Ouder paard nog enten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 02:46

Komen de 3 andere paarden wel van het erf? Zo niet dan is de kans op besmetting klein. Komen de andere paarden wel in lessen of wedstrijden, zou ik het wel doen. 1x ziek kan ook een toevalstreffer zijn, dat ze net een virusje opgepakt had. Daar zou ik niet direct conclusies aan verbinden. Wel even doorgeven aan de dierenarts, mocht je toch besluiten te enten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 05:18

De influenza zou ik weg durven laten, en meestal is dat de zwakmaker. De tetanus zou ik wel blijven doen, maar hoeft niet jaarlijks.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 05:51

Ik zelf doe alleen tetanus als ik niet op wedstrijd oid ga. Dat zou ik persoonlijk ook doen bij een oudje :)

Kabayo

Berichten: 13969
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 07:13

Hier worden de shetlanders die het erf nooit verlaten niet geënt. Net als de paarden die een leeftijd hebben bereikt dat we er niet meer mee op pad gaan. Deze leeftijd verschild dus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:00

Onze dochter rijdt nog actief op onze opa van 22. Hij gaat ook wel eens mee op wedstrijd. Dus ja, wij enten hem nog :j

Celebi
Berichten: 3643
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 08:50

Lastig! Zou het vooral met de DA overleggen. Misschien kun je een andere enting krijgen. Die van mij (21) krijgt de hele cocktail: rhino, influenza, tetanus (want verplicht) en vrijwillig de westnijl enting. Die kon er ook nog wel bij. Ik maak veel buitenritten en 2/3 keer per jaar staan we op een accommodatie op de Veluwe dus dan moet alles wel in orde zijn ook. Mocht je het erf niet meer afkomen en dus nergens meer de kans hebt dat de entingen gecheckt worden op geldigheid van een jaar, dan zou ik wellicht overwegen om te gaan titeren. Dan hoef je het alleen nog te doen als de bescherming niet meer in orde is.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 09:13

Hier doe ik het nog wel bij een 22 jarige. We gaan incidenteel nog wel naar een wedstrijd op ander evenement. Daarnaast gaan zijn buurpaarden ook regelmatig op wedstrijd

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:12

moyra schreef:
Vorig jaar is mijn inmiddels bijna 24 jarige merrie na inenting een paar dagen flink ziek geweest, koorts.
Ze eet altijd, eten is haar leven, maar zelfs dat wilde ze nauwelijks.

Iemand advies?


Ik zou zeggen vraag advies aan de DA, belangrijk om te weten is namelijk of ze ziek is geworden van de enting of van de hulpstoffen in de vaccins. Dat laatste komt ook vaak voor en dan kan een andere enting helpen.

Overigens heb ik een dier gehad wat ook enorm ziek werd na de enting iedere keer, deze heb ik alleen voor tetanus laten enten en dat was geen probleem. Maar die kwam niet in contact met vreemde paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:17

Hoe vaak doen jullie de tetanus?

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 10:44

Ik heb intussen ook overlegd met de DA.
We zullen haar toch enten maar voor een ander kiezen of preventief ontstekingsremmer spuiten.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:56

Het klopt dat sommige paarden allergisch reageren op entingen maar ik denk niet dat dat met leeftijd te maken heeft.De mijne is 25 en ik laat hem altijd gewoon meeenten met de rest.Dat is op die grote pensionstalling ook min of meer verplicht,maar uiteraard niet als ze er niet tegen kunnen.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:11

DuoPenotti schreef:
Hoe vaak doen jullie de tetanus?

Om het jaar en aankomend jaar ga ik in overleg met de dierenarts eerst een titerbepaling doen voor er een tetanus gezet wordt.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:24

Hilli schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe vaak doen jullie de tetanus?

Om het jaar en aankomend jaar ga ik in overleg met de dierenarts eerst een titerbepaling doen voor er een tetanus gezet wordt.


Hoe werkt dat? Ik vind dat wel interessant

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:26

Wij enten nog 1 x per 2 a 3 jaar tegen tetanus ( meestal zit het influenza vaccin daar wel bij in; ik heb geprobeerd om los tetanus vaccin te vinden/ laten enten maar dat is onmogelijk!). Onze paarden zijn 10, 16 en 20 en we zijn 2 jaar geleden gestopt met de jaarlijkse enting.

Titeren doet jammer genoeg niemand in onze omgeving anders had ik daarvoor gekozen. Ben niet zo'n fan van vaccins ;)

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:16

@Cherdenise: het gaat dus om tetanus, meer dan 'met een beetje bloed' en 'het kan ter plekke maar duurt een minuut of 10' weet ik niet. Na februari kan ik je wellicht meer vertellen :j

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:18

Mijn veearts heeft gezegd dat ik mijn pony echt niet meer hoef te enten als ik toch niet van plan ben om met haar te reizen naar keuringen of wedstrijden. Als particulier en je paard/pony aan huis is het niet echt nodig, zei ze.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:42

Ik verplaats dit topic naar Alle oudjes welkom.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:37

Hier zat ik toevallig laatst ook over na te denken. Mijn pony wordt 20, is sinds dit jaar volledig met pensioen en gaat nergens meer heen. Hij wordt altijd flink ziek van het enten (krijg er altijd standaard een fles metacam bij) en vind het nu niet zo nodig meer. Eens per 2-3 jaar voor tetanus heeft de voorkeur nu.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:44

Sinds we de pony van mijn vriendin lieten inslapen na bijwerkingen van de enting (hoefbevangen, na drie maanden knokken brak het hoefbeen door de zool en dat was het einde), durf ik mijn chronisch bevangen pony niet meer te enten. Ze heeft nog nooit een reactie op de enting laten zien, maar… ze heeft ook nooit een reactie op domosedan laten zien tot afgelopen maart, toen werd ze daardoor bevangen.

Tetanus zou wel los verkrijgbaar moeten zijn, aldus de DA waar ik mee overlegde over het enten.
Mijn pony is overigens 26 en komt nog wel van het erf, rondje wandelen in het bos en 1-2 keer per jaar naar de kliniek.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 10:34

Shenavallie schreef:
Mijn veearts heeft gezegd dat ik mijn pony echt niet meer hoef te enten als ik toch niet van plan ben om met haar te reizen naar keuringen of wedstrijden. Als particulier en je paard/pony aan huis is het niet echt nodig, zei ze.

Dit lijkt me logisch.Bij mij is de situatie anders want ik ga weliswaar met mijn 25-jarige ook nergens heen maar we staan op een drukke pensionstalling met ook veel wisselende paarden.Ik heb zelfs nog tegen rhino laten enten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:30

Lijkt me helemaal niet logisch, want tetanus zit gewoon in de grond. Als je paard een keer een fikse wond oploopt kan hij goed ziek worden en zelfs sterven. Tetanus is echt verschrikkelijk.

Het risico op influenza verkleint wel aanzienlijk, maar nul zal het zeker niet zijn. Mijn jaarlingen bijvoorbeeld, komen nooit in aanraking met andere paarden, en de merrie die bij hun loopt ook niet. Toch begon een van de twee spontaan met hoesten en snotteren, waarna de andere jaarling en mijn merrie volgenden. Het is vanzelf over gegaan en mijn 2 andere paarden (staan op paddock ernaast, met sloot ertussen) hebben nergens last van gehad. Hoe kan dat?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:44

Mijn paard laat ik niet meer enten, na 2x hoefbevangen geraakt te zijn van het enten doe ik het niet meer.
Gaat al jaren prima
Hij gaat nog wel mee op pad naar het bos enz

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:54

Caily schreef:
Lijkt me helemaal niet logisch, want tetanus zit gewoon in de grond. Als je paard een keer een fikse wond oploopt kan hij goed ziek worden en zelfs sterven. Tetanus is echt verschrikkelijk.

Klopt, maar het tetanusvaccin werkt ruim 5 jaar, dus je hoeft die niet elk jaar te geven om je paard goed beschermd te hebben tegen tetanus.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ouder paard nog enten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:35

Uit welk onderzoek blijkt dat tetanus 5 jaar werkt voor paarden?
Benieuwd naar!
Ik heb eerder geleden dat uit onderzoek kwam max 3 jaar, maar ik kan dat zo niet terug vinden.

Ik doe zelf elke twee jaar.

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:45