Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel ruwvoer vervangers?

 
Profiel   

Mijn oudje van 27 krijgt zijn ruwvoer haast niet meer weg. Hij krijgt al een tijdje senior priores erbij (3/4 schep droog, nat is het een halve emmer).
Ik heb nu ook pavo brokken om te weken (ruwvoer). Hoeveel moet ik hem daarvan geven? Hij vindt het minder lekker dan de priores.
Normaal at hij onbeperkt kuil (plastic balen, grover en rijker fan hooi). Tot een maand of drie geleden at hij daar een volle kruiwagen van.
Zijn tanden zijn slecht, kiezen vallen er uit en hij mist twee snijtanden. Tandarts kan er weinig aan doen en verwacht dat de kiezen er nu in rap tempo allemaal uit gaan vallen. Ze komt volgende week weer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 16:46 



 
Profiel   

SP is ook een ruwvoervervanger natuurlijk. Als je het echt als vervanger geeft is het 1 kg per 100 gram lichaamsgewicht. Als je pony dat graag eet zou ik daar meer van gaan geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 16:56 



 
Profiel   

Je zou nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld Hartog 5* complete care senior (of die woorden in een andere volgorde), dat is gehakseld ruwvoer en vrij zacht.
Op de verpakkingen van ruwvoervervangers staat meestal wel hoeveel je ervan kunt voeren aan een paard als volledige vervanging van het ruwvoer, meestal uitgedrukt in x kg per 100 kg lichaamsgewicht. Dan kun je dus omrekenen hoeveel lichaamsgewicht je voert met de SP en hoeveel kg lichaamsgewicht je nog overhebt, en dan weer uitrekenen hoeveel van het andere product je kunt voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:04 



 
Profiel   

wat voor pavo brokken heb je dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:09 



 
Profiel   

Die van mij heeft een hele tijd een hele baal Compact Gras naast zijn 2-3x per dag geweekt voer.
Daar deed hij dan een dag of 3 mee.
Op een gegeven moment werd dat de stug en liet hij het staan, toen ben ik grasmix gaan voeren.
En dat heb ik ook nog wel afgewisseld met Complete care senior.
Dit voerde ik gewoon op het oog, een flinke laag in de voerbak van het compaxt gras, dat hij het min of meer op had bij de volgende voerbeurt.

Hiermee voldeed ik aan zijn "kauw" behoefte en had hij sowieso dus altijd wat te knabbelen, ook tussen de maaltijden door.

Mijn ouwetje is uiteindelijk 33 geworden en ik denk dat hij een haar of 5 geen voordroog meer at, behalve als we toevallig een wat zachtere baal hadden, dan stond die overdag uit de hooibak mee te smikkelen met mijn andere pony. Maar meestal vond hij dat te stug en liet hij de hooibak links liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:11 



 
Profiel   

Hillary die heb ik ook gehaald vandaag. Die vindt hij ook lekker, maar wil ik langzaam opbouwen. Hij heeft er nu een halve emmer van op.

Ellepel pavo fiber...? Lijkt op equifyt zupa

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:29 



 
Profiel   

Kidde schreef
SP is ook een ruwvoervervanger natuurlijk. Als je het echt als vervanger geeft is het 1 kg per 100 gram lichaamsgewicht. Als je pony dat graag eet zou ik daar meer van gaan geven?


Per 100kg lichaamsgewicht denk ik?
En dan een kilo droog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:29 



 
Profiel   

Ja, SP is 1 kg droog gewogen op 100 kg lichaamsgewicht.

Pavo heeft fibrenuggets en fibrebeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:32 



 
Profiel   

Ik vind 3/4 schep weinig. Onze opa krijgt per dag 4 scheppen totaal, geen sp maar eigen merk. Wel zelfde samenstelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:48 



 
Profiel   

als je de fibrenuggets hebt dan zijn dat brokken grasbrok.
wat je kunt doen is die 3/4 schep seniores priores in een emmer en doe een halve schep van die fibrenuggets daar bij en laat dat samen weken.
zo doe ik het ook en mijn merrie krijgt dat dan 3x per dag.
dan zie je ze wel aankomen in gewicht.

nog een tip, niet teveel water in doen, ze mogen nog best wel wat kauwen zodat ze wel genoeg speeksel aanmaken.
ik zie nog te vaak dat mensen er een soepje van maken en teveel water gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 17:55 



 
Profiel   

SP mag je veel meer van gaan geven over meerdere voerbeurten verdeeld. Hoe is zijn gewicht op dit moment?

Hier goede ervaringen met SP, Masters Slobberbrok en Equifirst Senior Mash. Slobberbrok moet ongeveer 1,5 uur weken. De Equifirst kan je na 15 minuten al voeren, kan heel prettig zijn in sommige omstandigheden.
Als je nog wat wil aanbieden met wat meer structuur, kan een beetje Hartog Digest geven bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 18:12 



 
Profiel   

Ik maakte mijn eigen mengsel om te weken trouwens.
Ik de SP niet voldoen.

Ik mengde bietenpulp, grasbrok, 18plus toen hij nog werkte, toen hij niet meer werkte pavo vital en zemelen.
Afhankelijk van het seizoen kreeg hij 2-3x per dag een emmer die uit meer of minder droog afgemeten scheppen bestond.
Maar hartje winter kreeg die van mij rustig 3x per dag een emmer met 1,5 schep pulp, een schep grasbrok, zemelen en Pavo vital.

En daarnaast dus nog naar behoefte compact gras.

Ging om een haflinger van ca 500 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 18:17 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik vind 3/4 schep weinig. Onze opa krijgt per dag 4 scheppen totaal, geen sp maar eigen merk. Wel zelfde samenstelling.


Ja dit hang natuurlijk wel er vanaf hoe groot/zwaar het dier hoort te wegen.
Wij gaven 6 a 7 scheppen, maar dat is een dier wat 650 kilo ongeveer hoorde te wegen.
TS heeft in dr onderschrift iets over welsh-pony's als dat a-pony's zijn lijkt me 4 scheppen weer wat overdreven.

De meeste ruwvoervervangers waar je water bij moet doen rekenen 1 kg(droog) per 100 kg paard volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 18:20 



 
Profiel   

Dacht dat voerschep SP maar iets van 650gram woog? Dan mag er wel wat meer bij, als je ivm geen tanden en kiezen meer naar de 1kg/100kg gewenst gewicht moet gaan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 18:40 



 
Profiel   

Het gaat om een hele ranke NF kruising van 1.52m. Hij woog een paar jaar geleden 450 kilo. Nu denk ik 400.
Ik heb de Fibre nuggets

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 19:18 



 
Profiel   

ja meng die mee met de seniores .
en doe dat als het even kan dan 3x per dag geven, vaker kan ook maar dat ligt er aan hoeveel ruwvoer er nog in gaat.
maar echt gaan mengen met de sp want er zijn er veel die alleen grasbrok niet lusten.
mijn merrie krijgt er trouwens ook nog een halve schep muesli door, omdat het dan nog wat lekkerder is en ze kan het wel hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 19:50 



 
Profiel   

Mijne wil geen harde dingen eten, dus muesli blijft staan.
Ik ga het allemaal mengen en kijken hoe hij er op gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 20:20 



 
Profiel   

als je de meusli mee laat weken word het zacht.
maar kijk eerst of de sp en fibrenuggets wil?
misschien vind je pony dat ook wel lekker.
succes,is soms een heel gedoe met oude paarden voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 21:24 



 
Profiel   

Hier was hij nog op z'n normale gewicht in oktober 2021
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-22 23:26 



 
Profiel   

Als je pony echt geen of bijna geen hooi/voordroog kan eten hoop ik dat je de mogelijkheid hebt om hem meerdere emmers per dag te geven.

Het id heel belangrijk dag je in het begin elke keer even weegt hoeveel je geeft. Op een gegeven moment weet je dat dan wel uit he hoofd. Maar een volle voerschep is bij de meeste voersoorten lang geen kilo.


Je kunt beginnen met de senior priores en daardoor heen gemengd de fibrenuggets.
Als je pony het daar goed op doet heb je geluk haha. Ik mengde meestal wel 4 a 5 soorten door elkaar. Alles in 1 emmer bij elkaar geweekt.



Ik voerde uit zo’n grote flexibele emmer van de action. Dat eet een stuk makkelijker dan uit een volle gewone emmer.

Het belangrijkste is dat je pony wel meerdere porties per dag krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-22 09:07 



 
Profiel   

Hij staat thuis dus meerdere keren voeren is geen probleem.
Hij vindt het hartog gras erg lekker. Hij heeft een hele grote voerbak

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-22 21:59 



 
Profiel   

Oh fijn dat hij aan huis staat. Dan ben je eigen baas en kun je vaak extra voeren.

Mooi dat hij het hartog gras lekker vind.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-22 15:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen