Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Paard niet kwijt kunnen?

 
Profiel   

Joh, ze heeft het inderdaad een beetje onhandig verwoord maar ze heeft nu toch een fantastische plek gevonden voor het paard? Wat ook nog betaalbaar is waardoor ze lekker met haar hobby en sport verder kan, zonder dat er iemand onder lijdt.

Ik vind het zelf nogal schokkend dat hier al geopperd wordt dat het beestje moet hemelen, terwijl hij misschien nog een heerlijk pensioen kan hebben ergens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:07 



 
Profiel   

Caboby schreef
Joh, ze heeft het inderdaad een beetje onhandig verwoord maar ze heeft nu toch een fantastische plek gevonden voor het paard? Wat ook nog betaalbaar is waardoor ze lekker met haar hobby en sport verder kan, zonder dat er iemand onder lijdt.

Ik vind het zelf nogal schokkend dat hier al geopperd wordt dat het beestje moet hemelen, terwijl hij misschien nog een heerlijk pensioen kan hebben ergens.


Het dier heeft er geen enkele last van als hij moet hemelen. Dat vinden wij heel erg, omdat we emotioneel gehecht zijn aan onze dieren, maar een dood paard denkt niet "had ik nou nog maar 5 jaar in een weiland gestaan".
Er worden zat dieren gefokt, speciaal voor de slacht. Die hebben allemaal in meer of mindere mate een beroerd leven (behalve misschien de dieren die bij iemand aan huis staan, maar voor het overgrote merendeel is dat geen realiteit). Daar profiteren de meesten van ons ook van, want 96,5% van de mensen in Nederland eet vlees, en maar 1,5% gebruikt helemaal niets dierlijks. Wat is er dan zo erg aan om een dier, wat een mooi leven heeft gehad maar nu overduidelijk pijn heeft, te laten schieten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:16 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Caboby schreef
Joh, ze heeft het inderdaad een beetje onhandig verwoord maar ze heeft nu toch een fantastische plek gevonden voor het paard? Wat ook nog betaalbaar is waardoor ze lekker met haar hobby en sport verder kan, zonder dat er iemand onder lijdt.

Ik vind het zelf nogal schokkend dat hier al geopperd wordt dat het beestje moet hemelen, terwijl hij misschien nog een heerlijk pensioen kan hebben ergens.


Het dier heeft er geen enkele last van als hij moet hemelen. Dat vinden wij heel erg, omdat we emotioneel gehecht zijn aan onze dieren, maar een dood paard denkt niet "had ik nou nog maar 5 jaar in een weiland gestaan".
Er worden zat dieren gefokt, speciaal voor de slacht. Die hebben allemaal in meer of mindere mate een beroerd leven (behalve misschien de dieren die bij iemand aan huis staan, maar voor het overgrote merendeel is dat geen realiteit). Daar profiteren de meesten van ons ook van, want 96,5% van de mensen in Nederland eet vlees, en maar 1,5% gebruikt helemaal niets dierlijks. Wat is er dan zo erg aan om een dier, wat een mooi leven heeft gehad maar nu overduidelijk pijn heeft, te laten schieten?


Het gaat mij er meer om dat je een paard maar laat inslapen omdat je er geen plek of geld meer voor hebt.
En ja, als het dier overduidelijk pijn heeft, vind ik het een ander verhaal. Maar het gaat tegen mijn principes in om een paard te laten hemelen, die nog pijnvrij kan leven. Verder ben ik het met je eens. Er is een plek gevonden voor het paard en dat lijkt me prima. *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:48 



 
Profiel   

Tja ik vind laten inslapen dan altijd nog beter dan hem laten verhongeren omdat je geen geld meer hebt of los laten op straat omdat je geen plek hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:54 



 
Profiel   

Ik zal wel een rare zijn, maar een dier waar ik al jaren een band mee heb kan ik niet in laten slapen omdat het voor mij beter uit zou komen financieel.
En niet dat het geld voor dat paard er niet is, het gaat dan om het geld voor een 2e paard er niet is. Dus laten verhongeren of los laten op straat is bij vele niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:56 



 
Profiel   

neetoch schreef
Tja ik vind laten inslapen dan altijd nog beter dan hem laten verhongeren omdat je geen geld meer hebt of los laten op straat omdat je geen plek hebt...


Ja, dat is dan weer een ander uiterste en zo kunnen we nog wel even doorgaan. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 11:56 



 
Profiel   

Nu heeft TS al een oplossing, maar vanwege de discussie.

Wij hebben er 3 boven de 20 en ik zou ze nu ook laten inslapen ipv een andere oplossing zoeken. Maar dat is wel een bewuste keus dan. Ze leven nu samen en mijn merrie van 28 die zo gehecht is aan de rest, zou ik niet meer verplaatsen en elders laten wennen aan andere paarden, ander leven, omdat wij ons dan beter voelen dat ze nog een paar jaar langer kan rondlopen.

Mn shet zelfde. Die mist al sinds Maart zijn vaste vriend en zie wat dat doet. Die hangt als ene hond aan me en ga ik echt niet verplaatsen meer.

Snap ook niet dat mensen inslapen een slechte optie vinden. Ik doe het ook niet zomaar, maar zoals wordt gezegd, heeft een paard geen enkel idee van de toekomst. En als je het paard laat sederen voor een gebitsbehandeling is dat dezelfde eerste stap. Alleen weet de mens dat hij daarna weer wakker wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:05 



 
Profiel   

Tja ik heb zelf een bruiklener staan waar ik niet meer op kan zitten en die niet terug gaat maar hier lekker mag blijven en hij is door zijn formaat, nog jong en mankementen een peperdure grasmaaier.

Het mag duidelijk zijn dat er hier ook niets weg gaat, behalve met 4 benen in de lucht en dan alleen omdat het niet meer paardwaardig is, een daad uit liefde dus.

Maar dan nog vind ik inslapen vaak een betere optie dan ermee gaan lopen leuren in sommige gevallen (ik mag toch aannemen dat we nu in het algemeen praten, want de ts heeft het namelijk fantastisch opgelost). Dus als een eigenaar er zelf om wat voor reden niet meer voor wil opdraaien, dan ja denk ik dat inslapen vaak een betere oplossing is, ga dat ene plekje maar eens zien te vinden waar ze dat wel er voor over gaan hebben voor jouw paard als je dat zelf al niet eens meer hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:07 



 
Profiel   

OOk voor de discussie, niet voor ts

Inslapen is zeker geen slechte optie. Verkopen van een oud/ziek paard is idd slechter.
Maar het maar uit een soort van gemakzucht doen, nee, dan denk ik wel eens, hoeveel hield je echt van je dier dan?

En dan heb ik het over dat een 2e paard niet kan, de eerste dus wel. Dus echt om te kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 12:20 



 
Profiel   

En het risico..........Stel je oude paard staat voor 150. Je spaart een nieuw paard en die kost elke maand 250 pension. Dan heb je de gewone kosten, ook nog te doen, maar tel even mee...

Stel dat 1 van beiden iets gaat mankeren. Kan allebei, want wij weten inmiddels dat leeftijd niks zegt en een veearts maakt geen verschil op de rekening voor een 5 jarige of 25jarige.

Dan heb je dus echt een flink potje nodig. Of moet dan de 1 wijken voor de andere?

Je moet ook accepteren dat paarden ouder worden. Ik kocht enkele ook vrij jong en die worden vanzelf ouder als er voor die tijd niks gebeurt.
Als ze wat menkeren en je wil blijven rijden, kan je er iets jongs bij kopen, als dat je past, maar ook dat kan zo enorm tegenvallen.
Het paard dat we kregen, kostte in korte tijd meer aan veearts en kliniek, dan een leuk paard in aanschaf. Paar jaar daarvoor ook ene paard met mankementen gekocht. Als ik het zou optellen, zou ik gek worden. Of nog gekker, ik kop hem zelf wel in.

Je moet gewoon realistisch zijn naar wat je budget is, maar ook wat je ervoor over hebt. Kan je ene keer vakantie overslaan? Wil je naast de paarden ook veel shoppen, uit eten en een luxe leventje? Kan je dat beiden doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 13:41 



 
Profiel   

superpony schreef
En het risico..........Stel je oude paard staat voor 150. Je spaart een nieuw paard en die kost elke maand 250 pension. Dan heb je de gewone kosten, ook nog te doen, maar tel even mee...

Stel dat 1 van beiden iets gaat mankeren. Kan allebei, want wij weten inmiddels dat leeftijd niks zegt en een veearts maakt geen verschil op de rekening voor een 5 jarige of 25jarige.

Dan heb je dus echt een flink potje nodig. Of moet dan de 1 wijken voor de andere?

Je moet ook accepteren dat paarden ouder worden. Ik kocht enkele ook vrij jong en die worden vanzelf ouder als er voor die tijd niks gebeurt.
Als ze wat menkeren en je wil blijven rijden, kan je er iets jongs bij kopen, als dat je past, maar ook dat kan zo enorm tegenvallen.
Het paard dat we kregen, kostte in korte tijd meer aan veearts en kliniek, dan een leuk paard in aanschaf. Paar jaar daarvoor ook ene paard met mankementen gekocht. Als ik het zou optellen, zou ik gek worden. Of nog gekker, ik kop hem zelf wel in.

Je moet gewoon realistisch zijn naar wat je budget is, maar ook wat je ervoor over hebt. Kan je ene keer vakantie overslaan? Wil je naast de paarden ook veel shoppen, uit eten en een luxe leventje? Kan je dat beiden doen?


Ik ben echt niet tegen inslapen. Maar ik laat een paard inslapen als het niet meer paardwaardig is en niet meer kan leven zonder pijn. Ik laat mijn paard niet inslapen omdat ik anders niet meer op vakantie kan of dat ik niet meer in een luxe restaurant kan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 14:06 



 

TS, top dat je je paard daar hebt gebracht. Echt een super plekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 14:13 



 
Profiel   

Caboby schreef
Ik ben echt niet tegen inslapen. Maar ik laat een paard inslapen als het niet meer paardwaardig is en niet meer kan leven zonder pijn. Ik laat mijn paard niet inslapen omdat ik anders niet meer op vakantie kan of dat ik niet meer in een luxe restaurant kan eten.


Ja, jij bent maar 1 persoon.

En het gaat om het geheel wat ik schets. Hebben mensen het ervoor over om 2 paarden in onderhoud te behouden, ook als het tegenzit en ten koste gaat van andere zaken.

Er zijn ook mensen die hun paard (moeten) verkopen omdat het te duur wordt of teveel ten koste gaat van bijv een gezin.

Als een paard dan oud is of wat mankeert, heb je dus wel een probleem. Maar geen geld=geen rekeningen betalen, dus moet je toch wat. Er is echt niet voor elk ouder of geblesseerd paard ergens een gratis en goed plekje te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 15:03 



 
Profiel   

Als het paard nog zonder echte pijn op de wei kan staan had ik dezelfde beslissing genomen om een goedkoper plekje te zoeken. Als een paard alle extra services in een rusthuis nodig heeft dan is er sowieso meer mis mee dan dat ik acceptabel zou vinden om mee rond te laten lopen.

Een paard inslapen wat nog vrolijk op de wei kan staan zou ik ook niet zo snel doen, maar ik begrijp wel dat andere mensen wel die beslissing maken.

De last bij een ander in de schoenen schuiven zonder zelf voor de kosten op te draaien is hoe dan ook geen optie. Denk dat je het zo netjes hebt gedaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-21 18:34 



 
Profiel   

Domiinique schreef
Ik kom net uit Nieuw-Schoonebeek en mijn paard gaat morgen die kant op.
Heel relaxte mensen waar ik mijn paard in vertrouwen durf te stallen met een enorme bult ruimte waar menig sportpaard jaloers op kan zijn.

Al met al toch heel blij dat ik het topic aangemaakt heb al vond ik inderdaad sommige reacties heel neerhalend. Al ligt dat ook deels aan het feit dat ik mijn begin post wat verkeerd geformuleerd had.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en hopelijk kan ik op deze manier nog heel wat jaren van mijn grote vriend genieten

Fijne oplossing.
Ben benieuwd hoe het wegbrengen gegaan is en hoe je paard reageerde :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 09:13 



 
Profiel   

Lizz schreef
Domiinique schreef
Ik kom net uit Nieuw-Schoonebeek en mijn paard gaat morgen die kant op.
Heel relaxte mensen waar ik mijn paard in vertrouwen durf te stallen met een enorme bult ruimte waar menig sportpaard jaloers op kan zijn.

Al met al toch heel blij dat ik het topic aangemaakt heb al vond ik inderdaad sommige reacties heel neerhalend. Al ligt dat ook deels aan het feit dat ik mijn begin post wat verkeerd geformuleerd had.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en hopelijk kan ik op deze manier nog heel wat jaren van mijn grote vriend genieten

Fijne oplossing.
Ben benieuwd hoe het wegbrengen gegaan is en hoe je paard reageerde :)


Het wegbrengen ging alsof hij dagelijks daar kwam. Hij liep heel relaxed van de trailer en ging vrolijk met mij mee naar achteren om hem in de wei te zetten. Daar ging hij net een rotgang naar de anderen die een minuut ongeveer onrustig waren en toen gingen ze allemaal verder met gras eten inclusief mijn monster.
Hij is gelijk goed ingewijd want toen ik weer in de auto zat begon het enorm hard te regenen.
Ik zei voor de grap al tegen mijn vriend dat ik de volgende keer dat ik langskom een Shetland pony aantref zo is hij gesmolten door de regen :P
Maar volgens mij heeft hij het prima naar zijn zin. Deze week red ik het niet om heen te gaan maar zondag ga ik maar eens kijken of hij zich een beetje vermaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:43 



 
Profiel   

Dat klinkt goed :-)

Perfecte oplossing zo :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 12:54 



 
Profiel   

Dat klinkt goed en ook voor jezelf fijn om te weten dat je paard gelijk contact zoekt met de groep.
Een goede keuze dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 13:26 



 
Profiel   

Klinkt goed +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 14:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen