Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

wanneer is een paard te oud?

 
Profiel   

vanaf welke leeftijd kan een paard echt niet meer bereden worden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:29 



 
Profiel   

bokt vliegt echt over de kop als je in dit tempo topics aan maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:31 



 
Profiel   

De meeste oude-paarden-eigenaren stoppen met rijden als het paard aangeeft dat het genoeg is. Dat verschilt heel erg per paard, sommige zijn met 16 op, andere gaan tot hun 35e door. Bij ons was paard 1 met 18 echt op (maar die kan al ouder geweest zijn), paard 2 is in het harnas gestorven met 20 aan koliek, ik had er diezelfde middag nog op gereden, paard 3 is een half jaar voor haar overlijden met pensioen gegaan (met 22) en onze huidige senior (26) moet nog lang niet aan pensioen denken.

Het is zeker niet leeftijdsafhankelijk in ieder geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 09:49 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
bokt vliegt echt over de kop als je in dit tempo topics aan maakt.

Ze probeert aan haar 25 berichten te komen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 10:39 



 
Profiel   

Dat is echt per paard verschillend en niet persé leeftijdgerelateerd.
Zelfde met mensen uiteraard, sommige mensen van 80 kunnen de marathon lopen en anderen komen niet verder dan door de woning met een rollator.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 10:44 



 
Profiel   

Zonnebloem92 schreef
Dat is echt per paard verschillend en niet persé leeftijdgerelateerd.
Zelfde met mensen uiteraard, sommige mensen van 80 kunnen de marathon lopen en anderen komen niet verder dan door de woning met een rollator.

Zo is het inderdaad.Vanaf 20 gelden paarden wel als bejaard .Maar ze kunnen wel 40 worden .Of ze nog kunnen werken of niet,dat is individueel heel verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-21 11:21 



 
Profiel   

anjali schreef
Zonnebloem92 schreef
Dat is echt per paard verschillend en niet persé leeftijdgerelateerd.
Zelfde met mensen uiteraard, sommige mensen van 80 kunnen de marathon lopen en anderen komen niet verder dan door de woning met een rollator.

Zo is het inderdaad.Vanaf 20 gelden paarden wel als bejaard .Maar ze kunnen wel 40 worden .Of ze nog kunnen werken of niet,dat is individueel heel verschillend.

20 bejaard O Wow vind ik echt niet maar goed. Meeste paarden halen de 20 niet omdat wij ze stuk rijden. Dus de paarden die 20 redden zijn dan in eens oud. Nee vind 20 zeker niet bejaard

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:04 



 
Profiel   

Fitte bejaarden zijn ook bejaard.

Maar misschien is het bij paarden wel net als bij mensen: alleen mensen die minimaal 5 jaar ouder zijn dan jezelf zijn oud. Als je 15 bent is iemand van 20 oud. Zestig jaar later zijn mensen van 80 oud, maar die van 75 nog echt niet hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 11:33 



 
Profiel   

kijk naar de mensen om je heen...de ene is zo versleten voor zijn 70 en de andere word 90 of zelfs meer!
zo hangt het erfelijk maar ook het geleefde leven en andere factoren van veel andere zaken af!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:20 



 
Profiel   

Als die op is :+

En nu serieus. Wat is oud wat is jong? Gemiddeld zijn ze met een jaar of 22 wel oud te noemen. Belangrijkste is om te kijken of je paard het rijden nog leuk vind, heeft hij geen pijn, loopt hij regelmatig? Heeft hij nog spieren en gewicht of is het een skelet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 14:31 



 
Profiel   

Rex_Rolfo schreef
Fitte bejaarden zijn ook bejaard.

Maar misschien is het bij paarden wel net als bij mensen: alleen mensen die minimaal 5 jaar ouder zijn dan jezelf zijn oud. Als je 15 bent is iemand van 20 oud. Zestig jaar later zijn mensen van 80 oud, maar die van 75 nog echt niet hoor :)


Ben 71 en kreeg recentelijk de 2e prik. Schrok mij alweer wezenloos op de priklocatie allemaal stokoude mensen. En 15 minuten na de prik wachten, ik heb alarmlichten op de auto, wegwezen.
Kwa paarden, nog een paar maanden heb ik een 8 jarig paard ( allround tot 12 jaar gevraagd, geen tank) .Stokoud, om te rijden, is gemiddeld boven de 17 jaar. Maar een paard met een grote stokmaat die moet ik niet boven de 15 jaar.


Laatst bijgewerkt door Nico12 op 25-05-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 14:48 



 
Profiel   

keona schreef
20 bejaard O Wow vind ik echt niet maar goed. Meeste paarden halen de 20 niet omdat wij ze stuk rijden. Dus de paarden die 20 redden zijn dan in eens oud. Nee vind 20 zeker niet bejaard

Een paard boven de 18 wordt wel gezien als senior omdat rond/na die leeftijd hun voedingsbehoefte en lichaam veranderd. Blessures/operaties ed. zullen meer tijd kosten om te herstellen.

Dat heeft niets met kapot rijden te maken.
De mijne is 21 en zijn gebit begint hier en daar wat kuren te vertonen en hij kauwt wat moeilijker.
Ook heeft hij wat beginnende artrose.
Dit komt niet omdat hij te veel gereden is, juist absoluut niet.

Gemiddeld wordt een paard tussen de 20 en 25 jaar.
Mijn vorige merrie werd 21 en niet omdat ze kapot gereden was, maar omdat haar melanomen de overhand kregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 14:58 



 
Profiel   

Dit soort topics veroorzaken meestal echt gigantische discussies dus twijfelde nogal of ik me er in wilde mengen... Maar ik doe het toch :D Ik rijd een D-pony van 27 jaar op dit moment, die echt nog topfit is. Zelfs de dierenarts had hem op het eerste gezicht maximaal 17 geschat. Wij doen geen gekke dingen zoals urenlange buitenritten of hele springparcoursen, maar 2 a 3 keer per week een lekker rondje buiten vind hij echt geweldig, hij leeft er echt van op. Ik denk dan ook dat je gewoon naar je paard moet luisteren; deze pony is op 27-jarige leeftijd nog graag bezig, een andere misschien niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:04 



 
Profiel   

De oudste die wij hier hebben staan is fysiek 28 maar in de kop nog regelmatig 3 en nauwelijks zadelmak :') Is een EV, heeft de hele wereld gezien, en als ik er tien jaar van af zou liegen als je 'm ziet, denk ik dat je nog steeds niet gelooft "dat hij al zo oud is".
Ik denk niet dat je er een leeftijdsdefinitie aan kunt hangen, net als bij mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:08 



 
Profiel   

Daar kun je natuurlijk geen algemene richtlijn op geven, per paard verschillend. Ken zelf meerdere oudere paarden 20+ die nog super te rijden zijn. Toen ik vorig jaar in dienst kwam in de zorg bij mensen met NAH en LG, dus fysiek best zwaar werk, was mijn oudste collega 78, ze werkte als zzp-er. Ze moest bij ons stoppen omdat er meer mensen vast in dienst kwamen, niet omdat ze het werk niet aankon, want ze ging direct weer door naar een volgende funktie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:13 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]
27 top fit heeft alle tanden nog en loopt een hoop jonkies er zeker , paard krijgt geen speciale voeding. Zomer 24/7 op gras en winter 24/7 kuil
Brainless schreef
keona schreef
20 bejaard O Wow vind ik echt niet maar goed. Meeste paarden halen de 20 niet omdat wij ze stuk rijden. Dus de paarden die 20 redden zijn dan in eens oud. Nee vind 20 zeker niet bejaard

Een paard boven de 18 wordt wel gezien als senior omdat rond/na die leeftijd hun voedingsbehoefte en lichaam veranderd. Blessures/operaties ed. zullen meer tijd kosten om te herstellen.

Dat heeft niets met kapot rijden te maken.
De mijne is 21 en zijn gebit begint hier en daar wat kuren te vertonen en hij kauwt wat moeilijker.
Ook heeft hij wat beginnende artrose.
Dit komt niet omdat hij te veel gereden is, juist absoluut niet.

Gemiddeld wordt een paard tussen de 20 en 25 jaar.
Mijn vorige merrie werd 21 en niet omdat ze kapot gereden was, maar omdat haar melanomen de overhand kregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 15:56 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn dame is inmiddels 27 (foto is van vorig jaar juni) en nog topfit. Wilt alles nog doen, springen, dressuren, crossen, buiten rijden etc. Zolang ze nog wilt mag ze mee, als ze niet wilt hoeft ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:00 



 
Profiel   

[ img ]

Mijn Friese dame wordt zo grijs als een duif, maar is met 24 echt nog niet klaar.

Verschilt mega per paard, wat de geschiedenis is, hoeveel pech ze hebben, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:01 



 
Profiel   

Myrthee_ schreef
[ [url=m/tcxKjb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn dame is inmiddels 27 (foto is van vorig jaar juni) en nog topfit. Wilt alles nog doen, springen, dressuren, crossen, buiten rijden etc. Zolang ze nog wilt mag ze mee, als ze niet wilt hoeft ze niet.

Ja top toch . Zo paard kun je dan toch niet al met 18/20 jaar oud noemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:01 



 
Profiel   

Mijn merrie met 21 van een manege meegenomen om dr na meer dan 10 jaar een 'pensioen' te geven, zat vast in dr schouder en na losmaken loopt ze weer als een zonnetje, 24/7 uitloopstallen met hooi uit slowfeeders, zomers iets aan wei erbij, viraminebrok en kwartje muesli met wel iets voor de gewrichten van kramer, maar loopt beter dan ooit, toont ook nog nauwelijks grijs _O- [ img ]
[ img ]
[ img ]
Hier werd ze 24, deze 3 fotos zijn allemaal van afgelopen maand, met bbp zelfs van zondag nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:25 



 
Profiel   

keona schreef
Myrthee_ schreef
[ [url=m/tcxKjb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn dame is inmiddels 27 (foto is van vorig jaar juni) en nog topfit. Wilt alles nog doen, springen, dressuren, crossen, buiten rijden etc. Zolang ze nog wilt mag ze mee, als ze niet wilt hoeft ze niet.

Ja top toch . Zo paard kun je dan toch niet al met 18/20 jaar oud noemen.


Absoluut! Ik vind haar zelfs nu nog niet oud. Tuurlijk merk je wel dat ze niet meer een piepjong ding is, maar geen oud houterig dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 16:55 



 

Dat verschilt zo erg per paard, ik zou vooral kijken wat ze nog aankunnen en aan willen kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 17:33 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
sprokkelpost

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 08:21 



 
Profiel   

20 plus geldt voor mij wel als een senior. Hoe fit je dier is is heel verschillend. De foto's die ik hier in dit topic voorbij zie komen zijn voor mij fitte paarden om te zien, maar kan zeker wel zien dat ze boven de 20 jaar zijn. Fijn dat het kan zonder medicatie, speciale voeding of andere extra zorg. Maar ook prima als het wel nodig. En dat heeft ook niet altijd met een paard kapot rijden te maken. Senioren, dier of mens, kunnen nou eenmaal wat kwaaltjes gaan krijgen.

Of je er nog op kan rijden is ook per paard verschillend. Kijk goed naar je dier en wat die aangeeft, eventueel in goed overleg met behandelaars zoals dierenarts. Mijn oude paard is 30 jaar geworden. Tot zijn 25ste heb ik hem gereden, maar wel op een voor hem passende manier. Daarna hebben we nog wel wat grondwerk gedaan om de spieren soepel te houden. De rest van zijn dagen versleet hij in de groep. Vanaf zijn 27ste begon hij wel te kwakkelen met zijn gezondheid. Met aangepaste voeding en medicatie hebben we daarna nog 3 mooie jaren gehad.

Geen idee hoe mijn huidige paarden het straks gaan doen. Ik hoop dat ze de 20 plus in elk geval in goede gezondheid mogen halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:21 



 
Profiel   

20 vind ik nog meevallen mits paard lekker gezond is in koppie en lijf. 30+ vind ik dat het allemaal echt wel een tandje minder mag.
Mijn merrie heb ik met 16 gekocht en over 4 jaar hoop ik dat zij nog heerlijk mee op trektocht kan hoor. Stel ik merk aan haar dat het minder soepeltjes gaat dan luister ik daar naar, maar tot nu toe danst ze (iets wat letterlijk) het bos door, nemen we wat boomstammen mee en beklimmen we kleine maar erg steile zandbergjes. Ze vind het heerlijk.

Dus, verschilt per paard, maar vanwege leeftijd zou ik een paard niet snel stil zetten. Het werk waar nodig verminderen en lekker bezig zijn. Rust roest, ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 12:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen