Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het paardenrusthuis een taboe?

 
Profiel   

Vraag me ook wat af wat het taboe precies inhoudt :+

Als je paard niet thuis staat kan je altijd rond horen of iemand nog een plekje op de weide vrij heeft via via en op facebook en andere sociale media. Zo heb ik het gedaan :) Paardje staat nu bij een vriendin op 2 straten van mij thuis.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 15:56 



 
Profiel   

Taboe.... in opzicht betalen voor oude knol waar je niks mee kan.
Ik snap dat wel, lijkt leuk een oudje maar kost ontzettend veel geld en energie.

Ik heb mijn pony op pension gehouden.
Toen ik ging verhuizen kon ik geen geschikte stal voor oudje vinden.... hij bleef op oude pensionstal en ik ging met paard naar Breda

Voelde me vet schuldig was zwanger had geen tijd voor pony die 50km verderop stond
Tijdens mijn kraamweek brandde de stal af en de stalhoudster waar mijn paard staat heeft mijn pony opgehaald en heeft nog paar jaar in Breda mogen staan.
Ik voelde me heerlijk compleet

3-1-2018 heb ik um op 35 jarige leeftijd laten gaan. 24 jaar voor gezorgd.
Ik persoonlijk zou niet voor rusthuis kiezen maar zelf zicht willen blijven houden, nu jaren later kijk ik met goed gevoel op terug...hij heeft mooie jaren gehad bij mij ook zware want ik was er niet altijd voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 16:02 



 
Profiel   

Mijn merrie staat ook heerlijk met pensioen. Ga er regelmatig heen om een appeltje te brengen en lekker knuffelen.
Verder gaat ze gewoon mee in de kudde en als ik het in mijn hoofd haal om haar even bij haar kudde weg te halen is ze echt flink beledigd. Voor mij alleen maar een teken dat ze het er goed heeft.

Verder worden ze goed in de gaten gehouden dus als het je paard past lekker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 16:27 



 

Bedankt voor de reacties en privéberichten.

Wat goed om te horen dat zoveel mensen een fijn adres hebben gevonden.

Mag ik vragen wat jullie ervoor betalen? Mag ook via privébericht.

Ik had idd beter het woord Utopi kunnen gebruiken. Vaak hoor ik van mensen dat ze hun paard gewoon in laten slapen, vanwege de kosten voor een goed pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 12:58 



 
Profiel   

Ik ben ooit bij klavertje 4 wezen kijken en vond dit een onwijs fijne plek! Uiteindelijk besloten dat ik er nog niet aan toe was mijn ruin van toendertijd 13 jaar daar heen te brengen ook vanwege de afstand. Ik heb nu een pensionstal gevonden waar hij ook bijna 24/7 buiten loopt met onbeperkt ruwvoer en alles wat ik wil voor hem maar mocht ik ooit kinderen krijgen in de toekomst en geen tijd meer hebben voor de verzorging (doe-het-zelf-stal) dan ga ik zeker weer kijken bij klavertje 4 of ik er nog steeds een fijn gevoel bij krijgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 13:25 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Bedankt voor de reacties en privéberichten.

Wat goed om te horen dat zoveel mensen een fijn adres hebben gevonden.

Mag ik vragen wat jullie ervoor betalen? Mag ook via privébericht.

Ik had idd beter het woord Utopi kunnen gebruiken. Vaak hoor ik van mensen dat ze hun paard gewoon in laten slapen, vanwege de kosten voor een goed pensioen.


Ik kan dat niet begrijpen. Ik breng die kosten graag voor ze op. Ook al zijn ze oud en kunnen ze niet meer gereden worden daarom zijn ze voor mij niks minder om. En geniet nog steeds van ze.

Vindt het een ander verhaal als ik door onvoorziene omstandigheden de kosten niet meer zou kunnen betalen. Ik zou mijn oude dieren nooit verkopen of naar een particulier doen die ze een goede oude dag zou bieden. Dit loopt vaak niet goed af. Dan zou ik ze in laten slapen. Maar voor nu hoop ik dat we nog wat jaren erbij krijgen. Qua kosten mijn merrie staat gewoon volpension op een gewone pensionstal en mijn ruin in de individuele stalling bij van der Kruis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 13:38 



 
Profiel   

Devic schreef
Of er echt een taboe op rust weet ik niet. Zelf vind ik het wel sneu dat je een paard, na jaren lange trouwe dienst, ergens stalt wat in praktijk vaak inhoud dat je nog maar af en toe eens gaat kijken naar je trouwe vriend. Ik zou het zelf nooit doen, mijn oudjes zijn bij mij gebleven tot het laatst. Je moet natuurlijk wel in de gelegenheid zijn om hem voldoende weidegang e.d. te bieden en die luxe heb ik gelukkig. Misschien zou ik er anders tegenaan kijken als ik dat niet had. Wat is de reden dat je voor een rusthuis kiest?


Ik heb het ruim 2 jaar geleden gedaan. Mede omdat ik met mijn handen in het haar zat voor een goede stal.
Mijn toen 27 jarige haflinger ging achteruit. Hij werd stram, aan de kant geschopt door mijn fjord en hij ging bijna niet meer liggen. Het was al snel zomer dus die paar laatste winter weken nog even doorgetrokken. Dit wilde ik de winter erop niet meer en als het niet anders zou gaan dan had ik mij voorgenomen een goed gesprek met mijn DA aan te gaan.

Echter kwam er een plekje vrij op een pensioen stal, 20 min van huis.
Ik ben gaan kijken en was om...wat een mooie plek. Einde van de zomer is hij daarheen verhuisd. Alhoewel ik het in het begin best moeilijk had, had ik ook heel veel rust gekregen. Geen zorgen meer of er wel voldoende voer zou zijn, of hij wel kon bewegen etc etc. De eerste 1,5 maand was lastig en heb ook wel wat twijfels gehad maar toen zag ik hem opknappen. Hij ging weer liggen, spelen, likte alle emmers uit en was gewoon een blij paard. Ik ging 2x in de week heen en werd elke keer luid begroet.
Uiteindelijk heeft het maar 6 maanden geduurd voor hij overleed op 28 jarige leeftijd. Maar tot de laatste dag is hij altijd gezond geweest. En ook de laatste dag is heel prettig verlopen.

Tja...echt geen spijt van en zou het zo weer doen...zelfs eerder.
Daarom ben ik al een tijdje aan het dubben wbt mijn ruim 22 jarige fjord.
Maar dan wel weer een plek waar ik 2 a 3x per week even heen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 13:52 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Want waar vind je die goede en vertrouwde locatie nou werkelijk in Nederland voor je paard?


Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw-Schoonebeek. Ik betaalde 150 per maand, maar het is het waard, ze zorgen echt goed voor de dieren. Ging er 1x per maand zelf heen want woon bovenin Friesland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 14:06 



 
Profiel   

Ik vind een goede pensioenplek voor een ouder paard, waarbij je blijft betalen en zo goede zorg waarborgt, zeker geen taboe.
Een plek op een pensionstal die op sport gericht is hoeft niet de beste plek voor een oudje te zijn, die (en de eigenaar) heeft niks aan een binnenbak etc. Dan betaal je beter voor extra ruimte, een dik stroobed, aangepaste voeding en extra zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 14:13 



 

Cowgirl schreef
Devic schreef
Of er echt een taboe op rust weet ik niet. Zelf vind ik het wel sneu dat je een paard, na jaren lange trouwe dienst, ergens stalt wat in praktijk vaak inhoud dat je nog maar af en toe eens gaat kijken naar je trouwe vriend. Ik zou het zelf nooit doen, mijn oudjes zijn bij mij gebleven tot het laatst. Je moet natuurlijk wel in de gelegenheid zijn om hem voldoende weidegang e.d. te bieden en die luxe heb ik gelukkig. Misschien zou ik er anders tegenaan kijken als ik dat niet had. Wat is de reden dat je voor een rusthuis kiest?


Ik heb het ruim 2 jaar geleden gedaan. Mede omdat ik met mijn handen in het haar zat voor een goede stal.
Mijn toen 27 jarige haflinger ging achteruit. Hij werd stram, aan de kant geschopt door mijn fjord en hij ging bijna niet meer liggen. Het was al snel zomer dus die paar laatste winter weken nog even doorgetrokken. Dit wilde ik de winter erop niet meer en als het niet anders zou gaan dan had ik mij voorgenomen een goed gesprek met mijn DA aan te gaan.

Echter kwam er een plekje vrij op een pensioen stal, 20 min van huis.
Ik ben gaan kijken en was om...wat een mooie plek. Einde van de zomer is hij daarheen verhuisd. Alhoewel ik het in het begin best moeilijk had, had ik ook heel veel rust gekregen. Geen zorgen meer of er wel voldoende voer zou zijn, of hij wel kon bewegen etc etc. De eerste 1,5 maand was lastig en heb ook wel wat twijfels gehad maar toen zag ik hem opknappen. Hij ging weer liggen, spelen, likte alle emmers uit en was gewoon een blij paard. Ik ging 2x in de week heen en werd elke keer luid begroet.
Uiteindelijk heeft het maar 6 maanden geduurd voor hij overleed op 28 jarige leeftijd. Maar tot de laatste dag is hij altijd gezond geweest. En ook de laatste dag is heel prettig verlopen.

Tja...echt geen spijt van en zou het zo weer doen...zelfs eerder.
Daarom ben ik al een tijdje aan het dubben wbt mijn ruim 22 jarige fjord.
Maar dan wel weer een plek waar ik 2 a 3x per week even heen kan.


Helder verhaal en heel begrijpelijk dat je er zo over denkt. Waar is ze aan overleden?

Mag ik vragen hoeveel je betaalde?

Alle andere: ook bedankt voor de reacties! 150 is niet duur! (dat is dan zws zonder bekappen, ontworming en enten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 16:44 



 
Profiel   

Mijn pony stond bij particulier met mesten voor 250€
Kwam er nog lading voer bij subli en vetten, en stro betaalde ik er nog bij....denk wel meer dan 300€ per maand


Ik snap heel goed dat mensen hun oude paard laten inslapen.
Persoonlijk vind ik inslapen beter dan nog voor paar centen verkopen.

En is niet voor iedereen weg gelegd 2 paarden houden en laten we eerlijk zijn paard is er voor jou dus als de mens graag wil rijden is het zijn goed recht.
En als paard mooi leven heeft gehad is het toch goed, je paard van 25 nog ff verkopen voor 700€ daar heb ik geen respect voor


Laatst bijgewerkt door tita op 16-12-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:00 



 

Ik snap je inderdaad!

Het is een hoop geld om een oud paard nog jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) ergens voor 300 euro per maand te laten rondlopen.

Maar wat kun je verwachten van een goedkoop adres? Heeft iemand daar ervaring mee?

De meeste mensen laten hun paard daarom gewoon inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:09 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft een tijd bij stal de Utrecht gestaan in Esbeek. Toen was ze pas 13 jaar maar rijden vond ik geen optie meer. Later toch nog verkocht als fokmerrie maar, vorig jaar is ze door omstandigheden bij mij terug gekomen.
Mijn merrie is gelukkiger in een grote kudde en is geen mensen paard ze is afgelopen September nu 19 jaar verhuist naar van der Kruis in Leende. Paard weer enorm blij.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:18 



 
Profiel   

Taboe, neee echt niet. Mijn merrie heeft op de Wildtshof gestaan in uddel. Werkelijk waar de meest fijne plek die ik ooit gezien heb voor gepensioneerde paarden. Als de andere oud zijn of iets gaan mankeren gaan ze absoluut daar naar toe :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:25 



 
Profiel   

Evamarie schreef
Ik snap je inderdaad!

Het is een hoop geld om een oud paard nog jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) ergens voor 300 euro per maand te laten rondlopen.

Maar wat kun je verwachten van een goedkoop adres? Heeft iemand daar ervaring mee?

De meeste mensen laten hun paard daarom gewoon inslapen.

Waarom is 300 euro per maand betalen ineens veel als je paard oud is?

Edit: hoe kom je er trouwens bij dat "de meeste mensen" hun paard dan laten inslapen? In mijn beleving zijn er niet veel dierenartsen die daar aan meewerken namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:39 



 
Profiel   

Achterom schreef
Evamarie schreef
Ik snap je inderdaad!

Het is een hoop geld om een oud paard nog jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) ergens voor 300 euro per maand te laten rondlopen.

Maar wat kun je verwachten van een goedkoop adres? Heeft iemand daar ervaring mee?

De meeste mensen laten hun paard daarom gewoon inslapen.

Waarom is 300 euro per maand betalen ineens veel als je paard oud is?

Edit: hoe kom je er trouwens bij dat "de meeste mensen" hun paard dan laten inslapen? In mijn beleving zijn er niet veel dierenartsen die daar aan meewerken namelijk.



Ik snap er ook niet veel van.

Heb al 2 keer gevraagd wat er mis is met de huidige stalling maar daar gaat de TS ook niet op in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:54 



 
Profiel   

Tsja wat is goedkoop...

Ik betaal bij van der Kruis voor de natuurweide €170 inclusief bekappen, enten en ontwormen. Ik vind dat vrij goedkoop, een ander misschien duur voor een paard waar je in principe alleen naar kunt kijken. Is de goedkoopste stallingsvorm daar overigens, maar dat maakte me weinig uit, het leek mij het meest geschikt voor mijn paard.

De keuze gemaakt om haar hierheen te verhuizen omdat in mijn regio 24/7 buiten echt niet haalbaar is vanwege kleigrond en dus ook nauwelijks aangeboden wordt. Heb haar nu hier staan vanaf eind september. Ik zocht een plek waar ze lekker paard kan zijn, waar ze kan schuilen, onbeperkt hooi kan eten en vooral heel veel ruimte heeft om in beweging te blijven. Ze kan namelijk vanwege artrose niet meer in de nachten op stal. Ik ga echt wekelijks langs ondanks dat het een uur enkele reis is, ze komt dan ook altijd aanlopen als ik fluit en ze krijgt dan lekkers en we hebben even knuffeltijd samen. Heb de rust en vrede zelf erin mede hierdoor gevonden, al vind ik het vreselijk dat ik haar niet dichterbij kan hebben, dat ik geen eindeloze buitenritten meer kan maken met haar, dat ze steeds meer melanomen krijgt, steeds ouder wordt, maar daar kan het rusthuis weinig aan veranderen. Ik heb wel om die reden een ander paard erbij gekocht om te rijden, zodat ik dit meer 'los' kan laten en weer meer kan genieten van de paarden ipv vooral zorgen hebben (loopt ze wel goed vandaag? lijkt haar been nu dik? lijkt ze niet vrolijk?).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:54 



 
Profiel   

Achterom schreef
Evamarie schreef
Ik snap je inderdaad!

Het is een hoop geld om een oud paard nog jaren (misschien wel meer dan 10 jaar) ergens voor 300 euro per maand te laten rondlopen.

Maar wat kun je verwachten van een goedkoop adres? Heeft iemand daar ervaring mee?

De meeste mensen laten hun paard daarom gewoon inslapen.

Waarom is 300 euro per maand betalen ineens veel als je paard oud is?

Edit: hoe kom je er trouwens bij dat "de meeste mensen" hun paard dan laten inslapen? In mijn beleving zijn er niet veel dierenartsen die daar aan meewerken namelijk.


Precies. Mijn dierenarts zou hier echt niet aan meewerken om een gezond dier in te laten slapen alleen omdat hij oud is.

Vind het ook altijd wel apart dat als een paard oud is ze ineens nog maar weinig mogen kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 19:56 



 
Profiel   

Ik betaalde voor mijn merrie 300 euro zonder krachtvoer. En stond alleen buiten. Ik doe er niks mee dan vind ik 300 euro veel ja. Gebruik de faciliteiten niet. Nu betaal ik 185 euro incl enten bekappen en ontwormen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:05 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een paard werd ingeslapen wegens ouderdom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:09 



 
Profiel   

Tooske schreef
Ik betaalde voor mijn merrie 300 euro zonder krachtvoer. En stond alleen buiten. Ik doe er niks mee dan vind ik 300 euro veel ja. Gebruik de faciliteiten niet. Nu betaal ik 185 euro incl enten bekappen en ontwormen.


Was ook niet op jou bedoeld Tooske maar in het algemeen. Tuurlijk als je een mooie plek vindt voor je paard en ook nog betaalbaar is mooi meegenomen.

Mijn ruin staat ook bij van der Kruis ook een stukje goedkoper als de pensionstal waar ik stond. Mijn merrie staat hier wel maar ik maak van bijvoorbeeld de rijbak en binnenbak zelden gebruik.Maar naar hem moet ik bijna een uur rijden dus dat zijn weer extra kosten aan benzine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:16 



 
Profiel   

Ik had ook helemaal niet meer op de kosten gerekend. Ze was verkocht en zou daar blijven maar door omstandigheden kwam ze te koop. Het was terug naar mij of weer de verkoop in. Dus ze mag nu maar blij zijn denk ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:07 



 
Profiel   

Ik heb mijn merrie een aantal jaar bij Klavertje 4 gehad. In het begin top.. Tot ze ineens gingen groeien. Ik heb mijn paard daar met wormen, slecht gebit, mager en slechte hoeven weggehaald. Leuke plek voor dominante paarden maar mijn merrie ging helemaal kopje onder.

Deze stal zal ik dan ook niet aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:22 



 
Profiel   

Tooske schreef
Ik had ook helemaal niet meer op de kosten gerekend. Ze was verkocht en zou daar blijven maar door omstandigheden kwam ze te koop. Het was terug naar mij of weer de verkoop in. Dus ze mag nu maar blij zijn denk ik zo.


Nou dat denk ik ook.Fijn dat je dat voor haar hebt kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:57 



 

ingedebruijn schreef
Ik heb mijn merrie een aantal jaar bij Klavertje 4 gehad. In het begin top.. Tot ze ineens gingen groeien. Ik heb mijn paard daar met wormen, slecht gebit, mager en slechte hoeven weggehaald. Leuke plek voor dominante paarden maar mijn merrie ging helemaal kopje onder.

Deze stal zal ik dan ook niet aanraden.


Dat is geen leuk bericht maar wel heel goed om te horen! Zodat ik en andere bokkers gewaarschuwd zijn!

Van der kruis komt het beste naar voren in de reacties.

Fijn dat er zoveel bokkers mee denken!

Mijn zin: de meeste mensen laten hun paard inslapen moet ik even corrigeren. Het moet zijn: de meeste mensen die ik over een oud en ziek paard hoor laten ze inslapen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen