Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Slechte wintervacht ouder paard

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Ik heb wat advies nodig over de wintervacht van mijn paard. Mijn paard wordt dit jaar alweer 24 jaar oud en de laatste jaren wordt zijn wintervacht steeds dikker en slechter. Hij is in principe nog erg fit en hij ziet er in de zomer absoluut niet uit als een twintiger. Helaas is het in de winter een ander verhaal door zijn vacht.

Mijn paard krijgt in de winter een erg dikke wintervacht. Hij staat 24/7 buiten in een grote wei, met een grote stal waarvan de deur altijd openstaat. Hij is het type paard dat ongeacht het weer, bijna altijd buiten staat. Doordat hij zo'n dikke wintervacht krijgt, laat ik hem aan het begin van de winter en rond maart scheren. Aan het begin van de winter scheer ik hem, zodat hij er netjes uitziet op de wedstrijden en dan kan ik gewoon trainen zonder dat hij kletsnat van het zweet terug de wei op moet. Hij heeft een dik Bucas deken met nek. In het voorjaar laat ik hem scheren omdat hij niet meer goed uit zijn winterhaar komt. Twee jaar terug liet ik hem in het voorjaar niet scheren en toen had hij in augustus nog plekken winterhaar.

Nu is het zo dat hij ondanks het scheren nog steeds een bizar dikke wintervacht krijgt, wat onder het deken flink gaat schuren waardoor alle haren er dof en afgebroken uitzien. Daarnaast wordt het zo dik dat hij schilfers krijgt en dit gaat natuurlijk weer flink jeuken. Momenteel ziet hij er niet uit. Ik twijfel nu wat wijsheid is, toch het deken eraf halen zodat het haar wat meer kan ademen? Of nu alweer een tweede keer laten scheren, in plaats van gewoonlijk in maart? Ik vind het momenteel wat koud zonder deken of om weer te scheren, maar zijn haar is nu wel echt slecht en hij heeft flink jeuk.

Helemaal niet meer scheren in de winter is ook een optie, dit heb ik wel eens eerder gedaan, maar ook toen kreeg hij zo'n dikke vacht dat het ontzettend ging jeuken door de schilfers. Heef iemand tips? Misschien een voersupplement wat ik kan voeren waardoor zijn haar beter wordt? Misschien andere dekens proberen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:21 



 
Profiel   

Ik zou hem eerst eens testen op PPID.

Voor nu, deze tijd van het jaar wordt de vacht slecht bij veel paarden, het is echt afwachten op de zomervacht die er aan zit te komen binnenkort.

Ik zou hem nu nogmaals scheren en wellicht nog een dikkere deken op. De Bucas temperatuur range is voor ongeschoren paarden, niet geschoren, die hebben vaak dikkere dekens nodig.

De kans is groot dat de vacht die je paard dan aan gaat maken zomervacht is en je in maart niet alsnog hoeft te scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:32 



 
Profiel   

Ppid was ook het eerste waar ik aan dacht.
Toen mijn oudje dat kreeg klopte zijn wintervacht ook niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 15:34 



 
Profiel   

Wat voer je nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 16:07 



 

Ik zou de deken nu iig niet afhalen, hij is het gewend en hem nu met deze temperaturen dan ineens zonder te zetten lijkt me niet verstandig.
Ik zou ook helemaal scheren en een dikkere deken op.
Voor verharen gaven altijd het jaar door lijnzaadolie bij. Dat hielp hier de oudjes altijd goed uit het vacht in het voorjaar.
Cushing kan ook, slechte vacht, enigzins krullerig en iig niet mooi glad met schilfers had die van mij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 16:33 



 
Profiel   

Ik zat precies zoals jou met mijn Shetlander, omdat me hier aangeraden werd te testen op PPID dat toch maar een week later gedaan. De dierenarts zag in de eerste instantie t nut er niet van in maar alsnog bloed afgenomen en gebruik gemaakt van de testkorting wat nog gold in november. Toegestane score was tm 48, die van mij had 1065. Niet veel later begonnen in december vooral het spier gedeelte aan symptomen en ze staat nu 1,5 maand geschoren aan de prascend. Naar verluidt moet een pony met zo'n score er ook al een tijd mee hebben gelopen zonder dat we t door hoeven hebben gehad. Zou het als ik jou was ook zeker laten testen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-21 17:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen