Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard ademt zwaar, moeite met de warmte?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn zwarte ruin van 23 jaar pompt sinds gisteren ontzettend met zijn ademhaling. Hij hoest niet, en er zijn ook geen geluiden te horen bij de ademhaling. Hij is verder alert, eet en drinkt goed, en lijkt niet alsof hij ergens pijn heeft. Hij is eigenlijk niet anders dan normaal, buiten die hevige ademhaling. Hij heeft wel echt een dikke wintervacht (draagt geen deken), en het weer is opeens van -12 naar 17 graden gegaan hier.. Zijn temperatuur zit rond de 37.7, dus geen koorts gelukkig maar wel wat hoger dan wat hij normaal heeft (37.0/37,2).
Het leek mij logisch dat dit pompen met de ademhaling verklaarbaar is door de huidige weersomstandigheden (de snelle switch van erg koud, naar warm met volle zon), vooral met zo'n dikke zwarte wintervacht. Op advies van de dierenarts heb ik daarom gisteren zijn borst geschoren, in de hoop dat hij hier zijn warmte kwijt kon. Dit hielp echter niet en stond nog steeds te pompen op de wei.
Vanochtend heb ik daarom een jachtpatroon geschoren, zodat hij net wat meer warmte kwijt kan. In de ochtend stond hij ook gewoon rustig te eten, en was zijn ademhaling oke. Zojuist kwam ik terug op stal, en hij stond weer ontzettend te pompen. Na zijn benen wat af te koelen en hem te laten rollen in koel zand leek het wat minder te worden. Ik heb toch de dierenarts gebeld om te vragen of dit misschien een andere oorzaak kan hebben, en dus niet de warmte. Hier werd echter gezegd dat het wss toch echt de door de warmte komt, en gewoon zijn temperatuur in de gaten moest houden en erop letten dat hij niet gaat hoesten etc.

Zijn er meerdere mensen die dit herkennen? En is er iets aan te doen of zijn er andere dingen waar ik op moet letten? Hij lijkt er zelf niet echt last van te hebben, maar het lijkt mij ook niet goed voor zo'n paardenlichaam om de hele dag zo'n hevige ademhaling te hebben..
Hij staat 24/7 buiten, met onbeperkt ruwvoer. Er is een schuilstal met schaduw aanwezig maar daar staat hij eigenlijk nooit in, waarschijnlijk aangezien er daar geen hooi te vinden is. :)

Filmpje van zijn ademhaling van toen ik net aankwam in de wei (hij stond gewoon rustig te eten, maar als ik hem apart pak staat hij zo te ademen): https://www.youtube.com/watch?v=Zmo5f8C2xHU

Alvast bedankt. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:31 



 
Profiel   

Het zou natuurlijk de warmte kunnen zijn, maar vind hem wel erg zwaar ademen op het filmpje. Persoonlijk zou ik het fijner vinden om de da te laten komen zodat hij naar de longen kan luisteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:42 



 
Profiel   

Ik denk ook dat ik een DA langs zou laten komen, hij staat echt te pompen. Hoop dat je snel meer weet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:44 



 
Profiel   

Ik vind het ook zwaar er uit zien.
Daarom raad ik aan toch de DA laten komen.

Mijn oudje heeft ook iets last van deze warmte maar die ademt alleen iets zwaarder als hij gek gedaan heeft in de wei en dat is met 10 min weer over.
Als hij er zo bij zou staan zou ik de DA graag dezelfde dag op de dam hebben om hem te controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:47 



 
Profiel   

Ik zou een dierenarts bellen, het lijkt me heel sterk dat dit alleen door de warmte komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:50 



 
Profiel   

Niet alleen zwaar maar ook versnelde ademhaling.
Heeft de dierenarts naar zn hart geluisterd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:51 



 
Profiel   

Een paard mag met deze temperatuurswitch best iets hoger in z'n ademhaling zitten maar deze staat echt te pompen. Ik zie zo ook geen zweet en een paard wat zo gaat ademen van de hitte, zou ook erg zweten. Ik zou hier direct de DA bij halen.


Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 20-02-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:53 



 
Profiel   

Ik zou toch ook precies een DA laten langskomen als dit aanhoudt.
En hem alvast uit de zon zetten overdag. De zon is nog niet krachtig, maar de vacht wordt wel behoorlijk warm al.
Aangezien hij vanochtend wel normaal ademde, lijkt mij dit een logische stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:55 



 
Profiel   

Super bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb dit filmpje ook naar de DA gestuurd, en toen kreeg ik dus bovenstaand antwoord (om hem gewoon in de gaten te houden omdat het wss door de warmte komt). Nadat ik hem even gekoeld had werd het ademen wel rustiger, vandaar dat ik eigenlijk dacht, oke het is echt gewoon de warmte, en heb hem toen terug in de wei gezet.

Nu zit het me toch inderdaad niet helemaal lekker, vandaar deze post. Ik dacht, misschien komt dit vaker voor bij oudere paardjes en is het een normale reactie.. maar helaas dus. Ik ga zo nog even terug om te kijken hoe hij erbij staat, mocht hij dan nog zo ademen dan bel ik de dierenarts opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:56 



 
Profiel   

Hij zweet alleen tussen zijn billen een beetje, maar niet heel erg. Ik heb helaas geen mogelijkheid om hem overdag volledig uit de zon te zetten. Hij kan er zelf voor kiezen om in de schaduw te gaan staan, maar dat doet hij helaas niet. Waarschijnlijk omdat de schuilstal best ver van de voerplek af is. De kudde staat altijd bij de voerplek, en hij gaat niet graag weg bij de kudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 18:59 



 
Profiel   

Dit ziet er niet goed uit hoor ik zou er een d.a bij halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 19:55 



 
Profiel   

Ik ben net nog even gaan kijken, hij leek weer helemaal de oude gelukkig. Ademhaling was weer rustig en normaal. Hij was actief en alert toen ik hem uit de wei haalde, en ging meteen weer eten toen ik hem terugzette. Voor vanavond laat ik dus de DA even niet langskomen, ik heb liever dat ze naar zijn longen en hart luistert als hij weer zo aan het pompen is, dat geeft meer inzicht denk ik. Ik ga dus meteen weer langs morgenvroeg en bel dan de DA zodra het zich weer voordoet. Voor vanavond lijkt het gewoon weer helemaal oke gelukkig. Ik denk dan dus inderdaad dat het door de hitte komt, maar zon extreme reactie lijkt mij ook niet normaal/gezond.

Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor alle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 20:47 



 
Profiel   

Ja ik heb het wel al eerder gezien. Mijn oudje had dat in haar laatste jaren ook. Was bij haar echt de vacht, en het te warm hebben. Ik zou die van jou ook nog verder uit de vacht halen. Heb vanmiddag mijn Shet (35) ook de jas uitgetrokken. Die stond voor het scheren op slaap/warm sleep met de voeten/ en het wil niet zo. Na het scheren huppelde hij zo ongeveer over de paddock :D Ik heb hem er compleet uitgehaald. Het temperatuurverschil is wel heel erg groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 21:32 



 
Profiel   

Het paard van een vriendin van mij heeft dit ook. Nu is dat paard wel veel jonger, maar die heeft slechte longen, en bij dit soort weerswisselingen oa ook van deze aanvallen. Zij kan haar er ook uithalen door de borst te koelen met water. Oudere paarden hebben vaak ook wat meer de rek uit de longen, dus zou mij niet verbazen als het hetzelfde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 22:30 



 
Profiel   

Hoe heeft je paard in de winter gestaan?
Dit komt ook voor rond deze tijd van het jaar bij dieren die in de winter veel binnen hebben gestaan met slechte ventilatie.
Fijn als de symptomen verder uitblijven, maar ik zou toch een dierenarts naar zijn hart en longen willen laten luisteren.
Beetje vreemd als een da dat op jouw verzoek niet wil komen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 22:36 



 
Profiel   

Bedankt voor de info! Hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan, ook in de winter.
Ook als de symptomen uitblijven laat ik een dierenarts komen, maar dan heeft het gelukkig minder spoed. Al verwacht ik dat met de hitte aankomende week het niet weg blijft helaas :(
Mocht het morgen terugkomen en de dierenarts niks geks kan vinden dan zal ik hem helemaal scheren, hopen dat dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 02:12 



 
Profiel   

Ik denk dat het door de warmte komt. Het heet panten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 02:34 



 
Profiel   

rsnijders schreef
Bedankt voor de info! Hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan, ook in de winter.
Ook als de symptomen uitblijven laat ik een dierenarts komen, maar dan heeft het gelukkig minder spoed. Al verwacht ik dat met de hitte aankomende week het niet weg blijft helaas :(
Mocht het morgen terugkomen en de dierenarts niks geks kan vinden dan zal ik hem helemaal scheren, hopen dat dat helpt.


Ik denk dat je al een heel eind komt als hij meer geschoren is nog omdat je niet de mogelijkheid hebt hem uit de zon te zetten.
Ik lees dat hij 's avonds en 's morgens wel gewoon normaal is. Dan is het afgekoeld en geen zon, dus dat schept duidelijkheid in elk geval :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 10:42 



 
Profiel   

Ik heb er ook eentje gehad die zo stond te ademen en die was zwaar COPD/dampig.

Daar hoorde je ook niks aan. Behalve in actie. Draf en galop. Dan begon het kreunen.
Dat zou ik toch in m’n achterhoofd houden en wel een DA laten komen.

In de tussentijd zou je hooi kunnen weken en kijken wat dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 11:04 



 
Profiel   

Achaiah schreef
Ik heb er ook eentje gehad die zo stond te ademen en die was zwaar COPD/dampig.

Daar hoorde je ook niks aan. Behalve in actie. Draf en galop. Dan begon het kreunen.
Dat zou ik toch in m’n achterhoofd houden en wel een DA laten komen.

In de tussentijd zou je hooi kunnen weken en kijken wat dat doet.


Die stond denk ik meer met zijn buik te knijpen? Deze is wel aan het pompen, maar houdt zijn buik verder erg los. DA heeft filmpje gezien, bij twijfel waren ze wel gekomen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 15:06 



 
Profiel   

Ja ik heb inderdaad ook niet het idee dat hij dampig is, maar ik heb nu toch voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de DA voor morgenvroeg. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat er iets mis is met longen/ hart of toch inderdaad dampig etc. Hij stond vandaag helaas wel weer wat te pompen, gelukkig niet meer dan gisteren. Temperatuur was ook nog steeds oke, 37.4.
Ik heb besloten hem nog even niet helemaal te scheren, dit doe ik liever als ik zeker weet dat er niet iets onderliggend mis is. Hopelijk weet ik morgen meer :)
Ik zal jullie op de hoogte houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 15:23 



 
Profiel   

Mijn jonge, verder fitte pony heeft dit ook met warm weer. Heet inderdaad panten. Vind het ook eigenaardig en een beetje eng,maar het lijkt voor haar gewoon de manier te zijn om warmte kwijt te raken. Ze zweet ook niet, alleen dat vlugge ademhalen. Ik ben benieuwd wat je dierenarts er na onderzoek verder over zegt. Houd je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-21 15:39 



 
Profiel   

DA is vanmorgen langs geweest. Natuurlijk was het vanmorgen bewolkt en redelijk fris dus mijn paard stond gewoon weer normaal in de weide :roll: Zul je zien dat zodra de zon weer uitkomt hij weer begint de pompen.. Dus slechte timing ;)
Mocht er echter iets ernstigs aan de hand zijn dan zou ze het ook kunnen horen als hij niet pompt, dus heb hem toch gewoon laten nakijken.
Gelukkig niks geks te horen aan ademhaling of het hart, alles klonk zoals het zou moeten. Wou eventueel ook nog een bloedonderzoek doen om andere dingen uit te sluiten, maar DA gaf aan dat dit eigenlijk echt niet nodig was. Komt er dus eigenlijk op neer dat het dus toch echt door de warmte komt, ondanks dat ik het mij een wat heftige reactie leek. Het enige wat ik kan doen om hem wat te helpen is om af en toe zijn benen even te koelen. Helemaal scheren werd afgeraden.
Had voor de zekerheid gisteren het filmpje ook nog naar een andere dierenarts gestuurd, maar ook hier werd gezegd dat het wss echt gewoon de warmte is. Denk dat ik me dus niet meer ongerust hoef te maken, maar het in de gaten blijven houden is altijd goed +:)+

Bedankt voor alle reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 13:54 



 
Profiel   

Wat fijn dat er verder niks aan de hand is, dat moet toch een beetje geruststellend zijn denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-21 16:46 



 
Profiel   

Jaa, zeker! Vind het wel nog steeds een beetje apart, maar ben inderdaad heel blij dat het niks is en het geen kwaad kan! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen