Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Slechte verharing paard met cushing

 
Profiel   

Mara is bijna 27 en vorig jaar is de ziekte van Cushing vastgesteld. Ze krijg nu medicatie en de waardes zijn nu top!

Ik zie alleen dat ze moeite heeft met verharen. Haar vriendinnetje van 25 verhaart behoorlijk, maar bij Mara gaat het moeizaam en ze heeft het behoorlijk warm.
Scheren wil ik niet omdat ze 24/7 in een open stal staat en geen deken op heeft.

Geven jullie supplementen voor een betere verharing of hebben jullie een andere oplossing?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:31 



 
Profiel   

Helaas is dat wel het gevolg van cuching. Die komen gewoon heel slecht uit hun vacht. Ik ken genoeg mensen hier die gewoon blijven wachten maar die paarden staan midden in de zomer nog met hun wintervacht. Ik zou persoonlijk wachten tot het mooi weer wordt en dan de scheermachine eroverheen halen. Worden ze gegarandeerd blij van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 18:33 



 
Profiel   

Hier ook gewoon scheren bij Jolly, die het ook moeilijk heeft en er zelf niet uit kan komen. Anders loopt hij in juli nog in wintervacht en dat is gewoon geen leven. Dus sinds een paar jaar gaat half/eind april zijn dikke bontjas uit en krijgt hij een dekentje om tot het warm genoeg is/zijn vacht weer bijgegroeid is.
Ik heb er een hele vrolijke pony voor terug gekregen die anders altijd erg laag in energie zat vanwege het verharen en het veel te warm zijn met warme dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:02 



 
Profiel   

Je kan ook gedeeltelijk scheren.
Google maar eens op scheerpatronen, dan kun je een tussenmodel vinden waar je je goed bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:27 



 
Profiel   

Hier ook een paard met Cushing/Ppid met flinke vacht. Dit jaar helemaal geschoren& onder de dekens.je kunt ook alleen de hals eruit scheren? Of een racestreep? Zo deden wij het eerder.


los daarvan krijgt ze meestal rond de piek van het verharen wat extra voor de weerstand.
Het is geen typisch paarden supplement, maar werkt hier als een tierelier.
Meestal met verharen geef ik 1 a 2 weken de kauw tabletten met echinaforce& extra vitamine c van A.Vogel. Wel de junior variatie met framboos smaak.
Die andere blieft mevrouw niet.

Afgelopen herfst was het voor het eerst in meerdere jaren niet nodig doordat ze zo goed opgeknapt is dankzij fijn stal management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 19:31 



 
Profiel   

samirah schreef
Hier ook een paard met Cushing/Ppid met flinke vacht. Dit jaar helemaal geschoren& onder de dekens.je kunt ook alleen de hals eruit scheren? Of een racestreep? Zo deden wij het eerder.


los daarvan krijgt ze meestal rond de piek van het verharen wat extra voor de weerstand.
Het is geen typisch paarden supplement, maar werkt hier als een tierelier.
Meestal met verharen geef ik 1 a 2 weken de kauw tabletten met echinaforce& extra vitamine c van A.Vogel. Wel de junior variatie met framboos smaak.
Die andere blieft mevrouw niet.

Afgelopen herfst was het voor het eerst in meerdere jaren niet nodig doordat ze zo goed opgeknapt is dankzij fijn stal management.



Ben wel benieuwd hoeveel tabletjes per keer je geeft? Hier een paard van 600 kg. Nu 20 maar komt ook ieder jaar moeilijker door de vacht heen. Omdat de vacht er steeds rond deze tijd wat smoezelig uit zag is ze wel getest op cushing maar toen waren de waarden heel netjes. Misschien toch echt ouderdom? ;)
Verder geef ik wel lijnzaadolie voor de vacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:13 



 
Profiel   

Mijn old timer is er al even niet meer, maar ik heb hem toen wel geschoren. Als het wat fris is gewoon een dekentje op doen. Als je paard het zelf niet meer goed kan regelen dan kun jij dat beter voor hem doen. Ik heb mijn paard toen de eerste lente na de diagnose geschoren. De jaren er op kwam hij zelf weer mooi uit zijn wintervacht. Hij deed het super op de medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:26 



 
Profiel   

Hier ook 2 cushing-vriendjes en 24/7 in- en uitloop. Ik scheer ze in delen/patronen. Eerst een deel ter verkoeling van de eerste zonnestralen en pas als het echt warmer wordt helemaal. En dat dan nog een paar keer per zomer :'). Al heb ik ook al een paar keer gemerkt dat hun lichaam 'zon ineens' verharing in kan zetten en dan zijn ze binnen een week 'kaal'. Succes in ieder geval ☀️

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 21:00 



 
Profiel   

Dank voor het meedenken!

Mara is nog nooit geschoren en is een behoorlijke hittepetit....maar misschien moet ze er maar aan. Ik kijk het nog even aan en mocht het weer erg warm worden en ze is nog niet door haar vacht dan kijk ik de buurvrouw even lief aan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 11:58 



 
Profiel   

Toen mijn oude ppid kreeg moest hij ook een deken op.
Zijn haren waren niet meer waterdicht had ik het idee. Dus alleen daarom moest er al een deken op.

En de zweterige plekken schoor ik bij hem ook, dat was in de flank en bij de elle boog bij hem.
Zag er niet uit dat weg, maar was wel fijner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 12:01 



 
Profiel   

Ik borstelde elke dag en het duurde even maar alles ging eraf.Ze zag er wel uit als een lappendeken en had al vroeg de vliegendeken op omdat de wei aan de straat lag en ze er erg verwaarloosd uitzag.Maar komt goed.Ik gebruikte een ijzeren manenkam.
[ img ] Als lappendeken met al zomervacht er onder.
[ img ]In zomervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 12:05 



 
Profiel   

simone46 schreef
Dank voor het meedenken!

Mara is nog nooit geschoren en is een behoorlijke hittepetit....maar misschien moet ze er maar aan. Ik kijk het nog even aan en mocht het weer erg warm worden en ze is nog niet door haar vacht dan kijk ik de buurvrouw even lief aan ;)


Mijn viervoeters waren van oudsher ook alleen grasmaaiers, kende ook vrijwel niets, maar ze hadden heel snel door dat het verkoeling/bevrijding bracht, dus het was maar even en toen bleven ze keurig staan :D. En als je het zelf niet kan of wil; er zijn ook mensen die je, incl machine, in kan huren. Dan is het met '2x knipperen' klaar ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:52 



 
Profiel   

SandraBu000 schreef
simone46 schreef
Dank voor het meedenken!

Mara is nog nooit geschoren en is een behoorlijke hittepetit....maar misschien moet ze er maar aan. Ik kijk het nog even aan en mocht het weer erg warm worden en ze is nog niet door haar vacht dan kijk ik de buurvrouw even lief aan ;)


Mijn viervoeters waren van oudsher ook alleen grasmaaiers, kende ook vrijwel niets, maar ze hadden heel snel door dat het verkoeling/bevrijding bracht, dus het was maar even en toen bleven ze keurig staan :D. En als je het zelf niet kan of wil; er zijn ook mensen die je, incl machine, in kan huren. Dan is het met '2x knipperen' klaar ;).


Ik heb een keer een pony geschoren die zelfs nooit in de hand kwam. Heel even was ze onrustig met het lawaai en de machine. Eerste haal was spannend en ze was aan het draaien. Duurde een paar seconden en toen had ze door wat er gebeurde en welk effect het had. Nou die pony heeft amper één oor verdraaid voor de tijd dat het scheren duurde. Ze zijn er zo blij mee! Die vacht jeukt, vervilt en verstikt de huid. Met een beetje pech krijgen ze smet plekken. Je maakt ze echt blij hoor als die vacht eraf gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:56 



 
Profiel   

SandraBu000 schreef
simone46 schreef
Dank voor het meedenken!

Mara is nog nooit geschoren en is een behoorlijke hittepetit....maar misschien moet ze er maar aan. Ik kijk het nog even aan en mocht het weer erg warm worden en ze is nog niet door haar vacht dan kijk ik de buurvrouw even lief aan ;)


Mijn viervoeters waren van oudsher ook alleen grasmaaiers, kende ook vrijwel niets, maar ze hadden heel snel door dat het verkoeling/bevrijding bracht, dus het was maar even en toen bleven ze keurig staan :D. En als je het zelf niet kan of wil; er zijn ook mensen die je, incl machine, in kan huren. Dan is het met '2x knipperen' klaar ;).


Ik ga dan zeker iemand vragen die er ervaring mee heeft! Ik ga me er niet aan wagen ;-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 12:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen