Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Van 13 jaar naar 17 jaar

 
Profiel   

Volgens Rakker zijn boekje zou hij 13 jaar zijn.
In oktober hebben we PPID bij hem vastgesteld (hij doet het nu prima met Prascend), een "ziekte" die toch eerder bij de oudere paarden voorkomt. Iets wat mij al deed nadenken, aangezien hij op 2 jaar tijd ook enorm hard is vergrijst (vooral zijn hoofd, maar ook op zijn lichaam).

Vandaag kwam er een second opinion tandarts omdat Rakker soms propjes durfde maken en de vorige niets kon vinden. Zijn kiezen waren ietwat scheef gevijld en hij heeft 3 plugs gekregen in 3 kleine spleten (te klein om echt een diastema te noemen, maar voor de zekerheid toch maar gevuld).

Aan de rondjes in het snij-oppervlak te zien, gokte ze hem echter eerder richting "beginnende senior". 17tal jaar, maar gelukkig zeker nog niet boven de 20 jaar (omdat zijn tanden allemaal nog goed vast zaten en deze meestal iets losser komen te zitten dan).

Het blijft een gok en ik zal er nooit zeker van kunnen zijn, maar 17 jaar leunt dichter tegen het PPID-beeld, zijn grijze haren en zijn kleine kwaaltjes. Het is lastig dat ik het nooit exact zal weten... maar het doet me toch deugd een bevestiging van mijn vermoeden te horen.

Zijn er hier nog eigenaars die niet 100% zeker zijn van hun paardje zijn/haar leeftijd? Of nog eigenaars die plots met een veel ouder paardje zaten? (gelukkig valt het hier nog mee).

Ik hoop hem nog veeeeele jaren bij mij te kunnen hebben :knuffel:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:53 



 
Profiel   

Wat een schrik is dat hè? Hoe lang heb je Rakker al?

Mijn vorige paardje zou 16 zijn toen ik haar bij de opvang vandaan haalde. Dat stond ook in haar paspoort. Na een bezoekje van de tandarts bleek ze ruim 10 jaar ouder. :') Uiteindelijk heb ik nog wat oude eigenaresses gevonden, en met die tijdlijn klopte het helemaal.
Je zag het verder niet aan haar af, want grijs is ze gewoon nooit geworden. Ze was wel mager toen ik haar kreeg, maar trok ook weer goed bij. Ook in bespiering.
Het is zeker even schrikken en je aanpassen, maar ik heb persoonlijk nog wel heel veel plezier gehad in het verzorgen van een senior. Vooral haar gebit was slecht, en ze bleek artrose te hebben, maar dat was allemaal met goed voer- bewegings- en supplementenmanagement goed te doen.

Al met al heb ik er nooit spijt van gehad of er heel erg van gebaald. Ze is uiteindelijk een jaar of 30 geworden, en ik ben vooral dankbaar dat ik haar nog ruim drie ongecompliceerde jaren mocht geven. En daarbij heel veel van haar heb mogen leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:12 



 
Profiel   

marley93 schreef
Wat een schrik is dat hè? Hoe lang heb je Rakker al?

Mijn vorige paardje zou 16 zijn toen ik haar bij de opvang vandaan haalde. Dat stond ook in haar paspoort. Na een bezoekje van de tandarts bleek ze ruim 10 jaar ouder. :') Uiteindelijk heb ik nog wat oude eigenaresses gevonden, en met die tijdlijn klopte het helemaal.
Je zag het verder niet aan haar af, want grijs is ze gewoon nooit geworden. Ze was wel mager toen ik haar kreeg, maar trok ook weer goed bij. Ook in bespiering.
Het is zeker even schrikken en je aanpassen, maar ik heb persoonlijk nog wel heel veel plezier gehad in het verzorgen van een senior. Vooral haar gebit was slecht, en ze bleek artrose te hebben, maar dat was allemaal met goed voer- bewegings- en supplementenmanagement goed te doen.

Al met al heb ik er nooit spijt van gehad of er heel erg van gebaald. Ze is uiteindelijk een jaar of 30 geworden, en ik ben vooral dankbaar dat ik haar nog ruim drie ongecompliceerde jaren mocht geven. En daarbij heel veel van haar heb mogen leren.


Wow 30 jaar, mooie leeftijd! 10 jaar ouder lijkt me een nog grotere slag in je gezicht... Wel fijn dat je oude eigenaren hebt teruggevonden waarmee je de tijdlijn hebt kunnen doen kloppen. Ik ken enkel de vorige eigenaar, maar die heeft hem ook niet heel lang gehad, ik heb een vermoeden dat hij van hier naar daar is gegaan :(

Zelf heb ik hem sinds april 2019, we hadden altijd een andere tandarts, maar door een slechte recensie van een kennis heb ik toch even deze second opinion laten komen die overigens super goede reviews had en overal aangeraden wordt. Zijn gebit ziet er voorlopig nog heel goed uit (gelukkig!) dus echt de seniorenproblemen van papjes en geen hooi meer worden me voorlopig nog wel even bespaard.

Het zou zo fijn zijn om iets over zijn verleden te weten te komen, maar die kleintjes worden verkocht alsof het weggeefmateriaal is dat na een jaar is afgedankt... Mijn andere kleintje is 6 jaar, dus die valt wél nog exact te schatten gelukkig... Hier heb ik ooit een verzorgster van gevonden die mij wist te vertellen dat hij als kleintje aan een boom aan zijn lot is overgelaten door een ouder koppel die de zorgen niet meer aankonden, maar ik heb hem zelf van een springstal overgenomen (god weet hoe hij daar terecht is gekomen). Met de vorige eigenaar van Rakker heb ik nog een goed contact, maar zij kent de eigenaars die voor haar waren niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:33 



 
Profiel   

Bizar! Aan een boom gebonden? Wat sommige mensen zich in het hoofd halen zeg. :n
Wel fijn dat zijn gebit nog oké is. En dat de PPID goed te managen is met de Prascend. Ik denk dat het goed is dat je nu weet dat hij wat ouder is dan eerder gedacht, dan ben je toch eerder bedacht op ouderdomskwaaltjes. En dat maakt het managen ervan ook weer wat makkelijker. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 20:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen