Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met semi pensioen. Ideeën om te doen?

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een paardje van 26 die semi met pensioen is. Het probleem is een beetje dat hij het rijden nog super leuk vind en het ‘echte’ werk nog wel wil doen maar niet meer kan. Hij begon steeds meer te struikelen etc. Dus heb toen besloten om hem ongeveer 1,5 jaar geleden met ‘pensioen’ te doen. Alleen omdat hij het rijden nog zo leuk vind ga ik er 1/2x in de week nog even op zonder zadel en bitloos om hem toch nog even het rijden te geven wat hij leuk vind. Nu is dat alleen helaas elke keer hetzelfde rondje in de bak. Hoe kan ik hier wat meer variatie in houden? Ik ga af en toe ook al met neckrope en in de zomer ga ik zoveel mogelijk buitenritjes maken maar nu voor in de bak is mijn inspiratie een beetje op. Was ook al een beetje begonnen met vrijheidsdressuur maar dit vind hij blijkbaar alleen leuk als hij het snapt en als hij het nog moet leren vind hij er niks aan. Ben dus opzoek naar wat meer variatie voor tijdens het rijden. Mag eventueel ook voor ernaast zijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 13:44 



 
Profiel   

Balkjes? Je kan balkjes in een figuur leggen dat je erover kan stappen, maar ook erlangs/tussendoor. Slalommen tussen de staanders (pilonnen, tonnetjes ). Zo'n grote yogabal en dan paardenvoetbal. Kijken of hij er tegen aan wil tikken. Dan kan terwijl je erop zit, maar ook als jij ernaast loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 13:50 



 
Profiel   

En met hem gaan stappen buiten, hetzij onder de man hetzij aan de hand. Of jij rijdt op het ene paard en neemt hem mee aan de hand. Zo heb ik hier een hele tijd Polie aan de hand meegenomen terwijl ik op Hercule reed, want op haar kon niet meer gereden worden. Ze vond het hartstikke leuk en knappe enorm op in haar bolletje toen ze gewoon mee mocht. Ik heb er met een vriendin maar 2 dagen mee hoeven te oefenen en toen waren beiden paarden en het baasje het gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 13:56 



 
Profiel   

Is lichte horse agility een idee? Veel van de onderdelen kun je zelf maken en vind ik altijd erg leuk om te doen.
Of een rondje buiten de bak, of is het paard niet geschikt voor buitenritten?
Doorzetten met vrijheidsdressuur kan altijd, hoe lang ben je er mee bezig? Het kan maar zo zijn als je doorzet dat hij het leuker begint te vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 14:08 



 
Profiel   

Kijk eens naar wat trailpatterns van de western. Je kunt onwijs leuke dingen doen met balken en pionnen. Ook in stap :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 14:14 



 
Profiel   

Horse agility inderdaad! De internationale horse agility club heeft ook rijdende onderdelen. Zowel aan de hand als onder het zadel of los zijn er categoriën waarin er enkel gestapt hoeft te worden (mocht meer niet mogelijk zijn). :)
https://www.thehorseagilityclub.com/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 14:15 



 
Profiel   

GA eens clickeren, daar worden veel paarden enorm blij van

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 14:49 



 
Profiel   

Werken aan de hand? Dus een beetje dressuurmatig trainen ernaast. Rechtrichten, pasje wijken, schouderbinnenwaarts. Mijn merrie is oud manegepaard geweest en bij mij met "recreatief" pensioen. Dit vond ze altijd wel heel leuk om te doen en was ook goed voor haar. Ze staat nu met een blessure, dus doen we dit niet, maar was laatst wel begonnen om dit weer op te pakken buiten/rechtuit. Ik deed altijd heel veel stapwerk, bijna geen draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 16:41 



 
Profiel   

Weet je waarom hij veel struikelde? Ik zou zeggen, werken aan de hand, gewoon senioren gymnastiek waarbij je correct les neemt en lekker naar buiten. Waarom alleen in de bak, waarom alleen naar buiten in de zomer? Kan zowel onder het zadel als aan de hand. Als je paard medisch gezien geen pijn heeft m.u.v. wat artrose, kan je hem zelfs prima ondersteunen met gericht grondwerk/handwerk/rijden :j Leuk voor beiden. Dit kan prima allemaal in stap en in een rustig tempo, hoeft ook niet lang en uitgebreid te zijn. Rust roest. Struikelen kan een medische oorzaak hebben, dat altijd uitzoeken, las ik niet terug, als je iets wil gaan doen en anders gewoon gerichte achterhand training, achterhand er correct onder (al dan niet aan de hand of erop), buikspieren aanspannen, bekken laten kantelen, over de rug van achter naar voren. Dat kan 2x per week, 3x per week of ... wel in overleg en met medische uitsluiting van werkelijke peesblessures of andere medische (ouderdoms)kwaaltjes, toch? Pionnen, balken, parcours uitzetten, enge dingen training, etc etc. {:} *D Njoy :D Samen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 16:47 



 
Profiel   

troi schreef
GA eens clickeren, daar worden veel paarden enorm blij van



Of strontvervelend zoals die van mij...iets met de beloning in vorm van eten :j


Maar je kan nu toch ook naar buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 16:59 



 
Profiel   

Ik snap wel wat je bedoeld hoor. Niet iedereen kan in de winter makkelijk naar buiten, aangezien het ook vroeg donker is. Dan ga ik echt niet naar het bos in mn eentje. Dus in de winter zoek je dan toch naar alternatieven. Zeker met een oudje is fanatiek bakwerk dan niet altijd een optie.

Maar werken aan de hand en zoals iemand al zei een beetje ouderengymnastiek kan prima in een rijbak, maar toch net wat minder intensief voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 17:08 



 
Profiel   

Mijn pony begon ook te struikelen. Ik ben toen glucosamine en msm gaan voeren van pharmahorse en nooit meer gestruikeld. Hij is nu 33. Mss kun je daar nog iets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-21 23:51 



 
Profiel   

Sowieso goed in beweging houden. Lekker elke dag naar buiten voor zijn koppie en lijf. Is hij braaf in het bos? Ik zou dan rustige stap buitenritjes gaan maken. Voor in de bak zou je wat working equitation oefeningen kunnen proberen. Maar dan de makkelijkere welke je in stap zou kunnen doen bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 10:13 



 
Profiel   

Weet niet of je hem op stal hebt of dat hij ook in een wei kan? Mijn oudje hebben we destijds verhuisd naar een plek met weidegang voor zijn pensioen. Hij bleef een stuk losser door in de weide te lopen, met wat maatjes. Dat vond hij zo leuk dat hij ook minder vaak mee wilde naar de bak of naar buiten. Toch bleef hij behoefte houden, dus we gingen een enkele keer nog onder man en vaker aan de hand wandelen. Nu hadden we mazzel met een terrein waar het nodige te zien en te doen was, dus dat was al een klein uitje op zich en afleidend. Het gras buiten de hekken van de weides is natuurlijk ook veel lekkerder :P
Niet alleen de weidegang zelf, maar ook het kuddeverband vond hij erg fijn. Hij moest wel even zijn rang bevechten in het begin, maar daarna was hij echt gearriveerd. Ontzettend leuk om te zien hoe sociaal hij was en wat voor vriendschappen hij sloot. Dat hield hem in beweging en hij telde nog echt mee in dat verband. Ik denk dat dit echt heeft geholpen in het afscheid nemen van het rijden.

Als we nog naar buiten gingen, dan zochten we de meest voordelige bodem uit. In de berm, niet op het asfalt, niet als het geregend had en glad was, niet te zwaar, etc. Dat is misschien totaal overbodige en erg simpele informatie, maar ik noem het voor de aanvulling toch even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 00:32 



 
Profiel   

Misschien is het leuk om je te verdiepen in de academische rijkunst aan de hand? Zoek maar eens op Instagram naar Celine van der stroom zij heeft een hele leuke opstap challange met uitleg video's hoe je het aan moet leren en nog meer oefeningen. Heel gaaf je werkt aan balans en je doet dressuur aan de hand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 00:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen