Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 23:56

Sinds kort heb ik een hele leuke en lieve oude oma op stal.
Ze wordt dit jaar 29 lentes jong maar is nog super fit en fungeert als pony voor mijn kleine meid.

‘S middags staat ze lekker in de wei maar verder op stal.
Nu wil ik haar seniores gras zo onbeperkt mogelijk voeren.
Hoe doen jullie dit? Want zeker ‘s nachts dan lukt het niet om voldoende te voeren dat ze de hele nacht kan knabbelen.
Als ik haar bak vul dan valt ze ook altijd aan alsof ze maanden niet gegeten heeft :').
Ze krijgt ook 2 keer daags een grote bak seniores priores.

Dus waar kan ik het in voeren om het voer moment te verlengen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:33

Is een slow feeder net een optie of is het gras daar te fijn voor?

Anders in een bak met een (tandveilig)rooster of net bovenop dat fungeert als slowfeeder?

Hoeveel voer je dat ze het zo snel op heeft? En hoe snel is het op/hoelang staat ze zonder iets te knabbelen?

Een oud paard mag best wel onbeperkt hooi/ruwvoer krijgen. Dus misschien kan je eens kijken naar de hoeveelheid die je geeft.
Een paard stopt sowieso wel eens met eten als hij voldaan is. Die van mij staan zo regelmatig een uur te zonnen op de wei zonder te eten. Gaan dan even hooi eten en daarna weer lekker zonnen. Dus continu eten doen ze echt nooit hoor.
Heb zelfs we indruk dat ze de laatste week 's nachts minder eten (beetje vreemd want het zijn koude nachten en eten houd hen warm zeggen ze toch altijd) ,' s morgens (om 9 a 10u) is er nog hooi over en de waterbak bijna niets uit (90 liter bak). Terwijl overdag het hooi wel goed gegeten wordt want 's avonds (rond 21u) is de bak zo goed als leeg en ook het water is zo goed als leeg' s avonds.

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 08:40

Hoe groot is de bak waar het in zit?
Mss kun he het uit een speciekuip geven?

Of voor de nacht nog een extra emmer senior priores. Dan zal ze dat eerst opeten en later het gehakselde gras.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 09:01

Ze krijgt al meer dan de aanbevolen hoeveelheid.
Het lijkt me inderdaad te klein voor een net.

Het probleem is dat ze door blijft eten tot het op is. Ze stopt niet. Hoe vol ik die bak ook stop.

Het is kort spul, dus veel werk heeft ze niet dus als ik om 11 uur afvoer dan denk ik dat ze het 2 uur later wel op heeft.

@Monsera
De seniores krijgt ze nu inderdaad bij het afvoeren.
Ze krijgt het uit een diepe grote voerbak die ik vul.
Het is een kleine pony die ook alles behalve mager is :')

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:02

Kan ze helemaal geen hooi meer eten? Is het niet een idee om de priores en het gehakselde spul in porties te geven, met hooi in een slowfeeder net ernaast om te knabbelen?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 10:32

Daihyo schreef:
Kan ze helemaal geen hooi meer eten? Is het niet een idee om de priores en het gehakselde spul in porties te geven, met hooi in een slowfeeder net ernaast om te knabbelen?


Helaas mag ze helemaal geen hooi meer eten

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:38

Kan het in een voerbal en dan de gaatjes mss wat meer uitfrezen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:42

Misschien een aangepaste versie van zo’n hooivoerautomaat? Je kunt dan met een tijdklok instellen dat er een plak hooi naar beneden valt, maar je kunt natuurlijk ook ander voer op zo’n plank leggen. Meestal heeft zo’n automaat meerdere planken, dus kwestie van de nachtportie verdelen over de planken zodat er elke keer een beetje voer naar beneden komt.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:54

Als het een grote bak is? Gooi er een paar grote stenen (veldkeien of bakstenen ) bij in.
Dan moet ze meer moeite voor doen om bij het voer tekomen en is ze langer bezich.
Is ook niet zo duur om uit teproberen.

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:15

Geen idee of het zou kunnen werken en of het bestaat in paard-formaat, maar ik moest denken aan zo'n anti schrokbak die je hebt voor honden en katten

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:30

Anna_98 schreef:
Geen idee of het zou kunnen werken en of het bestaat in paard-formaat, maar ik moest denken aan zo'n anti schrokbak die je hebt voor honden en katten

Die bestaat, maar niet geschikt voor gehakseld gras, gaten zijn niet zo groot en er kan niet genoeg in.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:37


Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:38

Gewoon zo een rubber deurmat met van die ringetjes over een bak heen maken? Die ringetjes zijn vrij klein en het materiaal is stevig, maar niet zo dat het de tanden beschadigd lijkt me.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:44

Ayasha schreef:
https://www.westfalia.eu/nl/shops/landb ... 2EQAvD_BwE

Zou iets als dit geschikt zijn? Ze zijn vast ook wat goedkoper te vinden, heb nu gewoon de eerste aan geklikt die ik vond

https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-507 ... owfeeders/

Hie staan netten met gaten van 2*2 tussen, zou daar grasmix niet in kunnen? Als het lijkt op bv die gehakselde luzerne dan moet dat volgens mij haast lukken...


Ik heb zo'n 1e bak gehad of iig 1 die erop leek. Hier was er niks slows aan in ieder geval. Misschien verschil van minuten, maar zeker niet van uren.
Er ging een complete zak in 1 keer in en dat zou voor x aantal dagen genoeg moeten zijn. Maar was gewoon binnen no time op :') en de mijne kreeg er nog gewoon hooi naast.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:46

Ja heb nog nooit zo'n bak gehad, hier krijgen ze het naast hooi uit een gewone voerbak maar die van mij laten regelmatig nog een deel liggen. _O- Ik denk dat ik mijn excuses moet beginnen aanbieden voor elke keer dat ik ze vreetzakken noem.

Maar die 2*2 netten, zou dat gehakseld gras "houden"?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:29

Ayasha schreef:
Maar die 2*2 netten, zou dat gehakseld gras "houden"?


Houden wel denk ik, maar ik vraag me af hoe een paard dat gehakseld ruwvoer dan uit het net zou moeten krijgen. Ik denk niet dat ze dat er kunnen uit plukken als het kort gehakseld is?

Ik vind het een interessante vraag, maar volgens mij is gehakseld ruwvoer moeilijk te combineren met slowfeeden.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:41

Zou mengen met gehakseld stro een idee zijn? Omdat je ook zegt dat ze dik genoeg is en dus qua hoeveelheid voer niet omhoog moet. Dan moet ze het lekkere gehakselde hooi ertussenuit zoeken. Is dat gelukt, kan ze zo nodig verder knabbelen op het gehakselde stro bij wijze van vulling.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:42

Ik ken wel de variant met grote keien in de voerbak. Dat werkt vertragend.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 00:02

@Ibbel, het proppen en verstopt raken is een erg bekend probleem bij deze dame en heeft haar meermaals naar de kliniek gebracht.
Ik durf dus echt niks grofs erbij te voeren.

@Eilandje, het net denk ik inderdaad ook lastig plukken.

@Mino & Mizora, die tip ga ik inderdaad proberen!

Voerautomaat vind ik ook n idee, wel prijzig…

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Mocht er iemand zelf ervaring hebben houd ik me aanbevolen

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoe gehakseld gras ‘slowfeeden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:34

Even een andere insteek hoor, maar je zou ook de hoeveelheid SP kunnen verlagen en dan het gehakselde gras wat omhoog doen. SP is best wel heel geconcentreerd namelijk dus misschien heeft ze zo wat langer lekker wat te kauwen :)