Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Senioren schoenen

 
Profiel   

Komende dinsdag krijgt mijn ouwetje weer nieuwe winterschoenen.

Vanwege traag groeiend hoorn en artrose staat hij op aangepast 'oude l#llen beslag'

Orthopedische schoenen zeg maar.

Ik zal mijn smid vragen of ik een serie foto's van het aanmeten hier mag plaatsen.

Is wel leuk om te laten zien.

Dikke kitspuit tussen hoef en zooltje, dat idee :D

Kan ik ook meteen uitleggen wat het voor hem doet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-21 17:01 



 
Profiel   

Ben erg benieuwd naar de foto's van de senior schoeisel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 18:17 



 
Profiel   

hier heeft mijn paard al járen speciaal beslag nodig. Dit komt omdat hij eerst ooit hoefbevangen werd 25 jaar geleden. Dat werden zolen met siliconen en ijzers.
Toen hij een pees afscheurde moest hij opnieuw speciaal beslag, hij kreeg toen óf wigijzers óf wigzolen al dan niet met siliconen vanwege de HB.
Jaren later kreeg hij artrose en moest met name achter nu aangepast worden.
Bijna 2 jaar geleden kreeg hij ESS, Sidewinder Syndrome en door de scheefstand vergroeide zijn achtervoet helemaal, óók hier weer moest het beslag aangepast worden.

Het is een heel gepuzzel geweest om uiteindelijk iets te vinden waarmee alles geholpen wordt.
Chico heeft heel veel soorten ijzers gehad van normale, tot voorijzers mét lippen, zónder lippen, wiggen, zolen al dan niet met siliconen, open teen ijzers, bananashoes al dan niet in combinatie met wigzolen, achter ijzers met zwikken, ijzers met bredere takken....

Momenteel al een tijdje op comforts shoes voor, wet een kunststof wigzool. En achter ijzers met een zwikkie aan de buitentak en een bredere uitgesmeede tak aan 1 kant vanwege de ESS. Echter, groeit die misvormde voet nu goed af, waardoor een normaal ijzer straks weer mogelijk is.....

Chico zijn voeten groeiden noooit heel hard, hij kon er makkelijk 13 weken op staan. In de zomer groeit het meer dan de winter en ik merk dat smeren met duo-hoef écht helpt!!
Ik heb 25 jaar helemaal niks gesmeerd omdat alles niet werkt, sinds een jaar de duo-hoef en dat werkt echt.

Foto's van beslag momenteel zal ik volgende week plaatsen, dan komt de smid

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 09:55 



 
Profiel   

Foto's van Chico zijn voeten.Paard is chronisch bevangen, gekantelde hoefbeentjes, en heeft pees gescheurd gehad ooit. Vandaar de wigzolen.
Kunststof, geen leer, leer werkt teveel en drukt in.

Voorijzers: comfort shoes, zonder lip, zwarte kunststof wigzool.
[ img ]

Achterkant:achterijzers worden aan 1 kant iets uitgesmeed, paard staat niet oke ivm ESS en het zwikje heeft hij ook ergens voor ( even vergeten waarvoor)

[ img ]

linksachter
[ img ]

rechtsachter:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 13:44 



 
Profiel   

aanvullend: de zwik aan de buitentak is voor meer steun in de hiel

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:43 



 
Profiel   

Oke, dat duurde iets langer dan de bedoeling was. Heel idiote week gehad even.

Maar hier alsnog de beloofde foto's. Uiteraard heb ik dit aan mijn smid gevraagd. Herkenbaar in beeld zag hij niet zo zitten, maar laten zien wat we met Tweet's voeten doen, en waarom wel. Hij is sowieso wel van het dingen willen uitleggen. Ik moest bijvoorbeeld ook echt per se de tube 'kit' even op de foto zetten ;)


Tweety is 27. Heeft -zoals wel vaker bij Lusitanos, van nature wat steilere voeten, en redelijk korte kootjes. Daar doen we niet echt iets mee, zijn natuurlijke stand houden we zo veel mogelijk aan.
Hij heeft afgelopen jaar een lelijke blessure gehad, verdraaiing van kogel plus wat irritatie op de buigpees. Dus dan moeten we die zeker niet op rek willen zetten.

Daarnaast heeft Tweet een stijve schouder (Linksvoor, doen we niet echt wat mee) en een schieffel (rechtsvoor, doen we ook niets mee, heeft hij al jaren en is rustig) Rechtsachter heeft ooit een belssure aan het annulair ligament gehad. Ook dat is rustig.
Zijn voeten groeien erg traag. Altijd al zo geweest. Dat betekent in zijn geval dat de smid niet heel vaak komt, ongeveer 10 a 11 weken ertussen is goed voor hem, anders kan er echt bijna niets van zijn hoeven af. Heeft ook altijd wat dunne zolen.

Kortom, waar we rekening mee moeten houden is zijn van nature steile stand, zijn kogel/pees die dit jaar een opdoffer gehad hebben, en zijn artrose.

En praktisch gezien dat hij vanwege zijn leeftijd niet zo makkelijk meer lang zijn voeten omhoog kan houden, dus wat vaker even laten neerzetten, en het niet moeilijker voor hem maken dan nodig is.

Hij krijgt vanwege zijn artrose een soort Nike Airs... Beslag met extra demping.

Dichte zool, demping door speciale, elastisch blijvende kit.



Het ijzer, van onder gezien, met de dichte zool:


[ img ]


Het ijzer zoals het onder zijn voet uitkomt na een week of 10.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Je ziet dat je een volledige afdruk hebt van de onderkant van zijn voet. De straal, de zool. Dit is elastische kit, die wat demping geeft, en die bovendien doordat je alles opvult, zorgt dat de hele voet ietsjes meedraagt, inclusief straal. Dus niet alleen de wand, maar de hele voet in lichte mate.

Er bestaat ook stuggere kit, die gebruik je bij andere aandoeningen (bijvoorbeeld een stuk wand dat weggeslagen is, en waar wat herstel nodig is) Maar voor tweet dus elastisch blijvend.


Het ijzer met de zool wordt op normale wijze onder de voet geslagen. Dan komt de kit erin, via de ruimte die je hebt bij de straal. Op dat moment moet hij zijn voet even stil houden, maar dat vindt Tweety niet zo'n punt.
Kit erin, en ongeveer een halve minuut voordat het voldoende uitgehard is en hij zijn voet weer neer kan zetten.


Kitten:
[ img ]

Voet even vasthouden, zodat de kit er niet meteen weer uitloopt.
[ img ]



Tweet heeft ooit een wat zachte straal gehad, en ik was dus ook bang dat dit beslag rotstraal in de hand zou werken. Dat valt in de praktijk enorm mee, zijn stralen zagen er voor zijn doen eigenlijk prima uit. (dat hij geen ideale voeten heeft weten we, maar geen rotte straal in in ieder geval.


Dit is de kit,
speciaal voor paarden, elastisch blijvend dus, en enige antibacteriele en antischimmel werking.


[ img ]




En dit is de oude heer zelf. Fitte oude knar. Dit is een dag of wat voordat de smid er was. Hier zit het beslag er dus al een week of 10 onder.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 23:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen