Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Nog paarden die ook nu een deken weigeren? Luisteren we?

 
Profiel   

LWDaisy schreef
Hoi allemaal!

Mijn 19-jarige Daisy heeft al jaar en dag artrose, ze staat nu zo'n jaar of 9 op pensioen, en al een jaar of 8 op zijn minst dagelijks buiten, en minstens de helft daarvan ook 's nachts. Ze woont op de wei, met een goed gevulde stal, die enkel de deuropening als opening heeft, lekker beschut dus. Betonnetje rond de stal. Paardjelief stapt vooral, dus haar wei ziet er ook nu nog wonderbaarlijk goed uit, enkel de eerst halve meter rond het beton is een beetje papperig.

Ze staat standaard in haar blootje. Ze heeft 2 jaar geleden een deken-periode gehad, wegens katrienewiel. Eczeemdeken, daarna verhuisd en 2 maanden zonder schuilstal gestaan waardoor ze van het eczeemdeken naar een 0 grams regendeken is moeten gaan, en sinds april vorig jaar weer lekker in haar blote kont. Ze heeft dus een pracht van een wintervacht!

Foto van 14 januari
[ [url=m/aKPAAy.png]Afbeelding[/url] ]

Gisteren was die vacht wel een beetje beijzeld. Vooral de staartaanzet, hier en daar de manen, en de sokjes. Met andere woorden: ze is vrijwillig buiten gaan staan, want kan voor te eten in de stal blijven. De sokjes heb ik ontdooid met mijn handen, de manen en staart heb ik ijsvrij gemaakt met de borstel. De benen heb ik ook afgeborsteld, alsook haar rug en billen, maar ik durf nooit te "hard" door borstelen als ze nat is omdat ik dan denk dat ik het nat onder de dekharen duw :+ Verder waren de dekharen op haar rug nogal aan de natte kant. Ik dacht "ik leg een fleece op, zodat zij daaronder kan drogen terwijl ik de stal uitmest. Als ik daarmee klaar ben, kan de fleece af, en kan ze een outdoor 200 grams dekentje op voor de komende week."

Nice try. Ik ben nogal van de vrijheid, had ook geen halster bij, en gooide de fleece van ver op mijn Daisy. Die is normaal héél erg lui, beweegt liever niet dat wel, en al helemaal niet sneller dan in stap - maar ze ging er meteen vandoor, met het deken half over haar :')

[ [url=m/npDv4p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uiteindelijk kwam ze weer wat dichterbij, en heb ik de fleece kunnen afnemen. Pas toen gingen de oren weer naar voor. Ze kan zowel in de stal eten (hooinet), als op haar betonnetje onder het afdak van de stal (uit de hooibak), daar heb ik overigens ook gestrooid, preventief want hoewel het daar wel nat was, was het daar niet aangevrozen. Ook in het papje rond het beton heb ik gestrooid. Haar 200 grams lag klaar, maar zodra ik daar nog maar naar keek gingen haar oren achteruit en liet ze merken dat als ik dichterbij zou komen met dat ding, ze er weer meteen vandoor zou gaan.

Zo stond er uiteindelijk bij, nadat ik haar van de fleece verlost had.
[ [url=m/hK6nkU.png]Afbeelding[/url] ]

Nou, niet dan? De dekharen van haar oortjes waren nat, maar eens je daar voorbij kon voelen, voelden die oortjes wel warm ook. Ook de rest van haar droge lijf was lekker op temperatuur, daar voelt ze gewoon aangenaam warm aan, ze rilde ook helemaal niet, gaat vrijwillig buiten staan, ...

Gisteren was het hier ongeveer -2.5°c. De komende week voorspellen ze hier tot -12°c.

Wat o wat moet ik doen? Vanaf morgen zou het echt koud worden, vandaag ongeveer -6°c. Vandaag zou ik dus nog zonder deken willen, maar mijn moederhart vraagt vanaf woensdag toch om een deken, gedurende die paar hele koude dagen. Of loop ik dan te vermenselijken, en maak ik er een drama van terwijl zij geen deken nodig heeft?

Ik geef altijd al zo goed als onbeperkt ruwvoer - daar geef ik nu nog meer van, en geef nu ook de optie om binnen te eten uit het hooinet ipv op de beton uit de hooibak, onder het afdakje (hoewel die hooibak een stukje voor de stalopening staat en ze daar van binnen ook aan kan hoor). Ook strooi ik de stal nu dikker dan anders. Ik heb zo'n type paard dat gaat lopen van de regen, maar van sneeuw nooit een issue heeft gemaakt en makkelijker buiten blijft staan in de sneeuw dan in de regen. Ze heeft eigenlijk zowat altijd zonder deken gestaan in de sneeuw, ook toen ze al op de wei leefde. Behalve de periode dat ze 's nachts op stal kwam, toen kreeg ze overdag in de sneeuw (met achteruit gestoken oren) wel een 200 grams op, maar dus echt kei hard tegen haar zin.

Wat moet ik nou doen? Ze is 19 jaar, wat niet super oud is, dus misschien vermenselijk ik te veel? Ze heeft ook een degelijke wintervacht en geeft niet de indruk het koud te hebben. Of heb ik gelijk door haar te willen inpakken omdat ze artrose heeft? Waarvoor ze overigens duivelsklauw krijgt hoor. Ze krijgt ook krachtvoer - 200 gram per dag, zo suikervrij als maar mogelijk is, en een kruidenmengeling.
Een groot aantal paarden bij ons op stal loopt in de dekens, al van voor de sneeuw/koude, waardoor je gaat twijfelen aan het ikwilgeendeken-beleid :')


Volgens mij moet je gewoon voor je paard zorgen dat hij krijgt wat hij nodig heeft. Mijn paard heeft ook de schurft aan dekens opdoen, maar heeft ze keihard nodig.
Laat je een kleuter ook kiezen of hij met winterjas of in een T-shirt naar buiten gaat als het -10 is?
Zorg voor een deken die past. En als ze nog goed zonder kan kun je het dragen van een deken beperken tot extreem weer.
Overigens vind ik 19 niet zo oud, dus hoe is de algehele conditie van je paard? (Afgezien van de artrose) Want dat is natuurlijk erg bepalend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 22:48 



 
Profiel   

Nikass schreef
Volgens mij moet je gewoon voor je paard zorgen dat hij krijgt wat hij nodig heeft. Mijn paard heeft ook de schurft aan dekens opdoen, maar heeft ze keihard nodig.
Laat je een kleuter ook kiezen of hij met winterjas of in een T-shirt naar buiten gaat als het -10 is?
Zorg voor een deken die past. En als ze nog goed zonder kan kun je het dragen van een deken beperken tot extreem weer.
Overigens vind ik 19 niet zo oud, dus hoe is de algehele conditie van je paard? (Afgezien van de artrose) Want dat is natuurlijk erg bepalend.


Nee, een kleuter zou ik niet zelf laten kiezen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat die kleuter geen wintervacht en inwendige thermometer heeft zoals mijn paard. Vind ik een kromme vergelijking :)

De algehele conditie van mijn paard is goed hoor. Ze heeft natuurlijk artrose, maar is verder gewoon gezond. Lui, dat wel, omdat ik haar nog amper aan het werk zet, maar mankeert bijna nooit wat, ik kan de keren (ik hou nu hout vast) dat ik de DA heb moeten laten komen op bijna 10 jaar tijd nog steeds op 1 hand tellen :j

Indien ik de indruk zou krijgen dat ze het koud heeft, is inspraak van haar niet meer van toepassing. Dan krijgt ze een deken om, punt. Maar zolang zij zichzelf warm kan houden en haar vacht zijn werk doet, én duidelijk laat merken (open-boek-paard) dat ze een deken echt stom vind, én dat dus vooral niet nodig lijkt te hebben, ben ik bereid om haar inspraak te geven :)

Ze is sinds kort de pluizige haren aan het uitruiven. Ik blijf maar borstelen, zij blijft maar vol haar hangen :+ Ze is de winter doorgekomen zonder deken, ik heb geen enkele keer de indruk gehad dat ze koud had. Ik heb haar geen enkele keer zien rillen, ze voelde tegen haar huid geen enkele keer koud aan, ook niet toen ze er voor koos in de regen/sneeuw/wind/kou te gaan staan. Dus ik denk dat ik correct gehandeld heb, om haar, in onze situatie, de inspraak te geven :)

Sfeerbeeldje van gisteren. Ze ziet er goed uit!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 10:03 



 
Profiel   

Dan zie ik het probleem niet helemaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 15:34 



 
Profiel   

Nikass schreef
Dan zie ik het probleem niet helemaal?



We zijn nu uit die ijskoude periode - nu is het "achteraf", en achteraf gezien heb ik imo juist gehandeld :)

Maar vlak voor die periode als je de weersvoorspelling ziet, en tijdens die periode, loop ik toch te twijfelen. Want mijn paard was één van de weinigen die géén deken op had bij ons op stal, en er lag toch echt een sneeuwtapijt, en het was toch echt -12°. En dan kijk je rond, en zie je zo goed als alle paarden in de dekens staan, en dan denk je "is mijn idee, mijn gevoel, wel juist?" Want ik was echt zwaar in de minderheid.

Maar nu, achteraf gezien, ben ik blij met de keuze die ik gemaakt heb. En daarmee gooi ik geen stenen naar stalgenoten - elk paard is anders, de ene is een koukleum en de andere niet, de ene heeft een dikke wintervacht en de andere komt niet in zijn/haar haar, en er zal ook vermenselijkt worden (dat merkte ik bij mezelf ook hoor).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 20:24 



 
Profiel   

Ik snap je twijfel, het is altijd een heel gedoe om te bepalen wat precies nodig is, dat snap ik heel goed.
Ik heb daarnaast veel respect voor mijn paard en luister goed naar wat zij fijn vindt.
Maar de basisverzorging bepaal jij natuurlijk als eigenaar.
De vergelijking met een kleuter heeft niets te maken met wel of geen vacht hebben, het gaat erom dat je je paard nooit verantwoordelijk kan laten zijn voor zijn basis verzorging. Een kleuter kan die verantwoordelijkheid niet dragen en een gehouden paard ook niet.
Een dier ruimte geven om keuzes te maken is prima, maar wel op een ander vlak.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 20:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen