Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Deken

 
Profiel   

Hallo , mijn paard is 27 jaar .
Nu het wat kouder word is het dan handig om nu met een tegendeken te beginnen.
Zie dat het ook nog een aantal dagen 18 graden word.
Hij kan 24/7 naar buiten en in de inloopstal staan.

Wat doen jullie met een ouder paardje.

Mikey is een Gelderse ruin .

Hoor graag van jullie.

Groetjes Mikey en baasje Wilma.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:11 



 
Profiel   

Bibbert hij? Wordt hij nog gereden?
Hier leg ik een regendeken op bij dagen met aanhoudende regen of veel wind. Meestal bibberen ze anders.

Als je hem nog rijdt… is er een optie om hem eerst op te laten drogen alvorens je iets oplegt? Nat onder een deken is niet goed, maar nat zonder iets buiten heeft mijn paard 2 jaar geleden eveneens een prachtige longinfectie opgeleverd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:18 



 
Profiel   

[SV] [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Ik denk dat je beter je vraag in het centrale topic kan plaatsen.

Antwoord op je vraag:
ik hanteer bij mijne onder de 15gr overdag regendeken 0 of 50 gram op
Onder de 10gr 150gram
En onder de 5gr de 300gram op.
Ik heb bucas irish dekens

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:19 



 
Profiel   

Ik rij niet meer i.v.m artrose aan mijn knie.
Bibbert niet. Zit goed in zijn vacht en is niet mager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:25 



 
Profiel   

Waarom dan een deken op? Als hij het prima zelf kan regelen, juist lekker aflaten. Paarden hebben het zo'n 10-15 graden warmer dan wij, met 18 graden echt geen deken opgooien hoor, mits niet geschoren uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 10:41 



 
Profiel   

Hebben nu nog een merrie van 28 en mn ruin van 22. ( en merrie van 15)

Ze staan al jaren 24/7 buiten met onbeperkt hooi en hadden nooit meer dekens op. Ook met rijden gaat dat prima.
Maar het werd lastiger om deze 2 op gewicht te houden, dus vorig jaar weer begonnen met dekens. Dit jaar zelfs eerder begonnen.

Ik heb ze zoveel mogelijk overdag wel af, maar vd week was de merrie kletsnat en leg ik wel de deken er zo op. Een goed ademende deken, drogen ze wel onder. Heb toen wel voor de nacht gewisseld naar een 100gr en 's ochtends weer naar de 0.

Ik was ook echt wel niet meer voor dekens en mn andere ruin van 23 en de shet van 25+ hadden ze niet op. Maar er kunnen redenen zijn. Zo redde mijn ruin van 22 het echt niet, ondanks jaren proberen en mn merrie van 15 zet echt geen voet buiten de deur zonder deken als het regent en wordt ze ook chagerijnig van het niks doen.

Wij beginnen wel als de dagen korter worden ook met meer bijvoeren, als eerste nuggets, omdat gras ook minder wordt en dan evt speedibeet/fibrebeet bij.
bij ochtend maal hoog ik de lucerne op.

Mn merrie eet nu nog overdag de sp op van de shet die net een week geleden overleden is. Als dat bevalt, mag ze dat blijven eten.

Kijk naar het paard. Als ze geen last lijken te hebben en de acht functioneert goed, is een natte vacht geen probleem. Ook met rijden/zweten bijv, gaat het niet om de natte haren, maar een paard moet op temperatuur zijn en goed op adem. Die natte haren zelf worden ze niet ziek van, tenzij er iets aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 15:08 



 
Profiel   

Hier krijgen de ouwetjes een regendeken op als het langdurig gaat regenen. Of althans als de voorspellingen dit aangeven :D
Maar ik heb geen schuilstallen op de weides en beschutting door bomen is er te weinig voor aanhoudende regen.
Moest ik stallen hebben op het land, denk ik niet dat ik dekens zou gebruiken. Tenzij ze niet gaan schuilen en het dus koud krijgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 15:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen