wanneer is een paard te oud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:24

Oude paarden kunnen nog lang vanalles. Het gaat niet om de kalenderleeftijd. Mijn ervaring is wel dat als ze Cushing krijgen,wat meestal toch een ouderdomsziekte is, dat ze dan wel achteruitgaan.Al is er medicatie voor.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:30

Misschien is die regel van 25 toch niet echt handig:-)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:35

Ponies kunnen veel ouder worden dan grote paarden.Algemeen gesproken dan. Misschien komt dat omdat ponies minder doorgefokt zijn?

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:37

anjali schreef:
Oude paarden kunnen nog lang vanalles. Het gaat niet om de kalenderleeftijd. Mijn ervaring is wel dat als ze Cushing krijgen,wat meestal toch een ouderdomsziekte is, dat ze dan wel achteruitgaan.Al is er medicatie voor.



En toch hoeft dat niet.
Mijn merrie heeft al vanaf haar 13 cushing en is nu bijna 23.

En topfit. Afgelopen 1,5 jaar wat minder gelopen door mijn zwangerschap en bevalling. Maar daarvoor nog zo’n 800-1000km per jaar.

En ook nu zijn we weer redelijk fanatiek bezig.
2 a 3x in de week loopt ze nu waarvan 1x les, 1 zelf in de bak en een keer bos.

Niets aan dr te merken. Krijg vaak de vraag of ze nog jong is.
Totdat haar voorpluk aan de kant waait dan denken ze o! Omdat ze zo grijs is :P

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:51

Saul schreef:
anjali schreef:
Oude paarden kunnen nog lang vanalles. Het gaat niet om de kalenderleeftijd. Mijn ervaring is wel dat als ze Cushing krijgen,wat meestal toch een ouderdomsziekte is, dat ze dan wel achteruitgaan.Al is er medicatie voor.



En toch hoeft dat niet.
Mijn merrie heeft al vanaf haar 13 cushing en is nu bijna 23.

En topfit. Afgelopen 1,5 jaar wat minder gelopen door mijn zwangerschap en bevalling. Maar daarvoor nog zo’n 800-1000km per jaar.

En ook nu zijn we weer redelijk fanatiek bezig.
2 a 3x in de week loopt ze nu waarvan 1x les, 1 zelf in de bak en een keer bos.

Niets aan dr te merken. Krijg vaak de vraag of ze nog jong is.
Totdat haar voorpluk aan de kant waait dan denken ze o! Omdat ze zo grijs is :P

Krijgt die Prascend of andere medicatie?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 13:52

anjali schreef:
Ponies kunnen veel ouder worden dan grote paarden.Algemeen gesproken dan. Misschien komt dat omdat ponies minder doorgefokt zijn?

Omdat ze kleiner zijn. Grotere zoogdieren leven langer dan kleinere, maar binnen een soort leven kleinere rassen vaak langer. Grote honden worden ook minder oud dan kleine keffers.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:52

Anjali ze krijgt prascend ja. Is door de jaren heen wel iets verhoogd de dosis.

Dus ze is inmiddels een hele dure :P

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:54

Hier een 20 jarige barockpinto die nog steeds winstpunten loopt in de Z. Ze heeft wel wat milde artrose waarvoor ze 2x per jaar corticosteroïden krijgt. Daarnaast krijgt ze dagelijks Glucosamine. Zolang ze gelukkig is en het nog steeds leuk vind om dressuurmatig te trainen gaan we nog even door. Maar ik vind 20 jaar echt wel senior te noemen. Ouderdomskwaaltjes komen langzaam en sommige dingen vereisen wat meer aandacht dan bij een jong paard.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:59

Ligt echt aan de gezondheid. Super Guus is ook al ouder maar wordt volgens mij nog steeds wel eens bereden.
Sommige paarden zijn met 15 jaar al 'versleten' :(
Zolang in goede gezondheid; rust roest.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:02

Dat klopt ook. Mijn ruin is nu 21 en al sinds 2014/2015 met pensioen wegens gezondheidsredenen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:28

Mijn oude Quartermerrie is 34 geworden en heb ik tot haar 25e regelmatig gereden. Toen werd ze erg struikelig en gaf aan het niet meer leuk te vinden. Daarna nog regelmatig gewandeld en gelongeerd. Tijdens één van die wandelingen dacht een verre kennis dat ik een nieuw jonkie had :) Heeft ook nooit een grijze haar gehad.

Mijn 'jonkie' is nu 24 en wordt ook nog regelmatig (2 a 3x per week) gereden , ik merk wel dat ze rustiger geworden is; een sprintje trekken hoeft niet meer zo van haar, maar die tijd heb ik ondertussen ook wel gehad :D

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:53

De vraag van ts is,wanneer is een paard te oud? Mijn vraag daarop is,te oud waarvoor?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:56

Paard afhankelijk.

Ik heb ene van 23 die niet meer bereden kan worden en ook stram is. Heeft echter allemaal te maken met de beenstand, erg doorgezakte kogels (misschien DSLD/ESPA). Hij loopt wel nog vrolijk met de groep mee. En ben laatst even met hem aan de hand gaan wandelen... Nou dan stapt hij ook nog heel vlot door, sneller dan mijn andere paarden :+
Maar met rollen en weer rechtkomen zie je hem wel wat sukkelen.

Mijn andere "oudje" is 19 en wordt nog recreatief bereden en heb ik eens per 14 dagen Dressuurles mee.


Daarnaast staat er op een aanpalende wei een hengst van inmiddels 32 jaar oud. Je ziet het alleen lichamelijk aan hem. (mager en staar, bijna geen tanden meer). Draven kan die nog als de beste en hij heeft nog heel droge benen (geen gallen ofzo).
Dit paard heeft grand prix dressuur gelopen. En werd- als ik me niet vergis- tot zijn 27e nog bereden.

Losa

Berichten: 4
Geregistreerd: 06-10-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 09:54

Het is al vaker gezegd hier maar je kan er wat mij betreft geen specifieke leeftijd aan vast plakken. Net als bij mensen is de een sneller "versleten" als de ander. Ook blijft de een super gezond en wordt de ander ziek, geen een is hetzelfde. Zowel bij mensen als bij paarden :)

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:45

Ik heb een paard van 19, wordt 20 in maart 2022. Dus wel al op leeftijd, maar nog niet stokoud. Ik ben mij wat aan het voorbereiden op het hebben van een senior. Wat voor suplimenten geven jullie? Rijden jullie anders dan met 'n 10 jarige bijvoorbeeld? Iets andere doelen? Help je je paard warm houden? Etc

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:09

Vanaf 18 kun je Seniorbrok gaan geven, daar zit wat meer Vit-A in en is vaak iets zachter geperst.
Qua 'anders rijden' is maar net wat het paard zelf aangeeft. Niet dat ie de dienst mag gaan uitmaken, maar ook niet doorpushen als ie echt niet meer wil. Geef het lichaam vooral ook voldoende tijd om te herstellen; na de ene dag een flinke buitenrit de volgende dag even longeren oid.
Qua warm houden is het maar net wat ie zelf aangeeft, hoeveel vacht die aan maakt en wat het weer doet. Persoonlijk heeft die van mij (24) met beginnende wintervacht nu met nachten (buiten) van 0-3 graden lekker een 200 grams op.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: wanneer is een paard te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 18:53

Ik rij er net zo gek mee als voor heen mijn paard is 27 en moet ik buiten juist afremmen . Is geen steek veranderd. Ik voer eigenlijk niet echt bij krijgt eventueel wat pulp in winter bij en onbeperkt voordroog. Nu laat ik haar in de vacht komen en dan dadelijk onder de 10 graden gaat er deken op en als echt koud is ligt er vaak wel 400/500 gram op

Shetwijzer
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 18:54

anjali schreef:
Oude paarden kunnen nog lang vanalles. Het gaat niet om de kalenderleeftijd. Mijn ervaring is wel dat als ze Cushing krijgen,wat meestal toch een ouderdomsziekte is, dat ze dan wel achteruitgaan.Al is er medicatie voor.



Helemaal mee eens! Mijn 21-jarige paard die ik sinds een paar maand heb kende helemaal niks… Hij was vroeger weleens bereden, maar hier weten we niks over. Daarna heeft hij misschien wel 15 jaar op 3 hectare grasland gestaan. Nu leert hij springen, wandelen en zelfs rustig aan rijden! Hij is op leeftijd dus alles op zijn tijd, maar dat bewijst maar dat een paard echt verschillende leeftijden heeft voor “oud”.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 18:12

QC1997 schreef:
Ligt aan het paard. Mijn paard is 26 ik rijdt nog 3x in de week.


Hoe krijg je het voor elkaar om zo'n oud topic spontaan te uppen? De ironie in onderwerp is dan wel weer lachwekkend. :')