Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie rijdt er nog meer met ouder paard in de sport?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd...
Wie rijden er nog meer met hun "oudere" paard in de sport? Zo ja, wat doen jullie?
Is hij/zij nog helemaal in orde?

Ik zelf start met deze 19 jarige.


[ img ]


Hij heeft niet eerder wedstrijden gelopen. Sinds 2 jaar rijden wij zo nu en dan een wedstrijdje.
Afgelopen zondag voor het eerst L2 gestart en beiden proeven beloond met 1 winstpunt *\o/*

Wel heeft hij een verzakt hoefbeen, cornage en artrose in hals en rug. Laatste 2 zijn ingespoten en we hebbben groen licht van de da. We zijn al veel verder gekomen als dat ik ooit durfde te dromen. Zolang hij goed blijft en er plezier in blijft houden tuffen we lekker door!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:54 



 
Profiel   

Leuk topic zeg!

Ik rij met mijn 18 jarige shetlander in de aangespannen sport op Z - ZZ niveau, we zijn nu iig ZZ startrechtig. Voorlopig zolang ze het red gaan we gewoon door, wel liep ze eerst 6 dagen per week, en dat hebben we teruggeschroefd naar 5 dagen per week. Maar ze is nog hartstikke fitaal!


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:01 



 
Profiel   

oooh wat inspirerend Nicje, ik beschouw mijn 20 jarige eigenlijk als afgeschreven voor de sport := heb de afgelopen jaren geen tijd gehad ivm jonge kindjes maar wel lekker recreatief doorgetrained

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:08 



 
Profiel   

Linsey1998 schreef
Leuk topic zeg!

Ik rij met mijn 18 jarige shetlander in de aangespannen sport op Z - ZZ niveau, we zijn nu iig ZZ startrechtig. Voorlopig zolang ze het red gaan we gewoon door, wel liep ze eerst 6 dagen per week, en dat hebben we teruggeschroefd naar 5 dagen per week. Maar ze is nog hartstikke fitaal!


[ [url=m/3iGBIL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ontzettend leuk! En knap hoor ZZ! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:08 



 
Profiel   

Wat leuk zeg! Ik rij nu L2 met mn 21 jarige. Ook een oefenparcours laatst gesprongen.

Ze is helemaal in orde, alleen in de omgang is het soms net alsof ze een jong paard is _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:13 



 
Profiel   

Wat leuk dat er meer zijn met 'oudjes' in de sport!
Ik heb mijne gestart tot de L1 met winst toen ze 23 jaar oud was.

Daarna kreeg ze nog een veulen met 24.

Met 25 weer opgepakt en de ORUN basissport begonnen en met 26 jaar oud mijn ORUN met haar afgesloten.
Inmiddels is ze 27 en échte met actief pensioen haha.

[ img ]

[ img ]
Bovenstaande foto's zijn van afgelopen jaar.
De andere twee zijn al wat ouder.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:42 



 
Profiel   

Zo leuk dit topic! Ik rij Z2 met mijn merrie die volgende maand 20 wordt. Helaas door wat pech een blessure gehad en daardoor dus afgelopen zomer voor het laatst gestart, maar als ik haar weer in vorm krijg ben ik zeker nog wel van plan nog eventjes door te gaan. Geen recente rij foto’s maar dit was haar afgelopen winter.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:47 



 
Profiel   

*nu 25*

Mijn toen 22 jarige werd op die leeftijd nog Z2+2.
Tot die tijd heb ik er ook nog L SGW mee gereden.

Toen dacht ik (ten onrechte) dat pensioen een keer aan de horizon zou gloren en had ik al een opvolger klaar staan. Ben hem wel door blijven rijden (op niveau) maar geen wedstrijden meer. Toen ik hem vervolgens de trailer op zag rennen toen hij weer een keer mee mocht ergens heen heb ik een bijrijder gezocht die hem weer wat kon gaan crossen en sindsdien loopt hij weer cross trainingen en oefencrossen op 25 jarige leeftijd.

Ik sta er nog regelmatig van versteld. Maar zolang hij er zin in heeft mag hij mee.
[ img ]

Tov het paard wat ooit L SGW liep (na stevige training want hij is niet echt gemaakt voor snelheid) is hij achteruit gegaan. Maar dat is enorm relatief. Hij loopt eigenlijk echt gewoon als een gemiddeld paard. Heeft niet meer dan gemiddeld tijd nodig om op te warmen. Is nooit stram en op spierpijn heb ik hem nog niet kunnen betrappen. Behalve wat meer voer (2,5/ 3kg 18PLus, dat is ook niet echt abnormaal) heb ik er echt nog 0 mankementen aan gehad. En zelf bij 30 graden hebben we hem vorig jaar nog gewoon een cross training laten lopen. Heeft hij gewoon van de eerste tot de laatste pas lol. (en niks te merken de volgende dag).

Zijn bespiering blijft verbluffend goed (zadelpasser zei ooit: zou willen dat de meeste 7 jarigen er zo uitzien). Alleen zijn kont wordt iets hoger en puntiger. Dat merk je even bij de eerste keer doorsluiten. Dat hij van iets verder moet komen. Maar zijn achterhand er bij voor verzameling werkt nog gewoon goed. _/-\o_
Geef me een week en ik start hem zo weer Z2. Denk dat het zelfs gemakkelijker gaat dan 3 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:28 



 
Profiel   

Mijn 20 jarig word ook nog actief gereden. In het verleden Z1 gelopen. Nu B met de bijrijdster en ik cross nog steeds met hem. Hij is super fit
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:41 



 
Profiel   

Tsjah wat is oud, ik noem mijn 16 jarige Friesch wel een ouwe.. Ik rij Z2 met hem al heb ik hem de laatste tijd weinig uitgebracht door de corona periode.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:43 



 
Profiel   

Ja maar door de Corona en dracht niet meer gestart. Ze was M springen in haar jonge jaren. Ze zou naar Amerika op de stal waar je stond te wachten heeft ze een flinke peesblessure opgelopen, koop ging niet door. Is ze naar een dame gegaan maar die kreeg nog een kindje dus stond ze maar werkeloos te wezen. Ik heb haar gekocht voor een paar centen omdat ze blij was dat ze bij mij kwam, na daar 2 jaar te hebben stil te hebben gestaan weer opgebouwd. Helaas door een stom ongelukje tijdens het rijden weer een peesblessure op de oude plek en het was nog maar 20% dat ze weer een rijpaard zou worden. Dus die uitdaging zijn we aan gegaan, lange heftige weg, en ben wedstrijden met haar begonnen. Kwam er later pas achter dat ik al meteen L2 mocht starten dus dat hebben we maar gedaan en dat ging echt heel makkelijk. Nu toch nog maar een veulentje met haar fokken. Ze moet nog een maand dus dat is heel spannend. Voor ons de eerste ipv alleen maar oppassen op al die drachtige dames en veulens. Ze is 19 en ze heeft 1 x een veulentje gehad toen ze 4 was.
En we gaan weer starten als ze het weer toe laat, nu al zin in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 12:57 



 
Profiel   

Mijn haflinger is nu 25 maar heeft tot zijn 22e actief in de wedstrijdsport gelopen (Z2 met winst). Het is dat ik een ongeluk kreeg en anderhalf jaar heb moeten revalideren en ik daar nu de energie niet meer voor heb, maar anders hadden wij nog wel langer actief geweest in de sport.
We lessen inmiddels nog steeds iedere week op Z2/ZZ licht niveau, hebben 1x per 2 weken balken/cavaletti les en het is nog steeds een heel erg blij ei. Dus zolang hij nog zo'n blij ei is geniet ik er met volle teugen van <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:11 



 

Mijn 17-jarige loopt weliswaar niet in de sport maar levert zeker sportprestaties. We rijden ritten tot 30 km, dressuren nog vrolijk op L/M niveau en zijn zelfs weer wat aan het lessen, met 2 hoeven in de neus. Meestal loopt ze zo'n 5 - 6 keer per week.

In de winter gaat er behoorlijk wat voer in maar dat is eigenlijk al zo sinds ik haar heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:32 



 
Profiel   

Heel leuk topic! :)

Mijn 18 jarige is zo fit als een hoentje en heeft een bereconditie. Ik spring ermee, dressuur en we rijden lekker in het bos. Door Corona lang niet gestart maar ik ga hem als het weer kan weer starten in het Z1 en dan wil ik toch ook nog graag het Z2 in met hem. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:38 



 
Profiel   

Wat leuk, ik zie een bekende locatie ook voorbij komen! De Schalm was mijn eerste keer springen buiten de eigen locatie.

Zelf hoef ik niet extreem te voeren, eerder oppassen dat ze niet te rond wordt. Vooral nu op het gras doet ze het erg goed.

Het is wel grappig hoor; ik kocht haar toen ze 16 was en kreeg in het begin te horen 'wat moet je met zo'n oud paard'. Inmiddels vijf jaar verder en ze lijkt wel alleen maar fitter te worden. Het voordeel was dat ik haar en haar familie kende. Ik heb haar ingereden en naar de keuring gebracht als driejarige. Het stammetje waar ze uit komt is heel hard en zit goed in elkaar. Vandaar dat ik de gok genomen heb en er heel weinig spijt van gekregen heb.

Zelf ben ik wel heel voorzichtig, misschien wel te voorzichtig. Dan hebben we een springles gehad en dan wil ik de volgende dag rustig ontspannen rijden. Dan stap ik op en is ze helemaal hieper en wil ze heel graag lopen. Ze heeft een enorme will to please onder het zadel. Dat is dan ook wel de grootste valkuil, daar wil ik echt heel voorzichtig mee omgaan. Ze loopt zo als een zonnetje door pijn heen, dat is echt heel erg opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:46 



 
Profiel   

Dat soort dilemma's krijg je inderdaad.
Ik heb er zelf 1 die altijd kei lui is geweest in zijn jonge jaren. Inmiddels is dat bijna omgeslagen naar te fanatiek. Maar als je dan voorzichtig wordt kom je snel in zo'n neerwaartse spiraal; is hij gewoon lui? of gaat het niet meer?
Ik ben dus redelijk 'onverbiddelijk': werken met dat beest! Ik heb redelijk bewust de keuze gemaakt dat ik beter een keer over een grens heen kan gaan en dan echt een keer moet stoppen/ een flinke stap terug doen. Dat past hem beter dan de grens millimeter voor millimeter achteruit laten schuiven en uiteindelijk uit voorzichtigheid nergens meer te zijn.

Dat houdt dat praktisch bezien in dat ik hem bij 30 graden gewoon meeneem naar een cross training (ipv preventief afmelden). Hem gewoon zijn ding laat doen (enthousiast mee doen dus) en dan de volgende dag wel zie hoe het hem bekomen is. Als dat niet goed zou zijn, doen we het niet weer. Maar dan blijkt hij er als een zonnetje doorheen te komen en doen we het gewoon nog een keer. Of dat ik hem wel eens uitleen voor een eerste cross ervaring. Dan zijn we soms wel een langer/fanatieker bezig dan ik voorzien had. Maar zolang hij leuk zelf meedoet denk ik dan: gewoon niet kijken/denken. Of dat ik hem even doorpak in een dressuur sessie en hem toch even extra verzamel of doorschakel.
Anders krijg je wat ik heel veel om me hee zie: paarden die 'verslijten' van te weinig doen.

Het klinkt wat hard. Dat voelt voor mij echter niet zo. Het voelt oprecht als de beste manier om hem lang gezond en hard te houden. Ik pas vreselijk goed op mijn beest. Heb hem al 22 jaar. Dus kan daardoor misschien ook wat makkelijker inschatten hoe en wat. Maar dat betekend dus wel dat er gewoon doorgepakt wordt.
Hij mag hier gewoon oud worden en blijven tot aan zijn dood. Zo lang dat kan actief. En als dat niet meer kan, ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:04 



 
Profiel   

Die van mij blijft ook tot haar dood. Ze was als driejarige mijn 'once in a lifetime' en kwam per toeval weer op mijn pad 13 jaar later.

En inderdaad ze kunnen vaak veel meer aan dan je denkt. Na het oefenparcours en een andere keer na een forse buitenrit, was ze de dag erna echt heel fijn te rijden. Het mooie is dat als ik na even stappen de teugels oppak, ze gaat dribbelen om weer wat te doen. Even rustig rijden zit niet echt in haar systeem. Ik heb gelukkig een instructrice die alles ziet en haar heel goed kent. Als ik er zelf niet meer uit kom, dan kan ik haar er zo opzetten en rijdt ze de stijfheid of de problemen er best makkelijk uit. Nu klop ik dit even af, want dat is al een tijdje geleden.

Tegen hitte kan ze niet zo heel goed, dus die sla ik wel af. Je leert ook gewoon wel in de omgang hoe ze zijn en wat ze aankunnen. Eigenlijk blijft ze me verbazen.

Alleen in de omgang is ze soms wat veel paard, maar zodra ik erop zit dan gaat het goed. Ze gaat echt voor je door het vuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:11 



 
Profiel   

pol013 schreef
Dat soort dilemma's krijg je inderdaad.
Ik heb er zelf 1 die altijd kei lui is geweest in zijn jonge jaren. Inmiddels is dat bijna omgeslagen naar te fanatiek. Maar als je dan voorzichtig wordt kom je snel in zo'n neerwaartse spiraal; is hij gewoon lui? of gaat het niet meer?
Ik ben dus redelijk 'onverbiddelijk': werken met dat beest! Ik heb redelijk bewust de keuze gemaakt dat ik beter een keer over een grens heen kan gaan en dan echt een keer moet stoppen/ een flinke stap terug doen. Dat past hem beter dan de grens millimeter voor millimeter achteruit laten schuiven en uiteindelijk uit voorzichtigheid nergens meer te zijn.

Dat houdt dat praktisch bezien in dat ik hem bij 30 graden gewoon meeneem naar een cross training (ipv preventief afmelden). Hem gewoon zijn ding laat doen (enthousiast mee doen dus) en dan de volgende dag wel zie hoe het hem bekomen is. Als dat niet goed zou zijn, doen we het niet weer. Maar dan blijkt hij er als een zonnetje doorheen te komen en doen we het gewoon nog een keer. Of dat ik hem wel eens uitleen voor een eerste cross ervaring. Dan zijn we soms wel een langer/fanatieker bezig dan ik voorzien had. Maar zolang hij leuk zelf meedoet denk ik dan: gewoon niet kijken/denken. Of dat ik hem even doorpak in een dressuur sessie en hem toch even extra verzamel of doorschakel.
Anders krijg je wat ik heel veel om me hee zie: paarden die 'verslijten' van te weinig doen.

Het klinkt wat hard. Dat voelt voor mij echter niet zo. Het voelt oprecht als de beste manier om hem lang gezond en hard te houden. Ik pas vreselijk goed op mijn beest. Heb hem al 22 jaar. Dus kan daardoor misschien ook wat makkelijker inschatten hoe en wat. Maar dat betekend dus wel dat er gewoon doorgepakt wordt.
Hij mag hier gewoon oud worden en blijven tot aan zijn dood. Zo lang dat kan actief. En als dat niet meer kan, ook prima.


Pas je wel op, mijn oude buurmeisje was ook zo bezig met haar paard tot die bij 25+ graden gewoon dood door schuld op de hindernis viel.... dat beest was zo een pleaser dat hij letterlijk alles gaf tot het laatste moment .... Dat je hem laat werken oke, maar blijf wel opletten waar zijn grens dan is!


Laatst bijgewerkt door kwita op 07-05-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:34 



 
Profiel   

Mijn topper Rocco Festival. Zelf gefokt uit mijn D-pony (Welsh merrie) x Rafurstinels is inmiddels 20 jaar. We zijn nu na de winter en corona dip weer volop aan het trainen om straks toch 60% te gaan scoren in de PSG.

Om toch een doel te hebben nu de wedstrijden al zo lang niet doorkunnen gaan heb ik bedacht dat ik mijn Orun diploma ga halen. Heel leuk bedacht maar hier moet je dus voor springen. Het is maar 60cm hoog maar ikzelf heb na de geboorte van mijn dochter nu 17 jaar! geleden niet meer gesprongen en mijn 20 jarige Rocco dus ook nog nooit. We zijn druk aan het oefenen gegaan en ik kan alleen maar zeggen, dit hadden we 10 jaar eerder moeten doen. Rocco vind het geweldig om te doen en ik heb er ook heel veel lol in.

Rocco is altijd al dik van de lucht geworden maar deze winter werd het echt extreem. Minder beweging en wel zijn gewone sportbrok gehad resulteerde in een manenkam zo dik en overal vet ophopingen dat we echt wat aan zijn voer moesten doen. Wij zijn overgestapt op de Cavalor Fibreforce aangevuld met nog wat extra Lucerne en Oerbalans van Vitalstyle en wat schets mijn verbazing, onze notoire luchtzuiger (zodra hij ook maar iets te eten had gekregen pakte hij de bak) is compleet gestopt met luchtzuigen.

Mijn dochter gaat hem nu ook uitbrengen in de M1 en zolang hij niet aangeeft dat het genoeg is blijven we lekker doortrainen.

Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren !

[ img ]
Rocco 19 jaar.


[ img ]
Rocco 20 jaar en voor het eerst springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:37 



 
Profiel   

Leuk marmir, ik ben vorig jaar begonnen met springen. Dat had ik ook wel veel eerder willen doen. Ook mijn 'dressuurpaard' vind het heel leuk en doet onwijs haar best. Zelf had ik alleen wat gesprongen met een pony (zonder les) en zij heeft alleen in de kooi gesprongen met de merriekeuring.

In het begin moest ik echt nog gas geven en nu trekt ze er juist naar toe en moet ik haar wat inhouden. Hoe ouder ze wordt, hoe meer dingen we doen die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Deze zomer wil ik ook echt nog een crossles gaan volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:42 



 
Profiel   

Wat gaaf dat sommigen nog zo hoog rijden met de ouder wordende dieren!

Sakura, die opmerkingen ken ik. Heb mijne gekocht toen ze 19 was. Ik dacht: dan weet ik zeker dat de laatste 2/3 jaar van haar leven goed is. Heb wel een beetje mis gedacht, aangezien ze er 8 jaar later nog steeds is.

Mijne mist inmiddels al zeker 6 jaar haar snijtanden. Ze blijft laatste jaren was schraal. Nu ze standaard op de merriebrok staat gaat ze steeds beter.

Na een peesblessure op 24 mocht ze eigenlijk niet meer springen, maar zelfs na de ORUN met 80cm in parcours heeft ze er nooit meer last van gehad.
Ze is ook echt een doodloper. Daarom gaat ze nu alleen nog mee met bosritten, zodat ze hopelijk niet straks onder me uit zakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 09:46 



 
Profiel   

kwita schreef
Pas je wel op, mijn oude buurmeisje was ook zo bezig met haar paard tot die bij 25+ graden gewoon dood door schuld op de hindernis viel.... dat beest was zo een pleaser dat hij letterlijk alles gaf tot het laatste moment .... Dat je hem laat werken oke, maar blijf wel opletten waar zijn grens dan is!


Je bedoelt het vast goed.
Maar ik kan niet zo veel met deze reactie. Ik heb geprobeerd een genuanceerd compleet beeld te geven van mijn afwegingen. 'Dood door schuld' is dan een beetje een kort door de bocht reactie. Zowel naar je buurmeisje als naar mij.
Ja, dat kan gebeuren. Ja dat zou banketstaaf zijn. Maar ik geef je zojuist al mijn afwegingen inclusief het feit dat ik JUIST goed kijk naar zijn grens.
En ergens: als mijn paard er voor kiest om alles te geven tot het laatste moment. Wie zegt dat dat dan slechter is dan hem dat 'alles willen geven' te ontnemen?
Ik zeg echt vaak letterlijk tegen hem: tot waar jij wil he vriend. Anders kappen we er mee. Maar als dit dan, met alle ruimte die ik hem geef, de weg is die hij kiest.

Mijn hele punt is nou net dat veel mensen al zo voorzichtig worden met hun paarden. Soms al op 16 jarige leeftijd. Dat ik me afvraag of dát dan beter voor ze is.

Ik héb hem minder laten doen. En dan die blik in zijn ogen toen hij mee mocht op de trailer (nota bene voor een begrafenis stoet....) Het is gewoon niet zomaar zo zwart wit als 'dood door schuld' zoals jij net zegt.
Als ik telkens nét voor de veilige weg gekozen had was hij misschien bij 20 jaar al afgehaakt. Wie weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:04 



 
Profiel   

Pol, als het voor jou goed voelt en het paard kan het nog aan moet je training prima kunnen.
Mijn oudje (27) vind bakwerk inmiddels wat saai, maar nog prima op M niveau te rijden met vliegende wissels etc. Ze wordt enthousiast. Als ze niet wilt is dat ook prima.

Als eigenaar ga ik er van uit dat je het zelf wel aanvoelt wat kan en wat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:16 



 
Profiel   

Mijn instructrice kan er bij de mijne nog een passage en pirouettes uit rammelen. Blij dat het dier dan is! Zelf ben ik niet zo heel handig daarmee. Als zij erop zit en moeilijke dingen gaat vragen, zie ik haar veranderen. Dan is ze helemaal geconcentreerd en loopt ze enthousiast rond. Gelukkig is mijn instructrice ook van doorgaan en niet te afwachtend zijn. Dus daar vertrouw ik op.

Ook op mijn eigen gevoel en wat mijn paard aangeeft. Ik heb het direct door als ze stress heeft, check hoeveel ze eet en of dat makkelijk gaat. Kijk en voel de benen en zie aan haar blik of er wat aan de hand is. Dan kunnen twintig mensen zeggen dat het goed gaat, als ik aan het stappen door de gang iets hoor, dan is er 9 van de 10 keer toch echt wat aan de hand. Het kan alleen een spiertje zijn, maar ook een beginnende hoefzweer.

Je moet er echt per paard naar kijken, ik heb geleerd om op mijn eigen gevoel te vertrouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:23 



 
Profiel   

Hier ook een ouder paard (19 jaar inmiddels). Gewoon elke dag aan het werk. Rustdagen omdat ie zo hard gewerkt zou hebben, daar doe ik niet aan. Op het niveau waarop ik rij, is voor een paard niet echt hard werken. Dagen dat ik niet rij, longeer ik. En rust roest. En het leuke is: hij wordt alleen maar beter. We doen alles, dressuur, springen, buitenrijden. Bij alles nog even enthousiast en voorwaarts.
Soms wordt zelfs gevraagd of het een jong paard is :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 10:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen