.
wel nog heel veel succes gewenst met je zoektocht :D


Laatst bijgewerkt door Tiquira_Jill op 05-12-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:55 



 
Profiel   

ellepel schreef
waarom zou je koliek krijgen dan?
koliek is hier meer als ze echt teveel eten, of als er te weinig bewogen word.
te dun is ook niet goed he met de slobber, dat ze het naar binnen slurpen als een soep.
is een beetje uitproberen denk ik wat werkt.


dat komt omdat slobber uitzet en als je het te droog laat zet het uit in de darmen wat er dus niet meer uit gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 16:56 



 
Profiel   

nee je voert pas als het volledig uitgezet is....uiteraard
maar er is een verschil in hoeveel water je toevoegt.
je kunt net zoveel water toevoegen dat het wel uitgezet is en het zo dun is als groente soep.
maar je kunt ook net wat minder doen zodat het wel uitgezet is maar het zo dik is is als erwtensoep zeg maar.
daar moet je eigenlijk ook nog op kauwen..
zo bedoel ik het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:15 



 
Profiel   

Groentesoep is het niet is wel idd meer erwtensoep. Doe iets minder water dan op de zak staat.
Op 1 kg moet ong 3 liter water, denk dat ik ongeveer 2,5 doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:20 



 
Profiel   

ja maar te weinig water is te weinig om te weken.
dus het maakt wel degelijk uit hoeveel water je er bij doet.
anders heeft het nog steeds de kans om op te zetten.
als ik slpbber maak laat ik het 3 uur staan minimaal en doe ik 1/3 slobber en 2/3 water dat alles goed en ruim onder water staat . en zelf als het geweekt is en ik vind het te droog doe ik er toch nog een beetje water bij.
en dan zet het zelfs nog meer op.
je kan mij een overdrijver noemen maar ik heb te veel paarden gezien die het of net gered hebben of niet door te drooge slobber

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:23 



 
Profiel   

slobber is niet bedoeld om te kouwen juist om te "slobberen".
dan moet je luzerne of iets dergelijks toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:24 



 
Profiel   

mystery1980 schreef
Groentesoep is het niet is wel idd meer erwtensoep. Doe iets minder water dan op de zak staat.
Op 1 kg moet ong 3 liter water, denk dat ik ongeveer 2,5 doe.


ik heb geen idee eigenlijk.
ik heb een 10 liter emmer.
gaat een schep seniores in, een halve schep fibrenuggets en een kwart schep luzernebrok en dan ongeveer 6 liter water er op.
en dat staat bij mij dan een dag.
ik maak smiddags klaar voor de volgende dag :j

tiquira alleen maar goed dat je het meld hoor,koliek is echt naar!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen