Kale plekken bij oude merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inekyra
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-01-21

Kale plekken bij oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 19:30

Hallo iedereen,
Ik heb een verzorgpaard, een merrie van 27 jaar. Ze heeft het elk jaar moeilijk met verharen en krijgt dan ook jaarlijks extra vitaminen gedurende deze periode. Nu heeft ze sinds een week kroetjes aan de binnenkant van haar achterbenen. Ze heeft hier enorm veel jeuk aan. Ik kon ze makkelijk er afhalen en heb haar gewassen met isobetadine zeep en wrijf de kale plekken nu in met uiercreme. Ze heeft nog steeds redelijk veel jeuk aan deze plekken. Ze heeft veek haar, maar we borstelen haar bijna dagelijks en ze draagt een dekentje. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of wat ik hier kan aan doen?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:30

kroetjes zijn denk ik korstjes?
denk dat je goed bezig bent zo.
vaak zie je dat in het voorjaar als ze ook wat beginnen te verharen er wat verhaarproblemen komen bij oudere paarden.
dit kan meerdere oorzaken hebben als luis, of mijt, er kan een bacteriƫle infectie zijn.
soms is het ook door de veranderende hormonen dat ze jeuk hebben in het voorjaar.
kijk even of het verbeterd met de behandeling die je nu geeft en mocht het wel erger worden contact opnemen met je veearts..

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kale plekken bij oude merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:31

Lijkt zoals je beschrijft een beetje op "cannon bone dermatitis", als je erop googled vind je wel een aantal tips om ermee om te gaan