Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ouder paard nog enten ?

 
Profiel   

Vorig jaar is mijn inmiddels bijna 24 jarige merrie na inenting een paar dagen flink ziek geweest, koorts.
Ze eet altijd, eten is haar leven, maar zelfs dat wilde ze nauwelijks.

Iemand advies?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:28 



 
Profiel   

Even overleggen met de dierenarts, misschien kan die een andere entstof gebruiken bijvoorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:30 



 
Profiel   

Mijn paardje is ruim 21 en die laat ik niet meer enten.
Hij komt nergens anders en heeft een langere periode van zijn leven 2x per jaar een enting gehad.
DA adviseerde evt elke 3 jaar te enten omdat hij waarschijnlijk al genoeg antistoffen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:30 



 
Profiel   

Heeft ze dit eerder gehad of alleen vorig jaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:36 



 
Profiel   

Hier slaag ik dit jaar ook over voor mijn bejaardenclubje.

Tot vorig jaar altijd gevaccineerd griep / tetanus maar sinds enkele jaren moet ik voor 2 van de 3 standaard tubes Finadyne bijbestellen omdat ze wat koorts krijgen en een bult als een sinaasappel waardoor ze 5 dagen niet uit de voeten kunnen als ze geen ontstekingsremmer krijgen.
Niet leuk voor de paarden en slecht voor mijn portemonnee dit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:37 



 
Profiel   

Ik heb een paard gehad dat heftige astma aanvallen kreeg na de enting, die mocht alleen nog maar 1 x in de 3 jaar voor tetanus een prik. Ze was toen inmiddels 10 en stond aan huis. Was geen probleem volgens de DA

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:39 



 
Profiel   

Ik heb mijn bejaarde merrie de laatste jaren van haar leven niet meer laten enten. Ze ging niet meer op stap, kwam het terrein niet meer af. De dierenarts zei nog wel dat het bij een evt tetanusbesmetting wel vervelend was want daar kon ze aan doodgaan, maar doodgaan zou ze toch een keer. Dus ik heb het gelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:43 



 
Profiel   

Mijn oude paarden (22 en 28) staan met zijn 2-en in een soort natuurgebied waar ze geen contact hebben met andere paarden of mensen. Zij worden al jarenlang niet meer geënt. Ik vind het risico niet zo heel erg groot, en denk dat ze meer last hebben van een enting dan de kans dat ze ziek worden. Bij beide paarden ga ik overigens ook geen gekke dingen meer dokteren. Ze hebben een prachtig leven gehad, ik hou zielsveel van ze, maar paarden weten niet of ze morgen of volgend jaar dood gaan. Zolang ze beide nog gezond zijn en geen gekke dingen hebben, mogen ze lekker blijven lopen en krijgen uiteraard echt wel de nodige zorg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:47 



 
Profiel   

Die tetanus om de 3 jaar wil ik wel nog laten zetten, maar hier zijn tot nu toe geen DA te vinden die enkel tetanus vaccins hebben.
Altijd de combi dus.
Ze moeten per 10 inkopen en niemand vraagt naar enkel tetanus, dus maken ze voor mijn paarden een verlies van 7 vaccins.
Ik moet dus nog gaan vaccinshoppen voor binnen 2 jaar :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:51 



 

Ik heb mijn merrie jaarlijks geent tot haar 35e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:51 



 
Profiel   

Ik denk dat je het even moet aankijken naar je omgeving. Als er geen andere paarden meer te zien zijn, zou ik het laten. Nu is de weide naast mijn wei sinds vorig jaar verhuurd aan een lokale vereniging, en worden er veel wedstrijden gehouden. Dus ik ent nog steeds, want je weet maar nooit wat daar bij zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:53 



 
Profiel   

Ligt eraan.

Mijn ruin had al blessures en ook een flinke ent reactie gehad, dus hem niet meer laten enten laatste 2/3 jaar. Is dit jaar met 23 overleden.

De shet (25+) had dit jaar voor de 2e keer een ent reactie en wilde hem niet meer enten, maar is ook overleden.

De andere 3 van 14, 22 en 28 heb ik nog wel laten enten, maar mn oudste merrie van 28 doe ik niet meer nu.

Maar, die van ons staan samen, geen vreemde paarden, worden niet verplaatst voor wedstrijd en hebben geen contact met andere paarden.
Ik gaf les en kwam op veel plekken en raakte paarden aan, maar dat is veel minder.

Je kan ook titeren als je onzeker bent of het "nodig" is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:54 



 
Profiel   

Mijn merrie van 10 heb ik zelfs al 2 jaar niet meer geënt. Je kan ook laten titeren om te kijken of het nog nodig is. Ik verwacht dat ze genoeg antistoffen zal hebben en enten niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:55 



 
Profiel   

Mijn oudste merrie, 24, laat ik niet meer enten. Komt nergens en is heel lang jaarlijks geënt geweest vanwege wedstrijden, etc.
De andere merrie laat ik wel jaarlijks nog doen vanwege de wedstrijden en lessen op andere locatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:59 



 
Profiel   

Mijn paard van bijna 34 laat ik gewoon enten.
Hij heeft nooit last ervan en hij staat op een grote pensionstal met opfok en wedstrijdruiters.
Ik ga niet het risico lopen na 26 jaar zorgen voor hem dat hij door iets doms als een tetanus besmetting het loodje legt nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:34 



 
Profiel   

moyra schreef
Vorig jaar is mijn inmiddels bijna 24 jarige merrie na inenting een paar dagen flink ziek geweest, koorts.
Ze eet altijd, eten is haar leven, maar zelfs dat wilde ze nauwelijks.

Iemand advies?


is dit eenmalig geweest, of vaker ziek geweest?
Staat je paard aan huis, of gezamenlijke huisvesting met ook paarden van anderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:35 



 
Profiel   

Brainless schreef
Mijn paardje is ruim 21 en die laat ik niet meer enten.
Hij komt nergens anders en heeft een langere periode van zijn leven 2x per jaar een enting gehad.
DA adviseerde evt elke 3 jaar te enten omdat hij waarschijnlijk al genoeg antistoffen heeft.

Hier ook niet meer laten enten sinds vorig jaar om hetzelfde verhaal. Pony komt amper nog ergens en komt niet in contact met anderen. Ook in overleg met de da en die gaf hetzelfde aan qua antistoffen. Paarden boven de 15 hebben genoeg antistoffen voor de rest van hun leven gaf mijn da aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:39 



 
Profiel   

Mijn oude paard is tot zijn 26 geënt.
Maar mijn jonkie van 6 vorig jaar niet meer.
Nadat ze de 2 vorige jaren echt ziek was op de enting en haar laatste enting echt heel extreem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:51 



 
Profiel   

Mijn oude tinker is op een gegeven moment niet meer tegen influenza geent. Hij werd er altijd zo ziek van. Ik reed toch niet meer, op stal was het niet verplicht, hij stond niet bij de rest naar met een eigen vriendj́e van mezelf en na goed overleg met de dierenarts nadst hij weer zo ellendig beroerd werd besloten hem dat niet meer aan te doen. Het risico op influenza was kleiner dan het risico te overlijden door benauwdheid en longproblemen na de enting. Alleen tetanus kreeg hij nog daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:53 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
moyra schreef
Vorig jaar is mijn inmiddels bijna 24 jarige merrie na inenting een paar dagen flink ziek geweest, koorts.
Ze eet altijd, eten is haar leven, maar zelfs dat wilde ze nauwelijks.

Iemand advies?


is dit eenmalig geweest, of vaker ziek geweest?
Staat je paard aan huis, of gezamenlijke huisvesting met ook paarden van anderen?


Dit was het eerste jaar dat ze er op reageerde.
Het paard staat op een privé stukje met 3 andere paarden, deze worden wel ingeënt.
Om ons heen staan wel andere paarden maar ik heb geen idee of deze geënt zijn, neus contact is onmogelijk.
Tevens is het dier door een blessure al 9 jaar niet meer van het erf geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:57 



 
Profiel   

Dan zou ik het even aan je DA voorleggen...
Wie weet had de laatste enting een bepaalde vulstof waarvan bekend is dat ze er sneller ziek van worden.
Indien toch een risico kan je samen met je va bepalen of je het enten zou stoppen, of bv de frequentie omlaag te brengen naar bv 1x per 3jr ofzo.
Ivm het contact wat ze nog wel kan hebben met die andere paarden waarvan onbekend is of ze geënt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 17:53 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Die tetanus om de 3 jaar wil ik wel nog laten zetten, maar hier zijn tot nu toe geen DA te vinden die enkel tetanus vaccins hebben.
Altijd de combi dus.
Ze moeten per 10 inkopen en niemand vraagt naar enkel tetanus, dus maken ze voor mijn paarden een verlies van 7 vaccins.
Ik moet dus nog gaan vaccinshoppen voor binnen 2 jaar :D


Mss toch eens informeren bij een andere DA? Hier vaccineer ik maar om de ongeveer 5 jaar tegen tetanus, anders niks, en mijn DA doet niet moeilijk over het vaccin.

@TS, vaccins werken langer dan men denkt (wou dat dat voor de Covid-vaccins ook zo was :( ), dus je kan gerust eens 1 of 2 jaartjes overslaan, zeker als ze weinig of niet met andere paarden in contact komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 18:15 



 
Profiel   

Mag ik het nr van jouw DA ? Is misschien wel wat ver uit de buurt :P
Ik heb al 3 praktijken in de regio hier gebeld. Overal njet op het request :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 18:39 



 
Profiel   

hier ook niet meer enten, ze hebben genoeg weerstand :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 18:47 



 
Profiel   

Die van ons met reactie, hadden wel allebei een andere reactie.

De NF had enting gehad, 's avonds zie ik hem weer en stond echt suf erbij. Hoge koorts, dus veearts gebeld. Kon gelijk metacam halen op zijn kosten en hij ging het doorgeven, want was nieuwe enting waar weinig reacties op bekend waren toen.

Daarna altijd aangegeven en geen reactie meer gehad.

De shet heeft nooit een reactie gehad, maar vorig jaar kreupel en lamlendig. Had een mega zwelling van zijn linkerborst waar geprikt was.

Afgelopen keer aangegeven en in de bil laten prikken. Dat was 's avonds een tennisbal en zelfs 2 weken later nog een golf balletje. Geen andere klachten toen, maar hij is wel kort daarop toch vrij plotseling overleden.

Heb de merrie van 28 en ruin van 22 ook laten enten, omdat mn merrie van 14 drachtig is en dat voelde dan toch het meest safe.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 00:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen