Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog paarden die ook nu een deken weigeren? Luisteren we?

 
Profiel   

Ik heb er een die het netjes aangeeft en daar luister ik naar. Vindt ze het niet nodig dan loopt ze weg, vindt ze het wel ok dan blijft ze staan.
Dus van de week was ze pissig omdat ik me niet aan onze deal hield (ze is drachtig, dus ik wilde voor de kou toch echt even checken of de deken überhaupt nog paste).
Maar zaterdagavond mocht 'ie gewoon op, geen probleem :-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 12:08 



 
Profiel   

Tja gister stond er hier een paard te rillen, die liep ook weg toen ze met een deken aankwamen... Die heeft toch echt een deken overgekregen en stopte daarna vrij snel met rillen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 12:12 



 
Profiel   

Dat betekent overigens zeker niet dat ik altijd naar ze luister. Dan zou er geen inenting of wormenspuit in gaan, om maar wat te noemen.
Soms weten we het als mens toch echt gewoon beter ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 12:12 



 
Profiel   

Study: Horses can Communicate Blanketing Preferences https://thehorse.com/149916/study-horse ... eferences/ :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 12:24 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
boemel schreef
Mijn paard haat dekens.
Ze is super lief, maar zelfs als een ander paard een deken op krijgt, verandert ze in een feeks.

Door blessure staat ze een jaar op rust. Ze staat zonder deken sinds April.
Heel veel wintervacht heeft ze niet. En ik vind t ook een vreemd pluizerig vachtje.
Ze staat nu dan ook met regelmaat te bibberen en is ook behoorlijk uit haar hum.

Ze heeft voldoende ruwvoer, ze heeft een stal waar ze in kan (wil ze niet), dus voor nu laat ik het zo.

In het voorjaar pak ik haar weer op.
Of ik naar haar luister volgend jaar valt te bezien. Een rillend en sjaggie paard, die ook aan t werk moet, is ook niet ideaal.



Maar dan luister je nu toch in feite ook niet?

Het paard vertelt namelijk met rillen en chagrijn ook het een en ander...


Ze heeft een inloopstal met ruwvoer in overvloed ... ook op stal. Ze verkiest buiten zijn.
Rillen is volgens de dierenarts geen probleem, dat is besproken.

Ze heeft een bloedhekel aan wind. Ook met deken zal haar humeur niet best geweest zijn gisteren.

Nu met een deken beginnen, terwijl ik er niet iedere dag naar toe kan om te controleren lijkt me ook geen goede optie.
De verzorger van de paarden, red zich niet goed met mijn paard als er wat is.

Ik heb een hele stapel dekens liggen. Zou ze ziek zijn,komt er absoluut een op, maar als het niet nodig is niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 13:42 



 

Ik had bij mijn twee pony's een ongevoerde regendeken opgedaan ivm de snijdende wind. Ze staan 24/7 buiten. Ze bleven de hele tijd stil staan met de kont in de wind. Waar is die schuilstal toch ook weer voor? Onder de deken voelden ze ijskoud. Deken af gedaan en ze zijn nu veel actiever en vinden het heerlijk. Zolang ze maar genoeg ruwvoer hebben kunnen ze er best tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 13:49 



 
Profiel   

Als mijn paarden laten merken dat ze het kou hebben doe ik ze echt een deken om of ze het willen of niet. Zelf de geit had het koud en na even tobben had hij zijn deken om.Ik zou in dit geval niet naar mijn paard luisteren, hoppa gewoon een deken op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 14:21 



 
Profiel   

Ik zou haar lekker zo zonder deken laten staan. Jullie hebben samen alles super goed voor elkaar! Durf meer te vertrouwen op je gevoel. Je weet zelf vaak het beste wanneer je hem wel uit noodzaak om moet doen en zo te horen is dat nu niet het geval. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 14:49 



 
Profiel   

Een gezond paard met een gezonde wintervacht hoeft geen deken op, ook niet bij deze temperaturen, ook mijn paarden zitten onder de ijzel en sneeuw...kun je zien hoe mooi de vacht isoleerd en de warmte in het paard houdt. Bij droog koud weer zetten ze hun vacht overeind zodat er lucht tussen de haren komt, dit isoleerd en houd ook de warmte vast. Wel vind ik dat paarden die 24/7 buiten staan, goed uit de wind moeten kunnen staan, het liefst een schuilstal, ik hang nu met die sneeuwjacht alle slowfeeders binnen, ze hebben nu onbeperkt hooi om de extra koude buiten hun lichaam te houden. Een paard dat oud is of artrose heeft, stijf wordt, geen goed wintervacht heeft, gewoon een deken op doen als je denkt dit gaat hij niet trekken....Ik heb 2 gezonde paarden die hun hele leven 24/7 buiten staan, met schuilstal, een Quarter en een fries 18 en 17 jaar oud...ze hebben beide totaal geen problemen met de kou..staan buiten en eten binnen...rillen heeft ook een functie, maar dat is meestal een overgangsfase in het najaar tijdens het vacht aan maken voor de winter. Het rillen nu is kou, de spieren moeten warm blijven..en dit moeten ze wel kunnen ontlopen..dus schuilen, flink ruwvoer eten, en als ze dan nog rillen, dan zou ik ze zelf een deken op doen. Ik heb mijn paarden nog nooit zien rillen...ook niet in een natte koude tussenfase tijden s de aanmaak van hun wintervacht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 14:53 



 
Profiel   

Wat je wel of niet doet met deken opleggen kan ik niet beoordelen zo van deze afstand. Je paard ziet er hartstikke goed uit.
Wel heb ik een tip, namelijk nu het zo koud is stop met poetsen. Mijn paarden die altijd zonder deken buiten stonden, gaven altijd aan als het echt kouw was, dat ze niet gecharmeerd waren van het poetsen. Daar kregen ze het koud van want dat poetsen doet in negatieve zin iets met hun natuurlijke vet laag. Dus mijn paarden stonden dag en nacht buiten, zochten zelden hun stalletjes op maar in de herfst en winter poetsen wij alleen het meest noodzakelijke (voetjes en daar waar het zadel en singel kwam).

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 15:24 



 
Profiel   

Vandaag vond mijn ruin het ook niet nodig om een deken te dragen en heeft hij hem uitgetrokken.
De stalhoudster vond hem nog half in zijn deken en heeft hem verder uitgedaan.

Ze staan normaal zonder deken, maar omdat ze een buitenstal hebben en de sneeuw naar binnenwaaide, dacht ik hem een plezier te doen. Niet dus.....

Nu mag hij verder zonder deken. ALs hij van de week koude billen heeft, is het zijn eigen schuld :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 16:59 



 
Profiel   

Ik ben vandaag een paar uur op stal blijven hangen, om het eens goed aan te kijken.

Vandaag geen ijspegels aan de manen, enkel lichtje sneeuwvlokjes hier en daar, nergens een natte vacht. Daisy stond lekker in haar vel, zowel binnen als buiten. Ik had vandaag een fotoshoot met haar, en heb getwijfeld om foto's te laten trekken met haar showdeken, maar haar zuur smoeltje sprak wederom boekdelen.

Ik probeer idd niet te veel te poetsen nu. Ik kam haar manen en voorpluk wel door om knopen te vermijden, en borstel de staartaanzet ook altijd. Daar ook geen ijspegels vandaag. De benen borstel ik ook gewoon dagelijks, die probeer ik zo droog mogelijk te houden, dus eigenlijk haal ik daar de aangekoekte modderspetters af. Zelfde voor de buik, daar begint ze sinds enkele dagen te verharen. Geen ijspegels boven de hoeven vandaag en geen ijsklompen aan de hoeven.

Verder zag ze er héérlijk fluffy uit, nog voor ik haar had aangeraakt. Haar vacht kan de temperatuur dus makkelijk aan. De nattigheid waar ik me gisteren zorgen over maakte, bovenop haar rug, was mooi opgedroogd en heb ik met mijn handschoen wat afgestoft, om het zand/stof een beetje te verwijderen.

Ze doet het goed, met andere woorden. Ze had haar hooi van gisteren nog niet eens op, dus ik had ruim voldoende voorzien :+ Korrels, normaal krijgt ze 200 gram, nu de temperatuur zo omlaag gaat doe ik daar 100 gram bij (alsof dat wat uithaalt haha, het is het idee dat telt zeker? Ik weet ook wel dat het het ruwvoer is dat belangrijk is, en dat krijgt ze dus in overvloed).

De fotograaf vond haar er ook heerlijk fluffy uitzien. Mijn paard heeft écht geen kou, ik ben weer gerust gesteld. Zolang haar vacht zijn werk doet, zolang ze gezond is, zal ik haar dus uit de dekens houden. Indien ik haar zie rillen, of op een andere manier merk dat ze koud heeft of heel stijf wordt, zal ze wél een deken opkrijgen.

Ivm het "van ver een deken opgooien" - dat doe ik altijd hoor haha. Geen flauw gedoe hier - ik laat haar het deken zien, zeg "Daisy, deken" en ofwel blijft ze dan staan om het te aanvaarden (wat ze 's zomers eerder zal toelaten met een vliegendeken), ofwel doet ze wat ze gisteren deed - weglopen :+ De fleece kan idd statisch werken, dat zei mijn vriend gisteren ook! Die knettert soms wel. Ze lijkt geen behoefte te hebben aan een deken, dus zolang het kan, doe ik het haar niet om. Ik ben niet de enige op stal met een blote-billen paard, we vinden het allemaal heel moeilijk oordelen hoor. We vermenselijken de boel nogal snel, maar daarvoor zijn we mensen denk ik :D

Edit: ik krijg morgen/overmorgen normaal de foto's van de shoot vandaag, ik zal er hier ook nog eentje posten om te laten zien hoe ze er uit ziet zonder dat ik al te gek heb gepoetst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:05 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Wat je wel of niet doet met deken opleggen kan ik niet beoordelen zo van deze afstand. Je paard ziet er hartstikke goed uit.
Wel heb ik een tip, namelijk nu het zo koud is stop met poetsen. Mijn paarden die altijd zonder deken buiten stonden, gaven altijd aan als het echt kouw was, dat ze niet gecharmeerd waren van het poetsen. Daar kregen ze het koud van want dat poetsen doet in negatieve zin iets met hun natuurlijke vet laag. Dus mijn paarden stonden dag en nacht buiten, zochten zelden hun stalletjes op maar in de herfst en winter poetsen wij alleen het meest noodzakelijke (voetjes en daar waar het zadel en singel kwam).


Ik probeer in wind/regen idd ook niet te gek te poetsen! Ik "poets" dan voornamelijk vooral om haar op die manier op wondjes ed te kunnen controleren, en knopen in de manen te vermijden :+ Als ik haar aangekoekte modderlaag verwijder, die ze gebruikt om zichzelf tegen gure wind te beschermen, zoekt ze toch meteen een nieuwe modderplek op haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:08 



 
Profiel   

Mijn oudste heeft vanmorgen de deken zelf afgedaan. De jongste is er naar rondjes mee gaan rennen. Ga zo kijken. Deken zal wel nat zijn dus die krijgt ie niet meer op vannacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:17 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Mijn oudste heeft vanmorgen de deken zelf afgedaan. De jongste is er naar rondjes mee gaan rennen. Ga zo kijken. Deken zal wel nat zijn dus die krijgt ie niet meer op vannacht.


Konden ze maar gewoon praten he haha. "Nee dankje, ik hoef geen deken". Oke :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:18 



 
Profiel   

Ik zou het inderdaad aankijken en goed in de gaten houden, zoals je volgens mij al doet. :) Elk paard is anders, en heeft op andere manieren wel of geen last van dit soort weer.
Ik heb destijds mijn oudje een te lichte deken op gedaan (ik meen dat het 2018 was, toen het begin maart ook zo heel koud werd ineens), en die eindigde in Utrecht met koliek omdat haar darmen door de kou stil kwamen te liggen. Stond ook buiten, onbeperkt ruwvoer en beweging, maar toch sloeg het erop. Sindsdien was ik er bij haar extra voorzichtig mee. Die deken ging op, of mevrouw het er nou wel of niet mee eens was.
Het paard wat ik nu heb, wilde ik het liefst zonder deken laten, of bij heel slecht weer een regendekentje. Uiteindelijk is het ook bij hem een deken op, of 'ie nou wil of niet. Maar dat komt omdat hij bij de minste kou snel last heeft van gevoelige spieren in zijn rug. Was dat niet zo geweest, dan had 'ie lekker bloot gemogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:19 



 
Profiel   

marley93 schreef
Ik zou het inderdaad aankijken en goed in de gaten houden, zoals je volgens mij al doet. :) Elk paard is anders, en heeft op andere manieren wel of geen last van dit soort weer.
Ik heb destijds mijn oudje een te lichte deken op gedaan (ik meen dat het 2018 was, toen het begin maart ook zo heel koud werd ineens), en die eindigde in Utrecht met koliek omdat haar darmen door de kou stil kwamen te liggen. Stond ook buiten, onbeperkt ruwvoer en beweging, maar toch sloeg het erop. Sindsdien was ik er bij haar extra voorzichtig mee. Die deken ging op, of mevrouw het er nou wel of niet mee eens was.
Het paard wat ik nu heb, wilde ik het liefst zonder deken laten, of bij heel slecht weer een regendekentje. Uiteindelijk is het ook bij hem een deken op, of 'ie nou wil of niet. Maar dat komt omdat hij bij de minste kou snel last heeft van gevoelige spieren in zijn rug. Was dat niet zo geweest, dan had 'ie lekker bloot gemogen.


Mocht mijn paard idd medische klachten krijgen door het gebrek aan een deken, dan telt haar mening natuurlijk niet meer mee, in tegenstelling tot nu :) Ze heeft artrose in de spronggewrichten, waar een deken niet echt bij helpt, dus daar zoek ik andere oplossingen voor (zoals de duivelsklauw), en ze bewoog vandaag even goed als dat ze dat bij 20°c doet. Dus daar moet ik het niet voor doen. Mocht ze, zoals jij hierboven over jouw paarden beschrijft, klachten krijgen, gaat dat deken ook gewoon op, willen of niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:32 



 
Profiel   

Ha, TS alleen je titel al:
Citaat
luisteren we ?
vindt ik effe geweldig +:)+ hoe jij naar je paarden kijkt en observeert.
Dat zouden veel meer mensen moeten doen: "wat kiezen en willen de paarden eigenlijk ?" (en niet alleen bij dekens.. :)* )


Volg je gevoel en wat je zelf observeert en zet alle vooroordelen aan de kant. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:50 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
marley93 schreef
Ik zou het inderdaad aankijken en goed in de gaten houden, zoals je volgens mij al doet. :) Elk paard is anders, en heeft op andere manieren wel of geen last van dit soort weer.
Ik heb destijds mijn oudje een te lichte deken op gedaan (ik meen dat het 2018 was, toen het begin maart ook zo heel koud werd ineens), en die eindigde in Utrecht met koliek omdat haar darmen door de kou stil kwamen te liggen. Stond ook buiten, onbeperkt ruwvoer en beweging, maar toch sloeg het erop. Sindsdien was ik er bij haar extra voorzichtig mee. Die deken ging op, of mevrouw het er nou wel of niet mee eens was.
Het paard wat ik nu heb, wilde ik het liefst zonder deken laten, of bij heel slecht weer een regendekentje. Uiteindelijk is het ook bij hem een deken op, of 'ie nou wil of niet. Maar dat komt omdat hij bij de minste kou snel last heeft van gevoelige spieren in zijn rug. Was dat niet zo geweest, dan had 'ie lekker bloot gemogen.


Mocht mijn paard idd medische klachten krijgen door het gebrek aan een deken, dan telt haar mening natuurlijk niet meer mee, in tegenstelling tot nu :) Ze heeft artrose in de spronggewrichten, waar een deken niet echt bij helpt, dus daar zoek ik andere oplossingen voor (zoals de duivelsklauw), en ze bewoog vandaag even goed als dat ze dat bij 20°c doet. Dus daar moet ik het niet voor doen. Mocht ze, zoals jij hierboven over jouw paarden beschrijft, klachten krijgen, gaat dat deken ook gewoon op, willen of niet :)


Die indruk kreeg ik uit je berichten hierboven inderdaad. :j
Is een hakbeschermer van bijvoorbeeld Back on Track niet een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 17:57 



 
Profiel   

Peetstap schreef
Ha, TS alleen je titel al:
Citaat
luisteren we ?
vindt ik effe geweldig +:)+ hoe jij naar je paarden kijkt en observeert.
Dat zouden veel meer mensen moeten doen: "wat kiezen en willen de paarden eigenlijk ?" (en niet alleen bij dekens.. :)* )


Volg je gevoel en wat je zelf observeert en zet alle vooroordelen aan de kant. _/-\o_


Zolang het niet met haar gezondheid te maken heeft, heeft mijn paard best veel inbreng :j Bij de smid en de DA ed moet ze gewoon luisteren natuurlijk, maar als het mij op wandeling niet kan schelen of we links of rechts gaan, mag zij kiezen hoor. Eerlijk, ze kiest zelfs of we uberhaupt gaan wandelen :+ Poetsen gebeurt ook altijd los - indien mevrouw er genoeg van heeft, kan ze lekker weg wandelen. Zelfde met grondwerk en vrijheidsdressuur - gebeurt allemaal in vrijheid, zolang zij er zin in heeft :) Het mag wel duidelijk zijn dat "rijden" niet mijn ambitie is haha! Poetsen ed vind ze heerlijk, wandelen wil ze meestal wel, maar als ze echt zo'n smoel trekt van "rot op" en weg wandelt wanneer ik met het zadel of de bbp kom aanlopen, denk ik "ach, morgen nog maar eens proberen" :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 18:07 



 
Profiel   

Peetstap schreef
Dat zouden veel meer mensen moeten doen: "wat kiezen en willen de paarden eigenlijk ?" (en niet alleen bij dekens.. :)* )

Dan zou mijn arabier nu 24/7 binnen staan.. die vind het helemaal niets.
Mijn kleintje zou dan lekker de hele buurt onveilig maken, want de eigen wei is maar saai.

Mijn arabier vindt dekens een grote stom, maar zonder gaat het echt niet.
Helemaal als het regent/wind is dan zakt zijn temperatuur (want ja.. rillen was geen probleem is mij altijd verteld).
Hij gaat dan in de regen stil staan en stopt met eten.
Ook al zijn dekens stom, hij krijgt er wel 1 op, dat scheelt nl. een ziek paard en DA kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 18:44 



 
Profiel   

Brainless schreef
Peetstap schreef
Dat zouden veel meer mensen moeten doen: "wat kiezen en willen de paarden eigenlijk ?" (en niet alleen bij dekens.. :)* )

Dan zou mijn arabier nu 24/7 binnen staan.. die vind het helemaal niets.
Mijn kleintje zou dan lekker de hele buurt onveilig maken, want de eigen wei is maar saai.

Mijn arabier vindt dekens een grote stom, maar zonder gaat het echt niet.
Helemaal als het regent/wind is dan zakt zijn temperatuur (want ja.. rillen was geen probleem is mij altijd verteld).
Hij gaat dan in de regen stil staan en stopt met eten.
Ook al zijn dekens stom, hij krijgt er wel 1 op, dat scheelt nl. een ziek paard en DA kosten.


Mijn merrie is zo'n anti-regen paard, die wilt ook niet buiten dan :+ Daarom woont ze op de wei, zodat ze toch op zijn minst eens tot haar waterton moet wandelen haha! Het is een beetje schipperen he, met de gezondheid en het welzijn op de eerste plaats :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 18:48 



 
Profiel   

Zoals beloofd, enkele foto's van de shoot gisteren. Manen zijn hier doorgekamd, gezichtje is geborsteld, en ik ben met mijn handschoenen vaag over haar vacht gegaan :)

Dus volgens mij is ze zonder deken gewoon happy haha!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 14:57 



 
Profiel   

Wat een knapperd. <3 En de tweede foto is ook prachtig zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 18:12 



 
Profiel   

marley93 schreef
Wat een knapperd. <3 En de tweede foto is ook prachtig zeg!


Dit was onze eerste "echte" fotoshoot, ik heb haar ondertussen bijna 10 jaar, en ben staaaapelgek op de foto's, ik had dit zo veel eerder moeten doen haha! Knap kind van mij verdient dat wel :D We waren eigenlijk al klaar met de shoot, toen die perfecte sneeuwvlok kwam aanwaaien, heel blij dat de fotografe die ook nog getrokken heeft <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 20:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen