Toevoeging slobber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
birgit_x
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-04-16
Woonplaats: Beuningen

Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 19:40

Hi allemaal!

Ik kon zo geen topic vinden dus probeer ik het hier :) (mocht er ergens anders meer informatie staan hoor ik het graag!!)

Mijn oudje van bijna 30 krijgt dagelijks een emmer Seniores slobber.

Vorig jaar was ze erg mager maar door de slobber heeft ze weer heel wat vetjes erbij. Ze zit ook lekker in haar vel en galoppeert zo af en toe ook nog vrolijk door de wei. (Heeft wel lichte artrose maar hier merk ik momenteel niet veel van)

Toch wil ik dat ze zo lekker mogelijk in haar vel blijft zitten en lekker kan genieten. Zijn ervaringen met bepaalde supplementen oid die goed te combineren zijn met de slobber?

Dankjewel!! :)

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:47

mijn dames krijgen ook 3 x per dag een kilo priores en daar doen ze het goed op! Ik vul het aan met een halve kilo grasbrokken en Pavo Vital supplementen. Dit werd door mijn da geadviseerd.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:00

Ik vul inderdaad ook aan met grasbrok of zupa (in de winter).

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:05

Krijgt je paard al een vitaminebrokje? Bijvoorbeeld Marstall Force? Ik vind dat een fijne toevoeging om zeker te zijn dat de paarden alles binnen krijgen wat ze nodig hebben :) Je kan dat prima door de slobber mengen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:16

pas op voor de supplementen rabbit hole ;)

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:43

Euridicey schreef:
pas op voor de supplementen rabbit hole ;)



En dat is ook een gele goede tip. Je kan er echt in verdwalen en overal is wel een poedertje voor :o

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:25

Ik denk inderdaad dat je moet proberen niet teveel te willen gaan toevoegen als het goed gaat. Ik ben ook in die val getrapt en uiteindelijk werd het paard er helemaal niet beter van. Daarna terug naar de basis: goed en voldoende hooi en een vitaminenbrok (Vitalbix in mijn geval) en dat bleek voldoende.

Weet natuurlijk niet hoe goed die van jou nog gras/hooi weg krijgt, dus dat is wel een dingetje. Maar buiten een goede (complete) vitaminenbrok zou ik zelf niet teveel gaan toevoegen indien niet echt nodig. Dingen als grasbrok kunnen natuurlijk weinig kwaad als je gewoon nog wat extra/anders wil geven, maar echt supplementen voor dit en dat zou ik toch mee opletten.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:55

ik merk dat alleen seniores priores wel ruwvoer vervangt,maar toch mis ik iets.
dus ik vul aan met fibrenuggets van pavo .
doe ik dat dan is mijn merrie net wat voller en ronder.
eventueel kun je ook aanvullen met luzernebrok, geen losse luzerne want dan moet je cht veel geven.
maar gewoon luzerne brok.
ik heb die van versele laga en dat bestel ik bij petsplace.
als aanvulling op vitamine geef ik nu equilin en daar doet ze het goed op.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:57

Kan je paard nog wel brok eten? Mijn merrie krijgt ook senioren priores naast haar hooi. En sinds een paar weken krijgt ze bodybuilder van mijten bij. Ik heb het idee dat ik al voorzichtig verschil begin te zien. Ze valt snel terug in bespiering.

Je kunt eventueel ook wheypoeder bij voeren. Ik heb dat een tijd gedaan met die van bulkpowders

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:18

Die van mij krijgt naast zijn ruwvoer en slobber nog 125 gram Marstall Force erdoorheen (vitaminebrokjes). Hij wordt in mei 22 jaar en hij doet het er erg goed op.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:42

Ik geeft onze oude paard hier ook Seniores priores icm Mijten bodybuilder en een vitaminebrok. Oudere paarden hebben behoefte aan extra eiwitten, dus dat kan je met de Bodybuilder goed aanvullen.

Hier merk ik zeker verschil, hij blijft zo ook op de bovenlijn goed gevuld qua bespiering. Eerst was hij hier namelijk juist wat ingevallen.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:04

Ik zoek het met mijn (bijna) 27 jarige ook in de eiwitten en vetten. Voer naast een halve emmer SP: sojaschroot (200gram) bij, 200 ml lijnzaadolie en 300 gram Gastro-plus. Af en toe krijgt ze een bak met grasmix erbij. Poedertjes probeer ik bij weg te blijven, al Ben ik net wel gevallen voor een emmer met levende gist :') Dit zou de nodige hulp kunnen geven in de darm en dat kan mijn oudje wel gebruiken. We gaan het zien ;)

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:45

Riante van welk merk is dat levende gist?

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 16:49


Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Toevoeging slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:07

Eiwitten is inderdaad ook iets om naar te kijken :j Ik ken de slobber niet dus weet niet precies wat daarin zit maar oudere paarden hebben meer eiwitten nodig om voller te blijven. Je kan ook kijken naar aminozuren op zich, want vaak hebben ze ook extra nodig van bepaalde aminozuren om goed in de spieren te kunnen blijven. Vitalbix zoals ik eerder noemde bevat ook aminozuren, en dat hielp bij die van mij wel heel erg tov een gewone vitaminenbrok.