Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander (22) wel of geen deken?

 
Profiel   

Hallo allemaal!
Mijn allerliefste shet is inmiddels 22 jaar oud. Ze is nog hartstikke fit en staat 24/7 buiten met schuilstalletje. Vorig jaar winter merkte ik dat ze (ondanks nagenoeg onbeperkt ruwvoer, balancer en de extraatjes zoals worteltjes en appeltjes) in de winter moeite had om op gewicht te blijven. Mijn gedacht was dat ze teveel energie nodig had om zichzelf warm te houden. Ze zit verder goed in haar vacht! Nu zit ik te denken om haar deze winter een dekentje op te doen, zodat ze niet weer zo invalt deze winter. Of praat ik nu onzin en is dat helemaal niet nodig?
En wat voor deken is dan het beste? Hoeveel gram? Wat is jullie ervaring?
Kan iemand me hierbij helpen?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 01:17 



 

Ik zou in deze een dekentje op gooien.
Aantal grams afstemmen op temp buiten. Een deken die je nu op zou doen, is niet meer adequaat genoeg voor wanneer het kouder wordt.
De haren liggen plat onder een deken, dus je moet de deken echt afstemmen op de temperatuur buiten. Vaak kun je dus niet met 1 deken toe.
Zelf had ik dekens van horsewear die van plus tien tot min tien graden gaan en goed waterdicht. Maar of die er ook voor shetten zijn weet ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 01:38 



 
Profiel   

We hadden eerst wat meer oudjes en gaven die ondanks onbeperkt hooi en een schuilstal vanaf September wel veel ruwvoer vervangers/mixen bij zoals wiesencobs/nuggets en bietenpulp en of luzerne. En dan steeds meer hoe koud en hoe donker het was. Ruwvoer en vervangers zijn het belangrijkste voor het warm houden.

Nu is mn oudste 23 en hij krijgt al even bij, maar de anderen niet. ( wel voer, maar niet de extra's )

Heb wel een nieuwe shet van ook 22 die nog een veulen aan de voet heeft van 4 maanden. Zij stond heel anders dan bij ons, dus ben voorzichtig. Haar bouw en conditie zijn niet 100%, maar haar vacht is goed en ze toont geen kou.

De 2 quarters hebben al dekens op. Eerst alleen de nacht en nu overdag, tenzij de zon doorbreekt, dan gaan ze even af.

Je kan nog proberen bij te voeren en dan opbouwen. Ze heeft misschien meer eiwitten nodig. Hoeveel beweegt ze verder?? En schuilt ze veel?

En anders een dekentje, maar dan wel naar temperatuur. Onze oude ( overleden ) shet stond vroeger met dekens toen hij werkte. Daarna jaren niet, maar laatste winter was het lastig om hem nog op gewicht te houden. Maar hij kreeg wel vacht, dus je moet blijven controleren onder de dekens. Ze mogen er niet onder gaan zweten.

Uit de tijd dat hij geschoren werd enzo, had ik nog een hele dikke van 350gr, maar die heeft hij niet eens meer op gehad, maar was ook een zachte winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 03:13 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor deze antwoorden! Ze hoeft qua werk niet veel meer te doen. We maken een wandelingetje, ze is gek op vrijheidsdressuur en vrij springen en heel af en toe rijdt mijn nichtje een rondje op haar. Geen zwaar werk meer dus. Of ze veel schuilt is lastig te zeggen aangezien ze niet aan huis staat...maar doorgaans is ze gewoon nat als het heeft geregend dus denk niet dat ze heel veel schuilt. Ze staat met 2 shettenvriendjes waarbij ze hoogste in de rang is dus zal ook niet de schuilstal uitgejaagd worden! Vorig jaar ben ik haar al meer bij gaan voeren met fibre nuggets, helaas vindt ze dat niet heel erg lekker waardoor het meeste in de voerbak van onze tinker is beland . Maar dat is evt wel iets om nog naar te kijken inderdaad, iets anders om bij te gaan voeren wat ze wel lekker vindt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 03:51 



 
Profiel   

In merriebrok zitten veel eiwitten, die oudjes hebben dat echt meer nodig. Vooral als ze beginnen met invallen. En ik zou ook op zoek gaan naar een goede shetlander deken, weet niet of er dekens zijn in shetmaat die met onderdeken/liners werken maar dat zou wel ideaal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 07:35 



 
Profiel   

Ik zou eerder kijken of je hem lekker wat bij kan voeren. Juist als de vacht nog goed is.

Seniores Priores werkt vaak wel om ze wat extra energie te geven of iets soortgelijks. Dan kan hij die extra energie gebruiken om warm te blijven ipv een dekentje op een dikke vacht. Dat lijkt me echt pas de laatste stap (die uiteindelijk ook bij mijn nog iets oudere shet destijds nodig was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 07:37 



 
Profiel   

Gewoon een dekentje om doen. Als je je paard zo wat extra kan ondersteunen, waarom niet? :)

Je hebt inderdaad wat verschillende diktes nodig. Kijk wel voor een outdoordeken, dus een die waterdicht is. Als je niet scheert heb je denk ik genoeg aan een 0 en een 100 gram. Als het écht heel koud is kun je er nog wat bij gaan voeren of kijken voor een 150/200 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 07:58 



 
Profiel   

invallen in de winter komt toch echt wel van de voeding en niet van kou hoor.
als er niet genoeg in komt gaat een deken ook niet helpen.

misschien moet je pony juist wat rijker hooi hebben?
veel hooi zit te weinig eiwit in en juist de oudjes moeten dat hebben.

de fibernuggets lusten ze hier ook niet zo, daar moet wat doorheen.
ik meng het met een schep muesli.
eventueel haal je de pavo 18 plus muesli en meng je dat er door.
die heeft net dat wat oudere pony’s kunnen gebruiken.
je kunt ook kijken naar iets als nutrimash.
mijn merrie vind de grasmix van Hartog erg lekker.
bijna elk merk heeft wel een voer speciaal voor oudjes.
merriebrok liever niet doen,sommigen hebben helemaal niet veel eiwit maar wel veel zetmeel en dat wil je juist niet.
kijk naar een seniorenvoer er bij.

voor dekens kun je kijken bij
https://www.minihorseshop.nl/?gclid=Cjw ... CgQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:05 



 
Profiel   

Ik zou echt gaan bijvoeren en een dekentje opleggen, sowieso voor de oudjes veel fijner om zich warm te houden
Senior Priores en merriebrok zijn echt wel goed om bij te voeren.
Merriebrok zit veel meer eiwit in en die van Subli is een hele fijne. :j
Zo is het shetje van mijn nichtje ook weer lekker bijgekomen, die is nu 26 jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:15 



 
Profiel   

zit maar 15% eiwit in hoor, en wel 29% zetmeel.
ik zou toch echt gaan kijken naar iets wat beter past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:25 



 
Profiel   

Ik zou toch ook even naar de tanden kijken, en evt ppid testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:35 



 
Profiel   

Is het gebit nog recentelijk gecontroleerd? en heeft ze geen onderliggende aandoeningen zoals PPID? Wormen uitgesloten?

Als dat allemaal in orde is dan zou ik zeker een dekentje om doen, het kan goed ondersteunend werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 08:37 



 
Profiel   

ellepel schreef
zit maar 15% eiwit in hoor, en wel 29% zetmeel.
ik zou toch echt gaan kijken naar iets wat beter past.


Is prima voer, shet is er goed van bijgekomen icm senior priores :j
Zijn niet HB oid en zetmeel is ook een energieleverancier.
Plus lekker dekentje omdoen en heerlijk smullen maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 09:21 



 
Profiel   

Mijn shetje van 27 had dat probleem ook.
Ik ben 3x per dag senior priores gaan voeren en onbeperkt hooi.
Soms vitamine shot erbij, zo kwam die de winter wel door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 09:34 



 
Profiel   

Onwijs bedankt voor de tips! Slobber/ voer aangemaakt met water eet mijn dametje dus niet...
Ga kijken naar seniorenvoer!
Wormen heeft ze niet, ppid...nooit van gehoord eerlijk gezegd!
In de zomer is ze gewoon het bollie wat we gewend zijn, het gebeurde afgelopen winter voor het eerst dat ze wat inteerde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 10:47 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Is het gebit nog recentelijk gecontroleerd? en heeft ze geen onderliggende aandoeningen zoals PPID? Wormen uitgesloten?

Als dat allemaal in orde is dan zou ik zeker een dekentje om doen, het kan goed ondersteunend werken.

Ja, hier zou ik zeker ook naar kijken! Bovenstaande. Evt een vlozaadkuur om darmen een boost te geven (want kan ze wel genoeg voedingsstoffen uit haar eten halen?).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 10:56 



 
Profiel   

Als je gaat bijvoeren, moet je dat nu wel al snel gaan opbouwen. De dagen worden korter en de vacht moet nu zijn ding gaan doen.

Mocht een deken nodig zijn; Nika hebben wij shet dekens van, die beginnen vrij klein. Onze oude shet was 95 cm en had maat 125. De shet die we nu hebben is kleiner. Voor alsnog geen deken nodig, maar kan wel komen in de toekomst. En op leeftijd is gewoon niet alles met voer op te lossen.
Onze merrie van 29 propten we vol, had geen ppid, goed gebit en begon laatste 2 winters toch in te valllen.
Het ligt ook aan de winter, is het een zachte winter of veel neerslag en wind? Kou alleen is ook niet altijd het probleem.
Droog kunnen liggen is belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 12:59 



 
Profiel   

Mendylexy schreef
Onwijs bedankt voor de tips! Slobber/ voer aangemaakt met water eet mijn dametje dus niet...


Wacht even. Heb jij een Shet die iets NIET eet...?! :=

:')

Als vorige winter de eerste winter was, en beestje is goed in conditie qua spieren & spekjes & vacht, dan zou ik mezelf en haar niet gaan plagen met dekentjes hoor. Lekker mee beginnen als je daadwerkelijk ziet dat ze wat teveel in gaat leveren en voor die tijd eerst de boel bijhouden met aangepaste wintervoedingen zeg maar. Ik vind 22 jaar voor een Shet nou ook nog niet echt dermate senior dat een dekentje standaard wordt :=

Ik heb hier een dekentje liggen voor de mini en voor Rena en als het van die dagenlang regenachtige / sneeuw periodes zijn waarin de vacht te lang nat blijft en ze te veel kou hebben, dan krijgen ze hun dekentje een poosje op. Daar gaat het prima mee. Nu is de Shet nog maar een jaar of 10 maar Reentje is inmiddels tegen de 30 :+:

Ik zou eerst kijken naar andere manieren waarmee je mager worden kan voorkomen, dus voeren en ook uit de kou houden door in de schuilstal "onbeperkt" ruwvoer aan te bieden (als je dat nog niet deed?) zodat ze niet in de regen en wind op zoek naar grasjes hoeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 13:09 



 
Profiel   

Hopelijk vind je een goede oplossing .
Voor deze ukkies heb je wel een paardentandarts nodig die het kleine bekkie goed kan behandelen.
Qua deken zou ik kiezen om alleen met nat weer een regendeken op te doen. Dat was destijds voor mijn senior met ppid een comfortabele oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 13:16 



 
Profiel   

Captain schreef
Gewoon een dekentje om doen. Als je je paard zo wat extra kan ondersteunen, waarom niet? :)

Je hebt inderdaad wat verschillende diktes nodig. Kijk wel voor een outdoordeken, dus een die waterdicht is. Als je niet scheert heb je denk ik genoeg aan een 0 en een 100 gram. Als het écht heel koud is kun je er nog wat bij gaan voeren of kijken voor een 150/200 gram.


Dit is ongeveer wat ik ook aan houd voor mijn 30 jarige IJslander. Meeste shetlanders zitten net zo dik in vacht als IJslanders en kunnen net goed tegen de kou. Nu met de regen/wind af en toe 0 grams dekentje op. Haar wintervacht is nu al fluffy, maar dit wordt straks wel zo een dikke berenvacht dus dan is met kouder weer 0 gram nog steeds voldoende. Pas als het een paar graden gaat vriezen gaat haar 100 gram op. Vulling van huidige 100 gram is los gelaten dus die ga ik eruit slopen zodat ik goede 0 gram deken over houd. Heb gisteren een nieuwe 100 gram deken besteld met een 50 gram hals. :$ Hals heeft ze overigens nog nooit op gehad, maar ik kan het maar beter hebben liggen. Daarnaast heb ik nog een 200 grams deken voor als het echt serieus gaat vriezen. Meer richting de -7/-8, maar die heeft ze nog nooit opgehad en ligt nog nieuw in tas. Daarnaast heb ik nog een 100 gram liner die ik dan kan mix&matchen met de 0 gram, 100 gram en 200 gram deken en zo kan ik alle kanten op, maar heb er de afgelopen 2 winters niet meer dan 100 gram op gehad. Dat waren natuurlijk niet zulk strenge winters. Voorheen heeft ze nog nooit dekens op gehad, maar op deze leeftijd mag ik haar wel een beetje helpen.

Ik weet dat Horseware ook een petit range heeft van 85cm t/m 122cm. Ik heb geen idee wat de maat is van jouw shetlander. :=

Als je een nette shetlander hebt :
https://www.horseware.com/product/amigo ... s-turnout/

Als je een sloper hebt:
https://www.horseware.com/product/rambo-petite-hoody/

En uiteraard wel zorgen dat er voldoende ruwvoer is en gegeten wordt om warm te blijven. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-22 07:08 



 
Profiel   

Ik heb een shet van 21 en ik gebruik een 0gr regendekentje bij haar.. dekentje houd haar droog en de dikke shetvacht houd haar warm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-23 01:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen