Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SQD_22
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-04-22

Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:47

Hallo,

Via een kennis heb ik het advies gekregen om hier mijn verhaal eens op te zetten om andere bevindingen te ontvangen. Heel graag, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Onze pony van 26 jaar (juli 27 jaar), weigert haar eten.

Ik moet erbij vermelden dat er de afgelopen weken veel is gebeurt, ze is geschoren, daar kwamen we luizen/mijt tegen, dus ook 2 x gewassen met sebacil. (wassen vind ze verschrikkelijk, scheren ook overigens). Tandarts is ook langgeweest en heeft haar enerlaatste voortand uit kunnen nemen zonder moeite. (ze heeft sws een super slecht gebit).

Ze is gestart met de medicatie aangezien ze wel het gras op gaat met Prascend.

Omdat ze zo heftig was afgevallen in de winter (flanken ingevallen, ruggengraat ligt er boven op, lijkt het) heb ik na advies het voer gewijzigd (uiteraard met kleine stapjes) en heb nu alles van de Vitalbix... Active +, Nutrimash, Lucerne, Fibre mix & balancer.

Mijn andere pony (32 jaar) is daar heel netjes van bijgekomen, gelukkig. Echter sinds onze pony van 26 jaar, is geschoren, behandeld met sebacil, medicatie, tandarts, is ze ontzettend gestresst, ze komt niet meer naar me toe, lijkt zelfs schuwer te worden met de dag.

Elke dag (ik ga nu 3 x per dag) biedt ik haar alles aan, met de nodige extra's, maar ze draait om haar voederbak heen en gooit het om en loopt weg, soms gaat ze erbij liggen en springt meteen weer op. Ze eet wel het hooi, ik heb nu Eifelhooi omdat dat wat fijner van structuur is, en dit eten ze beiden prima, gras eten ze ook beiden. Echter als ik de voederbak aanbiedt, of dit nou de Mash is of de Active+, ze weigert het.

De dierenarts is inmiddels ook al 4x geweest en hij geeft aan dat ik het moet opgeven. Het beestje heeft al zoveel meegemaakt, (op de manege voordat ik ze had).

Maar, moet ik het dan maar zomaar opgeven?

Ik heb gewoon echt geen idee meer wat ik moet doen om haar te laten eten zodat ze weer bijkomt en wellicht wat minder gestresst is. Ik geef haar ruimte, maar zelfs als de andere pony in de buurt komt, raakt ze in paniek (ik heb en camera hangen), ze staan 24/7 buiten met mogelijkheid tot schuilen in de stal waar de hooiruif staat. En overdag de wei op, waar ze dan ook niet meer vanaf komen.

Iemand? een mening? bevinding? Iets?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:49

hoeveel prascend geef je? en hoe lang al?
klinkt alsof ze te hoog gedoseerd is, dan willen ze ook niet goed eten.

Lijsken
Berichten: 1022
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:52

Wat heeft de dierenarts gedaan/onderzocht toen hij er was en wat waren daar de uitkomsten van?

Hoe lang speelt dit al?

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:53

ellepel schreef:
hoeveel prascend geef je? en hoe lang al?
klinkt alsof ze te hoog gedoseerd is, dan willen ze ook niet goed eten.


Hierin ga ik mee, ook gedragsverandering komt voor bij het geven van Prascend.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:57

onbeperkt hooi geven dan als ze dat wel eet, anders krijgt ze nog meer te weinig binnen

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:00

Klinkt alsof ze toch pijn heeft. Probeer een seniores priores. Je moet het weken, het lijkt op slobber en paarden met gebitsproblemen eten het vaak wel. Het is behoorlijk volledig

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:05

ellepel schreef:
hoeveel prascend geef je? en hoe lang al?
klinkt alsof ze te hoog gedoseerd is, dan willen ze ook niet goed eten.

Dit. Klinkt alsof de prascend te hoog gedoseerd is of überhaupt niet geschikt voor deze pony.

Dus: hoe lang zie je dit gedrag al bij je pony en hoe lang krijgt ze de prascend al?
Als dat enigszins na elkaar volgde (eerst de prascend en daarna de gedragsverandering) stop dan even met de prascend en kijk wat er gebeurt. Als het gedrag dan weer normaal wordt (dat gaat vrij snel, als in: dagen), probeer dan eens de helft van de dosering die je eerst gaf. Soms helpt dat, soms krijgen ze hetzelfde gedrag dan weer terug, kan ook in mindere mate. Vraag dan aan je dierenarts naar een alternatief, bijvoorbeeld bromocriptine. Dit is geen medicatie die algemeen bekend is bij dierenartsen, heb ik gemerkt, maar laat je DA dan even bellen met zijn/haar collega’s van de Universiteitskliniek Utrecht.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:20

Zoals anderen al aangeven komt dit zeer waarschijnlijk door de Prascend. Toen mijn paard daarmee starte (9 jaar terug) werd zijn eetlust ook dramatisch. Gelukkig begon hij na enkele weken wel weer goed te eten.
Overigens at hij ook wel zijn hooi.
Mocht je net gestart zijn met de prascend dan kun je proberen het langzamer op te gaan bouwen. Begin met een kwart (desnoods 1/8e).
In de tijd dat mijn paard hiermee begon heb ik dat advies helaas nooit gekregen. Was naar om mijn paard zo te zien. Het blijkt dat ze echt misselijk van het medicijn (kunnen) worden, wat hun verminderde eetlust verklaard.
Ook werd zijn gedrag inderdaad anders. Beetje lusteloos.
Ik geloof dat het een aantal weken duurde voordat hij weer normaal at en ik qua gedrag ook weer mijn paard herkende.

SQD_22
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:35

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties!

Ze krijgt de Prascend sinds 6 weken en sinds 5 weken is dit gedrag zo verandert. Ik zal even een paar dagen stoppen met de Prascend (ze krijgt overigens elke dag een half tabletje), en dan even kijken of haar gedrag veranderen zal.

Ik dacht zelf ook dat ze pijn heeft, maar als ik haar dan de wei op zie gaan, is daar niks meer van te zien.

Ze krijgt de nutrimash (is ook slobber) en dat weigert ze. Onbeperkt hooi krijgen ze altijd al.
Laatst bijgewerkt door SQD_22 op 03-04-22 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:37

ja even stoppen of terug naar een kwart tabletje.
sommigen reageren er erg heftig op.
even afwachten hoe dat verder gaat.

19marjo90

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:39

Hier ook de ervaring met een slechte eetlust ten gevolge van prascend. Hoe lang krijgt ze de medicatie al? Is het sindsdien veranderd of daarvoor al? Graast ze goed of lukt dat met haar gebit niet meer?

Ik zie dat mijn vragen in de tussentijd al beantwoord waren :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:42

Ik zou dan even helemaal stoppen om te kijken of het gedrag en de eetlust weer normaal wordt.
Mijn merrie at haar slobber etc ook niet toen ze prascend kreeg, de dag nadat ik stopte at ze weer als een bootwerker. We hebben toen nog een lagere dosering geprobeerd, maar dan stond ik alsnog als een cheerleader met haar voerbakje “hier komt het vliegtuigje” te doen. Haar paddock-genoten liepen met een groooooote boog om haar heen omdat ze uit het niks kon aanvallen. Prascend stop en ze stopte daar ook mee. Heeft nog wel even geduurd voordat de anderen het weer vertrouwden :=

Gewicht pony was trouwens 275 kg, DA adviseerde 0,5 pilletje, ik besloot om te starten met 0,25 en dat was dus ook te veel. Nog even 0,125 (ja 1/8e en dat is verrekte klein :') ) geprobeerd, maar dat was ook geen succes.

Op de bromocriptine was het ook wat zoeken naar wat ze wel of niet wilde eten, en dingen die ze een paar maanden aardig zonder problemen at, waren dan ineens helemaal uit de gratie (of alleen gemengd met ander voer).

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:43

Sorry, had de prascend gemist. Onze pony moest ook elke dag een halve tablet. Dat werd elke dag moeilijker. Heb echt alles geprobeerd. Die tabletten zijn kennelijk heel vies. Probeer die eens 's avonds te geven, dan bederft het de smaak wat minder.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:51

Ik bedenk mij nu dat ik best lang heb moeten zoeken naar wat mijn paard nog wel lustte. Uiteindelijk bleek dat Luzerne en vitalbix daily complete te zijn. Voor al het andere krachtvoer haalde hij zijn neus op.

SQD_22
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-04-22

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 19:59

Wauw jullie reacties zijn bijna identiek! Heel fijn... Ik weet even niet hoe ik moet reageren op jullie reacties, ben nog nieuw hier.

Ik zal vanaf morgen eens even stoppen met de prascend en ik hoop met heel mijn hart dat ze dan weer terug de oude zal worden. Want voor eten heeft ze haar neus nog nooit opgehaald. Enige wat ik hoop is dat ze weer terug zichzelf wordt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:03

Lijkt me een goed plan :j Als je pony toch medicatie nodig blijkt te hebben, vraag dan eens naar die bromocriptine (Parlodel is de merknaam). Dat is humane medicatie voor (tegen) Parkinson, maar kan dus ook hiervoor gebruikt worden. Haal je met een recept van je dierenarts bij een gewone apotheek. Het kan de moeite lonen om even rond te bellen naar prijzen.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:06

En pas op met luzerne, ook met luzerne zonder 'suikers'. Veel paarden met aanleg voor hoefbevangenheid worden er bevangen van. Dat wist ik ook niet, maar werd al snel duidelijk en de DA bevestigde dat.

Heel veel sterkte!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:15

Dat is apart, het advies voor mijn pony vanuit de voedingsdeskundige van de kliniek was luzernebrok en bietenpulp om aan te komen.
Nou kreeg ze van de bietenpulp koliek (ja, lang genoeg met voldoende water geweekt) en de luzernebrok vond ze niet zo lekker. Uiteindelijk kwamen we uit op Marstall Bergwiesen Mash en Marstall Wiesen Fasern.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:59

Ik ben ook op advies van de DA Luzerne gaan geven. Een handje per dag maar hoor. Ze moeten hier langer op kouwen, waardoor er speeksel aan gemaakt word en dit weer de kans op koliek verkleint.

SQD_22
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-04-22

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 12:22

Hallo,

Ik wil jullie nogmaals hartelijk bedanken voor jullie advies. Dag 2 gestopt met de prascend, en ze eet als een malle, alles op! Ze oogt ook alweer wat relaxter! Nooit gedacht zo snel verandering te gaan zien, hopelijk houdt dit aan. Ik ga overigens ook voor een alternatief voor de Prascend!

Nogmaals dankjewel!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:20

oh wat fijn *\o/*

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:28

Je zou de pony monnikspeper kunnen geven. Dat werkt ook ondersteunend bij Cushing.
Fijn dat ze weer eet en minder gestrest is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pony 26 jaar gestresst, wilt haar krachtvoer niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:31

Prascent langzamer opbouwen, heeft bij mijne gewerkt

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:38

SQD_22 schreef:
Hallo,

Ik wil jullie nogmaals hartelijk bedanken voor jullie advies. Dag 2 gestopt met de prascend, en ze eet als een malle, alles op! Ze oogt ook alweer wat relaxter! Nooit gedacht zo snel verandering te gaan zien, hopelijk houdt dit aan. Ik ga overigens ook voor een alternatief voor de Prascend!

Nogmaals dankjewel!

Wat fijn! Zo jammer dat paarden prascend nodig hebben... ik kende geen alternatief destijds, kennelijk is dat er nu wel. Veel succes!