Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Even niet zo happy?

 
Profiel   

Hey bokkers,

Waarschijnlijk maak ik mij weer ongerust om niks maar ik wil toch graag jullie even vragen om mee te denken.
Ik heb een schat van een shet, bijna 25 en hij is al een aantal jaar bij mij.
Het is een pony met een raar, onbekend verleden maar nu heeft hij zijn rust wel helemaal gevonden.
Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht en krijgen binnenkort de sleutel, we hebben een geweldig huis voor de pony's gevonden en zij zijn daar 3 weken geleden ook alvast naartoe verhuisd.

Ik kan er niet helemaal een vinger op leggen wat het precies is, maar ik vind mijn oudje niet helemaal happy meer.
Hij is nog wel super enthousiast als hij eten krijgt maar hij kijkt net iets minder wakker uit zijn oogjes.
Hij krijgt momenteel SP, mijten bodybuilder, vitaminebrokje, gluco+msm en een kwartje prascend.
Hij heeft PPID. Momenteel staat hij met een 200 grams wind- en waterdichte deken op.
Hij was vorig jaar erg veel afgevallen ook omdat hij al zijn energie gebruikte om zich warm te houden.

Nu is vergeleken met zijn vorige huis nagenoeg alles hetzelfde, 24/7 zelf naar binnen en buiten, onbeperkt hooi, vers water, zelfde voer alleen er is een ander paard bij.
Thuis was mijn oude de baas over de jonge mini maar nu is het toch nog wel even zoeken naar wie nou waar staat in de rangorde.
Het paard haalt zo af en toe flink uit naar mijn oudje, mijn oudje haalt regelmatig weer uit naar de jongste en de jongste is erg onderdanig dus het paard en de jongste staan nu veel samen.
Soms staan ze overigens ook met zijn drieën uit een bak hooi te eten en soms vechten ze elkaar even de tent uit.

Maar ik weet het niet helemaal, hij is net wat minder wakker, kijkt net iets minder levendig en plezierig uit zijn oogjes en ik kan wat moeilijker 'contact' met hem maken. Zijn er meer die zoiets hebben mee gemaakt? Is het de wissel van de stal met nieuw paard? Is het het nare, natte weer met die botten van hem? is het iets anders?

Alvast bedankt voor het mee denken :-)


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 19:32 



 
Profiel   

Hij is net verhuisd, dat geeft stress en veel paarden zijn al aan de rui begonnen. Kost energie en geeft weerstandsdipje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 19:34 



 
Profiel   

24/7 buiten met inloopstal en onrust in de groep, weet je zeker dat hij voldoende slaapt met dit slechte weer? Een slaapgebrek is bij 24/7 buiten-paarden helemaal niet ongewoon in de winter. Zeker als de schuilstal niet dik (minimaal 10kg/m2 - 15/20cm platgedrukt lang stro of gehakseld strooisel) opgestrooid is, de schuilstal krap is (minder dan 1 en eigenlijk zelfs 1.5x de stalmaat die voor alle paarden bij elkaar geadviseerd wordt*) of dus als het niet als veilig genoeg wordt beschouwd om te gaan liggen doordat er onrust in de groep is.

Als dit niet te bieden is, zou ik hem, met zicht op de andere paarden, enkele uren (minimaal 3, bij voorkeur 6) in een dik opgestrooide stal zetten zodat hij veilig kan slapen. Vaak knappen paarden daar toch van op.

*bij een 3 paarden met een schofthoogte van resp. 1.50, 1.35 en 1.00 gaat het dan dus om 3*3*1.5+2.7*2.7*1.5+2*2*1.5 = 30m2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 20:26 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Hij is net verhuisd, dat geeft stress en veel paarden zijn al aan de rui begonnen. Kost energie en geeft weerstandsdipje.


Dit zou inderdaad kunnen! De rui had ik nog niet ingecalculeerd.


Mizora schreef
24/7 buiten met inloopstal en onrust in de groep, weet je zeker dat hij voldoende slaapt met dit slechte weer? Een slaapgebrek is bij 24/7 buiten-paarden helemaal niet ongewoon in de winter. Zeker als de schuilstal niet dik (minimaal 10kg/m2 - 15/20cm platgedrukt lang stro of gehakseld strooisel) opgestrooid is, de schuilstal krap is (minder dan 1 en eigenlijk zelfs 1.5x de stalmaat die voor alle paarden bij elkaar geadviseerd wordt*) of dus als het niet als veilig genoeg wordt beschouwd om te gaan liggen doordat er onrust in de groep is.

Als dit niet te bieden is, zou ik hem, met zicht op de andere paarden, enkele uren (minimaal 3, bij voorkeur 6) in een dik opgestrooide stal zetten zodat hij veilig kan slapen. Vaak knappen paarden daar toch van op.

*bij een 3 paarden met een schofthoogte van resp. 1.50, 1.35 en 1.00 gaat het dan dus om 3*3*1.5+2.7*2.7*1.5+2*2*1.5 = 30m2).


Dit is wel een hele goede! Hij staat dagelijks wel staand te slapen maar hij ligt niet meer. Dit deed hij op zijn vorige stal wel.
Het zijn twee losse, grote boxen die in principe de hele dag open staan. Ze zijn goed gevuld met vlas maar hij zit nooit onder het vlas meer.
Ik kan hem in ieder geval de komende 2 weken wel even een paar uurtjes op stal zetten met wat luzerne zodat hij wat extra kan eten en kan slapen. Dankje, hier had ik helemaal niet aan gedacht! Hij oogt inderdaad moe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-21 20:45 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-21 21:51 



 
Profiel   

liespower94 schreef
belle_boef schreef
Hij is net verhuisd, dat geeft stress en veel paarden zijn al aan de rui begonnen. Kost energie en geeft weerstandsdipje.


Dit zou inderdaad kunnen! De rui had ik nog niet ingecalculeerd.


Mizora schreef
24/7 buiten met inloopstal en onrust in de groep, weet je zeker dat hij voldoende slaapt met dit slechte weer? Een slaapgebrek is bij 24/7 buiten-paarden helemaal niet ongewoon in de winter. Zeker als de schuilstal niet dik (minimaal 10kg/m2 - 15/20cm platgedrukt lang stro of gehakseld strooisel) opgestrooid is, de schuilstal krap is (minder dan 1 en eigenlijk zelfs 1.5x de stalmaat die voor alle paarden bij elkaar geadviseerd wordt*) of dus als het niet als veilig genoeg wordt beschouwd om te gaan liggen doordat er onrust in de groep is.

Als dit niet te bieden is, zou ik hem, met zicht op de andere paarden, enkele uren (minimaal 3, bij voorkeur 6) in een dik opgestrooide stal zetten zodat hij veilig kan slapen. Vaak knappen paarden daar toch van op.

*bij een 3 paarden met een schofthoogte van resp. 1.50, 1.35 en 1.00 gaat het dan dus om 3*3*1.5+2.7*2.7*1.5+2*2*1.5 = 30m2).


Dit is wel een hele goede! Hij staat dagelijks wel staand te slapen maar hij ligt niet meer. Dit deed hij op zijn vorige stal wel.
Het zijn twee losse, grote boxen die in principe de hele dag open staan. Ze zijn goed gevuld met vlas maar hij zit nooit onder het vlas meer.
Ik kan hem in ieder geval de komende 2 weken wel even een paar uurtjes op stal zetten met wat luzerne zodat hij wat extra kan eten en kan slapen. Dankje, hier had ik helemaal niet aan gedacht! Hij oogt inderdaad moe.


Onze paarden staan al jaren 24/7 samen buiten en 4 zijn 20+, de oudste 28.

In een nieuwe kudde of op een nieuwe plek gaan paarden wel vaker niet liggen. Dat zegt niks over de plek, maar kost gewoon tijd. Voor de ene meer dan voor de andere. Heb vaker nieuwe paarden erbij gehad of bij klanten dit gezien.

Paarden hebben voldoende beschutting nodig, maar ik ken heel weinig plekken waar ze 24/7 buiten lopen en paarden de stal alleen gebruiken om te liggen.

Wij hebben een track en plekken die wat meer open zijn en wat meer beschut. Afhankelijk van weer, moment op de dag etc, kiezen ze hun rust momenten en plekken.

Wij hebben ene ruime L-vormige stal en heb daar weleens een flinke laag zaagsel en of stro in gedaan, maar daar gaan ze echt alleen in uiterste nood in liggen. Het is verder een heel fijn toilet. Ik zie vooral 2 ruinen er echt naartoe lopen om te plassen.

Onze paarden liggen vrijwel altijd samen te slapen waar er vaak 1,2 of soms 3 de wacht houden. En heel soms liggen ze alle 5 tegelijk. Ze kiezen echt altijd voor een plek zand dat wat muller is. En in de zomer kiezen ze een plekje in de zon. Draaien ook echt met de zon mee.

Dat jij je paard niet ziet liggen, zegt niks. Tenzij je 1 paardje hebt en nooit ligplekken tegenkomt, weet je nooit op 24 uur wie waar ligt en hoelang.
Ik zit nu binnen en weet zeker dat ze rond deze tijd gaan liggen.

Maar weet ook dat ze vaak 's nachts nog samen gaan liggen slapen. Ben weleens buiten als ik wat hoor, dus heb weleens gezocht waar ze waren.

3 hebben dekens op en 2 niet, maar ze liggen ook in het sneeuw of als de grond gaat bevriezen. En mn merrie van 28 had tot dit jaar al een aantal jaren geen dekens meer, maar lag ook midden in de sneeuw, op koude grond etc. ONDANKS een dik opgestrooide en hele schone stal!

Paarden in kudde verband werken ook goed samen. Zelfs met een nieuw paardje erbij of als niet iedereen heel goed klikt, hebben alle paarden wel hun plek en functie. Maar ook dat kan veranderen als een groepje langer samenloopt.
Daarom zie je ze ook vaak om de beurt liggen en waken. Maar ook bij eten gaat het vaak samen en soms on de beurt.
Bij heftig weer of oud en nieuw, zie je ze bijv de beste plek met overzicht kiezen en samen strategisch staan.

Paarden moet je wel goed bij elkaar introduceren. dat kan echt van betekenis zijn voor de verdere vriendschap. Maar ook tijd doet wonderen.
Wij hebben wel meerdere plekken waar hooi is, dus ze kunnen ook ergens anders gaan staan.
Bijvoeren doen we 3x daags en bij de middelste maaltijd zet ik er 2 apart. Daarna willen ze weer gelijk naar elkaar toe.

Zoals ik lees heb je er nu 3? dat is wel een lastig aantal als het niet geheel goed gaat.

En welk paard is nu echt het probleem? Mijn merrie van 28 wilde nog weleens narrig worden naar de rest van niks doen. En nu is haar dochter van 14 degene die echt chagerijnig wordt als ze niks doet.
Ze kunnen 24/7 rondlopen, maar zijn nu qua weer voorzichtig. Straks gaan ze uit hun plaat en is het weer rustig daarna. Maar kan dat niet, zet ik ze om de beurt extra aan het werk, zodat ze even hun ei wel kwijt kunnen.

Onze shet is ongeveer 25 en leeft altijd al met de rest en kan prima voor zichzelf opkomen, dus als ze echt iets niet oke vinden, maakt de maat niet uit. Gewoon blijven kijken. Reageert hij echt zo op dat andere paard? Of is hij gewoon echt niet fit?
Als hij echt achteruit gaat en uit de groep komt te liggen, kan je daar echt weinig anders aan doen, dan je nu doet. Dan zou je een stuk af kunnen zetten zodat hij een paar keer per dag even apart kan eten. Heb ik een paar maanden geleden ook moeten doen vanwege ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 12:40 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips :-)

Intussen gaat het een stuk beter! Hij gaat nu 's nachts op stal samen met zijn kleine andere vriend en dan gaat hij ook echt liggen te slapen. Ze staan in de box tegen de draver aan. Dit lijkt al heel erg te helpen. Hij heeft nu zelf ook door dat hij daar even kan rusten. Regelmatig als ik kom staat hij even in de stal te dutten. Hij is echt al veel energieker.

Wat ik ook merk is dat hij het geweldig vindt dat het nu sneeuwt en niet meer zo guur en nat is. Op dit weer doet hij het prima. Zo paard zo baas misschien ook wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 13:16 



 
Profiel   

Laat je zijn PPID waardes weleens controleren? Misschien heeft hij net wat meer Prascend nodig. Ik denk dat je eventueel zelf ook wel kan ophogen naar een half en kijken hoe hij er op reageert
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-21 13:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen