Voermanagement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissCB
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-22

Voermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 15:14

Lieve oudjes-eigenaren,

Een ouder paard zo fit en gezond mogelijk houden, dat willen we allemaal.
Voeding is een van de belangrijkste factoren die daaraan zullen bijdragen.
Helaas is de voedingsindustrie in de paardenwereld een nog groter raadsel dan die wij al hebben in ons mensenleven.
Zoveel merken, zoveel verschillende ingredienten, wel/geen haver, suiker?!, zoveel verschillende portiegroottes.
Ieder merk heeft een eigen voedingsadviseur, dus om daar nu heel geloofwaardig naar te luisteren dat hun merk het ''beste'' is voor mijn paard, vind ik erg lastig.

Ik ga een beroep op jullie doen!

Mijn paard is cavalor structo senior + action pallet gewend, maar wegens te veel slokdarmverstoppingen, mag hij alleen maar slobber.

Ik had eindelijk een heel voedingschema in elkaar kunnen zetten waar die het erg goed op deed..
Kunnen we opnieuw beginnen maar dan in slobber vorm, om het makkelijk te maken...

- Er word nog 3x per week met hem gereden dressuurmatig.
- Hij krijgt voldoende ruwvoer, dat kan hij gelukkig nog wel eten.
(zomers hele dagen in de wei en in de winter 4x per dag voordroog hooi)
- Meneer is een KWPN-ruin met een eeuwige jeugd
- 24 jaar
- Valt soms snel in bij de flanken

Het is wel een oud paard, maar nog fit en krachtig.

Hier mijn hoofdvraag:
Welke slobberzak of combinatie van zou voor hem het beste zijn?

Mijn dank ik groot voor jullie meedenken!!

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:25

Ik voer mijn merrie seniores prioress (slobber) en dan doe ik 1 schep daarvan plus een halve schep merriebrok en dan water erbij. Ze vindt het heerlijk en ze doet het er goed op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 15:28

Het ene paard van 24 is het andere niet.

Wij hebben nogal wat oudjes ( gehad) en ik begin in najaar al met bijvoeren van wiesencobs. Daar kan je een muesli of vitamine korrel doorheen doen.

Voor 's Ochtends zette ik wel klaar voor mijn man en gaf ik de Hartog senior, die nog goed gegeten werd. Vorig jaar waren de oudjes 22 tm 29. Nu is de situatie anders. Mn ruin van 23 is super fit, maar heb een merrietje van 22 erbij die wat gebitsproblemen heeft.

Ik begin niet met de volle mep en bouw de wiesencobs op na lengte dagen en temperatuur en kijk de paarden aan. Ook de luzerne meer of minder op zicht.

Ze hebben 24/7 vrije keus en onbeperkt hooi.

De laatste 2 winters had ik wel weer dekens op na een paar jaar zonder dekens.

Maar in principe kan je alles wel weken. Voor er kant en klare slobbers waren, weekten we altijd biks met zemelen en maakten een slobbertje.

Veel mensen geven oudjes merrie of opfok brok.

We hebben voer verkocht en heb ook jaren geanalyseerd en ook zelf samengesteld, maar ruim een jaar terug daar vanaf gestapt en vooral de oudjes moeten de laatste fase goed en lekker eten. Mn oudjes van 23 tm 29 kregen vroeger ook teveel suikers en zetmeel en zijn toch mooi oud geworden.

MissCB
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 15:33

Sarah_Elise schreef:
Ik voer mijn merrie seniores prioress (slobber) en dan doe ik 1 schep daarvan plus een halve schep merriebrok en dan water erbij. Ze vindt het heerlijk en ze doet het er goed op.



Bedankt voor de informatie.
Die zak heb ik ook nu inderdaad volgens mij kunnen ze daar alles uit halen.
Maar er werd geadviseerd om er wel wat bij te voeren als we ermee rijden.

MissCB
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 15:39

superpony schreef:
Het ene paard van 24 is het andere niet.

Wij hebben nogal wat oudjes ( gehad) en ik begin in najaar al met bijvoeren van wiesencobs. Daar kan je een muesli of vitamine korrel doorheen doen.

Voor 's Ochtends zette ik wel klaar voor mijn man en gaf ik de Hartog senior, die nog goed gegeten werd. Vorig jaar waren de oudjes 22 tm 29. Nu is de situatie anders. Mn ruin van 23 is super fit, maar heb een merrietje van 22 erbij die wat gebitsproblemen heeft.

Ik begin niet met de volle mep en bouw de wiesencobs op na lengte dagen en temperatuur en kijk de paarden aan. Ook de luzerne meer of minder op zicht.

Ze hebben 24/7 vrije keus en onbeperkt hooi.

De laatste 2 winters had ik wel weer dekens op na een paar jaar zonder dekens.

Maar in principe kan je alles wel weken. Voor er kant en klare slobbers waren, weekten we altijd biks met zemelen en maakten een slobbertje.

Veel mensen geven oudjes merrie of opfok brok.

We hebben voer verkocht en heb ook jaren geanalyseerd en ook zelf samengesteld, maar ruim een jaar terug daar vanaf gestapt en vooral de oudjes moeten de laatste fase goed en lekker eten. Mn oudjes van 23 tm 29 kregen vroeger ook teveel suikers en zetmeel en zijn toch mooi oud geworden.


Klopt helemaal.
Het is uitproberen natuurlijk.
Ik denk dan dat de Seniores Priores van Subli een goede onderhoud is.
Alleen daarbij heeft hij denk ik wat extra nodig voor energie/spieren/bovenlijn?
Dat is waar ik aan twijfel.

Ja mee eens hoor.
Hartog vind ik ook nog het proberen waard.
Maar dat is geen slobber toch?

MissCB
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-07-22

Re: Voermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 15:41


Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:18

Sarah_Elise schreef:
Ik voer mijn merrie seniores prioress (slobber) en dan doe ik 1 schep daarvan plus een halve schep merriebrok en dan water erbij. Ze vindt het heerlijk en ze doet het er goed op.



Ik voer m'n (30 jarige gepensioneerde) oudje 's winters ook seniores priores (1,5-2 scheppen) + pavo vital (vitamines) + 2 scheppen basis/sportbrok (maar net welke brokken ik heb voor de rest).

In principe kan je elke brok gewoon weken, zolang het geen muesli is.
Met Seniores priores wel oppassen dat je écht 4 uur weken, want m'n oudje heeft daar al 2x slokdarmverstopping van gehad, doordat ik het iets te kort had geweekt :')

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Voermanagement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 17:14

Ook muesli kan je gewoon weken. Ik voer regelmatig mijn muesli als slobber. Ik maak het alleen niet te nat en meng er soms nog wat handjes echte slobber doorheen. Paard doet er iig een moord voor. Ik zou me dus niet blind staren op slobber en bv de action pellet gewoon weken als je paard het daar nu goed op doet.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:27

Let er wel op dat de oudjes genoeg eiwitten binnen krijgen. De seniores priores is prima maar ik zou er bv kraftpakket van agrobs bij weken.