Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony (19) verveeld zich wordt afgetroggeld op ouderdom

 
Profiel   

Hallo allemaal.

bedankt dat je me bericht wilt lezen..

ik zit namelijk met het volgende.
ik heb al een aantal jaren een verzorgpony welshcob van 19 jaar die zijn hele leven al voor de kar loopt en ik rij hem bij onder het zadel.

Wat mij is opgevallen is zins corona zijn gedrag is veranderd.
Hij liep voorheen regelmatig wedstrijden, was redelijk actief in de wei en zat goed in zijn vel.
maar zins de pandemie zijn veel activiteiten stop gezet zoals wedstrijden enz.

wat mij is gaan opvallen is dat hij zich meer is gaan vervelen.
we hadden ook een tijdje meerdere paarden op stal waarmee hij buiten stond en daar ook een maatje had gevonden waar hij ook naar toe trok en veel samen mee stond. ( er waren nog 3 andere jonge paarden op stal)
maar die is een paar maanden terug gegaan naar zijn eigenaar.
en de andere paarden zijn inmiddels niet meer op stal. (verkocht)
We hebben 1 vast paard op stal de hengst.
zins die tijd staat hij een beetje in een hoekje van de wei aan de kant van de weg.
We hebben nog een ander paard op stal hele lieve hengst die tevens ook zijn buurman is op stal en in de naast liggende weide.
en zie dat ze wel naar elkaar toe trekken maar niet echt fysiek contact kunnen maken zoals samen grazen, elkaar kroelen of met elkaar spelen (soort van)
ze staan dus samen met een hek er tussen.
in het verleden hebben ze wel samen buiten gestaan zonder problemen.

ik merk ook dat hij minder gemotiveerd is om te werken en wat meer shago is.

ik heb het gevoel dat hij een soort van depressief is geworden.
hij heeft een goede eigenaar maar die ook door omstangiheden zo nu en dan periodes in het buitenland is.
Waardoor ik denk dat hij het met de kar rijden mist omdat ik het zelf niet mag doen (rijden met de kar)

Ik denk dus dat hij zich verveeld en niet lekker in zijn vel zit waardoor hij kwaaltjes krijgt zoals hij af en toe niet vooruit te branden is, hij nors reageert en zich daardoor niet lekker in zijn lichaam zit en ook een beetje als een stijve hark loopt en hij is gaan schuren bij zijn manen en staart.

Ik heb zelf al diverse pogingen gedaan om hem toch iets bezig te geven.
heb een lickit gekocht waar hij niet naar om kijkt, regelmatig afwisseling geeft (hij heeft een extra bijrijder in het weekend waarmee ook leuke dingen in de bak doen.
zoals balkjes lopen, wandelen , longeren enz.
als we bepaalde activiteiten doen zie ik dat de pony het naar zin heeft.


op stal wordt er gezegt dat de verandering in zijn gedrag komt omdat hij ouder wordt.
en daar ben ik het niet mee eens.

het afgelopen jaar is er toch wel veel veranderd voor de pony,
maatje weg, staat in zijn eentje in de wei (heeft wel een buurman), en als zijn baas er niet is dat hij de afwisseling mist van het rijden met de kar.
lijkt mij dat als zoiets gebeurt of het nou een mensen of paardenleven is dat het een aanslag op zijn weerstand is en daardoor niet lekker in zijn vel zit.
qua voeding is er weinig veranderd krijgt al jaren lang het zelfde voer, zo nu en dan slobber en krijgt elektrolite van pharmahorse ,zo nu en dan een extra van wortels en appels


ik heb meedeleiden met de pony en zit een beetje met de handen in het haar.
over ongeveer 2 weken komt zijn baas weer terug dus hoop dat ie daar weer beetje vrolijk van wordt.
want ik weet ook zeker dat hij zijn baas mist want op de dagen dat hij er normaal is merk ik nu dat hij echt op de autos let doe voorbij rijden om te kijken of het zijn baas is.

ik weet wel dat een pony die ouder wordt minder actief als jaren geleden.
Maar zo snel binnen bepaalde tijd ik toch wel opvallend.

zijn er meer mensen die dit soort verhaal of ervaring hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:41 



 
Profiel   

Een WC (wat ouder) die eerst fanatiek mee gewerkt is, hetzelfde voer krijgt en nu meer stilstaat.. stijver is geworden en schuurt...
Ik denk eerder dat hij IR gevoelig is en evt tegen BH aan zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:47 



 
Profiel   

Brainless schreef
Een WC (wat ouder) die eerst fanatiek mee gewerkt is, hetzelfde voer krijgt en nu meer stilstaat.. stijver is geworden en schuurt...
Ik denk eerder dat hij IR gevoelig is en evt tegen BH aan zit.


zou je wat meer uitleg kunnen/ willen geven.
IR heb ik opgezocht maar BH kan ik weinig opvinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:50 



 
Profiel   

Ik zou het ook eerder zoeken in lichamelijk ongemak. Ik zou eens vragen of ze bloed willen afnemen om te kijken of dat er gezond uit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:52 



 
Profiel   

Sorry BH=bevangenheid

IR komt bij koudbloedachtige vaker voor en vooral als ze minder gaan doen zie je dat tot uiting komen.
Bij vaker trainer verbranden ze nl meer suikers

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:55 



 
Profiel   

Je zou hem kunnen laten testen op Cushing. Dat kan ook gedragsverandering en stijfheid veroorzaken.
Maar het zou mij niet verbazen dat het gemis van zijn paardenmaatjes de belangrijkste reden voor de gedragsverandering is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 18:55 



 
Profiel   

Ik vind 19 helemaal niet zo oud.

Maar veranderingen kunnen heel veel doen. Wij moesten in Maart onze ruin van 23 laten gaan. De rest heeft afscheid kunnen nemen, maar de rest had er wel moeite mee. Dat zie je aan verschillende dingen. Maar heel belangrijk was dat ze elkaar nog hadden.

Als een paard geen afscheid kan nemen, alleen komt te staan en ook werk mist, kan ik me wel voorstellen dat je dat behoorlijk gaat merken.

Als iemand zelf ziek is, oke. Maar verder kan je veel gewoon doen. Niet op wedstrijd, maar wel rijden, aanspannen ( degene die het mag ) etc. En er zijn wel wedstrijden geweest die door mochten gaan zonder publiek bijv.

Nu is het andere vaste maatje overleden. Die was al 17jr 24/7 samen met die andere en kreeg snel meerdere klachten.
Dat merk ik ook aan de overgebleven 3. Die zijn hecht, maar hebben echt elkaar nodig.
En weer hebben ze ook afscheid genomen en is er niet een paard weggetrokken, waardoor een paard alleen staat.

Over een draad is niet hetzelfde. Kan iets schelen, maar als je vaste maatjes hebt, kunnen ze echt ziek zijn van gemis. Daarom zijn we nu ook de shet kwijt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen