Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

 
Profiel   

Kidde schreef
Extra eiwitten werkt goed vind ik, het helpt goed voor de spieropbouw en -behoud. Zelf geef ik bijvoorbeeld Body Builder van Mijten/Hippalgo: https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015

Ik geef dit nu aan mijn lacterende merrie die moeilijk dik te krijgen is maar sinds ze bodybuilder krijgt is het echt een wereld van verschil!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:36 



 
Profiel   

Zonnebloemolie door de slobber (in ons geval seniores priores) doen werkt hier altijd goed. Wel rustig opbouwen anders gaan ze aan de dunne. Ons oudje was binnen 6 weken op mooi gewicht en is nu weer helemaal van de olie af. Nu meerdere paarden ermee ‘behandeld’. Let wel op dat je vit E bij gaat voeren als je hoge hoeveelheden olie geeft.

Ik heb evt wel een opbouwschema, mocht je die graag willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:37 



 
Profiel   

Cookie2222 schreef
Zonnebloemolie door de slobber (in ons geval seniores priores) doen werkt hier altijd goed. Wel rustig opbouwen anders gaan ze aan de dunne. Ons oudje was binnen 6 weken op mooi gewicht en is nu weer helemaal van de olie af. Nu meerdere paarden ermee ‘behandeld’. Let wel op dat je vit E bij gaat voeren als je hoge hoeveelheden olie geeft.

Ik heb evt wel een opbouwschema, mocht je die graag willen.


Hij krijgt iedere dag al een flinke scheut olie over het voer, eigenlijk standaard al een paar jaar.
Ik blijf dit ook zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 22:00 



 
Profiel   

Mijn oudje doet het erg goed op fibrebeet, dat is eigenlijk het enige wat hij echt lekker vindt. Dat zet ook goed aan, binnen een paar weken was hij weer helemaal mooi vol, beter dan op SP dat wil hij niet eten. Geweekte grasbrok wil ook wel helpen. Als je paard verder geen ruwvoer meer kan eten, dan kun je de SP ook nog wel ophogen of misschien fibrebeet bijgeven en wat geweekte grasbrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 22:10 



 
Profiel   

Mijn merrie van 28 heeft nog een best gebit, mist 2 kiezen en morst wel wat, maar eet nog goed. Toch valt zij sneller in en ga je de leeftijd wel zien.
Ik begin rond deze tijd als dagen korter worden met nuggets/wiesencobs en bouw het op. Daar krijgt ze muesli doorheen.

Ik heb in voer gezeten en stelde zelf samen, maar ben ik vanaf gestapt. Wil ook liever dat ze goed en lekker eet, dan dat ik haar moet dwingen. Dus ze kreeg 18+ maar vond het niet veel doen. Toen Nature's best en nu krijgt ze al even vezels en kruiden van Voermeesters. Ik was benieuwd, ze heeft ook longproblemen en dat gaat goed.

Ze eet dus wel hooi, maar is niet voldoende om haar netjes te houden. Na 5jaar zonder deken, staat ze sinds vorig najaar weer wel onder dekens in najaar/winter. Verder 24/7 buiten.

Dan de shet, die is ruim 25+. Kan 26 zijn, maar ook 30+. We hebben hem 21jr en toen was hij al wel uitgegroeit.
Hij mist sinds 2015 alle snijtanden vanwege EOTRH. Elke keer ook kiezen moeten trekken en sinds dit voorjaar mist hij nu in totaal 8 kiezen. Hij had daar flink last van, maar liet voorheen geweekt voedsel staan.
Nu toch weer eens SP gekocht en at hij goed. Gegeven tot hij op gewicht was en de zomer begon. ( althans, zomer.........)
Tot ze op gras konden, kreeg hij nog nuggets. Ik voerde wel 4x per dag bij. Ook 1x 's nachts en kon hij apart gaan staan.

Hij eet wel hooi en gras, maar maakt ook proppen.

Wat we nog meer hebben gegeven;
Hartog Senior. Eerst aten ze het moeizaam, maar daarna met smaak. Dat krijgen ze straks weer in de ochtend erbij.
Grasmix; aten ze de lekkere stukjes uit en rest lieten ze liggen
18+ vond ik mn merrie gevoelig op dr lijf van worden
Gewone lucerne mix; Eten ze, maar laten ze de harde stukjes liggen
grasbrok en lucerne brok van Hartog aten ze goed, maar omdat ze de senior nog wel kauwen, heeft dat nog wel mn voorkeur.
Body Builder van Mijten. Vond het geen mega verschil
Merriebrok van Pavo. Leek de merrie wel vol op te blijven.
Fibrebeet; voert makkelijk, maar het zijn wel kleine zakken.
Speedibeet; ook altijd gegeven in de korte, koude dagen, maar eten ze niet los op.

Ze krijgen nu ook lijnzaad brok van Horsefood bij.

De reden dat we in voorjaar wat afbouwen, is omdat ze nog wel gras eten en met de langer/warme dagen goed in vorm blijven. Maar nu met de korter wordende dagen bouwen we dus weer op en naar gelang het kouder en donkerder wordt, geven we meer. Normaal 2x daags, maar echte winterperiode voeren we 3x daags bij.
De shet vorig jaar vanwege last van de getrokken kiezen dus 4x.

Coolstance copra kan je ook goed een papje van maken.

In principe is het meeste wel te weken. Ook bijv een merrie brok.

Zelf ben ik nu wel meer van het principe; Liever een dag, week, maand of jaar korter en een fijn leven, dan heel precies blijven analyseren en dat ze met lange tanden staan te eten, het te koud krijgen omdat ze mager zijn etc.
Maar dat is wel persoonlijk wat de voorkeur heeft natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 01:08 



 
Profiel   

mijn ruin kon ook geen gras meer eten.
die hield ik heel mooi rond op seniores priores met grasbrok
ik zou echt de bietenpulp gaan vervangen door een grasbrok en dat kan met cushing dacht ik ook prima.

probeer dit eens een tijdje:
1 schep seniores priores
halve schep grasbrok. ik gaf de fibrenuggets van pavo.
deze hebben nog een groffe structuur wat voor de vertering heel goed is.
en eenmaal daags een 100-200 gram bodybuilder van mijten er door.
en kijk even of je een balancer nodig bent?

oh nog even toevoegen, je geeft nu 3x maar je dier blijft wat dun.
geef dan 4x? kan net zijn dat dat wel aan zet

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 05:50 



 
Profiel   

Ik zou ook de bietenpulp van het menu halen en wijzigen in een grasbrok. Ik zou kiezen voor https://www.rwdh.nl/agrobs-myoalpin-pro ... akes-20kg/. Deze grasbrok zit hoger in eiwitten en heb ik al veel paarden van zien groeien. En dan mengen met Marstall Bergwiesen mash. Ook deze zit hoger in eiwitten en laag in zetmeel/suiker. En dan gewoon je priores erbij met de olie. Wil je toch bietenpulp geven, zou je fibrebeet kunnen geven. Ook dat zit wat hoger in de eiwitten.


Laatst bijgewerkt door Daihyo op 10-09-21 06:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 06:00 



 
Profiel   

Pulp

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 06:01 



 
Profiel   

xtessax83 schreef
Pavo 18 plus 1 kilo per dag doet hier wonderen. Paard wordt ook snel dun maar sinds ik de pavo bijvoer niet meer.

15% zetmeel en 5.5% suiker…


keona schreef
Pulp

Misschien even lezen wat TS al voert ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 06:28 



 
Profiel   

Lastig he die oudjes.
Als het lukt zou ik een keer per dag extra gaan voeren.

Ik geef die van mij c pony nu 4 keer per dag een emmer voer. Krijgt wel medicijnen voor cushing.

Geef s morgens en s avonds het volgende
1/2 schep senior priores
1/2 schep fibrenuggets Pavo ( mooie grasbrok met stukjes gras erin. Goed voor de vertering)
1/2 schep bietenpulp brok
1/2 schep lucerne brok
1/4 schep subli omnia
En een flinke hand hartog complete care senior er doorheen.


De andere 2 keer krijgt hij

1/2 schep senior priores
1/2 schep fibrenuggets Pavo ( mooie grasbrok met stukjes gras erin. Goed voor de vertering)
1/2 schep bietenpulp brok
En een flinke hand hartog complete care senior er door heen.

Daar doet hij het erg goed op.




[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 10:40 



 
Profiel   

ellepel schreef
mijn ruin kon ook geen gras meer eten.
die hield ik heel mooi rond op seniores priores met grasbrok
ik zou echt de bietenpulp gaan vervangen door een grasbrok en dat kan met cushing dacht ik ook prima.

probeer dit eens een tijdje:
1 schep seniores priores
halve schep grasbrok. ik gaf de fibrenuggets van pavo.
deze hebben nog een groffe structuur wat voor de vertering heel goed is.
en eenmaal daags een 100-200 gram bodybuilder van mijten er door.
en kijk even of je een balancer nodig bent?

oh nog even toevoegen, je geeft nu 3x maar je dier blijft wat dun.
geef dan 4x? kan net zijn dat dat wel aan zet


Ik vind dat best weinig of bedoel je per keer?

Ik zou liever meer nuggets geven en dan minder sp en wel de balancer proberen.


monsera schreef
Lastig he die oudjes.
Als het lukt zou ik een keer per dag extra gaan voeren.

Ik geef die van mij c pony nu 4 keer per dag een emmer voer. Krijgt wel medicijnen voor cushing.

Geef s morgens en s avonds het volgende
1/2 schep senior priores
1/2 schep fibrenuggets Pavo ( mooie grasbrok met stukjes gras erin. Goed voor de vertering)
1/2 schep bietenpulp brok
1/2 schep lucerne brok
1/4 schep subli omnia
En een flinke hand hartog complete care senior er doorheen.


De andere 2 keer krijgt hij

1/2 schep senior priores
1/2 schep fibrenuggets Pavo ( mooie grasbrok met stukjes gras erin. Goed voor de vertering)
1/2 schep bietenpulp brok
En een flinke hand hartog complete care senior er door heen.

Daar doet hij het erg goed op.




[ [url=m/nKV84G.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er niet slecht uit voor ppid'er. Hoe oud is hij? En hoelang doet hij over wat je geeft?

Dat is ook een beetje het probleem voor veel mensen. Je moet gaan vervangen en zorgen dat ze gedurende dag kunnen eten.
Wat je dan moet voeren is best veel voor in 1 keer, dus moeten ze gedurende uren erbij kunnen. Is ook weer een keus die je moet maken of ze meerdere keren per dag uren alleen kunnen staan dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 10:48 



 
Profiel   

Hij is nu 34.
4 keer per dag zet ik hem apart om te kunnen eten. Ik heb ze sinds 1 1/2 aan huis en daardoor de mogelijkheid gelukkig om dat te doen.

De emmers van tussendoor eet hij iets meer als een uur.
De emmers van s morgens en s avonds eet hij 2 uur van.
Voer het vrij droog om meer te laten kauwen.


De andere krijgen hooi en daar staat hij ook nog wel op te kauwen maar propt alles er uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 11:00 



 
Profiel   

Mijn oude fjord die inmiddels niet meer leeft was ook veel te dun geworden, hij had Cushing en slecht gebit. Met grasbrok, seniorenslobber van Masters en grasmix heb ik hem weer dik gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 11:48 



 
Profiel   

superpony, dat was inderdaad per keer.
had ik er even bij moeten zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 13:05 



 
Profiel   

Coolstance Copra...plantaardige eiwitten, Dodson & Horrell Fibergy, Health Mash van D&H.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:20 



 
Profiel   

Mijn oudje (grote KWPNer) hield ik goed op:
Onbeperkt Hartog grasmix (kwam neer op ongeveer 6 á 7 kilo)
3 x p.d. 1 droge schep Masters Seniorenbrok met 1 schep Hartog Balance en dan als slobber
1,5 schep Hartog grasbrok en 1 schep Marstall Wiesenfasern, meestal verdeeld over de grasmix.

Verder mocht hij eigenlijk altijd op het land om gras te eten. In de zomer kon ik hierdoor het bijvoeren meestal beperken tot 1 keer per dag. Hij is ook nooit HB geweest, had wel cushing

Eerst voerde ik al langere tijd Seniores Priores maar dat wilde (zeker bij hogere temperaturen) nog wel eens verzuren en dan at hij het niet meer. Plus dat de Seniorenbrok van Master veel sneller klaar was, dit kan je bijna klaarmaken als een gewone slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:56 



 
Profiel   

Hier een buurpaard van bijna 33 en heeft bijna geen tanden meer. (laatste tandartsbezoek was ik erbij omdat eigenares vast zat met beenbreuk) Hooi en gras gaat er dus niet meer in. Een hengst dan nog en met zijn hormonen is het soms lastig.

Maar krijgt 3x per dag een volle emmer All in soup van aveve met gras rok geweekt.
Hij doet het daar best goed op en is terug voller geworden.

En nog altijd actief :')

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:27 



 
Profiel   

Coolstance Copra/ Gemicroniseerd lijnzaad en een eiwitrijke grasbrok.....

Je moet vooral in vetten en eiwitten denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 15:31 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Hier een buurpaard van bijna 33 en heeft bijna geen tanden meer. (laatste tandartsbezoek was ik erbij omdat eigenares vast zat met beenbreuk) Hooi en gras gaat er dus niet meer in. Een hengst dan nog en met zijn hormonen is het soms lastig.

Maar krijgt 3x per dag een volle emmer All in soup van aveve met gras rok geweekt.
Hij doet het daar best goed op en is terug voller geworden.

En nog altijd actief :')

[ [url=m/5elfRN.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TgwmA5.png]Afbeelding[/url] ]


Wow, zo wil iedere hengst wel 33 worden... dat bekkie zonder tandjes is zo vertederend. Wel heel lastig, dat begrijp ik....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 16:22 



 
Profiel   

Mijn paard mocht tot 5 kilo senior priores van de dierenarts plus zijn gewone hooi dus ik vind 1 schep erg weinig voor een schraal paard.
Ik moest ook nog flink olie bijvoeden van de da, het heeft top gewerkt. Mijne heeft trouwens ook cushing

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 16:41 



 
Profiel   

M’n 30 jarige (geen cushing) eet nog wel redelijk voordroog, maar toch snel mager. Ik voer per dag:
300 gram soja schroot (hoog % eiwit en betaalbaar)
2 kg sportbrok
1 emmer lucerne (eet dit niet meer zo goed)
Pavo vitamine brokjes
2,5 schep seniores priores

Dit voer is dus naast normale porties voordroog.

Sinds deze winter draagt hij ook een deken en de seniores verhoogd, en nu blijft hij goed op gewicht!

@TS draagt jouw paard een deken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 17:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen