Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog paarden die ook nu een deken weigeren? Luisteren we?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Mijn 19-jarige Daisy heeft al jaar en dag artrose, ze staat nu zo'n jaar of 9 op pensioen, en al een jaar of 8 op zijn minst dagelijks buiten, en minstens de helft daarvan ook 's nachts. Ze woont op de wei, met een goed gevulde stal, die enkel de deuropening als opening heeft, lekker beschut dus. Betonnetje rond de stal. Paardjelief stapt vooral, dus haar wei ziet er ook nu nog wonderbaarlijk goed uit, enkel de eerst halve meter rond het beton is een beetje papperig.

Ze staat standaard in haar blootje. Ze heeft 2 jaar geleden een deken-periode gehad, wegens katrienewiel. Eczeemdeken, daarna verhuisd en 2 maanden zonder schuilstal gestaan waardoor ze van het eczeemdeken naar een 0 grams regendeken is moeten gaan, en sinds april vorig jaar weer lekker in haar blote kont. Ze heeft dus een pracht van een wintervacht!

Foto van 14 januari
[ img ]

Gisteren was die vacht wel een beetje beijzeld. Vooral de staartaanzet, hier en daar de manen, en de sokjes. Met andere woorden: ze is vrijwillig buiten gaan staan, want kan voor te eten in de stal blijven. De sokjes heb ik ontdooid met mijn handen, de manen en staart heb ik ijsvrij gemaakt met de borstel. De benen heb ik ook afgeborsteld, alsook haar rug en billen, maar ik durf nooit te "hard" door borstelen als ze nat is omdat ik dan denk dat ik het nat onder de dekharen duw :+ Verder waren de dekharen op haar rug nogal aan de natte kant. Ik dacht "ik leg een fleece op, zodat zij daaronder kan drogen terwijl ik de stal uitmest. Als ik daarmee klaar ben, kan de fleece af, en kan ze een outdoor 200 grams dekentje op voor de komende week."

Nice try. Ik ben nogal van de vrijheid, had ook geen halster bij, en gooide de fleece van ver op mijn Daisy. Die is normaal héél erg lui, beweegt liever niet dat wel, en al helemaal niet sneller dan in stap - maar ze ging er meteen vandoor, met het deken half over haar :')

[ img ]

Uiteindelijk kwam ze weer wat dichterbij, en heb ik de fleece kunnen afnemen. Pas toen gingen de oren weer naar voor. Ze kan zowel in de stal eten (hooinet), als op haar betonnetje onder het afdak van de stal (uit de hooibak), daar heb ik overigens ook gestrooid, preventief want hoewel het daar wel nat was, was het daar niet aangevrozen. Ook in het papje rond het beton heb ik gestrooid. Haar 200 grams lag klaar, maar zodra ik daar nog maar naar keek gingen haar oren achteruit en liet ze merken dat als ik dichterbij zou komen met dat ding, ze er weer meteen vandoor zou gaan.

Zo stond er uiteindelijk bij, nadat ik haar van de fleece verlost had.
[ img ]

Nou, niet dan? De dekharen van haar oortjes waren nat, maar eens je daar voorbij kon voelen, voelden die oortjes wel warm ook. Ook de rest van haar droge lijf was lekker op temperatuur, daar voelt ze gewoon aangenaam warm aan, ze rilde ook helemaal niet, gaat vrijwillig buiten staan, ...

Gisteren was het hier ongeveer -2.5°c. De komende week voorspellen ze hier tot -12°c.

Wat o wat moet ik doen? Vanaf morgen zou het echt koud worden, vandaag ongeveer -6°c. Vandaag zou ik dus nog zonder deken willen, maar mijn moederhart vraagt vanaf woensdag toch om een deken, gedurende die paar hele koude dagen. Of loop ik dan te vermenselijken, en maak ik er een drama van terwijl zij geen deken nodig heeft?

Ik geef altijd al zo goed als onbeperkt ruwvoer - daar geef ik nu nog meer van, en geef nu ook de optie om binnen te eten uit het hooinet ipv op de beton uit de hooibak, onder het afdakje (hoewel die hooibak een stukje voor de stalopening staat en ze daar van binnen ook aan kan hoor). Ook strooi ik de stal nu dikker dan anders. Ik heb zo'n type paard dat gaat lopen van de regen, maar van sneeuw nooit een issue heeft gemaakt en makkelijker buiten blijft staan in de sneeuw dan in de regen. Ze heeft eigenlijk zowat altijd zonder deken gestaan in de sneeuw, ook toen ze al op de wei leefde. Behalve de periode dat ze 's nachts op stal kwam, toen kreeg ze overdag in de sneeuw (met achteruit gestoken oren) wel een 200 grams op, maar dus echt kei hard tegen haar zin.

Wat moet ik nou doen? Ze is 19 jaar, wat niet super oud is, dus misschien vermenselijk ik te veel? Ze heeft ook een degelijke wintervacht en geeft niet de indruk het koud te hebben. Of heb ik gelijk door haar te willen inpakken omdat ze artrose heeft? Waarvoor ze overigens duivelsklauw krijgt hoor. Ze krijgt ook krachtvoer - 200 gram per dag, zo suikervrij als maar mogelijk is, en een kruidenmengeling.
Een groot aantal paarden bij ons op stal loopt in de dekens, al van voor de sneeuw/koude, waardoor je gaat twijfelen aan het ikwilgeendeken-beleid :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:22 



 
Profiel   

Als ze echt wegloopt zou ik geen deken op doen. Lijkt me duidelijk :D Leuk dat ze dat zelf aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:32 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Als ze echt wegloopt zou ik geen deken op doen. Lijkt me duidelijk :D Leuk dat ze dat zelf aangeeft.


Ja ze is wel een open boek hoor haha. Ik had haar 200 grams in een propere hoek in de stal gegooid terwijl zij in theorie zou drogen onder de fleece. De fleece had ik al opgegeven. Ondertussen was de stal weer schoon, en stond zij daar hooi te happen. Ik moest dus met dat winterdeken voorbij haar lopen. Ik heb dat ding nog net niet onder mijn jas moeten proppen om te voorkomen dat haar oren haar kont raakten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:35 



 
Profiel   

past die deken dan wel goed?
mijn ruin geeft het aan als de deken niet fijn zit, dan kan hij heel boos doen.
maar een goed passende deken is helemaal prima. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:36 



 
Profiel   

Dat de vacht beijzeld blijft is een goed teken, dat betekent dat de vacht dusdanig isoleert dat er geen warmte ontsnapt die de ijzel laat smelten.
Gewoon laten zitten en niet teveel in gaan borstelen. Zolang je paard niet koud toont zou ik haar zo laten staan.

Waar zit de artrose? Ik neem aan ook niet in de romp (daar waar je deken zit), dus dan zou een deken op toch niet zoveel uitmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:37 



 
Profiel   

Die ene van mij wil ook geen polonaise aan d'r lijf.
Dekens is voor mietjes (vindt ze) , dus ze staat zonder (ook nu het-15 is)
Ze wil ook geen vliegenmasker op 's zomers, dan loopt ze weg zodra ik ermee aan kom lopen.
Lijkt me duidelijk :D

Fijn dat je paard aangeeft iets niet te willen :) +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:40 



 
Profiel   

ellepel schreef
past die deken dan wel goed?
mijn ruin geeft het aan als de deken niet fijn zit, dan kan hij heel boos doen.
maar een goed passende deken is helemaal prima. :j


Ja hoor, al haar dekens passen netjes, niet te krap, niet te ruim :) Ze vind er gewoon niks aan, of het nu een vliegendeken, regendeken, winterdeken, staldeken, outdoordeken of eczeemdeken is :')

Ik ben even wat foto's gaan opzoeken van haar collectie:

Dit is een waterdicht, 0 grams deken. Zoals jullie zien met extra reksingel want mijn paard is zo'n type dat er altijd in slaagt riempjes los te maken. Ondertussen heb ik zo'n tussenstukje gekocht dat de buiksingels in kruis bij elkaar houdt onder de buik.
[ img ]

De 200 grams die ik op het oog had.
[ img ]

De fleece die ik haar gisteren wilde op leggen, om even onder te drogen, en waar ze kei hard van ging lopen :')
[ img ]

Haar rot-op-smoel met haar vliegendeken...
[ img ]

Haar 300 grams, waar ik niet eens aan durf te beginnen haha, ze heeft deze letterlijk 1x voor de foto gedragen :')
[ img ]

Ook vliegenmaskers haat ze, evenals frengels. Ze werkt ze uit, draait ze ondersteboven. Poept in haar eczeemdeken. Scheurt haar dekens.

En dan denk ik: ja, dan niet he? Maar dan komt dat vermenselijken weer boven :+

De artrose zit overigens in de spronggewrichten, dus een deken helpt daar idd niet aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:55 



 
Profiel   

De onderste drie zijn in ieder geval te lang. Je ziet bij de fleece ook dat hij naar achter gaat trekken (gevolg van te lange dekens). Nu draagt half Nederland een te lange deken, maar kan dit wel een extra reden zijn dat het onprettig is voor je paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 09:57 



 
Profiel   

Focussed schreef
De onderste drie zijn in ieder geval te lang. Je ziet bij de fleece ook dat hij naar achter gaat trekken (gevolg van te lange dekens). Nu draagt half Nederland een te lange deken, maar kan dit wel een extra reden zijn dat het onprettig is voor je paard :D


De fleece was een mode-gevalletje, die vond ik gewoon SUPER mooi hahaha. De keer dat ze hem op de foto aan had, was da eerste keer ever dat ik haar had zien rillen, ze had een nachtje in de regen gestaan, dus die had ze toen een klein uurtje op om te drogen. Verder is dat ding nooit gebruikt.

De 300 gram had ze ook alleen aan voor de foto.

Het vliegendeken past normaal wel, tenzij ze er zo mee loopt te klooien haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:01 



 
Profiel   



De naad van de staartflap hoort op de staartaanzet te liggen waarbij je dus de billen een beetje hoort te kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:04 



 
Profiel   

Ja hoor, absoluut! Voor mijn paard 24/7 buiten stond heb ik ze iedere winter geschoren. Elke keer als de dekens erop moesten oren naar achter en bijten. Waren goede dekens met mooie pasvorm maar ze vond er echt niets aan!! Dus ik laat ze nu ook zonder staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:06 



 
Profiel   

Onze paarden heb een hekel aan dekens, oren in de nek, weglopen etc. Tóch krijgt eentje een deken op. Zonder wordt hij schraal en stijf, ondanks 24/7 ruwvoer dat zoveel mogelijk is aangepast op wat hij nodig is. Wellicht zou het goed gaan als we hem nog rijker voer zouden geven 24/7 maar dat gaat niet want dan ontploft het andere paard (die zonder deken loopt en dat prima kan hebben). Dus krijgt hij een deken. Binnen 2 dagen een zacht en ontspannen lijf.

In jouw geval; het klinkt alsof de vacht goed isoleert. Als ze verder mooi op gewicht blijft en zacht in haar lijf voelt dan zou ik het lekker zo laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:08 



 
Profiel   

Dat een paard waar je van ver een deken opgooit daarop reageert, da tis toch heel logisch? heeft imo helemaal niks te maken met een hekel hebben aan dekens. Rustig stilzetten, deken correct bevestigen en dan pas het paard loslaten.
Dekens gaan nu eenmaal al eens stuk, het is niet zo dat een paard dat blij is met een warme deken daar ook voorzichtig mee gaat zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:15 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Dat een paard waar je van ver een deken opgooit daarop reageert, da tis toch heel logisch?

Hmm, zadelen etc kan ik prima in vrijheid. Dekens opdoen hoef ik in die setting niet mee aan te komen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:20 



 
Profiel   

Mijn arabier heeft ook een hekel aan dekens verwisselen op/af doen.
Hij heeft liever geen polonaise aan zijn lijf.
Maar toch is het nodig helaas.

Had tot gisteren een 200 grams op en weer stopte hij met eten.
Nu een staldeken met een gevoerde regendeken erover en hij eet weer.
Die 200grams was nu te koud voor hem.

Mijn vorige paardje had last van vliegen en had een hekel aan haar vliegendeken, maar jammer dan; wel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:20 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Sclimpre schreef
Dat een paard waar je van ver een deken opgooit daarop reageert, da tis toch heel logisch?

Hmm, zadelen etc kan ik prima in vrijheid. Dekens opdoen hoef ik in die setting niet mee aan te komen. :+

Dat kan ik best geloven. Een zadel flappert veel minder dan een deken. Verder hangt het van de omstandigheden af. Hier waren ze vanochtend ook allemaal best fris :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:27 



 
Profiel   

Focussed schreef
Dat de vacht beijzeld blijft is een goed teken, dat betekent dat de vacht dusdanig isoleert dat er geen warmte ontsnapt die de ijzel laat smelten.
Gewoon laten zitten en niet teveel in gaan borstelen. Zolang je paard niet koud toont zou ik haar zo laten staan.


Dit dus. Geen betere isolatie dan sneeuw/ijs. Dat is precies de reden dat de eskimo's iglo's bouwen.

Als paard een schuilstal heeft (en volgens je beschrijving heb je een perfecte schuilstal) en onbeperkt hooi hoef je geen verdere maatregelen te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:33 



 
Profiel   

Mijn paard haat dekens.
Ze is super lief, maar zelfs als een ander paard een deken op krijgt, verandert ze in een feeks.

Door blessure staat ze een jaar op rust. Ze staat zonder deken sinds April.
Heel veel wintervacht heeft ze niet. En ik vind t ook een vreemd pluizerig vachtje.
Ze staat nu dan ook met regelmaat te bibberen en is ook behoorlijk uit haar hum.

Ze heeft voldoende ruwvoer, ze heeft een stal waar ze in kan (wil ze niet), dus voor nu laat ik het zo.

In het voorjaar pak ik haar weer op.
Of ik naar haar luister volgend jaar valt te bezien. Een rillend en sjaggie paard, die ook aan t werk moet, is ook niet ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:33 



 
Profiel   

Met deze vrieskou is alles zo statisch als wat. De fleecedeken kan heel goed een stoomschokje, een "knettertje" gegeven hebben. Dus daarom kan ze weggelopen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:39 



 
Profiel   

De keus wel of geen deken is altijd persoonlijk en per paard. Maar artrose, leeftijd en dit weer maken dat ik zelf wel voor een dek zou gaan.

Maar zorg inderdaad voor. iets dat past, zodat het paard geen last heeft van de deken.


Heel simpel: Je doet een ouder paard en. niet 100% fit paard op dit moment zeker geen kwaad MET een deken,
je doet hem mogelijk wel kwaad ZONDER.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:42 



 
Profiel   

boemel schreef
Mijn paard haat dekens.
Ze is super lief, maar zelfs als een ander paard een deken op krijgt, verandert ze in een feeks.

Door blessure staat ze een jaar op rust. Ze staat zonder deken sinds April.
Heel veel wintervacht heeft ze niet. En ik vind t ook een vreemd pluizerig vachtje.
Ze staat nu dan ook met regelmaat te bibberen en is ook behoorlijk uit haar hum.

Ze heeft voldoende ruwvoer, ze heeft een stal waar ze in kan (wil ze niet), dus voor nu laat ik het zo.

In het voorjaar pak ik haar weer op.
Of ik naar haar luister volgend jaar valt te bezien. Een rillend en sjaggie paard, die ook aan t werk moet, is ook niet ideaal.



Maar dan luister je nu toch in feite ook niet?

Het paard vertelt namelijk met rillen en chagrijn ook het een en ander...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:43 



 
Profiel   

Luisten we naar ons paard... nee in dit geval zou ik hem gewoon een deken op doen, of hij dat nou leuk vindt of niet. Volgens mij zijn wij verantwoordelijk voor onze paarden en bepalen wij ook wat goed voor ze is. Baat het niet dan schaadt het zeker niet wat wel zo kan zijn als je het niet doet. Het wordt heeeeeeul erg koud he ;-) En ik denk ook dat het eerder een schrikreactie is geweest van het op afstand gooien van de deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:53 



 
Profiel   

Ik zou haar lekker zonder laten staan. Hier 21 en 26, beide zonder deken. Lekker fluffy vacht, genoeg ruwvoer dat ze zich warm kunnen houden. Ze kunnen het prima zelf regelen en ik denk dat nu een deken op leggen het hele systeem alleen maar in de war schopt... ze geeft het duidelijk aan en zolang ze niet staat te trillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 10:56 



 
Profiel   

En nattigheid is echt veel erger dan de kou...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 11:01 



 
Profiel   

boemel schreef
Heel veel wintervacht heeft ze niet. En ik vind t ook een vreemd pluizerig vachtje.
Ze staat nu dan ook met regelmaat te bibberen en is ook behoorlijk uit haar hum.

[...]
Of ik naar haar luister volgend jaar valt te bezien. Een rillend en sjaggie paard, die ook aan t werk moet, is ook niet ideaal.

In mijn optiek luister je in ieder geval dit jaar niet naar haar. :D

Chagrijn, bibberen, pluizig vachtje... ik zou luisteren naar wat haar lijf je verteld; namelijk dat ze het koud heeft en daar naar handelen. Als je wilt dat een blessure goed heelt moet daar de energie naar toe kunnen gaan. Als ze het koud heeft besteed ze haar energie vooral aan een beetje warm blijven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 11:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen