Animo paardenrusthuis Asperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel wil jij betalen om je paard op een paddock paradise rusthuis te zetten?

100,- en het bekappen/dierenarts hou ik in eigen beheer
6 (10%)
150,- en het bekappen/dierenarts hou ik in eigen beheer
23 (40%)
200,- inclusief bekappen en dierenarts
8 (14%)
250,- inclusief bekappen en dierenarts
13 (22%)
Ik wil minder betalen
Geen stemmen
Ik wil best meer betalen
7 (12%)

Totaal aantal stemmen: 57


SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 11:23

Na jarenlang dromen en plannen en 'oefenen' op kleine schaal is het nu eindelijk zover: we gaan serieuze stappen nemen voor het starten van een rusthuis!

Voor ik met mijn plan (wat nog meer omvat, maar daarover later meer) naar de bank stap wil ik even polsen of er animo voor is in deze omgeving, wat men bereid is te betalen en wat voor wensen er dan zijn.

In een notendop:

* Het wordt een p.p. met grote inloopstal en meerdere schuilgelegenheden op de track.
* Tracks worden minimaal 5m breed, met veel rust/speelplaatsen.
* Relatief veel eet- en drinkplaatsen, zodat ouderen die moeizamer bewegen niet perse grote afstanden hoeven af te leggen.
* In de inloopstal bevinden zich tevens (zeer ruime) stallen met uitloopmogelijkheden voor nood.
* Mogelijkheden tot beweiding.
* Indien nodig worden de paarden bijgevoerd.
* Onbespoten hooi van eigen land
* Roundpen of kleine bak voor grondwerk/persoonlijke aandacht/ruimte om even je paardje te bezoeken.
* Veel lage beplanting, enkele heggen, een bos(je), en enkele bomen rond de track, alles eetbaar.
* Mogelijkheid om de as uit te strooien op het terrein en een gedenksteen te plaatsen.
* Mogelijkheid je aan te melden als vrijwilliger en korting te krijgen op de maandlasten.


Er zijn nog veel meer ideeën maar dit zijn denk ik de belangrijkste.

Zijn er nog dingen die jullie missen?



Btw: voor een pony denk ik aan 25,- per maand minder, en voor een shetlander 50,- minder.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:34

Ik zou het sowieso exclusief dierenarts houden. Er is soms nogal verschil in hoeveel mensen willen doen voor hun paard qua kosten en ik denk niet dat je hier als stalhouder betrokken bij wil zijn.
Daarnaast kunnen die kosten heel hard oplopen, ook voor de kleinste pony’s :)

Ik zou voor zoiets hier in de buurt, mits er echt genoeg ruimte is op de track, €150-€200 voor een Shetlander wel voor Willen geven.

Maar dan wel inclusief het voeren van de papjes enzo :) als het echt een rusthuis is.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:42

Goed iniatief!

Ben het ermee eens dat je het exclusief DA moet doen, maar..het kan wel lastig zijn als je in een situatie komt dat er eigenlijk een dierenarts bij moet komen maar mensen dat weigeren. Wat doe je dan? ik denk dat het goed is om daar over na te denken. Net zoals als het leven lijden wordt zeg maar...

De meeste mensen die hun paarden naar een pensioenstal doen willen er minder naar omkijken en het liefst zo min mogelijk betalen. Maar kan dat uit als het paard extra zorg nodig heeft?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 11:46

Ik wil ook graag werken met een afstandsverklaring waarbij je als eigenaar alsnog wel betrokken bent, en het liefst dus een buffertje inbouwen voor dierenartskosten.
Zo hebben wij het recht er altijd een dierenarts bij te halen.

Dit moet een heerlijke plek worden voor de paarden, en ik ga dus zeker niet toekijken terwijl een paard echt behoefte heeft aan een dierenarts.

Maar ik heb toch het gevoel dat als men betaald voor een rusthuis, ze zoveel om hun paard geven dat ze hem of haar niet met losse kiezen of koliek laten lopen..

Maar dat is misschien een onrealistisch ideaalbeeld :=

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:08

Ja, uit ervaring kan ik helaas zeggen dat dat een onrealistisch ideaalbeeld is. Maar goed om te lezen dat je daar al over nagedacht hebt, ik denk dat het goed is zoals je het aan wilt pakken.

BoktVerlaten
Berichten: 427
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:21

.
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 18-02-23 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:36

Ik zou inderdaad ook exclusief dierenarts kosten doen.

Mijn paard staat nu op een vergelijkbare pensioenstalling en het fijne vind ik dat er een basisprijs is en alles wat je extra wilt, mogelijk is (evt stalling, extra voer, bekappen via hun smid, etc etc).

Dat gezegd hebbende zou ik zelf nooit voor een afstandsverklaring kiezen, maar dat is op de huidige stal wel wisselend en wellicht dat anderen dat wel zouden willen/kiezen

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 12:38

Blub ben ik allergisch voor, dus het worden sowieso zandpaden en verharde voerplekken. Paarden die het niet gewend zijn worden rustig geïntroduceerd in het paddock paradise systeem, dat zal ik er ook even bij vermelden. Mede daarom ook de (nood)stallen met uitloop, hierdoor kunnen de paarden wennen aan het naar buiten kunnen zonder overweldigd te worden door de grote ruimte. Het plan is om deze paarden per 3 tot 5 tegelijk aan te nemen zodat ze over de hekken alvast contact hebben met elkaar in deze overgangsperiode. Zo worden ze als kleine kudde geïntroduceerd bij de rest (als ze zover zijn) zodat ze steun aan elkaar hebben.


Edit: ik kan mijn openingspost niet meer aanpassen, maar bovenstaande is dus zeker iets waar we rekening mee houden.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:38

Het klinkt mooi! Alleen veel oude paarden hebben niet veel kiezen meer en kunnen het hooi niet meer goed kauwen...mijn 2 oude dames staan op Subli priores en grasbrokken, zij mogen geen hooi meer. Hoe ga je dat dan doen als er voerwensen zijn?

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:52

Ik zou mijn paard nooit naar een rusthuis sturen (ook niet toen ze nog niet aan huis stonden) maar als ik dat wel zou doen zou ik daar zeker meer dan 150 euro voor willen betalen (met zelf de kosten voor DA/bekappen). Voor minder kun je volgens mij geen kwaliteit verwachten. Je kosten voor hooi en je arbeid voor schoonhouden komen al aardig in de richting van die 150 euro gok ik. Dan moet je nog onderhoud plegen, de paarden goed nalopen dagelijks en evt maatwerk leveren (medicatie, dekens, noem maar op).

Wat mij het spannendste lijkt van een rusthuis runnen is als er een verschil van mening is tussen de eigenaar en pensionhouden over wanneer het genoeg is voor een paard. Ik zie soms paarden lopen die 'lekker met pensioen zijn' waarvan ik me serieus afvraag voor wiens plezier dat paard er nog loopt. Naar mijn mening zelden voor de lol van het paard...

Ik kan me overigens voorstellen dat een all in prijs wel heel aantrekkelijk kan zijn, bv incl bekappen en normale da kosten (enting, wormonderzoek, wormkuur).

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:01

ik denk dat als je het goed wilt doen je echt meer dan 250,- moet vragen. Zou zelf ook bereid zijn dat te betalen. Zit zelf ook met een paard in het rusthuis en mijn tarief is ook hoger. De zorgen om een ouder paard zijn intensiever dan je denkt. Mijn paard heeft bijvoorbeeld een slecht gebit en moet meerdere keren per dag bijgevoerd worden, daarbij nog andere kwaaltjes dus medicijnen moeten gegeven worden. Hij moet continue gemonitord worden want door de medicijnen kan hij makkelijk stoppen met eten, dan moet er actie ondernomen worden. In de groep is hij altijd geweest, maar wel regelmatig niet op tijd weg kunnen komen dus weleens een wondje wat weer verzorgd moet worden. Dus zou goed nagaan of je dat wel kunt bieden. Elk paard heeft zijn eigen sores zeker op oudere leeftijd.

Afstandsverklaring zou ik trouwens nooit voor kiezen, naar mijn idee krijg je dan juist mensen die niet meer betrokken zijn bij hun paard. Zou juist kijken naar een constructie dat de eigenaar nog wel af en toe langs blijft komen.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:09

Ha TS.

Je moet niet kijken naar wat mensen willen betalen, je moet tellen wat je kosten zijn, wat je loon is en dit door rekenen.

Je geeft in de openingspost aan dat je dit met de bank nog moet overleggen. Ik neem aan dat er investeringen gedaan moeten worden?
Dan moet je dit ook door berekenen naar je pensioenklanten.

Heb je de grond al? Staan er al stallen op?
Hoe veel paarden kun je kwijt?
Hoe veel arbeid is er nodig? Hoe veel toezicht is er nodig?
Ga jij dat allemaal doen? Ga je mensen inhuren?
Laat je je onderneming draaien op vrijwilligers?

Als het een uit de hand gelopen hobby is, zou ik het niet te groot maken.
Gewoon in je eigen kring een plekje aanbieden voor pensioenpaarden uit overtuiging dat die het ook fijn moeten hebben. En hier een prijs voor berekenen zodat je uit de kosten bent.

Als ik kijk wat hier de grond kost, dat je vergunningen nodig hebt voor stallen, mestafvoer, hooiprijs en inderdaad, de oudjes kunnen vaak geen hooi meer eten, hoe ga je dat doen dan, tsja, dat vind ik dat je een mooi ideaal hebt. Maar of het rendabel is, is iets anders.

(Je kunt er misschien ook een stichting van maken en donaties vragen.)

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Animo paardenrusthuis Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:58

Medicatie geven, vaak nodig bij oudere paarden ivm PPID, komt nogal nauw.
Wisselen van dekens, apart voeren ivm gebitsproblemen. Zijn zo snel zaken waar ik aan denk.
Voor een betrouwbaar adres zou ik wel 200 euro over hebben, excl voer en medicatie, als dat apart gegeven kan worden

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 01:34

Uiteraard is meerdere malen bijvoeren en gezondheid monitoren het onderwerp van de dag. Heb nu ook oudjes en ken het klappen van de zweep ;)

De prijsindicatie is om te kijken of het rendabel is, als de consensus is dat er niet genoeg voor betaald wordt dan is het inderdaad niet mogelijk de investeringen en lonen te bekostigen en hou ik het bij mijn huidige opvang.

Ik noemde een constructie met afstandsverklaring waarbij een eigenaar nog wel betrokken is, deze contracten zijn er en worden regelmatig toegepast. Dit kan alleen als de visie van eigenaar en pensionhouder op 1 lijn zitten, en daarmee timmer je gelijk de mogelijkheid tot veel andere meningsverschillen dicht. Hiermee is dus juist te voorkomen dat je onenigheid krijgt over een wel of niet paardwaardig bestaan maar kan de eigenaar wel altijd langskomen of meehelpen indien gewenst.

Het wordt inderdaad een stichting, dit heeft ook weer voordelen voor de eigenaren.

Ik wou in mijn openingspost niet teveel in detail treden omdat het anders wel een heel lang verhaal werd, maar ik heb hier allemaal wel degelijk goed over nagedacht :=

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 02:10

Ik heb mijn paarden grotendeels aan huis gehad het afgelopen jaar en als ze hier niet staan, staan ze elders gratis waar ik zelf voer. Ik bedoel hiermee dat mijn kosten gelijk zijn ongeacht de plaats waar ze staan.

Voor mijn senior sober trekpaard heb ik berekend wat ze mij het afgelopen jaar all in gekost heeft en dat gedeeld door 12 om een maandbedrag te krijgen.
Ik kwam op 191€ Incl enten. Zij krijgt geen krachtvoer etc bij enkel in de winter een kilo bietenpulp per dag dus ik kan niet zeggen dat ze duur is aan onderhoud.

Ik denk dus ook dat je best meer mag vragen want als ik haar op pensioenstal zou zetten (wat niet het plan is) dan enkel op voorwaarde dat het er beter is dan thuis en dan wil ik zeker bijbetalen voor kwaliteit van leven.

Veel succes met je plannen!