Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

te oud?

 
Profiel   

hee,
ik ben gevraagd om een paard bij te rijden, super leuk maar ze is al 19, is het dan nog wel gezond om haar elke dag minstens 1 uur te laten lopen of heeft ze rustdagen er tussen nodig? het paard heeft wel een goeie conditie en uithoudingsvermogen.

alvast bedankt xx
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 21:03 



 
Profiel   

Dat ligt per paard anders. Het ene paard is topfit op deze leeftijd en de ander zit tegen z’n pensioen aan. Wat wordt er nu met het paard gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 21:06 



 
Profiel   

klopt hier op de manege stond een oud paard dat ieders favoriet was. die is tot op de laatste dag enthousiast en topfit geweest. op een dag stopte z'n hart gewoon mee. vrijwel nooit iets aan gemankeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 21:17 



 
Profiel   

Dit is verschillend per paard. Wat vind de eigenaar? Ik zou het daarmee overleggen. En wat is het paard gewend?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:03 



 
Profiel   

Ik zou zeggen bespreek het eens met de eigenaar, die kent het paard het best!

Opzich zegt leeftijd maar heel weinig, mijn 24jarige bijvoorbeeld loopt nog altijd met gemak jongere dieren naar huis op wedstrijd. Die wordt ook zo’n 5-6 keer per week getraint :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:07 



 
Profiel   

Ik reed mijn 19 jarige nog 5 dagen in de week op L niveau.
Als je het paard nog moet gaan opstarten als in paard staat nu stil,dan zou ik wel rustig aan beginnen.
Ze goed in en uit stappen, ze hebben wat langer nodig.
Maar zoals de rest ook aan geeft het is paard afhankelijk. Maar als het paard je leuk lijkt dan zou ik het op zijn leeftijd niet afwijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:09 



 
Profiel   

Hoe ziet ze er uit en wat is haar conditie nu?
De mijne is 17 en loopt nog bijna dagelijks een uur, inclusief springlessen en af en toe een 32 km rit naar het ruiterpad zonder een greintje stijfheid. Die hoop ik zo toch nog enkele jaren te houden.
Als dat paard nu goed in het werk staat, dan zou ik daar geen problemen in zien. Je merkt het zelf wel als ze moe wordt of de volgende dag minder energie of spierpijn heeft toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:26 



 
Profiel   

Het licht inderdaad niet aan de leeftijd. Mijn verzorghaflinger rijd 4 per week en 1 keer voor het tweespan, dat geeft ze aan goed te kunnen en te willen :j ! Ik zou het met de eigenaar bespreken en vragen hoeveel er nu mee gedaan word. Stel hij rijd nu 2 keer per week zou ik niet opeens alle dagen rijden. Maar als hij nu al goed werkt kan het wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 17:45 



 
Profiel   

Ik vind voor elk paard elke dag een uur training teveel :+
Mijn 11 jarige werkt 3-4x in de week, een enkele keer eens 5x.
Maar elk paard heeft rustdagen nodig, ongeacht de leeftijd.

Mijn in december overleden senior heb ik tot 29 jaar ook 3-4 in de week in beweging gehad, daarna werd het langzaamaan steeds wat minder, is uiteindelijk bíjna 33 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 17:49 



 
Profiel   

Mijn paard heeft tot zijn 30e volop in het werk gestaan. In het jaar dat hij 30 was geworden nog een complete bucketlist afgewerkt wat we "nog 1 keertje wilden doen".
Hij heeft nu 2 jaar de diagnose ESS en is met pensioen, gisteren 33 geworden!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:15 



 
Profiel   

Mooi om lezen dat de oudjes nog volop meekunnen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:35 



 
Profiel   

Er loopt ook een topic over oudere paarden:
[AOW] Wie rijdt er nog meer met ouder paard in de sport?

Rust roest. Elke dag lopen gaat prima. Niet elke dag op het uiterste van z'n kunnen natuurlijk. Maar met een goed trainingsschema met intensievere en minder intensieve trainingen, buitenritje, keertje balkjes of een sprongetje, kan ook een ouder paard prima elke dag lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 15:59 



 
Profiel   

Als het paard verder goed in conditie is en plezier heeft in het rijden, zie ik geen problemen. Die van mij is ook 20

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:27 



 
Profiel   

Joh wij laten de oudjes gewoon mee trainen met de endurance paarden. We rijden ze tot 25+ gewoon op tempo.

De 26 jarige haflinger heeft nog een lange afstands wedstrijd gewonnen. 20 km

Gisteren nog gescheurd met m'n 35 jarige IJslander

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:03 



 
Profiel   

Wat heb je besloten TS?

Mijn 20-jarige IJslander is in de fleur van haar leven, die gaat graag op pad, op stevig tempo en het liefst met wat racepartijtjes (loopt veel jongere en grotere paarden eruit met haar korte pootjes). Een rit korter dan 6km en ze is zwaar beledigd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:11 



 
Profiel   

Misschien een stomme vraag. Maar waarom elke dag, kan 4 dagen per week ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:43 



 
Profiel   

Mijn totaaaal niet oudje van 25 wordt 3-4 keer per week gereden en een keer aan de longe met longeerhulp.
Bij gebrek aan bak rijden we buitenritten. Afhankelijk van de tijd die ik heb kunnen we een half uur weg zijn, maar ook rustig 1.5 of zelfs 2.5 uur.
Nu het weer richting de zomer gaat kan ik straks ook weer in de wei en op het land rijden, kan ik hem weer wat meer dressuurmatig oppakken ook.
Hij is NRPS, half Arabier / half KWPN en niet kapot te rijden (afkloppen!), echt een hete donder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 22:57 



 
Profiel   

alle paarden hebben rustdagen nodig. Ik heb ooit een lezing bijgewoond over trainen, herstel en een juiste basis aanleggen. los van de juiste basis, dit is een ander verhaal, als je traint breng je schade aan, aan de weefsels. Dat gaat dan om alle weefsel dus spier, peet, bot, bindweefsel, etc. Bij normale training is er 72 uur nodig voor geheel herstel. Bij dat herstel komt dan ook supercompensatie kijken, oftewel de weefsels herstellen net wat beter als dat ze waren voor de training. Nu hoeft een paard natuurlijk niet na elke training 72uur vrij te hebben, maar toch wel regelmatig (elke 2 a 3 weken) en zeker een ouder dier zou ik de tijd geven voor herstel. Vrij betekend niet opsluiten in een stal voor 3 dagen lang maar juist zoveel mogelijk vrije beweging.
Wat je dan bijvoorbeeld krijgt is:
dag 1 longeren
dag 2 dressuur
dag 3 vrij
dag 4 spelen met balkjes
dag 5 dressuur
dag 6 vrij
dag 7 longeren
dag 8 dressuur
dag 9 vrij
dag 10 buitenritje
dag 11 dressuur
dag 12/13/14 vrij

het is natuurlijk maar een voorbeeld, ik kan niet oordelen over de conditie en de lichamelijke toestand, misschien loopt het paard rustig 4 of 5 dagen achter elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:36 



 
Profiel   

lailapri schreef
alle paarden hebben rustdagen nodig. Ik heb ooit een lezing bijgewoond over trainen, herstel en een juiste basis aanleggen. los van de juiste basis, dit is een ander verhaal, als je traint breng je schade aan, aan de weefsels. Dat gaat dan om alle weefsel dus spier, peet, bot, bindweefsel, etc. Bij normale training is er 72 uur nodig voor geheel herstel. Bij dat herstel komt dan ook supercompensatie kijken, oftewel de weefsels herstellen net wat beter als dat ze waren voor de training. Nu hoeft een paard natuurlijk niet na elke training 72uur vrij te hebben, maar toch wel regelmatig (elke 2 a 3 weken) en zeker een ouder dier zou ik de tijd geven voor herstel. Vrij betekend niet opsluiten in een stal voor 3 dagen lang maar juist zoveel mogelijk vrije beweging.
Wat je dan bijvoorbeeld krijgt is:
dag 1 longeren
dag 2 dressuur
dag 3 vrij
dag 4 spelen met balkjes
dag 5 dressuur
dag 6 vrij
dag 7 longeren
dag 8 dressuur
dag 9 vrij
dag 10 buitenritje
dag 11 dressuur
dag 12/13/14 vrij

het is natuurlijk maar een voorbeeld, ik kan niet oordelen over de conditie en de lichamelijke toestand, misschien loopt het paard rustig 4 of 5 dagen achter elkaar.


Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen die echt in de sport rijden daar kunnen komen met maar 2x per week te rijden?

De mijne loopt 5-6x per week waarvan 4x intensiever (minimaal 40 min draf+galop, rest stap) en doet het eigelijk goed zo qua spieren. Wel met de kanttekening dat wij niet trainen voor topsport, maar juist tegen overgewicht. Met het door jou voorgestelde schema zou mijn haflinger dus een probleem hebben, maar misschien werkt het voor een warmbloed wel. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die op hoger niveau (vanaf M en daarboven voor mij) rijden met een schema van maar 2x per week werk onder het zadel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:01 



 
Profiel   

we hebben het over een 19 jarige waarvan ik de lichamelijke conditie (mager/dik/afwijkingen/vol in training/lang stil gestaan/etc) niet weet dus voorzichtig ingezet. Je kan altijd iets aanpassen, of opbouwen. Er zijn er ook die 4x per week op buitenrit gaan dat is natuurlijk ook prima. Daarbij ken ik ruiters die op niveau rijden en die na inrijden 15 min trainen en dan uitrijden en dan 3/5x per week. Uiteraard zul je naar je dier moeten kijken en naast dressuur oefeningen training ook conditie training moeten doen. Waar het om ging was dat 1 dag vrij leuk is, maar niet alle weefsels daaraan voldoende hebben om te herstellen. als je steeds schade blijft aanbrengen worden deze weefsels eerder langzaam aan steeds zwakker ipv sterker.
plaatje van training
stel je doet 1 training en wacht tot dier voldoende hersteld is en doet dan je volgende training dan heeft het effect, zou je meerdere trainingen achter elkaar doen kan dat prima, er is telkens wel een stukje herstel en als je dier dan regelmatig voldoende vrij geeft om volledig te herstellen en er dus supercompensatie is en je dan een volgende training doet zou het het meeste effect hebben. En als ik dan zo terug denk, ik heb veel dieren met een peesblessure gezien die wel prachtig in de spieren stonden. Nou is natuurlijk niet alleen training een reden maar als je met trainen iets kan doen om het risico te verkleinen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:45 



 
Profiel   

sorry, ik vind het echt onzin....maar dat ia persoonlijk.
Mijn paard heeft tot zijn 30e, iedere dag gewoon een buitenrit gedaan, in de bak gelopen of door de weilanden gereden. Hij wordt nu 33 en gaat nu achteruit juist omdat hij niks meer doet! Bespiering valt beetje weg, artrose gaat weer wat opspelen....
Wanneer paarden 22 van de 24 uur mogen doen wat ze willen maakt die bv 2 uurtjs dat wij ermee bezig zijn echt niks uit, en ik denk dat de meeste niet eens 2 uur per dag aan het werk zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:10 



 
Profiel   

Er zit nogal een verschil in elke dag rijden en niets meer doen. Op zijn 30ste had jou paard dus een dusdanige conditie dat je er dus prima meerdere buitenritten per dag mee kon maken, maar moet dat dan elke dag 2 uur zijn? Of had gemiddeld 5 a 6x per week ook volstaan? Waarbij je dus wel met regelmaat een pauze in hebt gelast. Deed je elke rit hetzelfde of zat er een stijgende lijn in wat je vroeg? Oftewel was het beweging geven of trainen.
mijn pony heeft 2 jaar in een manege gelopen, ook veel uren gelopen, maar is nu veel blijer, relaxter over het lijf en heeft duidelijk minder spanning/stress. Waren die 2 jaar slecht? Nee maar er komen nu wel allemaal dingetjes uit die ik daar niet heb gemerkt, laat staan heb kunnen oplossen. Als hij liep zag je er niets aan, aan de longe in een rustig drafje RA onregelmatig gaf ik gas zag je er weer niets aan, maar gb op de buigproeven. Dus een probleem vanuit rug/bekken. Naast 12u pw lessen werd hij ook geleast door iemand die hem in de dressuur uitbracht en reed ik hem zelf m1. Hij deed het, maar pas nu merk ik wat ik gemist heb. Hij loopt nu vele malen lekkerder.

Mijn 42 jarige was beter als toen ze 26 was. Ik reed daar niet dagelijks op maar ze werd niet slechter of stijver. Op het eind reed ik zelf bijna nooit, alleen als mevrouw even wilde uitrazen. Ze was ook geen goede lespony in de bak want het was hollen of stilstaan. Dus voornamelijk mee op buitenritjes. Zij had veel minder stress van een buitenrit als de pony van hierboven. Ik zou met haar rustig dagelijks kunnen wandelen, ze liep gewoon zelf voorop, maar ze weigerde ook wel eens om mee te gaan, ik heb dit gerespecteerd. De wandelingen met haar waren een half uurtje met of zonder kindje erop. Dat was voor haar meer beweging geven en het belaste haar hoofd ook niet overmatig. Training (oude vandagen gym, of vrijheidsdressuur, of actief bakrijden) deed ik nooit dagen achter elkaar. Dat is toch een andere belasting.

Oftewel ik kan best elke dag een half uur fietsen, maar wil ik een uur fietsen dan moet ik trainen, dan heeft mijn lichaam dus ook tussendoor rust nodig. Blijf ik op dat half uurtje hangen zal het wel los lopen, misschien slijtage van continu hetzelfde doen, al is fietsen natuurlijk geen hele zware belasting. Maar als ik nu dezelfde afstand windkracht 9 tegenwind heb is het ineens wel weer een training. Dan wordt de krachtsinspanning veel hoger en doe ik er ook nog eens veel langer over. Dan is het wel heel fijn als ik lekker weekend mag houden en de maandag niet weer veel wind staat. Ik zal eens kijken of ik het artikel over deze trainer nog ergens kan vinden daar staat het vast duidelijker in als ik kan uitleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 07:36 



 
Profiel   

Lopen in manegelessen met allemaal verschillende (beginnende) ruiters lijkt me sowieso het meest nefaste voor een paard. Dus dat die stijf of onregelmatig was kan ik me zeker voorstellen, al denk ik niet dat dat te maken heeft met spiertraining icm overtraining maar met de ene na de andere die anders rijdt, trekt, bonkt, ... icm wss geen passend zadel.

Een paard is een bewegingsdier. De buitenritten van de gemiddelde mensen passen perfect in zijn natuurlijke patroon en zijn echt geen spiertraining. Is ook vooral rechtuit, dus ook voor de gewrichten beter. Ok, ik heb het niet over endurance interval-trainingen, maar wel de afstanden met wat stap/draf/klein galopje tot zo’n 15-20 km. Dat kan een paard best elke dag, zal ie juist zelfs beter van worden dan 2 rustdagen inbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:14 



 
Profiel   

lailapri, waar lees jij meerdere buitenritten per dag ??? dat zeg ik niet, ik zeg ook niet dat het minstens 2 uur per keer moet zijn!!! gewoon elke dag bewegen...ik doelde meer op de opmerking dat een paard een rustdag nodig heeft, dát vind ik onzin.
Zelfs na een endurancewedstrijd kreeg mijn paard lichte beweging de dagen erna, of na een zware western show werd er afgebouwd.... en dat konden ook stapritjes zijn.... maar rustdagen vind ik niet nodig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 08:46 



 
Profiel   

19 jaar hoeft echt niet te oud te zijn. Ken zat voorbeelden van paarden/ponys van boven de 20 die het nog super vinden om dagelijks bezig te zijn. Net als dat ik zat jongere paarden ken die al aan hun pensioen toe zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 09:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen