Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard niet kwijt kunnen?

 
Profiel   

Hoi allemaal.
Ik hoop dat de titel pakkend genoeg is om mensen te trekken want ik ben op zoek naar zo veel mogelijk ervaringen en hopelijk uiteindelijk ook een oplossing.

Het probleem is als volgt namelijk:
Ik heb een 17 jarige ruin die geestelijk nog topfit is maar een aantal lichamelijke problemen heeft waardoor hij niet meer bereden kan worden. Hij staat op dit moment bij iemand aan huis waar hij dagelijks met twee andere paarden in een bak staat met daarin een hooibak en automatische drinkbak. Hij staat dus helaas niet op gras en maar beperkt buiten terwijl ik hem eigenlijk gun om zo lang mogelijk buiten te staan en zo veel mogelijk op gras.

Ik doe op dit moment ook geen andere dingen met hem zoals wandelen of vd leren omdat ik niet weet in hoeverre hij last van zijn lichaam heeft en ik hem dus nergens toe wil dwingen. Het is namelijk een people pleaser die pas laat z’n grenzen aangeeft.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een plek waar hij heen kan maar ik heb een beetje het gevoel alsof niemand hem wil. Ik snap dat het lastig is om voor een paard van 1,65 een plekje te vinden maar tot nu toe lijkt het onmogelijk gewoon.
Ik snap dat het ook een optie is om hem bij een paardenrusthuis te plaatsen maar dit wil ik liever niet omdat ik dan geen geld over houd om te sparen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun hem niks minder dan het beste, maar ik wil wel graag verder in de paardensport en door mijn paard bij een rusthuis te plaatsen gaat daar al het geld heen en heb ik geen geld over om te sparen voor een nieuwe lieverd.

De “vraag” is nu dan ook; heeft iemand van jullie een soortgelijk iets mee gemaakt en hoe hebben jullie dit toen opgelost of heeft iemand heel toevallig een plekje voor mijn lieve schat waar hij van zijn oude dag kan genieten.
Ik wil gerust opdraaien voor eventuele extra kosten die je door hem hebt en de dierenarts/hoefsmid blijven betalen maar ik beschik niet over de financiële middelen om en de kosten van het rusthuis te betalen en daarnaast ook nog iets te sparen voor een nieuw paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:53 



 
Profiel   

Wat zijn zijn lichamelijke beperkingen isseus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 22:59 



 
Profiel   

Even heel hard gezegd, maar als jouw paard het lichamelijk niet meer aan kan om met jou te wandelen of lichte oefeningen te doen, hoe paardwaardig is zijn leven dan nog?

Een ouder paard met kwaaltjes heeft naar mijn mening dagelijkse verzorging nodig. Ik snap dat het lastig is om daar een plekje mee te vinden als je medisch niet weet wat er aan de hand is en wat hij nodig heeft. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:05 



 

Tja heel heerlijk? Als je tot zijn dood de regie in handen wilt houden.. is een fijne stalling of pensionstal zoeken passend bij zijn ongemakken en vrede hebben dat hij je geld blijft kosten de enige optie. En als je naast hem wel verder wil, dat in de vorm van een bijrijdpaard zal moeten zien.

Of je geeft de regie compleet weg, verkoopt hem en zoekt een nieuw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:06 



 
Profiel   

Ik vrees dat je geen (of weinig) antwoorden gaat krijgen die je gaan bevallen.

Zoals ik het nu lees wil je financieel gewoon van hem af zodat je een ander paard kan kopen.
Je zadelt dus iemand anders op met een kapot paard.
Je hebt de volgende opties;
Verkopen, weggeven, inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:07 



 
Profiel   

Er zijn wat mij betreft twee manier om hier (ethisch verantwoord) mee om te gaan:
1) je blijft zelf alle kosten en daarmee ook de verantwoording dragen (bijvoorbeeld door een rusthuis of een all inclusive pensionstal te zoeken). Dat je hiermee niet meer kunt sparen voor een nieuw paard is jammer, maar toen je voor dit dier koos, nam je de verantwoording voor zijn kwaliteit van leven op je.
2) je laat hem inslapen/brengt hem naar de slacht. Dit klinkt hard, maar hij heeft er geen last van als hij dood is.

Wat mij betreft is verkopen, weggeven etc. allemaal geen eerlijke optie. Je paard is door zijn lichamelijke issues een dure grasmaaier geworden. Je kunt niet verwachten dat een ander opzoek is naar het betalen voor een paard waar ze niets mee kunnen. Hooi is duur, stro is duur, en tijd is ook niet gratis, dus je 'verwacht' echt een investering van iemand anders in jouw paard; dat lijkt me niet realistisch.

Paarden die iets mankeren en die voor een kleine prijs verkocht worden, belanden vaak in de handel, komen terecht bij mensen die van niets weten en lijden onnodig pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:08 



 
Profiel   

Ik ben het niet zozeer eens met de reactie hierboven die betwijfeld hoe paardvriendelijk zijn leven nog is en euthanasie zou ook niet mijn keuze zijn. Een paard wat niet meer aan het werk kan lijdt niet perse.

Maar hoe kan je verwachten dat iemand die nog geen band met jouw paard heeft, het geld er voorover heeft om hem een fijn leven te bieden terwijl je dat zelf niet eens hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:22 



 
Profiel   

Ik snap ook niet waarom je een ander met je geblesseerde paard op wil zadelen eerlijk gezegd. Die mag er wel geld aan uitgeven terwijl er niks mee gedaan kan worden? Maar je wil zelf sparen voor een andere omdat deze stuk is. Klinkt in mijn ogen nogal egoïstisch. Het zou mij niet in mijn hoofd op komen om mijn paard weg te geven aan iemand anders, omdat je er niet meer op kan rijden en hij alleen maar geld kost. Net of een ander daar wel op zit te wachten. Laat hem inslapen/slachten of zorg er zelf voor dat hij een fijne plek krijgt in een rusthuis/stalling. Dan moet het nieuwe paard, maar even wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:32 



 
Profiel   

Zou ermee gaan wandelen en wat vrijheidsdressuuroefeningen gaan doen. Dan kun je zien hoe hij dat doet. Van daaruit kun je ene beslissing nemen, Ik zou hem niet aan iemand anders overdoen, dit zijn ideale paarden om pijnnstillers te zetten en dan duur te verkopen. Juist omdat je zegt dat het een people pleaser is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 23:52 



 

Ik was de andere kant van je verhaal.. wij zochten heel bewust naar een paard als maatje en leermeester voor onze jaarling. Ons nieuwe paard mag niet meer veel bereden worden en mag lekker bij ons blijven tot hij op is.. wij hebben enorm het geluk dat we nog lekker het bos in kunnen met hem onder het zadel en aan de hand, maar als dat niet meer kan dan gaan we lekker poetsen, tutten en komen we er ook wel uit.

Wat betreft je keuze... ik snap je heel goed. Iedereen zegt: mijn paard mag blijven ook al gaat het niet meer goed! Maar als je niet meer gelijk ligt met je doelen met je paard dan is afscheid nemen op welke manier dan ook helemaal niet zo verkeerd.. zolang het paard een fijne plek krijgt. Geen weilanden in het noorden wat goed te betalen is? Wij betalen nu voor 2 pony's op een stal een heel net bedrag, waarvan ik er 1 op een iets luxere stal had kunnen hebben. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 01:26 



 
Profiel   

Ik vind het elke keer weer heel erg dubbel. Dit komt zo vaak voorbij en ik sta er echt heel dubbel in. Aan de ene kant snap ik de wensen van de mens dat ze verder willen en niet meer paarden in onderhoud kunnen houden, maar het paard met blessure soms nog te goed lijkt om in te slapen.

Aan de andere kant heb ik echt zoiets van; Het is jouw paard, dus jouw probleem.

