Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 16:35

Onze pony is de 30 gepasseerd. Hij heeft geen met elkaar corresponderende boven- en onderkiezen waardoor ruwvoer voor hem erg lastig eten is.
Hij staat de hele dag op de wei, eet gras maar draait ook propjes.
Hij krijgt nu 3x keer dag een combinatie van seniores priores van subli en bietenpulp geweekt. Nog wat handjes muesli voor de lekker en in de nacht een halve emmer grasmix maar deze maakt hij vaak niet op.
Hij is al heel lang wat mager en zou hem graag wat dikker zien. In spiermassa gebeurt er bij hem niets meer dus dat hij ingevallen is op sommige plekken is oke, maar zou hem graag wat ronder hebben.
Wat kan ik hem extra geven wat aanzet? Mais zou kunnen maar durf ik niet zo goed. Slobber gaat hij sowieso erbij krijgen, in de koudere maanden krijgt hij altijd minimaal een extra maaltijd in de vorm van warme slobber.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:36


Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:40

Ik heb vroeger eens een goed resultaat gehad bij een paard dat moest aankomen met Equifyt Zupa, maar je geeft al veel geweekt voer dus de vraag is of hij daarvan nog meer zou willen eten?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:53


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:24

Inderdaad eiwitten. Is hij al getest op cushing? Luzernebrok misschien? Grasbrok ipv de grasmix? Kan je nat maken tot slobber.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 17:26

Waarschijnlijk heeft hij wel cushing ja.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:33

Binck8 schreef:
Waarschijnlijk heeft hij wel cushing ja.


De producten die je nu geeft zijn gebaseerd op redelijk wat zetmeel.

Kans is best groot dat hij het beter doet op voer dat gebaseerd is op veel eiwitten en vetten (coolstance copra/ Linseed/ esparcette).

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 17:34

Ninx schreef:
Binck8 schreef:
Waarschijnlijk heeft hij wel cushing ja.


De producten die je nu geeft zijn gebaseerd op redelijk wat zetmeel.

Kans is best groot dat hij het beter doet op voer dat gebaseerd is op veel eiwitten en vetten (coolstance copra/ Linseed/ esparcette).


Ik ga eens kijken, vandaar ook mijn twijfel bij mais voeren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:41

Het is vrij 'normaal' dat een ouder paard gewicht verliest

Naast lastiger kunnen kauwen. Neemt het lichaam ook voedingsstoffen niet goed meer op.

Je kan nog wel wat aanpassingen proberen te doen. Soms helpt het om wat olie of omega 369 toe te voegen. Je zou ook eens een geweekte grasbrok kunnen proberen. Of als het lukt Lucerne. Soms slaat een ander supplement, bijvoorbeeld biotine (zonder zoetstoffen goed aan.

Beetje trial and error, ieder paard is anders....

Als je slobber wil proberen, kijk goed of er niet teveel suikers en zetmeel in zit!

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 17:53

Kelly_ann schreef:
Het is vrij 'normaal' dat een ouder paard gewicht verliest

Naast lastiger kunnen kauwen. Neemt het lichaam ook voedingsstoffen niet goed meer op.

Je kan nog wel wat aanpassingen proberen te doen. Soms helpt het om wat olie of omega 369 toe te voegen. Je zou ook eens een geweekte grasbrok kunnen proberen. Of als het lukt Lucerne. Soms slaat een ander supplement, bijvoorbeeld biotine (zonder zoetstoffen goed aan.

Beetje trial and error, ieder paard is anders....

Als je slobber wil proberen, kijk goed of er niet teveel suikers en zetmeel in zit!


Hij krijgt iedere dag sowieso een flinke scheut olie. Lucerne lukt helaas niet, dat krijgt hij niet meer weg.
De geweekte grasbrok is wel een optie misschien.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:06

Hoeveel ruwvoer eet hij? Als hij 3x per dag al senior priores + bietenpulp krijgt (uitgaande van de aanbevolen hoeveelheid) is dat echt al flink wat. Die van mij doet het super op merriebrok. Eiwitten eiwitten eiwitten... omega 369 is ook top al je dat wilt betalen :=

Ik zou meer hooi gaan geven, al dan niet met wat grasbrok of Luzerne. En z'n gebit laten checken + prikken voor PPID.

Heb je een foto van hem? Die van mij lijkt ook mager maar is omdat hij geen bespiering meer heeft.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 18:15

Nyaleti schreef:
Hoeveel ruwvoer eet hij? Als hij 3x per dag al senior priores + bietenpulp krijgt (uitgaande van de aanbevolen hoeveelheid) is dat echt al flink wat. Die van mij doet het super op merriebrok. Eiwitten eiwitten eiwitten... omega 369 is ook top al je dat wilt betalen :=

Ik zou meer hooi gaan geven, al dan niet met wat grasbrok of Luzerne. En z'n gebit laten checken + prikken voor PPID.

Heb je een foto van hem? Die van mij lijkt ook mager maar is omdat hij geen bespiering meer heeft.


Helaas kan hij echt geen hooi of lucerne meer eten. Zijn gebit wordt ieder jaar voor de vorm gecheckt maar er kan niets aan gesleuteld worden om het kauwen te verbeteren. Hij moet dus echt geweekt spul. Zelfs de zachtere grasmix is bijna niet te doen. Ik die dat ook wat van door zijn pulp en dat eet hij wel, is toch weer wat extra wat hij binnenkrijgt. Hij krijgt ongeveer 3 kilo ongeweekt, na weken is dat zo'n 15 kilo inclusief de extra aan muesli.
Cushing testen is niet nodig, mijn vorige pony had cushing en de overeenkomst is duidelijk. Dierenarts geeft dit ook aan.

Een recente foto heb ik nu niet. Eerst miste hij vooral op zijn achterhand de vulling bij de billen en bovenop de rug zit niets meer. Ook bij de schouders en op de boeg is hij knokig, maar hij had wel een goede ronde buik. Nu zie ik zijn ribben duidelijker en daar word ik niet vrolijk van.

Kan ik merriebrokken weken?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:33

Mijn oudje van 35 at voor zijn verhuizing ( eet nu 24/7 hooi/gras) graag de Masters senioren slobberbrok. Deed hij het super goed op. Het is snel klaar en smaakvol, want vrijwel alle paarden aten het graag.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:41

Wat weegt hij?
Ze adviseren 1kg sp ongeweekt per 100 kg gewenst lichaamsgewicht, misschien kun je het nog wat verhogen?

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 18:56

Denk zo ongeveer 300-350 kilo

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:06

CushCare Condition van Dodson&Horrell.
Top resultaat mee ! Ook bij niet-cushing paarden te gebruiken trouwens :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:48

Krijgt ie medicatie voor de Cushing? Dat kan namelijk ook helpen.

Luzerne is er ook in brokvorm; dat is een vrij harde brok, maar kun je prima geweekt voeren. Verder bijv Marstall Bergwiesen Mash en als ruwvoer zou je hartog 5* senior kunnen proberen.

Mijn merrie met PPID en chronisch hb krijgt onbeperkt hooi (ze mist 4 kiezen), in de zomer onbeperkt gras en hooi, en als aanvulling Bergwiesen Mash met een beetje Marstall wiesen Fasern, lijnzaad en vitaminebrok. Af en toe de hartog senior.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 19:59

We hebben prascend in het verleden geprobeerd maar dat ging niet zo lekker voor hem, dus mee gestopt in overleg met dierenarts uiteraard. Besloten om het hem zo comfortabel mogelijk te maken tot het niet meer gaat. Hij is verder nog helder in zijn koppie, rolt iedere dag. Sjouwt de wei rond met zijn grote vriend en is pijnvrij.
Alleen graag wat dikker nog, haha.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:18

Er zijn ook alternatieven voor prascend. Mijn merrie stopte met eten op prascend en sloeg iedereen het licht uit de ogen.
Ze staat nu 2,5 jaar op Parlodel, werkzame stof bromocriptine. Vraag daar eens naar bij je DA (en als die heel vaag kijkt: laat je DA Utrecht even bellen).
Mijn merrie krijgt trouwens de medicatie ivm de hb die anders opspeelt. Als ze zonder medicatie die klachten niet zou hebben, zou ik ook (liever) geen medicatie gebruiken.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-21 20:23

Hilary schreef:
Er zijn ook alternatieven voor prascend. Mijn merrie stopte met eten op prascend en sloeg iedereen het licht uit de ogen.
Ze staat nu 2,5 jaar op Parlodel, werkzame stof bromocriptine. Vraag daar eens naar bij je DA (en als die heel vaag kijkt: laat je DA Utrecht even bellen).
Mijn merrie krijgt trouwens de medicatie ivm de hb die anders opspeelt. Als ze zonder medicatie die klachten niet zou hebben, zou ik ook (liever) geen medicatie gebruiken.


Bedankt!
Hier zal ik eens naar informeren. Prascend had hier ook niet het goede effect, hij voelde zich duidelijk niet zichzelf

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:48

Bonpard senior

Schreeuwend duur, maar het doet echt wat het beloofd. Paarden komen er echt heel mooi van in conditie.
Mijn toenmalige merrie, die ook geen ruwvoer meer kon eten, is op 37 jarige leeftijd in heel goede conditie dood gegaan ( rare zin zo,maar je snapt het wel)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:55

Heeft wel 17% zetmeel, dus dat is met een PPID’er wel wat om in de gaten te houden. Bij mij zou het niet door de ‘keuring’ komen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:46

Ik geef olie door de sp of bietenpulp.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:52

Oh had het PPID niet gelezen/ heb alleen de openingspost gelezen

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Voer wat echt dik maakt voor 30 plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:54

Pavo 18 plus 1 kilo per dag doet hier wonderen. Paard wordt ook snel dun maar sinds ik de pavo bijvoer niet meer.