Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 19:50

Hoi,

Mijn pony is 25 jaar en ik rijd/longeer haar nog zo'n 2/3x in de week. Het leek mij leuk om met haar vrijheidsdressuur te gaan oefenen. (Hiervoor wil ik het handboek van Jesse Drent voor aanschaffen) Maar we hebben er beide nog 0 ervaring mee. Mijn vraag is dus: kan ik mijn pony dit nog leren op haar 25e? Of begin ik dan aan iets onmogelijks :roll:

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:53

Nee hoor dat kan nog prima!

koffiemok
Berichten: 53
Geregistreerd: 10-08-22

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:46

Sommige oefeningen kun je prima doen denk ik, maar bepaalde oefeningen zijn afhankelijk van hoe sterk en/of lenig de pony is op zijn leeftijd. Maar de basis kunstjes kun je hartstikke leuk doen. Kusjes leren geven, uitkijken als je ze net slobber hebt gegeven haha.

QC1997
Berichten: 56
Geregistreerd: 18-08-22
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 16:03

koffiemok schreef:
Sommige oefeningen kun je prima doen denk ik, maar bepaalde oefeningen zijn afhankelijk van hoe sterk en/of lenig de pony is op zijn leeftijd. Maar de basis kunstjes kun je hartstikke leuk doen. Kusjes leren geven, uitkijken als je ze net slobber hebt gegeven haha.


Kusjes geven doet ze al. Voordat ik weg ga geef ik altijd kus op zijkant van d'r neus en dan houd ik daarna m'n gezicht langs haar neus. En wiebelt ze d'r neus tegen m'n wang aan <3 maar dit is meer een gewoonte dan een kunstje. Kusjes geven zoals in vrijheidsdressuur doet ze alleen voor snoepjes anders trapt ze er niet in

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:07

Nee joh lekker aan de slag. Is goed voor ze, mentaal bezig blijven!
Zou een beetje uitkijken met spagaat, buiging etc of die achterwegen laten. Misschien is het wel leuk om met een clicker te werken, is gelijk duidelijk voor der wanneer ze het goed doet en een snoepje krijgt. :)

Aard

Berichten: 10
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 20:58

Als je begint met de basis kom je er vanzelf achter hoeveel aanleg ze er voor heeft :)