Als een paard wat ouder is en nog gezond is en je geeft hem weg voor ene leuke oude dag, maar hij kan nog als leerpaard of bosritjes maken, is dat een fijne oude dag en zijn er zat mensen die zoiets zoeken.

Maar verwachten dat mensen een paard in onderhoud nemen die al wat mankeert is gewoon echt heel veel gevraagd. Het is al moeilijk zat om een gezond, goed paard te vinden en die gezond te houden. Laat staan dat je iemand anders zn problemen overneemt.

Wij kregen een paard kado van zogenaamde vrienden. We wisten dat ie wel iets mankeerde, maar namen dat voor lief. Bleek achteraf veel ernstiger en we waren duizenden kwijt in nog geen half jaar en daarna laten inslapen. Met nog veel gezeik achteraf ook.

Zoals onze veearts gelijk al zei; rijp voor de sloop, maar ze durven hem zelf niet te brengen.

Ik denk dat we de afgelopen jaren wel 10 paarden hadden kunnen "krijgen" maar we doen het niet zomaar meer.
Of het moet een (fok) merrie zijn die evt nog rondje bos kan doen, of een ruin die wel gezond is en nog een bosritje of we doen het voor een bekende die echt omhoog zou zitten, maar wel hooi, dierenarts etc blijft betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 01:47 



 
Profiel   

Dus je wilt eigenlijk een ander een slecht ziek paard geven, zodat je zelf geld vrijkrijgt voor een nieuwe??

Iets van je eigen zooi opruimen of problemen oplossen misschien ?? Niet een ander met jou ellende opzadelen?

Paarden kunnen ziek worden en als baasje heb je dan zelf een zorgplicht. Deze probeer te dan zo te ontlopen?

Ik heb weleens een soort opvang/zorgboerderij gezien voor gehandicapten waar ze paarden verzorgen die niet bereden konden worden. Helaas weet ik niet meer waar. Ik dacht ergens bij Utrecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 02:25 



 
Profiel   

Zie hier een mens met een paard ipv een paardenmens.

Bah.

Verder helemaal eens met Vjestagirl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 03:40 



 
Profiel   

Je wil dus eigenlijk je paard aanbieden in bruikleen als maatje en zelf bepaalde kosten wel vergoeden? In hoeverre moet die persoon alles overleggen? De 'leaser' bespaart op bepaalde kosten maar mag dus niet alles over het paard beslissen. Dan moet je heel veel geluk vinden dat je tegen iemand aanloopt.

Ik kan een heel verhaal typen, maar vjestagirl heeft heel netjes omschreven wat ik ongeveer ook wilde typen.

Toen ik zelf niet meer op mijn pony kon rijden heb ik ze gewoon gehouden en ben ik in het begin andere paarden gaan bijrijden. Is dat geen optie? Als je goed zoekt kun je vast wel een gratis paard vinden. Je hebt namelijk een eigen paard en kent dus de verantwoordelijkheden die erbij horen. Ik denk dat dat eigenaren wel aanspreekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 04:16 



 
Profiel   

Ik heb ook een nu 21-jarige lopen mét hoefkatrol die al jaren grasmaaier mag spelen.
Toen ik krap bij kas zat, zocht ik gewoon gratis bijrijdpaarden, ooit zelfs op een manege gewerkt in ruil voor stalling.
Toen heb ik ook adoptie en verkopen overwogen en advertenties gemaakt, maar daar kwamen enkel mensen op af die een gratis rijpaard wouden (terwijl ik hem niet meer bereden wil zien), hem gebruiken voor kinderlesjes, ....

De ideale thuis waar hij gewoon grasmaaier mag spelen heb ik nooit gevonden.
Uiteindelijk ben ik financieel erop vooruit gegaan en heb ik nog een paard kunnen bijkopen. Momenteel staat mijjn oudje zelfs op 45min van thuis, betaal ik qua stalling het dubbele van eerdere stallingen maar mijn paard is er erg gelukkig en word goed verzorgd. Ik durf het zelfs niet aan om hem bij mijn andere paard (dichterbij) te stallen :+ omdat hij het zo goed doet daar.


Ik zou als Ik jou was, gewoon uitkijken naar een geschikte stalling voor je paard en dan een bijrijdpaard zoeken.
Als ik erop terugkijk, zou ik me niet goed gevoeld hebben mocht ik mijn oudje weg gedaan hebben voor een nieuw paard.
Want eens verkocht weet je niet wat men ermee gaat doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 04:34 



 
Profiel   

Als ik een paard heb met mankementen en daardoor niet meer gereden kan worden, neem ik afscheid (paard wordt dan ingeslapen of gaat naar de slacht.
Geldt ook voor een ‘bejaard’ paard (die moet gezond zijn) of een paardwaardig en gezond bestaan of anders niet).
En ja, een gezond bejaard paard kost mij geld, dat wist ik van tevoren.

Enige kanttekening ; ik wil niet meer verder in de paarden. Vroeger wel hoor, maar nu niet meer. Er zijn genoeg andere leuke dingen om te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 05:30 



 
Profiel   

Ik vind zo'n verhalen altijd jammer. Paard voldoet niet meer door blessures en moet dan maar weg.
Ik heb ook een pony rondlopen die al sinds zijn 10 jaar op pensioen staat. Hij is nu 17 jaar.
Ik heb hem ook onderhouden als student en heb ook gewoon een 2e paard. Dus het kan zeker.
Had ik meer spaargeld gehad als ik er maar eentje had gehad? Zeker :+ Maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om de geblesseerde te verkopen of weg te geven... Zoiets komt zelden goed.

Waarom kan hij niet op de huidige stal blijven staan? Is dit te duur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 05:39 



 
Profiel   

Onali schreef
Ik vrees dat je geen (of weinig) antwoorden gaat krijgen die je gaan bevallen.

Zoals ik het nu lees wil je financieel gewoon van hem af zodat je een ander paard kan kopen.
Je zadelt dus iemand anders op met een kapot paard.
Je hebt de volgende opties;
Verkopen, weggeven, inslapen.


Ik krijg ook het idee dat je van hem af wil. Maar het is ook een idee om je financiële situatie onder de loep nemen. Door of te snijden in je kosten of je inkomsten te verhogen is veel mogelijk.
Toen ik op zoek ging naar een ander paard, heb ik eerst al mijn financiën onder de loep genomen om ook de pony aan te kunnen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 05:51 



 
Profiel   

Sluit me met bovenstaande reacties aan. Hier een 21 jarige die al 4 jaar van zijn pensioen staat te genieten, en zelf geniet ik daar ook nog van dat ik hem dit kan geven na zoveel jaren hard voor mij zn best gedaan heeft. Hij is nooit 100% goed geweest en heb mij daar altijd maar aan aangepast, wilde hem niet weg doen en kon toendertijd financieel maar 1 paard bekostigen. Paard is geen ding maar voor mij een huisdier met een persoonlijkheid, daar ga ik waardig mee om en tot het moment dat het niet meer paardwaardig is blijft ie bij mij, dan laat ik hem euthanaseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 06:34 



 

Citaat
Maar als je niet meer gelijk ligt met je doelen met je paard dan is afscheid nemen op welke manier dan ook helemaal niet zo verkeerd

Of je stelt je eigen doelen bij, omdat je een dier niet afscheept om zijn/haar kwaaltjes, waar het ook niks aan kan doen...

Ik reed altijd lekker buiten.. heb ondertussen al ruim een jaar niet gereden en loop nu 6 maanden ernaast in de bak. In de hoop dat we zijn lijf voldoende voor elkaar krijgen er weer op te mogen. Als ik ergens geen zak aan vind is het grondwerk. Maar oliebol happens, dat heeft ie nodig.. dus doen we dat. En als ie enkel kan "grasmaaien" (hooi eten in zijn geval), dan is dat maar zo. Niet mijn ideaalbeeld. Maar ik ga een kapot paard die ik vanaf voor de geboorte al gekocht heb echt niet als oud vuil wegdoen aan een ander. Dan desnoods maar een bijrijdpaard zoeken voor erbij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 06:40 



 
Profiel   

Ik ben het met een aantal reacties eens. Het is not done, om cru gezegd een ander op te zadelen met jouw afvaller ivm met jouw toekomst plannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:03 



 
Profiel   

Ik zou gaan wielrennen, dan kun je je fiets gewoon afdanken als jd hem zat bent...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:04 



 
Profiel   

Domiinique schreef
Hoi allemaal.
Ik hoop dat de titel pakkend genoeg is om mensen te trekken want ik ben op zoek naar zo veel mogelijk ervaringen en hopelijk uiteindelijk ook een oplossing.

Het probleem is als volgt namelijk:
Ik heb een 17 jarige ruin die geestelijk nog topfit is maar een aantal lichamelijke problemen heeft waardoor hij niet meer bereden kan worden. Hij staat op dit moment bij iemand aan huis waar hij dagelijks met twee andere paarden in een bak staat met daarin een hooibak en automatische drinkbak. Hij staat dus helaas niet op gras en maar beperkt buiten terwijl ik hem eigenlijk gun om zo lang mogelijk buiten te staan en zo veel mogelijk op gras.

Ik doe op dit moment ook geen andere dingen met hem zoals wandelen of vd leren omdat ik niet weet in hoeverre hij last van zijn lichaam heeft en ik hem dus nergens toe wil dwingen. Het is namelijk een people pleaser die pas laat z’n grenzen aangeeft.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een plek waar hij heen kan maar ik heb een beetje het gevoel alsof niemand hem wil. Ik snap dat het lastig is om voor een paard van 1,65 een plekje te vinden maar tot nu toe lijkt het onmogelijk gewoon.
Ik snap dat het ook een optie is om hem bij een paardenrusthuis te plaatsen maar dit wil ik liever niet omdat ik dan geen geld over houd om te sparen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun hem niks minder dan het beste, maar ik wil wel graag verder in de paardensport en door mijn paard bij een rusthuis te plaatsen gaat daar al het geld heen en heb ik geen geld over om te sparen voor een nieuwe lieverd.

De “vraag” is nu dan ook; heeft iemand van jullie een soortgelijk iets mee gemaakt en hoe hebben jullie dit toen opgelost of heeft iemand heel toevallig een plekje voor mijn lieve schat waar hij van zijn oude dag kan genieten.
Ik wil gerust opdraaien voor eventuele extra kosten die je door hem hebt en de dierenarts/hoefsmid blijven betalen maar ik beschik niet over de financiële middelen om en de kosten van het rusthuis te betalen en daarnaast ook nog iets te sparen voor een nieuw paard.


Wat dacht je van het Drents Rusthuis voor Paarden in Nieuw Schoonebeek ? Dat is nog eens vlakbij Emmen ook. Kost je zo'n 150 Euro per maand, zomers 24/7, 's winters 's nachts op stal, onbeperkt ruwvoer, staat in een groep, weilanden groot genoeg, daar verdwaal je zowat... Mijn merrie heeft daar een prachtig laatste jaar gehad voor ze teveel pijn kreeg van haar artrose. Je mag altijd komen (in coronatijd graag wel even van tevoren aankondigen), geweldige plek.


Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 29-07-21 07:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:09 



 
Profiel   

Domiinique schreef
ik heb een beetje het gevoel alsof niemand hem wil.


Jij wil hem nieteens en jij hebt een band met 'm. Waarom zou iemand anders voor jouw kapotte paard moeten opdraaien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:12 



 
Profiel   

TS geeft aan dat ze absoluut nog DA en HS wilt betalen, maar dat stallingskosten evt te veel gaan worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen