Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat oudje dat overal proppen van maakt geven?

 
Profiel   

Hier de oudjes op All in one Soup van Avéve. Ze doen het er super op. Doe er nog een volle schep Fibreforce bij en laat het een 30 min weken in lauw water. Krijgen wel gewoon hooi erbij en moeten ze maar zien of ze nog wat willen knabbelen. Gebitten zijn hier eigenlijk nog wel heel goed.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 09:43 



 
Profiel   

Delaja schreef
monsera schreef
Hoe ziet hij er uit op het moment?

Ik zou hem zeker niet apart zetten. Maar mocht hij mager zijn / worden dan kun je hem misschien vaker hij voeren dan de 2 keer die hij nu krijgt.



Zeker niet slecht voor zijn leeftijd. Hij is niet heel rond, maar dat is meer een spieren kwestie. Z'n ribben zijn in ieder geval niet echt zichtbaar.


Voor spieren kan ik de Linamix van Equifirst aanraden; heeft hier echt wonderen gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:18 



 
Profiel   

Ik denk niet dat de eigenaresse iets wil veranderen wat betreft de grasbrok. Die eet hij goed en hij lijkt toch behoorlijk fit nog. Wellicht dat, mocht hij toch achteruitgaan, de glyx mash kan worden gewisseld voor iets als seniores priores; het ziet eruit alsof veel oudjes het daar goed op doen.
Overigens maakt hij een paar keer per week nog een rustig buitenritje en lopen ze hier 24/7 buiten in de paddock en wei, waar hij aardig rondscharrelt, hij staat dus zeker niet helemaal stil.

Wat apart staan betreft: ik doe het liever helemaal niet, gezien de balans in de kudde (mijn haf blijft dan met de shetjes staan en raakt heel erg gestresst van de leider moeten zijn), maar we zullen zien... De eigenaresse wil het oudje toch graag 's nachts apart en overdag in de groep. Dan kan hij 's nachts in ieder geval z'n slobber en fijne hooi eten en doe ik de draadjes open als hij zijn ochtendportie op heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:24 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ook oude paarden horen in principe niet spierarm te worden, dus dan zou ik ook wat sojaschroot aan zijn slobber toevoegen.

Zelf zou ik het er op gokken in de groep als hij geschiedenis van koliek of verstopping heeft, maar dat kunnen uiteraard alleen de eigenaresse en jij bepalen.


Hij valt absoluut niet in de categorie spierarm, het is meer dat hij niet meer zo mooi gespierd is als een rijpaard dat (bijna) elke dag aan het werk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 10:28 



 
Profiel   

Delaja schreef
De eigenaresse wil het oudje toch graag 's nachts apart en overdag in de groep. Dan kan hij 's nachts in ieder geval z'n slobber en fijne hooi eten en doe ik de draadjes open als hij zijn ochtendportie op heeft.


Prima oplossing toch? Hopelijk ook voor jouw haf.
Mijn oudje staat 's nachts ook apart, eigen stal met uitloop. Kan ze rustig haar slobbertje eten 's ochtends en 's avonds en heeft zij mooi onbeperkt hooi. De andere twee kunnen absoluut niet op onbeperkt hooi. En overdag dus lekker samen op de wei, gaat super hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:50 



 
Profiel   

Hopelijk is het zo genoeg!
Ik heb de seniores priores nog genoemd bij de eigenaresse, maar ik was compleet vergeten dat hij geen granen mag hebben. Vandaar dat hij de glyx mash krijgt. Hij krijgt nu ook een scheutje lijnzaadolie door elke bak slobber.
Nu maar hopen dat 's nachts apart staan genoeg is en dat hij niet helemaal alleen moet staan. Anders heb ik inmiddels denk ik wel een leefbare situatie bedacht. De shetjes mogen dan onder het draadje door waardoor ze aan beide kanten kunnen staan en het hooi voor het oudje zit dan in een bak waar de shetjes niet bij kunnen. We zijn zo in ieder geval overal op voorbereid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 18:09 



 
Profiel   

ja die van mij eigenlijk ook geen graan, maar op de een of andere manier kan hij wat er in zit blijkbaar toch goed verteren.
geen jeuk,geen eczeem, geen enkele klacht er van.
maar fijn dat je al,een ander product hebt gevonden.
daar zit al lijnzaad in, dus olie zou dan wat dubbelop zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 19:13 



 
Profiel   

Mijn Dikke is 31 en heeft inmiddels ook niet meer z‘n voltallige gebit.
Het probleem met proppen maken ken ik ook en daarom krijgt hij van mij als (hoofd)ruwvoer geweekte hooicobs wat goed werkt.
Hij heeft dit natuurlijk sneller op dan andere paarden hun portie hooi.
Daarom geef ik hem er altijd nog een kleine portie fijn hooi als “bezigheidstherapie” bij.
Ik kreeg de tip van iemand (die zelf 2 haffies van 32 & 34 heeft en het probleem kent) om het hooi in een net te doen.
Nu ben ik op zich absoluut geen voorstander van hooinetten :n , maar ik moet zeggen dat het bij die van mij zeer goed werkt.
Omdat hij maar steeds kleine hoeveelheden uit het net plukt, kan ‘ie die hoeveelheid ook beter kauwen.
Is iig het proberen waard :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 00:14 



 
Profiel   

Waarom geen voorstander van hooinetten? Mijn oudje krijgt juist haar hooi uit een fijnmazig hooinetten, kleine hapjes kan ze nog wel weg kauwen.

@TS hoe gaat het nu met het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 06:21 



 
Profiel   

Het gaat goed! Hij krijgt nu al de hele zomer de hoeveelheid slobber/grasbrok/fibrebeet die hij normaal in de winter krijgt en staat 24/7 op het gras maar ook met toegang tot Duits kruidenhooi. Hij zal nooit meer dik worden, maar voor een oudje ziet hij er echt fantastisch uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 09:40 



 
Profiel   

Fijn zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:22 



 
Profiel   

Mloes schreef
Waarom geen voorstander van hooinetten? Mijn oudje krijgt juist haar hooi uit een fijnmazig hooinetten, kleine hapjes kan ze nog wel weg kauwen.

Ze staan met een hooinet niet meer in de natuurlijke eethouding (neus op de grond) en daardoor maken ze ook minder speeksel aan wat ze nodig hebben bij de vertering.
Daarbij heb ik ooit eens ‘s ochtends vroeg een paard moeten bevrijden die met z’n been onhoog in het net gevangen stond :\ , geen idee hoe lang ‘ie daar zo gestaan heeft.
Maar goed, om dezelfde reden die je hier boven aangeeft, krijgt mijn senior sinds een jaar ook een hooinet naast z’n ingeweekte hooicobs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 05:16 



 
Profiel   

Ik wilde nog even een update plaatsen.

Het gaat erg goed met meneer! Inmiddels 30 jaar oud, maar niet te stoppen.

Hij staat 's nachts apart en krijgt in de ochtend ook nog tijd om z'n bak leeg te eten. Hij krijgt nu per dag 2 scheppen grasbrok, 2 scheppen glyx mash en 1 schep fibrebeet. Dit wordt aangevuld met tincturen, opkikker voor senioren en een extra scheut lijnzaadolie. Hij heeft 24/7 toegang tot een bijna kale wei, er ligt altijd hooi waar hij aan kan knabbelen en hij staat nu een paar uur per dag op het volle gras, dit wordt uitgebouwd naar 24/7. Hij maakt nog altijd proppen (zal ook niet veranderen aangezien hij kiezen mist), maar lijkt zo toch genoeg binnen te krijgen.
Ook heeft hij deze winter voor het eerst een deken opgekregen, waarbij ik vrije teugel kreeg in het beslissen wanneer hij hoeveel gram op kreeg, aangezien de eigenaresse dat lastig vond om in te schatten. Dat heeft hem duidelijk goed gedaan.
Hij wordt sinds een klein half jaar bijna niet meer bereden, nu gemiddeld één keer per week/ per twee weken (dat onregelmatige ben ik geen voorstander van bij zo'n oudje, maar niet mijn pony).
Hij is super de winter doorgekomen en glimt je tegemoet in de zon!

[ img ]


[ img ]


[ img ]
(Nog in wintervacht)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 21:39 



 
Profiel   

Even een compliment naar jou als stalhouder ts, helaas ben je eerder een uitzondering dan de regel maar super hoe bezorgd je om hem bent!
Fijn dat de nieuwe voerwijze helpt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 21:46 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Even een compliment naar jou als stalhouder ts, helaas ben je eerder een uitzondering dan de regel maar super hoe bezorgd je om hem bent!
Fijn dat de nieuwe voerwijze helpt!


Wat een lief berichtje, dankjewel!
Ik ben van mening dat elk paard het zoveel mogelijk naar z'n zin moet hebben en ik heb hier het voordeel dat ik dat zelf helemaal in kan vullen :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen