Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe ouder hoe gekker?

 
Profiel   

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Wij hebben een 32 jarige C pony in onze kudde van 6 paarden. Ze heeft Cushing, krijgt daar medicijnen voor en is super goed de winter doorgekomen. Ze heeft praatjes voor 10 en dat is gelijk het probleem. We hebben 3 voerplekken met onbeperkt hooi voor de paarden. Ze kunnen in alle rust een plekje vinden om te eten. Alleen heeft ze een soort nijd ontwikkeld naar de 2 tinkers. Ze trapt tegen de boom, het hek, de muren noem het maar op. De tinkers negeren haar, maar ze blijft non-stop met haar achterbenen trappen wat haar oude lichaam niet goed doet lijkt mij. Ze trapt de tinkers niet, maar wilt ergens tegenaan schoppen. De dierenarts zegt dat het niet door de cushing komt, maar dat ze op haar oude dag grootheidswaanzin heeft gekregen. Herkennen jullie dit en hebben jullie een tip om haar weer wat te temperen?

Ter informatie ze komt voldoende aan haar ruwvoer, er is geen strijd bij de slowfeeders. Daarnaast krijgt ze 3x daags speciaal voer op stal om haar op gewicht te houden. Voor de andere paarden heeft ze respect.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 10:34 



 
Profiel   

Is er iets in de medicijnen aangepast waardoor ze zich veel beter voelt? En dat ze daarom plots zo 'fanatiek' is met dr achterbenen.

Het lijkt mij toch als al het trappen haar zeer zou doen, dat ze er dan wel mee zou stoppen als de tinkers er niet op reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:24 



 
Profiel   

Onze deed dit ook, shet die al op anderhalve pil stond, heb haar laten gaan. Cushing kun je de symptomen behandelen met medicatie maar de tumor in de hypofyse groeit wel door. Dus vraag je af of je nog door moet gaan, de mijne was nog maar 11.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-21 13:29 



 
Profiel   

bigone schreef
Onze deed dit ook, shet die al op anderhalve pil stond, heb haar laten gaan. Cushing kun je de symptomen behandelen met medicatie maar de tumor in de hypofyse groeit wel door. Dus vraag je af of je nog door moet gaan, de mijne was nog maar 11.


Bedankt voor jouw reactie. Kan het dan toch aan de Cushing liggen? Dierenarts dacht van niet, maar wij hadden al onze twijfels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:13 



 
Profiel   

Matsenga schreef
Is er iets in de medicijnen aangepast waardoor ze zich veel beter voelt? En dat ze daarom plots zo 'fanatiek' is met dr achterbenen.

Het lijkt mij toch als al het trappen haar zeer zou doen, dat ze er dan wel mee zou stoppen als de tinkers er niet op reageren.


Niets aangepast, maar wel goed de winter doorgekomen qua conditie. Ze heeft in het verleden haar bekken gebroken, goed hersteld maar heeft er artrose in en ondanks dat trapt ze. Dat moet haast wel pijn doen. Is heel hard voor zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:15 



 
Profiel   

Louise74 schreef
bigone schreef
Onze deed dit ook, shet die al op anderhalve pil stond, heb haar laten gaan. Cushing kun je de symptomen behandelen met medicatie maar de tumor in de hypofyse groeit wel door. Dus vraag je af of je nog door moet gaan, de mijne was nog maar 11.


Bedankt voor jouw reactie. Kan het dan toch aan de Cushing liggen? Dierenarts dacht van niet, maar wij hadden al onze twijfels.

Het kan, ze kan ook pijn van de artrose hebben maar lelijk doen naar andere paarden, kleine snelle rondjes draaien vanuit het niets zijn symptomen die ook bij cushing voor komen, onze is anderhalf jaar stabiel en topfit geweest door medicatie en toen ging het snel bergafwaarts. Ik heb goed nagedacht en besloten dat dit niet paardwaardig meer was. Op een kaal stukje staan, oud hooi, anderen in het land en zij moest achterblijven. Mijn da dacht ook niet aan cushing maar ze was nog geen 10 en ik heb haar zeer slecht gezien. Het was al een wonder dat ze het nog twee jaar gered heeft. Mis haar nog steeds maar paardwaardig leven staat boven verdriet van baas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 21:23 



 
Profiel   

Snap ik heel goed en wat een dappere beslissing. Ik houd jouw verhaal in mijn achterhoofd. Alleen staan zonder kudde is geen optie voor ons. Bedankt voor jouw verhaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:38 



 
Profiel   

misschien moet je naar de dosering van de medicatie kijken?
eventueel wat verlagen,kan net dat zijn wat meer rust geeft in het koppie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:46 



 
Profiel   

Mijn paard werd met de pracend ook chagrijniger. (niet dat hij trapte)
En dat heb ik vaker gehoord, stoppen met pracend en het is over.

persoonlijk vind ik 3 hooiplekken weinig met 6 paarden.
Ja als ze heel goed overeenkomen wel.
Maar is het bij 1 wat minder, zoals nu, zo ik meer plekken maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:47 



 
Profiel   

Bedankt voor de adviezen. Het gaat haar niet om het voer, maar is echt chagrijnig. Voornamelijk naar de 2 tinkers, maar soms ook als ze alleen staat. Zit echt in het koppie denk ik.
Ze krijgen voer uit grote slowfeeder pallet bakken waar ze vredig met elkaar staan eten. Daar is verder geen strijd. En extra bak zal helaas geen verschil maken.
Zou stoppen met de medicatie niet meer schade aanrichten? Ze zit maar op een halve pil omdat ze met meer haar eetlust verloor. Iets om over na te denken. Ik ben blij met jullie ervaringen en adviezen hierin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:49 



 
Profiel   

Had ze altijd al een aanwezig karakter?
Is het niet net zoals met mensen dat je op een bepaalde leeftijd gewoon je natje en je droogje wilt en verder met rust gelaten wilt worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 11:56 



 
Profiel   

Het is een pony met een sterk karakter, maar dat trappen is sinds een poosje en wordt steeds erger. Ze tolereert wel de Friezen en de draver, en op een goede dag de tinkers. Zelfs als ze alleen staat doet ze het. Ze gaat iedere avond op stal zodat ze genoeg de gelegenheid heeft om te eten en te drinken. Ze wordt ivm haar leeftijd bijgevoerd met speciaal voer. En zelfs dan heeft ze haar kuren .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:21 



 
Profiel   

Waren haar waardes ook goed? Het kan zijn dat ze misschien net wat meer prascend nodig heeft. Ik zou inderdaad ook wat meer voerplekken maken. Het aantal paarden plus 1 heb ik weleens gehoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 12:27 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken.

Hogere dosering lukt helaas niet want dan eet ze niet meer. Hebben we meerdere keren geprobeerd, maar helaas.

Voerplekken staan hier los van. Is geen strijd om en altijd plek en voer voor de paarden. Is een stabiele rustige kudde zonder strijd om voer. Ze staan liever samen bij een bak dan allemaal verspreid alleen bij een bak. Zoeken elkaar juist op met eten in plaats van dat zij zich verspreiden. Hier zit het niet in.

Wat ik al aangaf ze doet het zelfs wanneer ze alleen op stal staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:00 



 
Profiel   

Maar zijn de cushingwaardes wel goed met deze dosering of is dat nooit meer gecontroleerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:16 



 
Profiel   

Nog iets te hoog, maar je moet kiezen uit 2 kwaden. Ze eet anders niets meer, ook niet na een paar dagen wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:34 



 
Profiel   

hier geen specifieke ervaring met cushing , maar als ik jou verhaal lees en dat ze het ook doet soms als ze niet in de buurt is van de anderen dan denk ik dat je moet overwegen om haar te laten gaan. Lijkt me dan toch een duidelijk teken dat er ergens iets niet goed gaat in het hoofd of ze toch ergens veel ongemak ervaart. Helaas kunnen ze het ons niet woordelijk vertellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:44 



 
Profiel   

Chagrijnig gedrag kan ook een uiting van pijn of ongemak zijn. Is ze ook meer afgezonderd van de kudde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 13:47 



 
Profiel   

Dat klopt inderdaad, dat houden we ook goed in de gaten. Ze zondert zich niet af. Wijkt bijna niet van de zijde van de ruin in de kudde. En functioneert op haar gekke uitspattingen na, goed in de kudde. Waakt op ze tijdens het slapen, rent met ze mee wanneer de kudde gaat rennen en is verder een leuk bijna gewoon paard. Maar als ze gaat trappen dan wordt het een chagrijnig monster en doet zij zichzelf naar mijn idee ook pijn. Ze trapt de paarden niet, maar altijd tegen iets aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 15:05 



 

Er zijn paarden die automutileren, bijvoorbeeld door zichzelf te bijten als uiting van stress. Als ze niet naar andere paarden trapt maar naar objecten en ook echt zichzelf pijn doet dan kan dat hier ook aan de hand zijn.

Waar de stress dan vandaan komt is het uitzoekwerk. Toch pijn? Misschien ziet ze langzamerhand slecht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 15:34 



 
Profiel   

Bedankt voor deze informatie. Ik zal haar goed monitoren hierop. Haar zicht is volgens mij goed, maar zal haar eens testen daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 15:46 



 
Profiel   

oh ik moet er ineens aan denken dat we een merrie gehad hebben die eigenlijk wat vanuit het niks ook wat kon gillen en trappen.
daar had het wel te maken met de hengstigheid.
die merrie was ook al ouder.
weet niet of je misschien nog in die richting zou kunnen denken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 17:14 



 
Profiel   

misschien iets met hormonen te maken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 13:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen